Konijn dood, gezelschap nodig voor de ander?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Udella

Konijn dood, gezelschap nodig voor de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 18:24

Hoi

Ik had 2 konijnen maar vanmorgen vond ik 1 van de konijnen plotseling dood in zijn hok na 8 jaar bij me te zijn geweest. Samen met haar maatje zijn ze ook al die jaren samen geweest, nu is die andere konijn alleen maar ookal erg oud.. Wat is het beste, haar alleen laten of nog gezelschap zoeken?

Alvast bedankt

Pluttersput

Re: Konijn dood, gezelschap nodig voor de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:25

Ik zou het niet meer durven. Van een konijnenkweker heb ik eens gehoord dat het heel moeilijk is om konijnen op latere leeftijd nog te koppelen, en 8 jaar is echt best wel al oud voor een konijn...

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:28

Je zou eens kunnen kijken op een site als http://www.opvangkonijnenberg.nl, daar staat veel informatie op en de mensen daar hebben veel verstand van dit soort gevallen. Je zou ze ook kunnen mailen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:31

Het is natuurlijk altijd fijner als ze met z'n tweeën zijn, maar wij hebben er ook nog maar eentje omdat ons andere konijntje dood is gegaan. Het is inderdaad erg moeilijk om oudere konijnen te koppelen. Maar als je het toch wil proberen kun je eens naar de konijnenopvang gaan, misschien je eigen konijn meenemen, en eens kijken of hij het goed kan vinden met een van de andere konijnen, of misschien met een cavia ofzo.
Als je merkt dat hij minder gaat eten of echt depressief begint te worden dan kun je de DA bellen voor een middeltje, wij hebben toen homeopatische druppels meegekregen en toen was hij binnen een dag weer de oude Lachen

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:32

Mocht hij depressief zijn, Rescue Remedy kan heel goed helpen (zijn ook homeopatische druppels, misschien is dat ook wat MysticTinker bedoeld).

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:32

Ik heb inderdaad ook gemerkt dat oudere konijnen (en dat oudere moet je zien als niet meer baby, dus dat hoeven nog geen eens oude konijnen te zijn) heel moeilijk te combineren zijn. Zelfs na een paar maanden, als dan een vriendje wegvalt kan het moeilijk zijn een nieuw vriendje te vinden.

Echter: konijnen zijn wel groepsdieren. Samen vinden ze gezelliger. Al is 8 jaar wel al oud, ze kan misschien nog wel even mee, zeg maar. Wat je zou kunnen proberen, mocht je er een nieuw dier bij willen zetten, is contact op nemen met een soort van konijnenasiels. Daar zitten (volwassen) dieren die een nieuw huis zoeken en je kan met je konijn erheen om te kijken of er eventueel een 'klik' is, zeg maar. Als jouw konijn een vrouwtje is, dan heb je, volgens mij, de meeste kans op succes als je haar combineert met een gecastreerd mannetje. Is jouw konijn een gecastreerd mannetje, dan heb je de meeste kans op succes met een dame. En misschien kan je met zo'n asiel/opvangcentrum afspreken, als je daar denkt dat de klik er is, je het een paar weekjes mag uitproberen. Lukt het niet, dan zou hij/zij misschien terug kunnen, snap je... Anders zit je met twee hokken voor twee konijnen, dus hou daar wel rekening mee.

Het wordt in ieder geval niet gemakkelijk. Oh ja, enne, een jong konijn erbij plaatsen is geen garantie voor succes, dat heb ik zelf meegemaakt, en tja, zullen we maar zeggen dat mijn killerkonijn de kleine pluizebol als boksbal wilde gebruiken... (en als voetbal, tennisbal....enz)

Succes!

edit: ik ben weer te traag met typen zie ik...hahahaha

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 18:39

Zou dat echt kunnen gebeuren joh, dat mijn konijn depressief zou kunnen worden? hoe zou ik dat kunnen merken? aangezien het niet echt valt te merken of ze die dag veel gegeten heeft of niet.

Ik wil er niet persé nog een konijn bij, wil alleen dat zij nog een prettig leventje heeft en als dat prima alleen kan dan doe ik er geen konijn bij. Maar als het fijner is voor een ouder konijn om in gezelschap te leven dan zou ik moeten kijken naar nog een konijn

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:46

wil je door met konijnen? als je er nog een konijn bij zet, ben je zo maar weer voor een jaar of 10 onder de pannen zeg maar.

ik zou sowieso een konijn uit de opvang halen. zij krijgen veel konijnen binnen en observeren de diverse karakters. zij kunnen ook een goede inschatting maken welk konijn het beste gekoppeld kan worden aan jouw konijn.
koppelen kan moeilijk zijn, geef je konijn de tijd om te rouwen en ga dan pas op zoek naar een tweede erbij.
laat het koppelen bij de opvang gebeuren en neem je eigen nijn dus mee.

zelf heb ik hele goede ervaringen met de Konijnenberg. die is al eerder genoemd hier.

www.opvangkonijnenberg.nl

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:23

Konijnen zijn groepsdieren ook ouderdieren zijn prima te koppelen op neutraal terrein. Met een ouder dier uit de opvang hoef je niet nog 10 jaar onder de pannen te zitten.
Er zijn veel goeie opvangen, ik heb zelf contact gehad met AA en Hunze, Jamies en Bunnybin. Ook Rabbit Hutch vind ik een goeie opvang.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:27

