Hond met wondjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Hond met wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 14:59

Even een vraag aan jullie:

Ik ontdekte gisteren dat mijn hond wondjes heeft, die hij vorige week zeker te weten niet had!!

In zijn halsstreek, onder zijn oksels en op zijn buik zitten kleine wondjes, soms meerdere naast elkaar, van ongeveer een kwart tot een half cm doorsnede. Er zit een rode kring omheen (geirriteerd) en er kom een soort van pus uit, wat het precies is weet ik niet. Ook heeft hij wat rose/rode schrale plekken onder zijn oksels zonder wondjes. Het is een middelgrote hond en ik heb tot nu toe zo'n 8 plekjes kunnen ontdekken.

Op zijn buik heeft hij kleine wratjes, waar op zich niets mis mee is. Maar 1 van de wratjes lijkt wel geirriteerd, daar zit hetzelfde "tegenaan" als wat ik hierboven omschrijf.

Hij is nog goed alert, eet en drinkt prima, daar is helemaal niets mis mee. Hij loopt prima.
Hij krabt alleen de hele tijd aan die wondjes.
Hij is 2 weken geleden bij de DA nog ontvlooit, die behandeling zou 6 weken moeten kunnen houden.

Iemand enige ervaring hiermee?

paafke

Re: Hond met wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:56

Heeft hij misschien last (gehad) van teken? Als een teek zich vol gezogen heeft laat hij weer los en blijven er vaak dit soort plekken over. Heb je er een foto van?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 15:58

Ik heb er zo snel geen foto van....
Maar teken, daar snap ik niets van, tegelijk met de vlooienbehandling 2 weken geleden is hij ook ontwormd en heeft hij een tekenbehandling gehad.
Elke keer als ik naar buiten ben geweest aai ik hem over zijn hele lijf en ik ben nog geen teek tegengekomen.
Ik zal even kijken of ik op internet een soortgelijke foto van vinden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 16:17

Ik kan zo snel geen plaatje vinden, ik zal kijken of ik vanavond een foto kan maken.

Overigens heb ik hem gisteren helemaal gewassen met zoogdierenshampoo en wil ik hem voorlopig even niet in het water hebben. Daar worden die wondjes week van en ik wil eens even kijken hoe het eruit ziet als het helemaal opgedroogd is.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:43

Onze honden zijn ongeveer 2 weken geleden behandeld met tekenspul en de afgelopen week hebben we er 3 van ze af kunnen halen. Ik zou er dus zeker niet van uitgaan dat die troep werkt. Knipoog

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:43

Ik zou denken aan een schimmelinfectie of ringworm (is ook een huidaandoening heeft niks met wormen te maken). Ringworm geeft het typische beeld van kringen. Zoek maar eens op internet, misschien kun je dan beoordelen of het daar op lijkt.
Let trouwens wel op, want ringworm kun je als mens ook krijgen.

In ieder geval zou ik even naar de dierenarts gaan.

Succes ermee!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:44

Dit kan vanalles zijn: acné, allergie, schurft, ... Naar de DA dus Lachen Ik hoop dat het niet ernstig is!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 19:27

Ik ben vandaag bij de DA geweest...
Hij zat onder de vlooien (terwijl hij 2 weken geleden nog behandeld is) en hij heeft een bacteriele infectie...
Dat zijn allemaal kleine onderhoudse bultjes die naar buiten open breken. Dan krijg je die etterige substantie eruit...

De DA heeft wat cellen afgeschraapt en onder de microscoop bekeken, maar hij kon niets bijzonders vinden.

Hij heeft dus voor 10 dagen antibiotica meegekregen en een complete nieuwe vlooienbehandeling. Als het na die tijd nog niet over is, dan gaan we verder zoeken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:12

Vlooien zijn echt viezigheid, je moet allen in huis ook even flink onder handen nemen nu Ja Alles wat kan in de kookwas, de rest in de vriezer, en flink stofzuigen, spuiten en weer stofzuigen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 12:30

En ja hoor, ik ging hem net helemaal borstelen omdat ik vond dat hij weer regelmatig krabt en wat denk je?
De wondjes komen terug, ik heb al een paar kleine gesignaleerd....
Ik baal als een stekker!

De antibioticakuur is net 2 dagen afgelopen, ik heb hem 12 juni een pipet frontline in zijn nek gegeven en hij zit nu ALWEER onder de vlooien!! Dat is toch niet normaal?? 2 weken geleden!
Vandaag dus weer een pipet frontline en een vlooienband, ik probeer maar van alles... maar ik vrees dat ik deze week weer bij de DA zit, gatver!!

