teken bij honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Titsia

teken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 15:49

Mijn schnauzer reu heeft ontzettend veel last van teken. We doen er regelmatig frontline druppels op en hij heeft ook zo'n speciaal bandje, na drie weken dat bandje aan te hebben hebben we maar liefst 6teken verwijdert, kleintjes en een paar grote. Toen ik met hem in de weide aan het spelen was zag ik zelfs een kleine teek omhoog kruipen langs zijn vacht Misselijk Ik vind het echt akelige beestjes en weet dat een mens de ziekte van Lyme kan krijgen hoe zit dat met honden?

colunder

Re: teken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:12

honden kunnen ook de ziekte van lyme krijgen en nog een andere ziekte waar ik de naam nooit van kan onthouden(baberioses of zoiets)
ik gebruik bij mijn hond altijd een scalibor band,helpt echt supergoeden 6 maanden.
mijn hond kwam ook dagelijks uit het bos met teken maar met de scalibor band nog maar zelden.
de band mag niet te los zitten want dan werkt hij niet goed, mogen net 2 vingers tussen kunnen.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 08:22

Goh geen idee meer hoe die band noemde, maar was niet van scalibor stond zo'n mannetje met pijl en boog op? Clown morgen eens naar de DA bellen en zien of zij zo'n band voor me heeft Ja
Bedankt!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:31

Honden kunnen Lyme (Borreliose) krijgen. 8 op de 10 teken zouden inmiddels al deze ziekte kunnen overdragen. Na twee uur vast te hebben gezeten kunnen ziektes al overdragen worden. Daarnaast zijn er nog twee andere tekenziektes die inmiddels ook in het grensgebied van Nederland zijn gesignaleerd. Dat zijn Babesiose en Ehrlichiose.
Werk zelf in een dierenartsenpraktijk waar we al meerdere honden met tekenziektes hebben gehad. Ook mijn eigen hond is eens gebeten door een besmette teek met Borreliose. Heb toen echt geluk gehad dat ik een rode kring zag wat normaal niet opvalt bij dieren.

Wat kan je doen tegen teken: Frontline helpt niet goed tegen teken en als het wel helpt dan hooguit 4 weken. Het beste werkende middel zijn pipetten met de werkstof Permethrin. Dit zit o.a. in Exspot, Preventic en Advantix. Meestal zijn deze middelen alleen via de dierenarts te krijgen. Je hond is dan 4 weken lang absoluut teekvrij. Gebruik het nu 2 jaar en alle 4 de honden die hier rond lopen hebben geen teken meer gehad.