Niet alles heeft 'n happy ending...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dora88

Niet alles heeft 'n happy ending...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 21:06

Een paar weken terug was ik in de wolken. Er was iets in m'n leven verschenen, wat me ontzettend blij had gemaakt. En ik had ook reden tot juichen, want het was gewoon erg mooi.
Nee, ik heb het niet over eventuele nieuwe liefdes (zulke dingen zet ik - als het van toepassing was - niet in verhalen) of love-at-first-sight (dat zal ik al helemaal niet gaan toegeven).
Het was gewoon te mooi om waar te zijn...
In 2000 toen ik nog een stukje kleiner was, deed ik voor de 4e keer mee aan de Kalveropfokclub (onderlinge wedstrijd waar kindjes en kalfjes strijden om de prijs wie het beste een kalf kan voorbrengen en schoongemaakt heeft) met een zwartbont kalf, genaamd Julia 14 (v. Eastland Cash x Jubilant). Kleine Julia bleef een kalfje dat op bepaalde momenten niet wilde lopen, kleine Julia werd groter, mooier en melkgevender.
Julia was in verwachting, van wat later een heel mooi meisjeskalf te zijn. En jawel, deze heette ook Julia. Alleen dan geen Julia 14, maar Julia 29.
Julia 29 werd geboren, werd gelijk als een echt fotomodel op de foto gezet (en deze werden doorgestuurd aan een breed publiek).
Ik was blij, want een vaarskalf van één van mijn lievelingskoeien! Julia 29 was half Fleckvieh, half gewoon zwartbont, had een paar zwarte/rode vlekken en was gewoon een gezond kalf. Zelfs haar naam was mooi. Niks aan het handje.

Tot... die éne middag. Ik was ziek, en het kalf bleek ook doodziek te zijn. Vanuit de iglo naar een hok met een warmtelamp, zorgen voor genoeg drinken en heel veel hopen. Het leek wel een donderslag bij heldere hemel.
Gelukkig bleek dit kalf een échte vechter te zijn, ze leefde aan het eind van de dag nog. Ze werd ook weer fanatieker met drinken en ik kreeg weer hoop op een goede, stralende afloop...
Maar zoals niet elk verhaal een happy ending kan hebben, kwam het niet goed. Julia 29 bleek niet voorbestemd te zijn om vrolijk door het hok rond te gaan rennen en een nog betere melkkoe te worden dan haar moeder.
Nee, het lot van deze kleine Julia bleek ergens anders te liggen. Juliatje lag gistermorgen dood in haar hok, na een week van een voorspoedig herstel waar haar achterpoten verlamd leken te zijn...
Ik heb al van zoveel kalveren afscheid moeten nemen, maar de dood van een kalf blijft altijd moeilijk. En dit keer is het extra zuur. Ik ben weer terug op aarde.

kannie

Re: Niet alles heeft 'n happy ending...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:11

veel sterkte! altijd moeilijk om een diertje wat je liefhebt te verliezen...

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:13

Ahhh wijffie heel veel knuffels

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:14

Wat vreselijk zeg! Heel veel sterkte ermee.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:20

Ocharme Ach gut
veel sterkte !! Vriendjes zijn?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:56

Heel veel sterkte en liefs! Weet je ook wat het kalfje had?

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 14:00

We denken - eigenlijk weten we het wel zeker - dat het kalf een afwijking aan de zenuwen had, wat een gevolg is van Blauwtong. Koe is zeg maar geinsemineerd toen er blauwtong heerste, vorig jaar zomer/najaar. Waarschijnlijk heeft de koe wel blauwtong gehad, maar is het niet opgemerkt, en dus wél doorgegeven aan haar toen nog ongeboren kalf.
Laatste tijd wel vaker kalveren met 'afwijkingen'. Verzwakte kalveren, kalveren die blind zijn, etc. Het is misschien snel om blauwtong als schuldige aan te wijzen, maar als je meerdere verhalen van boeren hoort waar ook kalveren worden geboren met deze verschijnselen, krab je je wel ff achter je oren.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:08

Heel begrijpelijk dat je dan 1 en 1 optelt. Het zou heel goed kunnen. Wat heeft de DA er verder over gezegd? Of durfde die ook niets te concluderen?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:12

Sterkte

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:17

heel veel sterkte Ach gut

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:57

Heel veel sterkte meid, Ach gut het is altijd bagger om afscheid van levend iets te moeten nemen Huilen

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:01

He wat vervelend Scheve mond Het is nooit leuk om een dier kwijt te raken waar je aan gehecht bent. Gelukkig weet je (bijna zeker) waaraan ze is overleden, dat is iig iets.. Ach gut

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:01

Heel veel sterkte!
Hier kon je echt niets aan doen. Ach gut

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:14

Jemig, dat is niet niks!
Heel veel sterkte!

Mooi omschreven heb je het trouwens!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:55

[LZP] > [BB]

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:58

Hè getsie, wat een naar verhaal. Veel sterkte ermee zeg! Ben wel benieuwd hoe Julia eruit heeft gezien. Want ze heeft rood/zwarte vlekken zeg je...dat lijkt me echt heel mooi.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:45

Gut wat sneu..... gaan jullie nog enten voor blauwtong?