Kat s'avonds mee naar boven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kat s'avonds mee naar boven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 00:45

Waarschijnlijk kunnen we volgende week 2 kleine katjes ophalen, van +/- 6/8 weken (weet het even niet precies. Lachen ), en ik vroeg me af of het mogelijk zou zijn om ze dan mee naar boven te nemen?
S'avonds dan, als ik ga slapen. Lachen Ben bang dat ze in de leren bank gaan hangen oid.. Haha! En omdat ze zo jong zijn wil ik ze eigenlijk ook niet alleen laten. Bloos

We willen ze trouwens ook laten castreren.. Hoe oud moet ie daarvoor ongeveer zijn, en wat zijn zo ongeveer de kosten? Lachen

Maargoed, ik ben benieuwd naar jullie mening. We hebben 2 honden, maar helemaal geen ervaring met katten oid.. Dit worden de eerste. Haha!

zap

Re: Kat s'avonds mee naar boven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 00:54

Gefeliciteerd Haha! Leuk!

Je kan ze gerust mee naar boven nemen, maar bedenk wel dat katten hun eigen gangetje gaan hoor! Als jij slaapt nemen ze gerust de benen.

Daarnaast moeten je katjes altijd de mogelijkheid hebben tot kattenbak en drinken/eten. Het kan wel, maar dan moet je ze leren hun behoefte te doen bij jou op de kamer Ja . Wij deden ze in het begin ook altijd opsluiten zodat ze zindelijk werden en gewoon even een eigen plekje hebben. Bij ons vond de eerste kat het allemaal prima en heeft best een tijdje in de nacht 'opgesloten' gezeten (week of 3) en de andere kat zat na 2 dagen al bij ons op bed omdat we knettergek werden van het gemiauw Tong uitsteken.

Je kan het proberen, maar ik denk dat je helemaal knettergek gaat worden van het gemiauw..gespeel... geravot.. en geknuffel Tong uitsteken. Ik vind het heerlijk om af en toe de kat even buiten de deur te 'gooien' om rustig verder te slapen Tong uitsteken Laat staan de geuren die af en toe van de kattenbak komen..pff..daar wordt je echt wakker van!

Castreren? Daar moet je je de DA even voor bellen. Elke DA adviseert het weer anders Ja

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 00:59

Die van mij komt niet op de kamer, die's zo actief dat er dan niet te slapen valt. Kattenbak op de kamer vind ik ook niks.. Hij zit 's nachts gewoon in de berging naast de keuken, staat kattenbak, slaapplekje en verder kan hij er ook niet echt schade aanrichten. Knipoog Kans is wel groot dat ze eens aan de leren bank gaan hangen dus zorg voor een krabpaal en zet ze daar onmiddellijk bij als ze het doen. (is geen garantie dat ze het nooit zullen doen helaas)

Mijn kater is gecastreerd met 6 maand geloof ik en volgens mij was het €50.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 01:05

Vind dieren in bed persoonlijk altijd een beetje vies...

Bovendien zijn katten eiegnlijk nachtdieren. Dus je kan niet van die beesjes verwachten dat ze de hele nacht op het matje naast jouw bed liggen te dutten. En wat als ze moeten plassen? Ga je dan ook een kattenbak neerzetten naast je bed? Lekker luchtje voor in de slaapkamer Ziek

Ik zou die kittens lekker in de garage of het berghok zetten met de kattenbak ernaast. Véél hygienischer en je slaapt beter

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 01:11

Ik heb eentje die geen tien minuten kan blijven liggen en waar ik zelf zenuwachtig van word. Die komt niet boven Knipoog De andere legt zich op een kussen in de slaapkamer en blijft daar vervolgens makkelijk 8 uur in dezelfde positie liggen, draait zich nog eens om als ik er weer uit moet.. Cool Testen maar, als ze wat ouder zijn.. met kittens gaat het niet lukken.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:38

Ik heb sinds zondag een kitten van negen weken in huis, die ook naar boven kan, en daar dankbaar gebruik van maakt!
De eerste nacht heb ik de kattenbak op het overloop gezet, de tweede nacht in de gang, en nu in de kamer beneden. Zodat ze er niet echt om hoefde te zoeken. Gaat heel goed, alleen ze kunnen je lekker uit de slaap houden Haha! Verder is het wel gezellig