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:06

Wat vervelend zeg.
Ik hoorde laatst dat vlooien heel goed resistent (dat was het woord geloof ik) kunnen zijn voor frontline. Een vriendin had dat ook, diverse malen ontvlooid maar ze gingen gewoon niet weg. Toen heef de da een ander merk voorgeschreven (sterker spul denk ik) en dat werkte wel.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:07

Pas op met het combineren van verschillende anti-vlooienmiddelen. Elk middel bevat een andere stof en het kan zijn dat je deze niet samen mag combineren! Geef ook niet vaker dan 1x per maand frontline, je kunt dan stapeling van de werkzame stof krijgen.
Frontline werkt eigenlijk nog vrij goed tegen vlooien ( geen resistentie aangetoond). Maar als je hond zoveel vlooien gehad heeft, heb je een besmet huis. Als de poppen in huis uitkomen, besmetten ze je hond weer.
Ga eens naar je dierenarts en laat ze de levenscyclus van de vlo helemaal uitleggen. Dan snap je wel waarom je hond nog steeds vlooien heeft en dan kun je écht iets gaan doen aan dat probleem.
Wat betreft de wondjes, het is natuurlijk heel moeilijk om vanachter de computer te zien hoe deze eruit zien. Een heel bekende aandoening in deze tijd van het jaar (warm) is de "Hot Spot". Een bacteriele huidinfectie. Deze plekjes beginnen heel klein, maar breidden zich razendsnel uit. oorzaak is een heel klein wondje, (vlooienbeet, tekenbeet of gewoon een wondje door bv. een doornstruik) waardoor de bacterie de kans ziet de huid binnen te dringen. Je ziet het vooral bij honden met een halflange tot lange vacht. (De Golden Retriever zie ik het meest binnenkomen met deze klachten.)
Wij scheren de aangedane plekken ruim kaal en geven naast antibiotica ook een cortisonzalf met antibiotica mee.
Het komt graag terug bij honden die het eenmaal gehad hebben.
Dan is er nog een heel vervelende huidinfectie (meestal bij de Duitse Herder). Deze honden moeten dan vaak heel hun leven op antibiotica.
Maar nogmaals, vanachter de computer is het lastig om te zien welke huidinfectie je hond precies heeft en je ziet nu dat er verschillende huidinfecties bestaan.
Vraag je dierenarts naar duidelijke uitleg en naar de vooruitzichten van deze specifieke huidinfectie.
Succes!!!!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:21

Gooi die frontline de deur maar uit; hier hebben we járen met plezier frontline gebruikt, en vorig jaar? Vlooien!!! Het werkt niet meer. Vlooienbanden is ook niks, rommel allemaal.

We gebruiken nu Advantage (ietsje goedkoper ook nog) en dat werkt hier als een tierelier! Even op zoek naar iets anders dan frontline, dus.

Beterschap voor je hond!!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:56

Frontline werkt bij de meeste honden wel, maar sommige hebben idd resistentie ontwikkeld of iig de vlooien. Hier werkt het nog perfect. Ik gebruik het bij hond (frontline combo) en bij kat en nog nooit een vlo gezien.
Ik dacht idd ook aan een bacteriele infectie, deze komt idd voor thv buik, liezen, oksels,...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 10:50

Die gebieden is het inderdaad, oksels, liezen, begint het en dan breidt het zich uit over de buik.
Vorige keer zei de DA idd een bacteriele infectie, maar het lijkt mij niet helemaal normaal dat het binnen 2 dagen na het stoppen met de antibiotica weer terug komt....
Deze week maar weer langs dus...

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:57

ha klinkt heeeel bekent!!
bij mij werkte ook opeens de frontline niet!!
maar wat de dierenarts mij vertelde met dat soort spul vlooien en wormen kuren is dat als je het in de dieren winkel koopt het al zo en zo een verouderd genees middel is want op elk nieuw middel wat en uit komt hebben de dieren artsen 3 jaar het alleen recht en daarna komt het in de winkel terwijl er dan al veeel betere middelen te krijgen zijn!
ik kon mij katten helemaal dood gooien met frontline het werkte gewoon niet meer toen heb ik een middeltje bij de dieren arts gehaalt en weg waren de vlooien!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:17

Tja, wij hadden ook echt járen frontline en nooit vlooien, en toen ineens wat het mis. En of de vlooien nu resistent zijn of niet, ik wil geen vlooien in huis. Tong uitsteken Vandaar de overstap op Advantage. Er zijn vast ook nog wel andere goede merken in de handel.

Ik zat trouwens nog te denken... kan er geen sprake zijn van vlooienallergie? Ik doe maar een gok...
Als dat zo is, moeten de plekken verdwijnen zodra de vlooien onder controle zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 00:27

Vlooien zijn dus viezigheid zoals ik zei Knipoog

Alle tapijten voorlopig uit huis en grondig laten behandelen. Alle mandjes, kleedjes, speeltjes en zo moeten aangepakt worden, goed stofzuigen.
Haal enkel middeltjes bij de DA.

Het is erg lastig maar te doen hoor.
Ik hoop dat je DA uitleg kan geven!