Vraagje aan de aquarium kenners

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Vraagje aan de aquarium kenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 01:33

Ik hoop binnen hier en een paar maanden mijn ouders te kunnen overtuigen voor het plaatsen van een aquarium, dus ik ben nu reeds volop informatie aan het verzamelen.

Als ik een aquarium koop, dan koop ik waarschijnlijk de Cayman 60 van Ferplast. Lijkt me een degelijk aquarium, niet te groot, niet te klein… zijn er mensen die ervaring hebben met de aquariums van Ferplast? Zo ja, hoe bevallen ze? Of zou je een ander aquarium aanraden, die ongeveer rond de 75 tot 80 liter zit?

Wat de visjes betreft, neem ik in ieder geval een groepje Betta’s/kempvissen. 1 mannetje, en 3 of 4 vrouwtjes. Deze visjes zijn eigenlijk de hoofdreden waarom ik een aquarium wil. De mannetjes zijn vaak zo prachtig! Vandaar dat ik ook geen te groot aquarium wil. Ik wil er voor zorgen dat deze visjes een beetje in de ‘spotlight’ staan, als je begrijpt wat ik bedoel. Als ik een groter aquarium neem, dan valt zo’n klein groepje betta’s vaak niet meer op.
Maarja, met 4 of 5 visjes is die bak water nog niet gevuld natuurlijk.

Wat zou ik er nog kunnen bij steken?
Ik dacht aan een groepje van 6 corydora’s (de panda, die zou niet al te groot worden?) Zo is de bodem in ieder geval bevolkt.
In ieder geval ook een stuk of twee pleco’s/ruitenkuisers, maar ik weet niet welke soort? Er zijn soorten die 30 cm worden, die hoef ik niet in een klein bakje te proppen natuurlijk. Welke soorten blijven klein?

En dan misschien nog een schoolvisje… liefst iets dat actief is, en niet te groot wordt. Het liefst ook geen gewone neon of kardinaaltjes. Liever iets wat minder voorkomt in een aquarium. Ik dacht aan lichtoogjes, maar hoorde dat ze moeilijk te houden zijn? Kegelvlekbarbelen vind ik ook leuk. De zwarte neon vind ik dan ook wel weer leuk, omdat ze toch iets minder vaak te zien zijn dan de rode.
Maar ik weet niet of het wel de moeite loont om in een bakje van 75 liter een schoolvisje te steken.
Wat zouden de aquarium kenners aanraden? Naast de betta’s, corydora’s en pleco’s?