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:48

een vriendin van mij doet hetzelfde, snachts de katten boven zodat ze geen meubels slopen. Gewoon kattenbak op de overloop, overdag ook (wel zorgen voor een vaste plek! 2 bakken zijn nog beter, 1 boven en 1 beneden)
Ze zijn samen en dus niet alleen dus ze hoeven niet perse in je slaapkamer hoor, ze redden zichzelf prima! Ook kan je ze, zoals al gezegd, in een bijkeuken/garage o.i.d. doen.
Eigenlijk is het heel simpel met die katten, gewoon van het begin af aan een vaste manier/methode en vooral niet teveel veranderen. Dus niet eerste maanden op bed en daarna niet meer... Gewoon van het begin af aan duidelijk zijn en dan redden ze zich heel goed.

Wat betreft castreren: meeste DA's hanteren een standaard van 9 maanden (sommige willen ook wel eerder), de kosten varieren sterk per DA, hiervoor zou je gewoon bij je eigen DA moeten informeren.

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:56

Mijn katje heb ik thuis vanaf dat ze vier weken oud was en vanaf het begin is ze elke nacht op mijn kamer. In het begin omdat ze zo klein was dat we haar anders steeds kwijt waren Clown En later omdat ze nogal adhd heeft en ze van mijn ouders niet alleen beneden mag ivm het slopen van dingen.

En eigenlijk slaapt ze altijd de hele nacht door en heb ik nooit last van haar. Toen ze nog klein was, was ze wel altijd al vroeg actief en dan ging ze ook echt lopen klieren (net zo lang op je hoofd springen tot ze aandacht kreeg). Misschien kan je anders je slaapkamerdeur open laten zodat ze wel op de gang kunnen? Dan hebben ze toch iets meer ruimte om te rennen en te spelen Lachen

Veel plezier met ze!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:52

6 tot 8 week is nog erg jong om op te halen, kun je niet wat langer wachten?

Verder: veel succes met je bank, zeker met katten die enkel binnen zitten is het riskant Knipoog Goede krabpaal halen dus (liefst meerdere of er zelf enkele maken met andere materialen) en die goed inspuiten met valeriaan of catnip (en eventueel Keep-Off van Beaphar op de bank).

Katten kunnen best in de kamer (mijn kater slaapt ook bij mij) maar no way dat ik daar een bak zet Die staat gewoon in de gang, gaat prima Ja Ik heb 2 bakken voor 2 katten en dat gaat goed.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:57

poes schreef:
6 tot 8 week is nog erg jong om op te halen, kun je niet wat langer wachten?

Verder: veel succes met je bank, zeker met katten die enkel binnen zitten is het riskant Knipoog Goede krabpaal halen dus (liefst meerdere of er zelf enkele maken met andere materialen) en die goed inspuiten met valeriaan of catnip (en eventueel Keep-Off van Beaphar op de bank).

Katten kunnen best in de kamer (mijn kater slaapt ook bij mij) maar no way dat ik daar een bak zet Die staat gewoon in de gang, gaat prima Ja Ik heb 2 bakken voor 2 katten en dat gaat goed.

Wij hebben altijd ons katten met 6 weken opgehaald, en het zijn prima beesten geworden. Huilen van het lachen Tsja om de bank te sparen heeft niet zoveel zin denk ik, mijn kat krabbelt ook altijd aan de bank terwijl we 2 krabpalen hadden. Huilen van het lachen Inspuiten evt. is wel een idee.
Verder slaapt mijn kat ook vaak op m'n kamer maar ook vaak beneden, toen ze nog klein was sliep ze gewoon alleen naar beneden, waar ze haar drinkbak, kattenbak en mandje tot beschikking had!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:02

Probeer de kittens pas mee te nemen als ze minimaal 10 weken zijn ! 6 weken is echt veel te vroeg, 8 zelfs ook nog ..

