Katten maken mijn kip(pen) het leven zuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Katten maken mijn kip(pen) het leven zuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:29

Waarom toch elke keer opnieuw; ik houd (van) kippen, en bijna iedereen in mijn (woon-)wijk van honden en katten.
Honden vormen niet zozeer het probleem, maar andermans rondzwervende katten wel. Nota bene in mijn tuin, en dat inclusief uitwerpselen!
Ik houd mijn kipjes, ik had er ooit vier, nu nog maar één, in een compleet roofdierproof hok met ren. Met enige regelmaat mogen ze naar buiten, lekker de tuin in om te scharrelen en een zandbad te nemen. Telkens weer klimmen er katten over de schutting om mijn kippen te bejagen. Ik ben er in het verleden al vele kwijtgeraakt, vooral kuikens, en vorig jaar één van mijn huidige kipjes.
Vandaag was het wéér zover; mijn enige overgebleven kipje loopt "onder toezicht", dwz. dat ik thuis ben, in de tuin rond, zoals zo vaak. Hoor ik plots een enorm gekrijs; een dikke oranje kat springt op mijn kip en grijpt haar in de nek. Heb de kat met veel kabaal en gescheld met een rotvaart terug over de bijna twee meter hoge schutting gejaagd. Kip heeft gelukkig geen wonden, maar wel drie grote kale plekken en mist een flinke handvol veren (kipje is klein en heeft in zijn geheel maar drie handen vol verenkleed). Beestje compleet in de stress.... Ach gut
Ik vind het zo ontzettend jammer dat mijn hobby, met voldoende maatregelen, op deze manier door andermans rotkatten letterlijk de nek om wordt gedraaid. Je weet nooit van wie die krengen zijn, krijgt ze doorgaans ook niet te pakken. Als deze kip het begeeft denk ik er serieus over na om geen kippen meer te nemen, omdat ik zo telkens weer kipjes kan begraven of oplappen moet. En dat terwijl ik werkelijk mijn gehele leven kippen heb gehad!
Ik baal er zo gruwelijk van.... wie herkent dit en heeft een mooie oplossing voor het ongewenste kattenprobleem? Mijn kattenhaat stond tot vandaag op een laag pitje maar is momenteel weer behoorlijk aangewakkerd... Boos!

tamary

Re: Katten maken mijn kip(pen) het leven zuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:45

Bijna altijd is de beste bescherming tegen katten een eigen kat. Nu is jouw tuin nl vrij territorium, aangezien er geen eigen "bewoner" is.
En ja dat kan ook uitstekend samen met je kippen.
Andere optie is de hele tuin tot een mega kippenren ombouwen, dan ben je ook van de kattedrollen af.
Wat je in elk geval kan overwegen is het plaatsen van een stroomdraadje bovenop de schutting.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:56

Je zou een haan kunnen proberen. Onze haan is behoorlijk dominant naar onze hond toe, wanneer deze zich met de kippen bemoeit. Bij katten heb ik hem eigenlijk nooit wat zien doen, maar die houdt de hond dan ook uit de buurt...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:32

Bekend probleem. Ondanks dat we zelf honden hebben die fel zijn op katten en de tuin goed is afgezet met een schutting met daarom omgebogen gaas komen die krengen toch in de tuin. Ze hebben maar een klein mini stukje nodig om toch langs het gaas heen te wurmen.

Nu zijn mijn kippen niet super klein en komen ze goed voor zichzelf op, ze raken wel in de stress van de katten. Ik kan aan hun houding zien waar zo'n kreng zich nu weer verstopt heeft als ik de tuin in ga.

Ook een stroomdraadje houdt deze paar hardnekkige niet tegen. En juist de katten zijn ook onze reden om als we er nie zijn de kippen op te sluiten. ik loop liever geen risico.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 23:06

tamary: hoewel ik je redenatie snap, zou ik om deze reden zelf (uiteraard) geen kat aanschaffen. Het dier heeft bij mij geen heel erg liefdevol leven èn zo komen er nòg meer katten bij, terwijl er al een overschot is.
Tomaatje: Een haan werkt doorgaans goed, heb ze in het verleden wel gehad, maar zit momenteel in een woonwijk waar het niet handig is om (Antwerpse baardkrielhanen, die schreeuwen hard) er een haan bij te doen. Wanneer de kippen broeds zijn, zijn ze overigens wel erg fel!
Stroomdraad is idd. niet afdoende, zoals Karuna aangeeft, helaas.
Heb idd. bij gebrek aan goede alternatieven -die ook bruikbaar zijn in mijn situatie- de kip nu vaker in de ren dan ik het dier eigenlijk gun. En als ie eruit mag, dan altijd wanneer ik in de buurt ben, maar zo bleek vandaag; zelfs dat is niet voldoende.....grrrrrr....

