opgroei schema ratten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

opgroei schema ratten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 20:36

Hallo!

Een vriendin van mij heeft slangen, en voert die ratten.
nu heeft die rat die ze had rittens gekregen!
ik al ratten liefhebber wil er graag een redden van de dood.
nu dacht ik dat ratten pas met 6 weken bij hun mam weg mochten.
maar ze doet de kleintjes al weg als hun ogen open zijn en ze zelf kunnen eten.
Dat betekend dat ze er vrijdag al een mee wilt geven!

weet iemand hier met hoeveel dagen/weken..
ze zelf kunnen eten, kunnen zien en heeft het geen gevolgens als t kleintje al ze snel weg gaat?

alvast bedankt!

Jast

Re: opgroei schema ratten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:50

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 20:59

ja ik vind t ook niet fijn dat ze de kleintjes al zo vroeg weg doet. maar ik kan haar niet stoppen Knipoog

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:08

Jenkins schreef:
ja ik vind t ook niet fijn dat ze de kleintjes al zo vroeg weg doet. maar ik kan haar niet stoppen Knipoog
Dat is jammer! Maar .. je schrijft dat je er eentje wilt redden. Je moet een rat echt niet alleen gaan houden want dan gaat hij/zij dood van eenzaamheid. Een vervelender leven is bijna niet voor te stellen .. Nors opkijken Je kan nog beter als slangendiner dienen .. dan een eenzaam leven leiden vol ellende in een sociaal isolement!! Ach gut
Als je dan toch de keuze al hebt gemaakt neem er dan minimaal twee, zeker omdat ze al heel erg jong bij de moeder weggaan. Sociale omgang met soortgenoten en -opvoeding is heel erg belangrijk .. en dan hebben ze ook nog een beetje baby-warmte van elkaar in één nestje .. Ja

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 21:12

Als je even in me profiel had gespiekt zou je gezien hebbe dat ik al 4 schatten heb Knipoog en ze wilt er maar een aan mij geven want de andere gaan zeker weten als rattenvoer dienen.

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:31

Sorry .. Bloos Had dus niet in je profiel gespiekt. Maar dan alsnog vind ik het wel een risico om zo'n kleintje in een bestaande groep volwassenen te plaatsen .., kleintjes worden erg snel doodgebeten(zeker in een mannengroep) Maar misschien heb je daar al wel een oplossing voor?
Heb je trouwens iets aan de info?? Je kan het ritten sowieso zelf pap geven, gemaakt van kattenmelk en bambix/nutrix of brinta, mijn volwassen ratten krijgen het ook wekelijks. Het lijkt mij in ieder geval wel raadzaam om de kleine met flesvoeding te laten opgroeien(naast het zelfstandig eten)

Edit: Rattenvoer Verward .. haha, slangenvoer neem ik aan? Pling

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 21:40

ja nog bedankt voor de site! ik heb hem even doorgelezen en er staan wel wat dingetjes tussen.
Ik heb nog een duna waar ik hem dan tijdelijk in wil bergen. De Furet XL heeft een beetje te grote tralieafstand.
Dan heb ik een ratje. genaamd Ice en die is bijna 6 maanden maar erg klein voor zijn leeftijd en echt een doetje, dus misschien dat die na verloop van tijd bij de kleine kon logeren.
Overigens heb ik vrij makkelijke ratten want ik had er eerst 2 en toen ik 2 rittens had gehaald bij de rattery kon ik die (nadat ze groot genoeg waren) er zo bijzetten.
Wel is een rat die nu 10 maanden is een beetje dominant, zoekt nog wel eens ruzie.

maar ik maakte me meer zorgen om het eten. ik heb wel brinta in huis, maar gewone melk is niet geschikt toch? moet dan soja melk hebben? en zoals jij dan zegt kattenmelk.

en wat bedoel je met flesvoeding? toch gewoon t papje? of moet ik een klein flesje hebben? Tong uitsteken

Edit: ja slangenvoer haha!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:47

jalo, een slang moet ook eten.. ik heb er geen problemen mee.
ik heb hier 2 caafs, en een hamster gered van de slangen.
naja ik wilde nog een caaf voor mijn konijn, en mijn andere hamster was écht oud en zou niet lang meer leven, dan kies ik voor zo'n dier in plaats van een dierenwinkel beessie.
ik heb ze alle 3 gekregen.
maar ik vind het niet echt zielig, ja sneu, maar een slang moet ook eten.
ik kan ook gerust ratten voeren, heb ik niks van... je moet het als eten zien en je er gewoon niet
aan hechten, maar ik moet er niet aan denken dat ik mijn eigen dieren voer. (mijn gezelschapsdieren dan he?)

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:50

Natuurlijk kan bij eerst in de duna, ik zou Ice er al regelmatig bij inzetten zodat hij niet teveel alleen is. Ze kunnen dan tevens aan elkaar wennen waardoor de kleine een maatje heeft als hij later in de Furet kooi gaat, bij de rest. Zo'n heel klein jong ratje heeft ook zeker behoefte aan warmte, je zou voor de nacht een warm kruikje kunnen geven. Warmte van een soortgenoot is natuurlijk het allerbeste.
De dominate rat zou ik zeker in de gaten houden, een langzame introductie(buiten de kooi eerst op bijv. bed of bank) is gewoon heel belangrijk.

