Tip voor oppakken tamme ratjes en hoe afleren happen?..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Tip voor oppakken tamme ratjes en hoe afleren happen?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:20

Ik wist even geen duidelijkere titel te bedenken maar het gaat om het volgende:

We hebben sinds een maand of 3, 2 tamme ratten dames. Voorheen heb ik altijd heren gehad, maar omdat hier in de buurt weinig ratjes te krijgen zijn, en als ze er zijn alleen maar dames, hebben we dus voor 2 dames gekozen. Elke dag halen we ze eruit. Eentje is erg nieuwsgierig en kan je onder haar kont pakken, de andere is nieuwsgierig tot je haar op wilt pakken. Zij is helemaal wat schuwer, schrikt van onverwachtse geluiden/bewegingen. Ik lok haar altijd met iets lekkers, als ze dat opheeft komt ze kijken voor nog iets en dan kan ik haar redelijk normaal onder haar kont oppakken. Als ze over de bank heen wandelen klimmen ze allebei wel op je en is het voor beide ook goed. Je kan ze beide gewoon aaien. Het lijtk alsof de ene bang is om opgepakt te worden. Als je haar ineens zo pakt dan piept ze ook van schrik. We hebben echt van alles geprobeerd, luikje van het hok open en haar zelf eruit laten klimmen, maar dan gaat ze tot halverwege en schiet weer terug het hok in etc.. Wie heeft de ultieme tip ?

Daarnaast zijn beide dames nogal hapgraag. Ze bijten niet, maar happen steeds in je handen/vingers etc. In de dierenwinkel zeiden ze dat het kon dat wij iets van etenslucht aan onze handen hadden, maar na grondig wassen doenze het nog steeds. De mannen die ik in het verleden heb gehad deden dit helemaal niet. Ze krijgen voldoende te eten, maar ook wel eens hapjes uit de hand, zouden ze misschien de link leggen van hand = lekker hapje?

Alle tips zijn welkom, misschien doen wij wel iets ontzettend verkeerd. !

Lot1987

Re: Tip voor oppakken tamme ratjes en hoe afleren happen?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:26

Het happen wat je dames doen is niet omdat er etenlucht aan zit.
Het heet proeven wat ze doen ( happen zonder doorbijten).
Dit kunnen ze doen uit angst, van schrik of dat ze niet weten
wat ze met je hand/ vinger aan moeten.

Als je je ratjes uit je kooi hebt moet je ze lekker onder je shirt
of trui stoppen en dan lekker laten zitten. Als je bijvoorbeeld
tv zit te kijken of achter de pc zit. Zo wennen ze aan jou
geur en zijn er geen plotselinge bewegingen.
Hierdoor weten ze dat ze gewoon lekker rustig bij jou kunnen
zijn en dat er geen enge dingen gebeuren.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:39

We laten ze idd onder de kleren lopen en in je nek, op schoot etc. De ene is heel makkelijk wat dat betreft, alleen de andere blijft schuw.
Toch bedankt voor je tip!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:55

1 ratje van mij deed dat tot een maand geleden ook, ze was nog een beetje schrikkerig en vooral als ik me hand in de kooi deed beet ze.
Sinds die tijd ben ik heel veel met haar bezig geweest, als ze los liepen ging ik bij haar zitten en dan kwam ze ook naar me toe. Gaf haar weleens wat lekkers. En ik liet ze ook zelf uit hun kooi komen.
En nu ben ik zo ver dat ik haar in de kooi gewoon kan aaien.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 00:00

Lekker veel met ze doen. Zijn ze ook bang voor de stofzuiger lekker vaak de stofzuiger aan zetten. Met sleutels door de kamer kooien waar zei bij zijn. dus bijf op de vloer gooien of laten vallen uit je handen enz enz.

Aan alle geluiden moet je wennen. En laat ze merken dat je handen erg leuk zijn. Dat je daar lekkers uit krijgt en mee gekroelt kan worden. En haar gewoon op pakken ook al vind ze het eng.

Ik heb via de opvang een dame binnen gekregen nu 1 en ze krijst moord in brand als ik haar op pak. Zondag avond zijn ze gekomen. En ik kan haar nu al makkelijker pakken. Dus veel doen en vaak oefenen.

Wat het proeven en happen betreft. Zodra ze hun tandjes gaan gebruiken moet je dit gelijk afleren. Wat hier altijd goed gewerkt heeft is het volgende:

Rat bijt, jij schrikt dus trekt je hand weg, dit moet je afleren en je hand juist naar de bek van de rat doen (in de bek duwen als waren ) Op het moment dat ze leren dat bijten een weg trekkende hand is heb je een probleem. Als jij ze naar hun bek doet dan gaan ze leren dat bijten eigelijk geen zin of nut heeft en krijg je het afgeleerd.

Succes voor vragen mag je me altijd een pm sturen.