Nog meer ideetjes? Kattenkorrels enz. die de katten weg zouden houden werken ook niet... Heb nu de dressuurzweep maar bij de achterdeur klaar staan. Als het kan, dan raak ik em.... (niet op een vuile plek als de kop, maar wèl flink hard op zijn kont ofzo; het moet blijven hangen dat het NIET aangenaam is in mijn tuin Duivel )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:13

Vervelend zeg, die irritante mensen die hun kat ook zomaar op straat gooien. Bah, van mij mag daar eens iets aan gedaan worden. Je ziet wat ervan komt Boos! Mijn vogeltjes zijn toen ze op een warme dag buiten stonden in hun kooi wel eens aangevallen door zo'n klotebeest, mijn vader liep toevallig met de bezem en heeft die kat een enorme lel verkocht ermee Nagelbijten / Gniffelen Beest hebben we in ónze tuin nooit meer teruggezien. Wij zijn absoluut niet het type mens dat dit soort dingen graag doet maar als mijn vogeltjes in mijn tuin door andermans kat worden aangevallen gaan mijn vogels even voor. Moeten die mensen hun kat maar in hun tuin houden. Nu komen de witte katten van de buren wel eens in de tuin en zodra ze in de buurt komen van de kooi krijgen ze een lading cola/limonade uit een glas over zich heen. Ze blijven pas op afstand na een paar keer maar voor de eigenaren is het iig niet zo leuk als ze onder de plak terugkomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-08 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:21

koffieprut in de heg of kapotte plantenpotten schijnen te helpen dacht ik?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 23:26

Miss_Montana : Ben het helemaal met je eens. Het is eigenlijk ook zo dat ik een hekel heb aan de anonieme eigenaren van die stroopkatten, maar aangezien die er niet bij zijn als hun kat wat uitvreet, projecteer ik mijn ergernis op de kat zelf.
Mensen die hun kat binnen houden, of in hun eigen tuin; geen enkel probleem, maar het lijkt inmiddels wel een terroristisch plan, àl die katten, òveral....
Huisdier prima, maar dan wel zo dat niet iedereen ervan mee moet genieten; het heet niet voor niets HUISdier....
Mogen ze wat mij betreft net als bij honden, belasting over heffen. Katten veroorzaken voor mij méér overlast dan een hond; daar loopt meestal nog een baas aan de andere kant van de lijn die je aan kunt spreken...

ikenindi: Koffieprut weet ik niet. Valt te proberen. Kapotte plantenpotten; helaas... net zo effectief als stroomdraad op de schutting of satéprikkers in de heg; die omzeilen ze op een of andere manier.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:33

Heel vervelend van die kippen maar zo'n kat kan je er toch niet op aankijken dat hij zn instinct achterna gaat? Je kan moeilijk je kat binnen opsluiten. Uiteraard snap ik ook jouw punt, jij doet al alles om andermans katten weg te houden maar het is niet afdoende.

Ik moet wel zeggen als ik iemand mijn kat met een zweep zie slaan is diegene nog niet jarig...dan kan ie een paar klappen terug verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:36

Sappos schreef:
Heel vervelend van die kippen maar zo'n kat kan je er toch niet op aankijken dat hij zn instinct achterna gaat? Je kan moeilijk je kat binnen opsluiten. Uiteraard snap ik ook jouw punt, jij doet al alles om andermans katten weg te houden maar het is niet afdoende.

Ik moet wel zeggen als ik iemand mijn kat met een zweep zie slaan is diegene nog niet jarig...dan kan ie een paar klappen terug verwachten.

Maar jouw kat hoort niet op andermans terrein te komen. Ik ben van mening dat katteneigenaren daar respect voor moeten hebben. Ik wil geen katten in mijn tuin en daarmee basta, mijn paard zet ik ook niet bij mijn buren in de tuin en toen wij nog een hond hadden bleef hij ook in ónze tuin dus niet die van een ander. Ik heb er niet voor gekozen dat iemand zo'n dier in huis haalt. Is ook niet mijn probleem dat iemand zo'n dier aanschaft, maar laat hem dan geen andere mensen/dieren lastigvallen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 23:38

Sappos schreef:

Thanx voor je begrip, maar als ik katten op strooptocht zie in mijn tuin (gericht op jacht, dat wel) krijgen ze van mij toch echt die lel met die zweep. Sorry, maar ze zijn me te vreg. En niets persoonlijks of gemeen bedoeld; maar het is juist het gebrèk aan toezicht wat me ertoe zet om deze maatregel te treffen. Als ze "gewoon" in de tuin komen, dan "shhh" ik ze meestal weg, en loop dreigend op ze af. Da's dan voldoende.
Snap wel degelijk dat het instinct is, en veroordeel de individuele kat ook niet, maar hier is het bijna een plaag. Je MOET bijna katten van anderen in je eigen tuin tolereren? Ik dacht van niet... dan maar duidelijk.
Op dit moment weet ik geen aardigere oplossing, zonder duidelijk te zijn dan die zweep (of cola....). De mildere opties (eerder genoemd) worden omzeild, want ik moet toegeven; slim zijn ze wel voor hun formaat.... Knipoog

