Spoed hulp jonge kittens verstoten door mams.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Spoed hulp jonge kittens verstoten door mams.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:08

In de stal waren jonge kittens geboren maar nu na 2,5 3 weken zijn ze verstoten en vermoed al een paar dag niet verzorgt. Ze begonnen water te lebberen van de grond.
Nu heb ik ze naar binnen gehaald en babymelk met een flesje voor kitten gehaald. 1 kitten is heel zwak, de rest heefd nu door hoe ze moeten drinken.
Maar mijn vraag is hoe vaak en hoeveel moet ik ze een flesje geven..??????????????????
Ik hoop dat gauw iemand mijn dringende vraag kan beantwoorden.
alvast bedankt groetjes kelly

amadan

Re: Spoed hulp jonge kittens verstoten door mams.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:13

Als ze nog héél klein om de twee uur, ook s'nachts!!!! Met twee á drie weken gaat het al wat beter. Bel nou maar voor precies advies met een dierenarts, dat kost niets.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:31

Je moet bij kittens kijken hoeveel ze wegen en daarop de hoeveelheid melk en hoevaak je het doet afstellen. je moet ze voeren met een flesje(niet al te grote speen, met een echt kleine opening zodatze zich niet verslikken) met speciaal poeder voor kittens(aangemaakt met water), de melk moet lou zijn (lichaamstempratuur).

Kittens hebben per dag minstens tien procent van hun lichaamsgewicht in ml nodig. dus bijv. een kitten van 300 gram moet MINSTENDS 30 ml melk krijgen.

een tabel over de hoeveelheid voeding:

Gewicht kitten Hoeveelheid* Frequentie
100 gram 10 ml per dag 12 voedingen - om de 2 uur - hele nacht door
200 gram 20 ml per dag 8 voedingen - om de 3 uur - hele nacht door
300 gram 30 ml per dag 5 voedingen - om de 4 uur - 's nachts 1 voeding doorslapen
400 gram 40 ml per dag 5 voedingen - om de 4 uur - vast en vloeibaar afwisselen laat en vroeg voeden (24:00 en 7:00)
500 gram 50 ml 5 voedingen - om de 4 uur -meer vast dan vloeibaar en laat ze aan brokjes wennen (eventueel geweekt in water of kittenmelk)
600 gram 60 ml 5 voedingen - om de 4 uur -helemaal overgaan op vast voedsel
700 gram 70 ml 4 voedingen - om de 5 uur -vast voedsel
800 gram 80 ml 4 voedingen - om de 5 uur -vast voedsel
meer eten mag altijd!! dit is wat ze minstends moeten hebben.

Vaste verzorgers
Het is beter om één of twee vaste personen de jonge kittens (tot drie weken) te laten flessen. De kitten zal onrustig worden (stress) als het telkens moet wennen aan nieuwe handen, geuren en manieren om te flessen.
De kitten mag naar behoefte drinken
De kittens mogen altijd meer en vaker drinken als ze dat willen. Ze kunnen zich niet overeten. Dwing de kitten echter niet om te drinken, hij zal zich verslikken en de melk kan in de longetjes komen. De kitten zal per voeding verschillende hoeveelheden drinken.
Laat de kittens op hun buik drinken
Zet de voorpootjes op je hand waar je ook de fles in hebt (zo kunnen ze trappelen op je hand). Houd het kopje met je andere hand een beetje vast. Dit kan op schoot of op een tafel. Draai de kittens tijdens het voeden niet op hun rug. Dat is een onnatuurlijke houding (met kans op verslikking). In het begin hebben kittens vaak moeite om de slag te pakken te krijgen; na een paar voedingen gaat het helemaal vanzelf...
Neem de tijd en de rust om kittens te voeden
Overhaast flessen is gedoemd te mislukken. Zeker in het begin heeft de kitten tijd nodig te wennen aan de speen ('wat een vreemde tepel...') en voeding door (en in) mensenhanden. De meeste kittens hebben de smaak snel te pakken en drinken probleemloos aan de fles.
Niet wakker maken om te eten
Probeer de voedingen af te stemmen op de 'natuurlijke behoefte' van de kittens. Als de kittens heerlijk liggen te slapen, maak ze dan niet wakker om te voeden (rust is belangrijk). Natuurlijk moet er rekening worden gehouden met de benodigde frequentie van het voeden (zie voerschema), dit komt echter niet aan op een halfuurtje. Let wel op met kittens die ziek zijn of een verslechterde conditie hebben! Deze kittens zullen veel slapen omdat ze zich slecht voelen en zich niet melden voor de voeding.
verder zorg ervoor dat ze bijv. een mandje in een bench. een fijn plekje hebben waar ze lekker kunnen liggen etc.

