Jong kauwtje, vogelopvang wil hem niet > Wat voeren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Jong kauwtje, vogelopvang wil hem niet > Wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:00

Hallo,
zo'n 3 dagen geleden heeft mijn buurvrouw een jonge kauw gevonden, nu zorgen wij er overdag voor (ze zit midden in een verhuizing) We hebben de vogelopvang al gebeld, maar die wil hem niet en zegt gooi hem maar weer los, hij red zich wel.. Hij kan nog niet eens vliegen. Verward We voeren hem nu geweekt kattenvlees, en af en toe wat nat brood.. Maar aangezien hier waarschijnlijk meer kenners zijn, vroeg ik mij af wat je nu het beste zou kunnen voeren...
Laatst bijgewerkt door MDJ op 09-06-08 15:20, in het totaal 2 keer bewerkt

pinuts

Re: Jong kauwtje, vogelopvang wil hem niet > Wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:01

heb je wel gezegd dattie nog niet kan vliegen?.. vreemd hoor

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:04

Wij hadden vroeger ook een kauwtje opgevangen met een gebroken vleugeltje. We voerde hem gehakt (beetje tussen je vingers rollen) en dat vond hij heel lekker en is volledig opgeknapt. Hij was natuurlijk al wel wat ouder..

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:05

even nd dierenspeciaalzaak, speciale vogelpap halen. Van CeDe is altijd erg goed.
deze meng je aan met water en voer je tot de krop vol zit. Naast het voeren leg je een bakje met zaad in zijn kooi kan hij speelsewijze al zelf leren eten. Het voeren van de pap net zolang doorgaan tot hij echt geheel zelfstandig eet. Ik weet niet hoe oud ie is, maar vanaf 10 weken beginnen ze zelfstandig te eten en pap voer je meestal door tot 12 weken. O,ja pas weer pap voeren wanneer zijn krop geheel leeg is, anders kun je kropverzuring krijgen.
als je vragen hebt, stel ze gerust via pb. ik heb erg veel ervaring hierin, doordat ik zelf altijd papegaaien opvoed met de hand.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:07

Ja, we hebben gezegd dat hij nog niet vliegen kon, hij zat midden op de weg, en de ouders waren ook niet in de buurt, verder ook geen nest etc. voor wat wij konden zien, als hij iig op die weg was blijven zitten was hij nu dood.

De vogelopvang zit helemaal vol (ben er toevallig 2 weken terug geweest met school) en toen zat het idd ook al erg vol...

Wij schatten hem zelf een week of 5? hij zit al normaal in de veren, maar nog echt zo'n "baby" bekje, en piept etc ook nog echt en snaveltje open als een echt "baby vogeltje"

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:07

Hoe groot is ie? Jonge kauwtjes worden op de grond nog gevoerd. Ook als ze nog niet kunnen vliegen. Zo gauw ze veren hebben kun je ze het beste laten zitten waar hij zit, de ouders voeren het beestje gewoon op de grond.
Maar waarschijnlijk heb je dat nu verpest door hem al 3 dagen binnen te houden en vinden zijn ouders hem niet meer.

Kauwtjes eten universeelvoer, kattenblikvoer (wel even het vet eraf spoelen) en grove duivenkorrels (gewoon duivenvoer met mais, erwten enz).

Geen brood geven, dat is niet zo goed voor kauwtjes.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:09

Ok, je had hem dus het beste van de weg kunnen vissen en in het gras kunnen neerzetten, dan had hij het wel overleefd.
Ouders gaan namelijk wel vaker een eind vliegen, dat overleven de jongen best.

Maar goed, als ik jou was, zou ik dus doorgaan met het kattenblikvoer en even universeelvoer halen. Daar worden alle kauwtjes en kraaien groot op Knipoog

Die vogelpap zou ik niet aan beginnen, die is toch vooral gericht op de meer exotische vogels, zoals papegaaien e.d.. En die eten toch een heel ander menu dan onze inheemse vogels zoals kauwtjes Lachen

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:13

Geen brood geven!! daar heb ik een keer een kouwtje mee vermoord... ik hoorde later pas dat hij ze geen brood mochten.
Wat erg goed is om te geven is beschuit gemengt met rouw ei.
Daar doen ze het heel goed op!
Ook kan je ze een beetje kattenvoer geven.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:15

Oké, de buurvrouw is er mee thuisgekomen, en aangezien ik hem nu dus geen "schadelijk" voer wil geven Knipoog kattenvoer krijgt hij nu (vlees)

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:17

Nee hoor die vogelpap van CeDe is vooral voor musjes, kanaries enz. Dus kan ook heel erg goed voor kouwtjes hoor.

