groep konijnen> 2 gecastreerde mannen en hoe koppelen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

groep konijnen> 2 gecastreerde mannen en hoe koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 11:59

Oke, het punt:

ik heb nu een groepje van 3 konijnen zitten: 1 gecastreerde ram met 2 voedsters. Nu heb ik nog een voedster en een ram, die ik eigenlijk ook in die groep wil plaatsen. Ik heb nl van meerdere mensen gehoord dat 2 gecastreerde rammen best met meerdere voedsters kunnen. De vraag is alleen: hoe moet ik ze koppelen? Eerst de gecastreerde ram aan de voedster en vervolgens samen aan de groep laten wenen (uiteraard met een hek ertussen) of eerst de voedster bij de groep en dan de ram?

wie heeft er nog meer meerdere rammen en voedsters bij elkaar zitten?

rockwitch

Re: groep konijnen> 2 gecastreerde mannen en hoe koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:35

Ik had ook altijd alles bij elkaar, gecastreerd en voedsters, ik heb daar eigenlijk nooit een heel gedoe van gemaakt, maar ik moet zeggen ik had er altijd 1 tegelijk bij, en niet een koppeltje bij een ander koppel.
Anders zou je eerst een stuk gaas tussen de 2 koppels kunnen zetten, zodat ze al bijna samenzitten, maar geen schade aan kunnen richten, en dan na een tijdje gaas weg.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 13:46

ik heb nu inderdaad mijn 3 konijnen en dan een stuk afgezet met gaas, waarin de voedster zit. zo heb ik al mijn konijnen gekoppeld. na 2 weken gaat het gaas weg en komt het meestal wel goed. ik zou dus zoals jij t vertelt eerst de voedster erbij kunnen zetten en dan op dezelfde manier de gecastreerde ram?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:57

Op neutraal terrein zitten met z'n 5en direct bijelkaar.
Met gaas er tussen werkt niet altijd effectief, kan juist stress veroorzaken en dat ze elkaar door het gaas bijten.
Ik moet straks ook 2 rammen aan mijn 7 voedsters koppelen. De 2 rammen zitten apart, de 7 voedsters bijelkaar en deze gaan in 1 keer allemaal bijelkaar. Zo werken de meeste opvangen tegenwoordig ook en ik vind de slagingskans dan het grootst.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 13:19

alleeen 1 probleem, ik heb maar 1 grote ren waarin ze allemaal komen te zitten en daar zitten nu dus al mijn eerste groepje van 3 in zeg maar..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:48

Dan toch eerst op neutraal terrein koppelen, alles schoon maken in de ren en na een dag samen lopen tegelijk in die ren plaatsen Lachen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 14:27

dat moet lukken, had gedacht dat ze wel langer dan een dag moesten wennen. dus dan gewoon in een keer alles samen? geen kans dat er een het onderspit gaat delven? ik heb nl een dwergje dat ik laat castreren en een van mijn voedsters is een triantha (bijna zo groot als vlaamse reus) en redelijk dominant...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:29

Natuurlijk is die kans er altijd, maar mijn ervaring is, dat dat het beste werkt. Natuurlijk kan er altijd een beetje strijd zijn, maar het is ook de bedoeling om er bij te blijven en goed op te letten. In de ren genoeg verstopplekjes. Je moet er wel rekening mee houden dat er altijd wat kan gebeuren (bijtwond). Ik heb mijn dwergen ook bij Lotharingers zitten etc. Maar thrianta's zijn niet zo groot als Vlaamse Reuzen dus dat scheelt Lachen Vlaamse Reuzen zijn al snel 6 a 7 kilo en een Thrianta mag toch niet mer wegen dan 3 kilo.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:33

Als ze voldoende ruimte hebben in de ren en ze kunnen goed van elkaar weglopen dan alles ineenkeer bij elkaar als ze dat niet hebben dan apart koppelen. Anders krijgje ruzie maar meestal valt het wel mee
Wel altijd op neutraal terrein.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 14:37

ik hyeb evt wel nog een leeg stalletje van 2,5 bij 32 ongeveer, dat gaat zeker te klein zijn? is wel mooi afsluitbaar, vooral omdat er ook een aantal fikse gravers tussenzitten. anders peren ze m straks. onder de huidige ren heb ik nl gaas gegraven, maar als ik ze een dag ergens anders moet zetten wordt dit lastig...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:42

In principe klinkt het in eerste instantie niet klein, maar wel wat smal. Wellicht is het, het proberen waard.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:45

rockwitch schreef:
Ik had ook altijd alles bij elkaar, gecastreerd en voedsters, ik heb daar eigenlijk nooit een heel gedoe van gemaakt, maar ik moet zeggen ik had er altijd 1 tegelijk bij, en niet een koppeltje bij een ander koppel.
Anders zou je eerst een stuk gaas tussen de 2 koppels kunnen zetten, zodat ze al bijna samenzitten, maar geen schade aan kunnen richten, en dan na een tijdje gaas weg.

Ga hier in mee.

Ik heb 6 nijnen, 5 voedsters en 1 gecastreerde ram. Als er een nieuwe bij komt zet ik die eerst bij het alfa vrouwtje, als dat goed gaat mag de rest erbij. Dan wordt het een beetje vechten enzo om een nieuwe rangorde en na een minuut of 10 is iedereen weer rustig. Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:19

wij hadden vroeger 2 gecastreerde rammen en een aantal voedsters. Ging vrij goed, ieder had zo'n z'n eigen plekje in de tuin, soms zaten ze elkaar in groep te wassen. was echt mooi. Maar één van de rammen is kunnen ontsnappen en hebben we nooit meer teruggezien, nu is er dus een alleenheerser ram. Lachen Maar met de twee samen (het waren broertjes) hebben we nooit problemen gehad.