verdere vragen kun je mij altijd mailen. wij hebben thuis altijd meerdere nestjes met jonge kittens(db/asiel)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:49

raylaatje heeft helemaal gelijk ! success

Daarbij kunnen kittens van die leeftijd nog niet zelf ontlasten, dus dien je het onderbuikje te masseren na de voeding zodat ze kunnen ontlasten, het handigst is om dit met een zacht tissue te doen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 20:14

Super bedankt idereen. Ik hou jullie op de hoogte . 3 zijn al wat op krachten gekomen en 1 is nog er zwak.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:16

Let ook goed op of ze niet uitgedroogd zijn.
Even het velletje tussen duim en wijsvinger pakken aan de zijkant en er even zachtjes aan 'trekken'. Blijft de huid staan en gaat het langzaam terug, bel dan even de DA want dan kan je het beste even langs gaan om onderhuids even vocht in te laten spuiten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:27

Oh ja, nog iets, zorg dat ze goed warm liggen. Als je het idee hebt dat ze onderkoelt zijn...EERST op temperatuur brengen en dan pas voeden. anders steken kittens al hun energie in de verwerking van het voedsel en gaan ze alsnog dood.

Ook, ze kunnen moeilijk hun suikerbalans regelen, dus druivesuiker op voorraad hebben (als er eentje sloom is) is handig. Je kunt dit gewoon door het flesje doen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 21:58

Nog een vraag welke kleur heefd hun ontlasting is dat licht kleurig.?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 05:48

gelig ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:56

Poeh lukt het om ze op tijd te voeden en zo? Ik heb het zelf nog gedaan en was na een tijd echt gekraakt! Ik hoop dat ze het halen Ja

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 20:02

Het gaat super met ze. We zijn vandaag bij de DA geweest, ze zijn nog wat te mager en te licht, maar al weer hendig levendig. Ze drinken heftig. De DA zei dat ze idd rond de 3 weekjes jong zijn. en dat ik al mocht proberen om wat nat voer te geven en dat heb ik gedaan ook wat hij vertelde wat melk erover doen, ohhh ze vonden het heerlijk. Ze krijgen dat nu 2 keer per dag een klein beetje en dan wat gaan uitbreiden. Vanaf volgende week mag ik brokjes welllen met water of melk en dan langzaam over gaan op droog voer.
Zal binnen kort wat fotos maken.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:52

Als je de kittens uit elkaar kan houden: schrijf dan voor elk apart hun gewicht op een papiertje.. Probeer ze om de twee dagen zeker te wegen, zodat je kan bijhouden ofdat ze goed bijkomen. Vanaf dat er eentje afvalt in plaats van bijkomt zou ik meteen de dierenarts bellen.

Wij hebben onze kater met de fles grootgebracht, vanaf dat ie tien dagen oud was (moeder was zo dom geweest om onder een dravend paard door te spurten, waardoor ze onder de hoeven is terecht gekomen). De eerste weken was het écht een scharminkel Haha!. Klein, bruinachtige kleur, stekelachtige vacht die echt niet mooi was, waggelig op zijn poten, zijn achterpoten stonden helemaal scheef,... Verschrikkelijk lelijk beest was het. Als je hem nu ziet... Is echt uitgegroeid tot prachtige blinkende zwarte kater, iedereen die hier over de vloer komt zegt direct "waw, dat is nu eens een knappe kat". Eén van de mooiste poezen die ik al ooit gezien heb... En geweldig lief. Als je in de tuin bezig bent, zit hij constant naast je. Als je eten aan het klaarmaken bent in de keuken ligt hij altijd naast je voeten. Als je in de zetel ligt dan ligt hij langst je,...

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:16

hoe gaat het mt de kitten??

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 20:22

raylaatje schreef:
hoe gaat het mt de kitten??

Ja echt super. Ik heb ze niet meer in de kooi, maar lopen nu los in oa de keuken en badkamer. Ze beginnen al te spelen, sinds vandaag heb ik een kattebak erbij gezet, en daar beginnen ze ook al gebruik van te maken.
IK ben echt blij dat ze er zo goed boven op gekomen, en super goed doen..
thanx Haha!

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:34

Wat goed van je Haha! Ze zijn echt leuk die kittens lekker spelen en doen. Ben benieuwd naar foto's. Weet je het geslacht al? Heb je namen?

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:10

hoeveel wegen ze nou?? en beginnen ze al vast voedsel te eten(denk het niet?, weet niet hoe oud ze nou zijn?)
als ze iets naast de kattenbak doen en je ziet het geen aandacht aan schenken en meteen opruimen anders leggen ze er nog wat overheen"
heb je nog wat foto's??? welke kleuren hebben ze??

