Honden vormen niet zozeer het probleem, maar andermans rondzwervende katten wel. Nota bene in mijn tuin, en dat inclusief uitwerpselen!
Ik houd mijn kipjes, ik had er ooit vier, nu nog maar één, in een compleet roofdierproof hok met ren. Met enige regelmaat mogen ze naar buiten, lekker de tuin in om te scharrelen en een zandbad te nemen. Telkens weer klimmen er katten over de schutting om mijn kippen te bejagen. Ik ben er in het verleden al vele kwijtgeraakt, vooral kuikens, en vorig jaar één van mijn huidige kipjes.
Vandaag was het wéér zover; mijn enige overgebleven kipje loopt "onder toezicht", dwz. dat ik thuis ben, in de tuin rond, zoals zo vaak. Hoor ik plots een enorm gekrijs; een dikke oranje kat springt op mijn kip en grijpt haar in de nek. Heb de kat met veel kabaal en gescheld met een rotvaart terug over de bijna twee meter hoge schutting gejaagd. Kip heeft gelukkig geen wonden, maar wel drie grote kale plekken en mist een flinke handvol veren (kipje is klein en heeft in zijn geheel maar drie handen vol verenkleed). Beestje compleet in de stress....

Ik vind het zo ontzettend jammer dat mijn hobby, met voldoende maatregelen, op deze manier door andermans rotkatten letterlijk de nek om wordt gedraaid. Je weet nooit van wie die krengen zijn, krijgt ze doorgaans ook niet te pakken. Als deze kip het begeeft denk ik er serieus over na om geen kippen meer te nemen, omdat ik zo telkens weer kipjes kan begraven of oplappen moet. En dat terwijl ik werkelijk mijn gehele leven kippen heb gehad!
Ik baal er zo gruwelijk van.... wie herkent dit en heeft een mooie oplossing voor het ongewenste kattenprobleem? Mijn kattenhaat stond tot vandaag op een laag pitje maar is momenteel weer behoorlijk aangewakkerd...