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:19

In deze tijd van het jaar komen veel vogels buiten het nest. Door
eruit te vallen ofzo.
Ze worden inderdaar niet meegenomen omdat de ouders vanzelf wel
komen opdagen. Jij ziet hun niet maar grote kans dat ze toch
in de buurt waren. Je had hem beter aan de kant of op de
stoep kunnen zetten. D.an was hij vanzelf opgepikt door
de ouders.

Je kan hem wel gehakt geven of dat cede voer. Dat is ook
heel goed.

Succes met hoop dat het gaat lukken!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:20

Ik had vorige week een vogeltje tegen het raam, die is via de dierenambulance naar de opvang gegaan.

Is het niet een idee om de diereambu te bellen?
Welke opvang heb je gebeld trouwens? Dat vogeltje hier is naar Ureterp gegaan.

Arrabel

Re: Jong kouwtje, vogelopvang wil hem niet > Wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:22

Ik heb een tijdje bij een vogelasiel als vrijwilliger gewerkt, in deze tijd van het jaar kwamen er een heleboel mensen met jonge vogeltjes aanzetten....
Mensen denken dat ze niet kunnen vliegen of de ouders kwijt zijn, ziek zijn of iets gebroken hebben.
Dat is allemaal niet het geval, ze zijn gewoon nog in de leer en de ouders zijn vaak in de buurt.

Dat was echt wel irritatiepunt nummer 1.... alle mensen die jonge vogeltjes brachten terwijl er niks aan de hand was...
Maar goed... het is goed bedoeld, dat weet ik ook wel.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:22

We hebben via de DB het nummer van idd Ureterp gekregen, ureterp zei dat hij gewoon weer de natuur in moest, want dan kwam het wel goed.. Ze zitten sjokvol, dus kunnen ze geen vogeltjes meer aannemen zei de DB al, maar we hebben toch gebeld en kreeg idd, hetzelfde te horen

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:38

TS: kijk eens hier: [BB] [HK] Vogelopvang onder de Regenboog of PB Nickeltje. Die heeft een vogelopvangcentrum aan huis en kan je van goed advies voorzien.

Wel vreemd dat het asiel je geen tips heeft gegeven, heb je daar wel naar gevraagd dan? Lachen

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:39

Mijn buurvrouw heeft gebeld, en heb haar nergens over gehoord.. Denk het niet dus.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:50

Dan zou ik nog een keer bellen hoor Lachen als ze je afwimpelen omdat ze te druk zijn, da's één ding, maar dan is het wel zo netjes om je even van advies voorzien Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:51

Wij hebben een paar kawithes groot gebracht met brood gedrenkty in water, dan krijgt hij vocht binnen, en ik ging pierenwippen toen hij wat ouder werd. Ook gaf ik hem vliegles. Ik voede hem om de twee a vier uur, 's avonds laat en 's morgens vroeg.
Wasren erg tam!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:59

Alleen brood voeren is niet voldoende. Kraaiachtigen, vooral zwarte kraaien, hebben nog weleens het probleem dat ze heel eenzijdig eten (bijvoorbeeld dus veel brood) en dan voedingsstoffen missen; het zijn alleseters en hebben dus zowel dierlijk als plantaardige eiwitten nodig en veel mineralen, vetten, vezels en vitaminen nodig die in bijvoorbeeld fruit en vlees zitten.
We zagen in de opvang weleens kraaien voorbij komen met witte, gerafelde pennen van het voedingsstoftekort, die dus (bijna) niet meer konden vliegen, die noemden we ook wel broodkraaien Lachen

detour, ik zeg dus niet dat het niet kan of mag, alleen brood is dus te eenzijdig Knipoog
edit: oh, ik las over het pierenwippen heen, vat deze post dus maar niet op als een reactie op die van jou Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:14

Is goed, zwartwitje, maakt niet uit! Ze kregen ook andere dingen idd, waren ware schransers! geweldige vogels!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:35

Michelle, ik had eerst in mn eigen topic gekeken en heb daar al uitgebreid antwoord gegeven op je vraag.
Ik hoop dat je er wat mee kan. Veel succes in elk geval!