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 23:13

Morgen ga ik fotos maken en opnieuw wegen. Ze drinken de melk al uit het bakje ook drinken ze al een beetje water, en nat voer, ik had vandaag brokjes laten wellen, en die voor geschoteld maar daar trapten ze niet in.
De kleuren zijn 2 x zwart allebei vrouwtjes
en 2 keer zwart/wit, 1 vrouw en 1 man.
Heel af en toe vind ik een vergissing, maar ach, ze worden deze week 4 weekjes, en het ggaat heel goed, ze zijn ook al helemaal gewassen met een was handje, en verder doe ik ze iedere dag hun gezichtjes wassen. en iedere das met een zachte borstel (voorbabys) de vacht. Want een moeder poes doet dat ook dus oook ik moet ze netjes verzorgen.
Morgen komen de fotos.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:29

Goed dat je ze goed verzorgt Lachen Ben beniewds naar de foto's.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:39

Wat fijn dat het goed met ze gaat Knipoog
Ik ben ook erg benieuwt naar de foto's

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:39

ik ben ook heel benieuwd naar de foto's.

gewoon die brokjes laten weken en aanbieden ze beginnen het vanzelf lekkerte vinden, of je doet er (als ze het echt niet willen)nat voer bijdoor.
fijn dat het zo goed gaat met ze!

wij hebben op dit moment weer kittens in huis van het asiel(eigelijk ltijd wel meerdere nestjes van het asiel en dierbeschermig maar nu maar 1)
onze hond begon spontaan melk te geven en likt ze. ekker makkelijk hoef je ze ook niet schoon te maken

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:45

krijgen we nog foto's?? Bloos Bloos ben namelijk een beetje erg benieuwd Knipoog Haha! Duivel Duivel

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:54

Wat fijn dat het zo goed met ze gaat. En een hele handige voorschrift van Reylaatje hierboven.
Onze poes heeft sinds 13 mei 4 kittens maar is zondag verongelukt. Een kittens is erg klein en die voer ik nu ook apart bij en ga haar ook wegen zodat ik ook dit schema kan gebruiken. Gelukkig begint ze nu na 2 dagen wel van die zachte brokjes in jus te eten. Maar daarbij krijgt ze ook een paar keer per dag een pipet melk. Uit het bakje drinken doet ze nog niet. Ze is al wel zindelijk en mist haar moeder erg. Nu valt ze gelijk in slaap als ik haar tussen twee handen heb. En hard spinnen.
Ik heb haar trouwens bij het melk geven in een handdoek gewikkeld zodat ze haar hoofdje niet zo gemakkelijk kan draaien. Wel geef ik haar druppel voor druppel. Eerst de mond leeg voordat er weer wat naar binnen gaat.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 23:53

Ik heb slecht nieuws.
Alles ging super, tot gister ochtend.
Ik stond op en ging eers kijken hoe het met de mensen reddertjes ging. 2 waren plotseling in de nacht gestorven. De andere 2 zagen er beroerd uit. Ben ik dus met ze lle 4 na de DA geweest. Het schijnt dat ze last hadden van een agressieve parasiet/bacterie, die hun vanbinnen helemaal ziek maakte. Eetlust hadden ze als de beste, wat vooral komisch was is dat ze van de een op de andere dag gestorven zijn. De Dierenarts ging ze verder onderzoeken en ik kon in de tussen tijd naar huis. ze hebben nog een infuus gehad, maar ze werden steeds zwakker. na 3 uur belde hij me en vertelde dat hij de uitslag had van het onderzoek, waaruit bleek dat het kwestie van een paar uur tot enkele dagen dat de andere 2 zouden sterven. We hebben besloten om hun dan maar een spuitje te geven. Voordat het spuitje kwam , kwam bij 1 van de 2 een soort gelige groenige pus uit het plasgat.
De DA vermoed dat ze al ziek waren toen de moeder hun verliet, en dat ik nog heb geholpen om ze te laten leven totdat ze stierven omdat ze dus eigelijk vreselijk ziek waren.
Ik was er kapot van. Maar misschien is het beter zo, een moeder kat verlaat niet zomaar 4 jonge poesjes.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:56

Het gaat zo vaak fout helaas, spijtig. Je hebt iig geprobeerd Lachen

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:59

melk met brinta mixen, ze om de 3 uur drinken geven! we hebben dit al eerder meegemaakt, (bij een vriending, moeder overreeden, katjes 3 dagen alleen tot wij ze hadden gevonden!)