Boven is een heel goed idee ! En TOP dat je er 2 neemt. In het begin kunnen katten wat lastig zijn, kittens gooien een keer wat om, hebben een keer een ongelukje, maar als ze eenmaal volwassen zijn kun je geen makkelijker huisdier hebben als een kat (en ik kan het weten, heb er 9 Clown )

Met 6 maanden kunnen ze gecastreerd worden, mits de ballen netjes zijn ingedaald. Dit lijkt vroeg, maar zo voorkom je dat ze gaan stralen , en ze groeien veel langer door,ze worden mooier en vaak ook makkelijker.
Ik fok met noren, en raad ook altijd aan vroeg te castreren en te steriliseren, is voor het beest vaak beter.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:07

Als ik een nieuw kitten in huis had, mocht deze eerst overdags alles verkennen (ik zette em bij aankomst gelijk op de kattenbak zodat ze vanaf daar gaan verkennen), en de eerste nacht nam ik ze mee naar boven.
Hier lag het kitten naast mij op bed, zodat ie toch wat houvast aan me had. Ook sliepen ze dan de hele nacht door. De volgende dag wel gelijk weer op de kattenbak gezet.

Die dag weer alles laten verkennen, en 's avonds weer mee naar boven.. boven kon die vanaf mijn bed alles gaan verkennen. Ook de weg naar de kattenbak.

Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met het zindelijk maken.. en altijd hebben ze het vanaf begin op de bak gedaan..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:13

Zindelijk maken bij een kat gaat vaak goed, maar eens het fout gaat, is het een ontzettend vervelend probleem... Enkele vuistregels:

- Bak en etensbak niet in dezelfde ruimte
- aantal bakken = aantal katten +1
- bakken niet verhuizen, als het echt moet: 50 cm per keer
- stress is de uitlokker bij uitstek voor onzindelijkheid
- bij plotse onzindelijkheid: controleer even op blaasgruis
- tegen sproeien: zo vroeg mogelijk castreren

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:32

poes schreef:
Zindelijk maken bij een kat gaat vaak goed, maar eens het fout gaat, is het een ontzettend vervelend probleem... Enkele vuistregels:

Wij hebben vanaf jongs af aan altijd de voer en drinkbakken in de buurt van de kattenbak gehad. Hebben ze nooit last van gehad, ze zijn ook allemaal metteen begonnen op de kattenbak, en hebben alleen in huis gepoept als ze bijvoorbeeld een keer per ongeluk opgesloten zaten in de huiskamer. Nu hebben we geen kattenbak meer want ze lopen vaak buiten!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:53

Ik zeg het: meestal gaat het goed. Maar als het fout gaat, zijn het net vaak deze dingen die het verschil maken! Dus idd, als je van kleinsaf de etensbakken bij de kattenbakken hebt, zal het vast niet veel uitmaken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:27

poes schreef:

Ik mis hier een heel belangrijke Haha!

De kat een aantal keer per dag op de kattenbak zetten Ja. Gaat je kat een beetje drentelen en draaien dan gelijk op de kattenbak zetten.. kunnen ze daarvandaan weer verder onderzoeken!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:30

vind het zelf een beetje vies. maargoed Lachen
kan je niet een bench nemen,en ze daar 's avond in doen Lachen
kattenbak enzo erbij. heb het bij mijn kat ook gedaan, ging super Ja
[maargoed, dat is mijn mening Lachen ]

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:44

Geen kat van mij die zonder goede reden in zo'n kooitje gaat snachts Clown Dan was ik de lakens wel vaker Lachen

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:54

poes schreef:
Geen kat van mij die zonder goede reden in zo'n kooitje gaat snachts Clown Dan was ik de lakens wel vaker Lachen

Ja inderdaad. Mijn kat slaapt bijna elke dag bij mij, alleen meestal gooi ik al mijn kleren op de grond zodat ze daarop kan slapen, want het is een beetje krap als ze bij mij in bed komt liggen. Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:43

Katjes zijn al zo goed als zindelijk, eten/drinken ook al zelfstandig zonder moeder, morgen gaan mijn moeder & zus kijken, ik weet nog niet of ik meega. Lachen

@Just_kiki; No way dat ik 'm in zo'n klein hokje opsluit.. Krijg het er al benauwd van als ik er naar kijk. Knipoog

Krabpalen gaan we ook halen. Ofnouja, van die kleine beschaafde dingen dan. Tong uitsteken

Iig iedereen bedankt voor de tips. Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:55

Fijn dat het goed gaat met de poezels! Krijgen we ook foto's Lachen ?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:57

Anthea schreef:
Katjes zijn al zo goed als zindelijk, eten/drinken ook al zelfstandig zonder moeder, morgen gaan mijn moeder & zus kijken, ik weet nog niet of ik meega. Lachen