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:41

Koffieprut lijkt me niet goed voor de kip, als die eens losscharrelt en dat spul binnenkrijgt...Cafeïne is voor veel dieren slecht af te breken en dus ongezond, kan zelfs gevaarlijk zijn.
Voor katten kan het niet kwaad, en het helpt tegen katten die in de tuin poepen, maar of het katten ook bij kippen verjaagd...
Ik denk toch dat stroomdraad op strategische plekken beter is...helaas niet goedkoop, maar ook andere vogelhouders zweren erbij.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:47

Ja maar over een kat heb je niet de controle die je over een hond oid hebt. Ik kan er niks aandoen als mijn katten in andermans tuinen zitten want ik heb het ze verteld maar eh ze lijken er niet echt om te geven. Daarbij moet ik wel zeggen dat onze tuin altijd vooool anderen katten zit die ook het eten van onze kat opeten. Tja we jagen ze weg maar veel kunnen we ook niet doen..
Blijft erg lastig helaas..maar als ik de katten hier opsluit worden ze knettergek.

Benji_kady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:53

Stroom draadje boven aan je schutting plaatsen met flink veel stroom dr op?

Anders over heel je tuin kippengaas spannen vanaf je hek tot aan je huis.Aan je muur oogjes maken net onder je raam.
En maak je het gaas aan de hek vast zo schuin omhoog naar je muur naar de oogjes.
Krijg je dus alsware een net over je tuin van kippengaas.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 23:53

Sappos: Is misschien confronterend, maar waarom niet afwegen wat ik ook doe; ik denk erover om maar met het houden van kippen te stoppen, gezien het gebrek aan welzijn dat ik ze kan bieden.
Moeten katten-eigenaren zich misschien ook vooraf afvragen; kan ik mijn -toekomstige- kat het welzijn bieden dat ie verdiend? Misschien niet... dan misschien maar geen kat als ie niet onbeperkt naar buiten kan?

Ik zie dit overigens als een veel groter "probleem"; de Westerse wereld is inmiddels zo overbevolkt dat evenwicht tussen diersoorten (dus ook de mens) compleet verstoord raakt. Met conflicten en ziektes als gevolg... maarje wat doe je ertegen? (Of aan)

Misschien dan toch maar aan de stroomdraad....gezien de positieve (nouja...relatief gezien dan) reacties.
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 13-06-08 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Benji_kady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:58

Ik zelf ben niet van stroom,aangezien een dier het ook niet fijn vind.Ik zal voor mijn eigen 2e optie gaan.Dit werkt bij ons juist weer heel goed.Scheelt me extra stroom gebruik.(niet dat veel is Knipoog ) En ik sta zelf niet 100x onder stroom als ik mijn rozenstruik eens bij wilt knippen .

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:03

Tja, ik houd ook bepaalde dieren niet omdat ik hun welzijn niet kan garanderen. Maar dat zouden katteneigenaren ook moeten doen. Al die loslopende katten lopen wel degelijk flinke risico's (doodrijden, vermoord worden door vogelliefhebber, besmettelijke ongeneeslijke ziektes door vechtpartijen enz enz) maar dat accepteert iedereen,
maar als je wat kippetjes in een degelijk hok zet, dan zou dat niet kunnen ivm dierenwelzijn omdat iemand anders zijn kat los laat lopen? De omgekeerde wereld. Verdrietig

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 00:04

Haha, maar leuk moeten ze het juist NIET vinden, dus is misschien toch effectief... Ik ben eigenlijk ook niet van de stroom, vandaar de terughoudendheid..... Maar met een tuin als complete kippenren houd ik ook de gewenste vogeltjes buiten mijn tuin (die komen altijd schattig meescharrelen als ik de kip voer....) vind ik niet erg; sla er zelfs extra voer voor in Bloos
Werkt vast, maar is niet praktisch.... tuin is ook redelijk groot.

Zoolgangster : helaas, maar true.... (daarom heb ik ook geen eigen paard..., ìk zou best willen, maar is mijn evt. dier er ook zo blij mee?)