Nee, gewone melk is niet geschikt ivm lactose, ratten raken hierdoor in de dunne net als bij katten. Je kan inderdaad sojamelk of kattenmelk gebruiken, dit is lactosevrij.
Ivm het nog niet direct volledig zelfstandig kunnen eten en de zuigbehoefte is het denk ik wel belangrijk om toch flessenvoeding te geven, naast het papje. Je kan bij de dierenarts speciale kunstmelk en een flesje kopen, dan weet je zeker dat hij de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Na de 6e week kan hij dan helemaal volledig over op gewoon voer en zo nu en dan nog eens een papje!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 21:59

oke dankjewel voor je info! ga denk ik dan ook maar even langs de DA.
vind het wel spannend, ze wilt er echt maar 1 aan mij geven dus zou er zowieso geen 2 kunnen nemen. Anders zou ik er een uit de dierenwinkel moeten nemen, maar die zou dan ook al paar weken ouder zijn.

(en aangezien ik deze kleine in huis neem zonder dat me vriend er vanaf mag weten, zal hij helemaal raar staan kijken als er 2 ratten bij komen haha!)

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:11

Nou, heel veel succes! En hopelijk gooit je vriend hem er niet uit dan, haha ..
Hou je me op de hoogte? Zou graag tzt eens een fotootje zien Knipoog

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:25

Kan je die vriendin er niet van overtuigen om 'jouw' ratje bij de moeder te laten tot die wat ouder is? Ideaal zou zijn bij een gewicht van 100 gram, maar in principe kunnen ze zonder moeder zodra ze 75 gram wegen.

Als je het beestje toch te vroeg krijgt:
-lekker verwennen met brinta, aangemaakt met kattenmelk.
-Nootjes zijn ook heel goed om wat vlugger op gewicht te raken, maar moet je niet te veel van geven.
-babyvoeding (van die groentenpapjes) is ook heel goed.
-Dierlijke eiwitten mag je ook geven, dus een hardgekookt eitje, of vette vis zoals zalm.
-Als je goeie kwaliteit blikvoer vindt (voor hond of kat), kan je hier ook wat van geven. Maar dus niet de goedkope supermarkt rommel!

Vooral variatie is belangrijk Vingers aflikken

edit: en verse groenten natuurlijk, maar dat hoort bij elk rattendieet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:32

Ik wilde eigenlijk ook nog reageren maar ik heb helemaal niets meer toe te voegen na de post van Ashkerlon. Lachen

Hoop dat je je vriendin om kan praten om ze tot tenminste 75/100 gram bij de moeder te laten.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:34

haha Haha! sorry Tong uitsteken

euhm... heb nog een tabelletje met de gemiddelde gewichten van ratten. misschien heb je er iets aan?
Afbeelding
Ideaal zou dus zijn als je het ratje krijgt wanneer die vijf weken oud is.

weet niet meer precies waar ik deze tabel gevonden heb... ik dacht op de site van "The rat sewer"

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 23:48

ik had haar al gevraagd of het ratje niet wat langer mocht blijven. maar alle broertjes/zusjes gaan ook weg vrijdag.
ga proberen of ik misschien de moeder mee kan krijgen. en dan samen hier in de duna zet.

iig heel erg bedankt voor de info!
En voor groente, kan ik dan gewoon een zak sla kopen of wortels enzo? en je kan toch ook van die mais korrels uit blik als je ze gekookt heb geven?

Danku Knipoog

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:04

wortels, witloof, komkommer, tomaat, doperwtjes,.... of fruit (niet te veel, zitten vaak veel suikers in en is minder goed voor de tandjes)
Vers is natuurlijk het beste, maar als ze licht gekookt zijn, zijn ze vaak iets makkelijker te verteren.
Ik weet niet of ik ingeblikte groenten zou geven Scheve mond het kan waarschijnlijk geen kwaad, maar je kan vaak even gemakkelijk verse dingen kopen als ingeblikte dingen.

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:29

Jenkins schreef:
ik had haar al gevraagd of het ratje niet wat langer mocht blijven. maar alle broertjes/zusjes gaan ook weg vrijdag.
ga proberen of ik misschien de moeder mee kan krijgen. en dan samen hier in de duna zet.

iig heel erg bedankt voor de info!
En voor groente, kan ik dan gewoon een zak sla kopen of wortels enzo? en je kan toch ook van die mais korrels uit blik als je ze gekookt heb geven?

Danku Knipoog
Dat van die moeder meekrijgen is inderdaad niet zo'n raar idee misschien, zou voor het ritten het allerbeste zijn!
Nog even over de voeding. Geef jij je huidige ratten nooit iets extra's dan? Er is op het internet heel veel te vinden over voeding en extra's voor ratten.
De site van The rat Sewer geeft heel veel info over voeding, ziekte, medicijnen en zelfzorgmedicijnen .. http://ratworld.xs4all.nl/ratsewer/mainindex.htm Kijk daar maar eens op! Onder het kopje voeding(links menu) Vingers aflikken staat heel duidelijk wat ze dagelijks moeten eten en wat ze aan extra's mogen hebben.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 23:44

heb haar vandaag weer gesproken en de kleintjes mogen toch wat langer blijven! haar moeder heeft haar overgehaald haha.
Ik geef mijn ratten wel eens wat extra's... zo heb ik wel eens van die drops (maar daar geef ik niet te veel van) en ook gedroogd brood en koek. soms een brinta papje enz.
maar ben altijd wel voorzichtig.
Daarnaast krijgen ze reggie rat.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 13:44

Ben net even wezen kijken en wat leuke fototjes gemaakt.
maar volgens mij zitten ze onder de luizen...