@Just_kiki; No way dat ik 'm in zo'n klein hokje opsluit.. Krijg het er al benauwd van als ik er naar kijk. Knipoog

Krabpalen gaan we ook halen. Ofnouja, van die kleine beschaafde dingen dan. Tong uitsteken

Iig iedereen bedankt voor de tips. Lachen

haha, ik snap je best hoor Lachen
alleen niet alle hokken zijn kleiin, mijn hok in 2 meter lang, en 1 breed Knipoog
dus dat vind ik niet 'zielig' Vork

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:03

Ik zou het nog niet doen, geen beesten in kooitjes hier (niet dat ik daarmee zeg dat ik het afkeur, elk zijn ding uiteraard Lachen ), ik vind mijn appartement wel ruim maar zou mijn katten graag een tuintje geven.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:22

Leuk dat je 2 jonge kittens hebt! Een hele hoop vertier in huis!

Mijn kitten heeft de eerste paar weken gewoon in de huiskamer geslapen, niets aan het handje. Totdat mijn vriend een weekje weg was en ik het toch maar saai vond alleen op de laapkamer. Kortom poes mocht op bed slapen Bloos Uiteraard bleef dat zo toen mijn vriend weer na die week thuis was want meneer liet zich niet meer zomaar afschepen met een dichte slaapkamer deur Clown Maar ik moet zeggen het gaat prima! Hij is absoluut geen sloper, komt muisstil op het voeteneind liggen of je ziet hem de hele nacht niet, loopt ie een beetje door het huis te sjouwen. Ik ben een hele lichte slapen maar ik merk eigenlijk nooit iets van geluid....

Wat betreft het zo vroeg mogelijk castreren ben ik het niet mee eens....Mijn kater is inmiddels 9 maanden en nog steeds kater. Zolang hij niet gaan sproeien blijft dat ook zo, dit heb ik besproken met mijn dierenarts en ook zij vond dit een goed plan. Mede ook omdat Charley een heel makkelijk karakter heeft, totaal niet dominant is. Het wil namelijk ook niet altijd zeggen dat een kater gaat sproeien, das echt een fabeltje. Sproeien doen ze sneller als ze echt territorium moeten gaan verdedigen. Katers die buiten komen zullen eerder gaan sproeien in huis omdat ze bijvoorbeeld de hele dag buiten zijn geweest en vervolgens thuis de boel weer moeten markeren. Overigens ben ik van mening als je een niet geholpen kater hebt dat je die niet los buiten laat lopen, vindt dat eigenlijk een beetje asociaal als mensen dat doen, maar goed.... Verder als je toch wil castreren doe het dan tussen de 6 en 9 maanden, vooral niet eerder. Een andere mogelijkheid is steriliseren, zo blijft de hormoon huishouding natuurlijker bij een kater en hebben ze minder kans op o.a. vetzucht. Jammer genoeg zijn er alleen weinig dierenartsen die dit doen....

Ik las hier verder nog iets dat het beter zou zijn om 2 kittens tegelijk in huis te nemen, ook hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb heel bewust voor 1 kitten gekozen, het is mijn eerste kat en ik wilde hem graag wel écht opvoeden voordat er een tweede komt. 2 kittens zijn leuk bij elkaar maar het voed elkaar op, i.p.v. dat je zelf de kittens opvoed. Gelukkig stond de fokster helemaal achter mijn besluit, ze vond het fijn om te horen dat de kitten alle aandacht zou krijgen. Geloof niet dat Charley er moeite mee heeft gehad om alleen te zijn, nou zijn mijn vriend en ik vaak wat later van huis of vroeger thuis vanwege onze buitendienst functies dus echt lang alleen is hij nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:33

@Napoleon; Katten gaan niet naar buiten. Lachen Hier vlakbij zit een drukke weg, dus nee.. Dat word 'm niet, zou het niet aandurven om hem naar buiten te doen. Bloos We wouden eerst maar 1 kitten, maar toen zei m'n zus dat ze er ook eentje wou.. Dus namen we er maar 2 uit hetzelfde nestje. Lachen

@Poes; Ik heb ze nog niet hoor. Haha! Sorry als ik het zo over liet komen. Clown Eigenaresse van de kittens belt deze week de dierenarts, om te vragen wat zij ervan vindt, de leeftijd enzo. Lachen
Als ze eenmaal hier zijn komen er foto's van. Ja