Hierbij dan ook maar mijn kipje, weten jullie om wat voor een kleintje het gaat... (tegenwoordig is de zgn. "baard" wat groter; het zijn net kleine uiltjes...zooww schattig (en tam).
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 13-06-08 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:18

Hahaha, vind jij het ook zo leuk, al die extra vogeltjes, in de tuin? Hier hebben de mussen in 2,5 dag tijd een complete voerautomaat leeggegeten. Vork

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 00:24

Ja, ieder zijn ding; ik vind de mussen, merels, boomklevers, kool- en pimpelmezen, roodborstjes enz. ook erg leuk.... geen probleem als die mee-eten...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 07:25

Sappos schreef:

Je kan wel degelijk een kat opsluiten. Ik woon aan een 80 klm weg; no way dat mijn kat buiten komt! Daarvoor woonde ze op 18 hoog in een appartement; ook daar is ze nooit buiten geweest. Heb je wel een tuin, dan zijn er voor de eigenaars ook mogelijkheden genoeg om je kat in eigen tuin te houden; stroomdraad; japanse bes langs de schutting (errug stekelig), kat desnoods aan de lijn... Ik persoonlijk vindt het aso om een kat in een woonwijk rond te laten zwerven.
Verder had een vriendin van mij ook telkens een vervelende kat in de tuin. Eigenaar aangesproken, maar ook deze vond dat katten gewoon rond moeten kunnen zwerven, zelfs in een woonwijk. OPlossing van vriendin haar man; men neme een pcbuis, bestrijkt het met teer aan de binnenkant, legt wat lekkers aan de andere kant, wacht tot kat er door heen is gewandelt, en ziet kat vol teer weer naar huis vertrekken. Ook leuk; zet een kattenval en lever het dier af bij het asiel.
(lief kippie trouwens Haha! )

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:25

Sappos schreef:
Ja maar over een kat heb je niet de controle die je over een hond oid hebt. Ik kan er niks aandoen als mijn katten in andermans tuinen zitten want ik heb het ze verteld maar eh ze lijken er niet echt om te geven. Daarbij moet ik wel zeggen dat onze tuin altijd vooool anderen katten zit die ook het eten van onze kat opeten. Tja we jagen ze weg maar veel kunnen we ook niet doen..
Blijft erg lastig helaas..maar als ik de katten hier opsluit worden ze knettergek.

Dan zet je toch fijn je eigen tuin af, of bouw een ren zodat je kat niet wegkan? Ik snap werkelijk waar niets van deze mentaliteit van katteneigenaren, jouw beest, jouw verantwoordelijkheid. Niet die van de buurt.

Citaat:

Tsja, je kunt het heel eenvoudig voorkomen: zorg ervoor dat je kat geen overlast veroorzaakt, hou hem op je eigen terrein Knipoog Als mijn hond buiten losloopt en een trap krijgt van kwajongens, dan ben ik ook kwaad, maar dan vooral kwaad op mezelf, had ik maar beter op mijn dier moeten letten.

@ ts: zijn het steeds andere katten? Anders zou je idd een val kunnen zetten en de eigenaar van de betreffende kat erop aanspreken. geen reactie, dan katlief de keer erop naar t asiel brengen. Kunnen de eigenaren hem daar ophalen (plus de daarbij behorende kosten). Die pvcbuis vind ik eigenlijk ook wel een goede Nagelbijten / Gniffelen En wat een superlief kipje Lovers kan me voorstellen dat je helemaal flauw wordt van de overlast.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 13-06-08 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:31

Moet wel zeggen dat er hier in de buurt zeker 10-20 katten lopen en ze lopen allemaal buiten in iedereens tuinen dus misschien dat het daarom geaccepteerd wordt..
Een kat naar het asiel brengen vind ik gewoonweg gestoord.
Kijk als je je kat opsluit om te beschermen tegen het verkeer prima maar onze katten kunnen niet eens 27/4 binnen want die breken het huis af. Katten bij mijn vader exact hetzelfde.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:32

Maar een dier wat niet van jou is slaan of schoppen doe je gewoon niet..punt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:34

Sappos schreef:

Onzin Jij kan er wel wat aan doen, je tuin afsluiten met bijv netten zodat je kat er niet uit kan. En nee, dat zal je vast niet leuk vinden. Maar JIJ hebt dat dier in huis genomen dus moet JIJ ook met de consequenties ervan leven. Niet wij als niet-kattenbezitter. Heb het idd ook altijd een rare mentaliteit gevonden, je koopt een dier pleurt hem naar buiten en gaat zeuren als andere mensen zeggen dat ze last hebben van jouw dier. Onze buren van een paar huizen verderop ook, wij hebben dubbel gaas in onze schutting gespannen tegen katten en een van hun katten zat er eens in vast. Gingen ze tegen ons zeggen dat WIJ dat gaas weg moesten halen omdat HUN kat zo stom is om erin te gaan zitten. Wij gaan dat dus echt niet weghalen. Want zeg nou zelf, het is toch je reinste onzin dat wij onze tuin moeten aanpassen voor de katten van een ander?

Wat een leuk kipje btw Ja