Ze kunnen echt depressief worden ja, ik heb het zelf een keer meegemaakt bij een cavia die zijn vriendje was verloren.
Je merkt het als ze hun levenslust kwijtraken, als ze stil in een hoekje zitten, en hun hooi niet opeten.. Bij onze cavia merkte ik het ook omdat hij niet meer piepte, dat deed hij altijd als de koelkast openging.
Soof, dat was inderdaad Rescue Remedy volgens mij Ja

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:32

ik heb ook twee konijnen gehad er lag er ook op eens 1 dood. ik heb er een cavia bij gezet nou ze kunnen echt niet zonder elkaar hoor. terwijl heel veel mensen zeggen dat dat niet kan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:36

cavia's en konijnen spreken elkaars taal niet. er zijn al heel wat cavia's gedood door konijnen.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:14

ik heb er drie en me konijn huppelt er vrolijk achter aan maar ja niet ieder konijn is het zelfde

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:12

spuit12 schreef:
ik heb er drie en me konijn huppelt er vrolijk achter aan maar ja niet ieder konijn is het zelfde

Jouw konijn is niet anders dan andere konijnen horen. Ook jouw konijn spreekt de taal van en cavia niet, maar heeft hem alleen geacepteerd.

@ Ts; Wij hadden ook nog een oude (toen ookal 7 jaar) ex-ram, nou die was me maar al te blij dat er weer een vriendinnetje kwam nadat de zijne overleden was!
Zag hem nadat zijn vriendinnetje overlede was, echt wegkwijnen. De hele tijd op het zeflde plekje zitten enz. Nadat we er een nieuwe konijn bij hadden, sprong hij weer als een gek door het hok.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:01

mijn 8 jarige gecastreerde rammetje is ook alleen achter gebleven nadat de andere konijnen gedood zijn door en vos.
hij zat inderdaad alleen nog maar in zijn hokje en bewoog amper.
nu heb ik er 2 jonge vlaamsereus voedstertjes bijgezet en dat gaat prima.
mijn rammetje leeft weer helemaal op en ligt constant tegen de vlaamse reusjes aan en ze likken elkaar ook steeds.

ik heb trouwens ook vele jaren konijnen en cavia's samen gehouden(20 konijnen en 17 cavia's) en dat is ook altijd prima gegaan.
ik moet er wel bij zeggen dat ik er aleen gacastreerde mannetjes in hed zitten, ongecastreerde mannetjes kunnen wel een op de cavia's blijven springen met dekneigingen.
is je overgebleven konijn een mannetje of een vrouwtje?
voedsters zijn vaak moeilijker te koppelen dan rammetjes(gecastreerd)

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:07

Ik zou hem/haar nog wel proberen te koppelen. Bijvoorbeeld met een ouder konijn.
Je kan hier kijken: www.konijnenopvangjamies.nl die zijn heel goed met het koppelen enzo.

Loeser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:11

Ik zou hem ook koppelen. En je hoeft niet 10 jaar vast te zitten. In een opvang zitten talloze andere oudere konijnen ook te wachten op een vriendje! Konijnen zijn groepsdieren, moet je eens nagaan hoe jij je zal voelen als je maatje die je bijna de heel dag ziet opeens overlijd. Ik zou ook depressief worden.

Ik denk dat je 2 vliegen in 1 klap slaat als je een maatje uit de opvang haalt voor hem. Misschien is het inderdaad een idee het konijn mee te nemen naar de opvang. Kan hij zelf zijn maatje uitzoeken..

Succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:39

Wel een vriendje zoeken, konijnen zijn niet gemaakt om alleen te zitten. Vooral niet als ze al jaren een vriendje hebben gehad.
Een vriendin van me had een oude (toen 9 jaar) voedster en een cavia in een relatief klein hok. Cavia dood en ik heb het konijn maar overgenomen.

Ik heb mijn oudje gekoppeld met een jonge ram en een week daarna met 2 jonge lotharinger voedsters. Het gaat heel goed met zijn viertjes. Mijn oudje had nog nooit een ander konijn gezien en nu zitten ze samen in een hele ruime ren.
Nooit weer een konijn alleen.

De opvang heeft ook vaak oudere konijnen zitten en kunnen ook voor je koppelen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:42

Bij ons is één van de 2 zusjes doodgegaan. Bij de dierenarts, dus konijn heeft het niet kunnen zien, dus mischien ook moeilijker geaccepteerd.
Ze werd knorrig, ging bijten, en ik mocht van mijn ouders geen nieuw konijn... Ik wou het wel, heb veel gezeurd, maar helaas niet op tijd. Een paar maanden later is ze doodgegaan... Nog maar 5 jaar, niet oud dus, maar ik denk dat ze het niet echt aankon om alleen te zijn.

Ik zou dus wel een konijntje erbij doen, vooral omdat die van jou al 8 jaar niet beter weet.

Loeser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:14

@ TS, wat heb je gedaan?

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:09

wil je er liever gene bij dan kun je het beste een konijn grote knuffel erin leggen als een beetje liefde en bescherming Knipoog