jong vogeltje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

jong vogeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 16:47

HaaiHaai,

Er zat hier vanmiddag een jong vogeltje op de stoel, maar gezien dat hij bniet wegging en de hond nogal lief vond moest hij verzet worden naar de tuin.

Hier bleek hij het wel best te vinden, tot hij omviel en tussen de schutting viel! (probeerde weg te vliegen) na 2 uur heb ik mn dan eindelijk tepakken gekregen (ondertussen steeds gestopt ivm teveel stress.)

Nu weer terug gezet ind e buurt van het nest, moeder vliegt rond enkel gaat ze niet naar het jong, diertje is niet sterk genoeg om naar het nest te vliegen en wij kunnen niet bij het nest komen.

Wat moeten we nu doen? Toch weer terugpakke, in een warme plek houden (lamp?) water geven, eten (ei koken, gele eruit en met water mengen) en weer proberen terug te zetten? of de nacht binnenhouden en morgen proberen? of gewoon laten zitten en maar hopen dat de moeder hem opneemt?

Help!

assie

Re: jong vogeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:48

Foto graag Knipoog . Dan weet ik om welke vogelsoort het gaat en kan ik het advies wat aanpassen Lachen .

Als hij/zij veren heeft, dan is het waarschijnlijk een vogel (ik gok een merel) die nog nét niet klaar is om te kunnen vliegen, maar al wel het nest uit kan.
Hij wordt gewoon nog op de grond gevoerd als het goed is. Alleen moet jij er dan niet met je neus op gaan staan Knipoog .

Gewoon laten zitten is meestal het advies.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:50

Laat het vogeltje met rust. De ouders zorgener wel voor, maar als jij je er steeds mee bemoeid krijgen ze daar de kans niet voor.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 17:53

Ondertussen dierenambulans gebelt en alles uitgelegt, een klein beetje water en eten geven op de grond zetten en niet naar omkijken.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:14

Vraag het eens aan Nickeltje. Die heeft een vogelopvangcentrum aan huis en kan je goede tips geven. Zie ook [BB] [HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Als het vogeltje zelf nog goed is, dus niet ziek of gewond, kun je hem idd het beste laten zitten. Dan wel op een hogere plek, zodat de hond en de katten er niet bij kunnen, en dus níet op de grond Knipoog

Verder zou ik ook wat meer details nodig hebben om je van goed advies te voorzien. Heeft het vogeltje al echte pennetjes (veertjes aan de vleugels en staart) of is het een donsjong? Weet je wat voor vogel het is? Maatje mus of maatje kauw? Kleurtjes etc?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 19:18

Het is een mereltje, hij heeft op zijn hoofdje nog wat dons, verder al zn goede veren, kan kleine stukjes vliegen, maar niet echt opwaarts,

Net op de tafel gezet, maar dan vliegt hij naar de grond en gaat onder het bankje zitten, moeder voert hem ondertussen wel! Haha!

Hond vind het wel intressant maar blijft op afstand en katten komen door haar niet in de buurt, dus die licht voor het raam te waken op een kat Knipoog

dier is wel erg sterk, zal straks even deken buiten neerleggen voor de beschutting, en dan komt hij denk ik de nacht wel door Ja

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:28

Laten zitten dus, als hij al stukjes kan vliegen en als de ouders nog voeren. Jonge merels zijn, vooral pas na het uitvliegen, heel erg clueless; ze weten niet wat ze moeten met al die ruimte en dus blijven ze vaak maar een beetje dommig zitten Knipoog

Wat ik me afvraag; wat moet een merel met een deken? Nagelbijten / Gniffelen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 19:29

bedekking zoeken Knipoog, onze tuin is vrij open en staat dus super harde wind die het erg koud maken kan Knipoog, maar goed/ander nieuws : ik ben m kwijt Huilen van het lachen?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:32

Ah, op die manier. Nou, maar hopen dat hij goed terecht komt, komt vast goed hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:34

dit hebben wij ook gehad op stal.. in de garage hoorden we gepiep, wij alles opzij geschoven, vogeltje gepakt (ouders konden niet door het gaatje van de garage) op het grasveld gezet, maar hij bleef gewoon zitten,en het is nogal een kattenbuurt.. de andere jongen zaten in de struiken, dus beestje in de struiken gezet, staleigenaar gevraagd wat we moesten doen (hij fokt al járen met vogels) die zei toen ook, laat hem daar maar zitten, de moeder zorgt er wel voor.. en idd beestje heeft het overleefd.. laat de natuur zijn werk maar doen, dan komt het wel goed Lachen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 19:36

tuurlijk kan je de natuur beter zijn werk laten doen, maar toch wil je zo'n kleintje een beetje beschermen Ja.

Ondertussen is hij volgens mij in de plantenbak, maar kan oko zijn dat hij weer terug in het nest is. Eenmaal ondervonden dat je via de schutting bij zn nest vlakbij kon komen heeft hij dat volgens mij gedaan. Moeder hoor je nog, en jong ook. dus zal wel goed zijn Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:41

tuurlijk wil je ze beschermen, dat wou ik toen ook, maargoed, als ik hem in de voliere had gezet, had hij het niet overleefd, ik kan niet voor hem zorgen zoals zijn moeder dat doet.. daarom ben ik ook naar de staleigenaar gegaan om te vragen wat we moesten doen (die kwam thuis, zijn hele garage overhoop Huilen van het lachen )

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 19:48

Haha, ja inderdaad Knipoog, maar wilde hem niet volledig aan de katten overlaten gezien zijn moedermaar niet kwam, nadat ik m wat te eten en drinken had gegeven kon hij weer roepen en kwam ze zo geod als meteen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:55

mooi zo! dan zal hij zich verder wel redden, idd hopen dat de katten hem niet pakken, maar daar kan jij ook niets aan doen, als je hem binnen in een kooitje zit overleefd hij het ook niet Lachen