Maden in het gras?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Astrid

Maden in het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 14:32

Ik zag gister een hoopje met mieren in het gras zitten, toen ik wat beter keek zag ik dat er ook maden zaten.
Nou zat mijn konijn op dat moment buiten, en ik weet niet hoelang die maden er al zaten, ik heb dus gelijk m'n konijn binnen gezet en even mijn moeder erbij geroepen die water heeft gekookt en dat over het hoopje heeft heengegooid.

Wat nou het probleem is dat m'n konijn al een tijdje last heeft van ontlasting aan dr kont, bij de halfjaarlijkse inenting dat ook even gezegd tegen de dierenarts, die zei dat het haar ochtendonlasting is die wat 'plakkeriger' is, en omdat ze wat mollig is kan ze er niet zo goed bij.
Maar verder was het geen probleem, konijn krijgt ook wat minder eten/voldoende hooi zodat ze weer in vorm kan komen.

Wat nou het probleem is; de combinatie van die ontlasting aan dr kont en de maden in het gras waar ze graag zit.
Kan dat kwaad, zoja; hoe moet ik nu handelen?

Sowieso hou ik dr nu even in dr hok, gooi even nog een keer kokend water over het gras en maak dr kont dadelijk schoon met warm water. Knipoog

gr. Astrid

Anoniem

Re: Maden in het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:39

Maden zitten niet zomaar in het gras. Weet je zeker dat ze niet al van je konijn zijn afgekomen? Scheve mond

Is het ene langharig konijn? Misschien de achterkant wat bijknippen/ scheren?

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 14:43

Konijn is niet langharig, en ze zijn ook zeker niet van mijn konijn afgekomen want dan had ze denk ik niet meer geleefd als ik eens zo heb gelezen wat maden met een konijn kan doen.

Heb ook geen flauw idee hoe ze daar zijn gekomen, ik zag ze iig zitten bij een hoopje met mieren die druk aan het rondlopen waren, voor de rest niet echt goed gekeken en gelijk kokend water erover heen gegooid Knipoog

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:51

Het zijn volgens mij miereneieren. (zo worden ze genoemd)
Eigenlijk zijn het verpopte eieren van de mieren.
Als de zon schijnt zie je ze boven het mierennest op de grond. (de mieren slepen ze daarnaar toe voor de warmte)
Klopt dus met wat jij gezien hebt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:54

_Astrid schreef:
Konijn is niet langharig, en ze zijn ook zeker niet van mijn konijn afgekomen want dan had ze denk ik niet meer geleefd als ik eens zo heb gelezen wat maden met een konijn kan doen.

Heb ook geen flauw idee hoe ze daar zijn gekomen, ik zag ze iig zitten bij een hoopje met mieren die druk aan het rondlopen waren, voor de rest niet echt goed gekeken en gelijk kokend water erover heen gegooid Knipoog

Ik heb vroeger ook een konijn gehad dat een madeninfectie had.
Hoewel het volgens mij geen pretje moet zijn geweest, heeft het konijn het, na behandeling, gewoon overleefd, zonder (zichtbare) blijvende schade.

Weet je wel zeker dat het echt maden waren in jouw gazon?
Het lijkt er eerder op dat het om mierenlarven of -poppen gaat. Als je het nest opengemaakt of verstoord hebt, dan gaan de mieren inderdaad druk rondlopen om alle larven/poppen in veiligheid te brengen.

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 14:58

Maar ik heb voor de rest ook niks gezien aan mijn konijn, ze at gewoon goed, dronk genoeg, huppelde vrolijk rond, was alert en dr ontlasting zag er ook normaal uit.

Heb even een plaatje opgezocht van mieren eieren, dat kan wel kloppen, maar nou vraag ik me af; kunnen die mieren geen kwaad, het waren er namelijk wel een heleboel, en als mijn konijntje vrolijk in dat gras gaat zitten..

Iig denk ik niet dat ze nog leven na de liter kokend water die ik erover heen heb gegooid. Knipoog

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:28

Gewone zwarte kleine miertjes kunnen geen kwaad, kunnen hooguit kriebelen.
Als het mieren zijn met een duidelijke rode gloed (of beetje zoals voskleurig paard) dan kunnen ze wat gemener prikken, maar die zitten meestal niet in grasvelden, meer in bosgebieden.
Gewone zwarte miertjes in een grasveld, daar zal je konijn echt niet veel last van hebben...

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 15:29

Okee gelukkig!
Bedankt voor de reacties Lachen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:33

Toch is het niet normaal dat je konijn dunnere ontlasting heeft. Kan vele oorzaken hebben zoals haken op de kiezen waardoor eten niet goed wordt verwerkt. Bacterieen, wormen enz. Heb je al eens de mest laten onderzoeken?

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 10:40

Haar ontlasting is niet dunner, maar de dierenarts heeft vertelt dat bij konijnen de ochtend ontlasting meestal wat 'plakkeriger' is, en omdat ze een beetje mollig is kan ze er niet goed bij om het schoon te maken Knipoog

Dus behalve het mollige is het een gezond konijn, eet prima, drinkt voldoende, krijgt genoeg beweging en dr ontlasting ziet er prima uit. Lachen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:10

Gewoon even opletten of er niks te zien is bij haar achterkantje, ik heb er ooit een konijn door verloren, maar toen was ik zelf op vakantie en paste er iemand anders op.
Hou het gewoon in de gaten, ik zette mijn konijn ook altijd in een badje water om zijn kontje schoon te maken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:41

rockwitch schreef:
Gewoon even opletten of er niks te zien is bij haar achterkantje, ik heb er ooit een konijn door verloren, maar toen was ik zelf op vakantie en paste er iemand anders op.
Hou het gewoon in de gaten, ik zette mijn konijn ook altijd in een badje water om zijn kontje schoon te maken.

Zo hadden wij de maden bij ons konijn ook ontdekt.
Tijdens het schoonmaken kropen er ineens allemaal maden uit zijn achterste en buik.