Wel gedekt, dikke buik. Geen jongen? Schijnzwanger?Konijn.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2005

Wel gedekt, dikke buik. Geen jongen? Schijnzwanger?Konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 17:59

Aangezien mijn moeders buurmeisje erg verdrietig was om het overlijden van een aantal oude dieren, vond haar moeder het tijd voor wat jong leven.
Zodoende vroeg ze of haar vrouwtje een romance mocht hebben met mijn mannetje. Nou is mijn mannetje niet de allerliefste en al aardig op leeftijd(8 jaar) dus leek mij dat geen goed idee.
Echter had ik thuis nog een jong konijn zitten(ruim 4 maand), ontzetten lief en nieuwschierig dier, mooi klein voormaat(kruising dwerg, teddy). Dus daar een romace mee voorgesteld.

Zo gezegd zo gedaan. Konijnen bij mijn moeder in de tuin gezet en het was 1 groot feest!

Mijn moeders buurmeisje zat vanaf dag 1 in volle afwachting voor het hok. Alles ging voorspoedig. Mamakonijn haar buik groeide goed, ging een mooi nest bouwen. Maar nu op dag 34 na de romance zijn er nog geen jonge konijnen.

De buik van mams is al goed hard, nog geen volgelopen tepels o.i.d.

Is ze toch schijnzwanger? Of gaat het nog gebeuren?

Foto's van de romance:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-U8SHNZGG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UWQTYKZ8.jpg

Ik hoef geen commentaar over dat er al genoeg konijnen zijn enz.. Alle konijnen hebben een huisje, heb genoeg huisjes om meerdere keren te fokken(wat absoluut niet de bedoeling is).

Pluttersput

Re: Wel gedekt, dikke buik. Geen jongen? Schijnzwanger?Konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:01

Hmm, lastige situatie. Kan je wel iets voelen bij dr? Meestal als ze echt zo zwanger zijn enzo, dan kan je hier en daar wel iets voelen volgens mij..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:19

Die van mij is 31 mei bevallen van twee kleintjes. Ze dikte ook, voelde geen gezwollen tepels, voelde geen kindjes of niets. Drie dagen voor de bevalling begon ze hard nesten te maken en na die drie dagen begon ze te bloeden en lagen er twee kindjes in haar hok Haha! Als ze zeker willen zijn, even naar de DA.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:22

tepels worden niet dikker ofzo(beginpost)
ga zelf niet voelen. ga dan even naar de da.
wanneer heeft ze een nest gemaakt? na maxi 24 uur MOETEN de jongen er dan zijn. hoe oud is het konijn rond de 2 jaar zijn de bekken volgroeid en heb je een probleem want de mams krijgt ze er dan niet uit!

(forums:: www.bunnybinch.nl www.konijnenforum.nl )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:27

nog even geduld hebben.
konijn bij ons op stal is bevallen na een dracht van 40 dagen..
wacht het dus nog even af Knipoog

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 23:16

Nou er is nog niks. Moederkonijn is volgens mij 4 jaar o.i.d. zal morgen even vragen.

Er is nog steeds niks gebeurd. Nesten maken deed ze ook al voor het dekken, maar nu heeft ze echt een heel mooi nest gemaakt.

Jaren geleden heb ik ook een keer een nestje gehad(raskonijnen) en dat moeder konijn had ook al dagen voor het werpen een nest gebouwd.

Vandaag zit ze op 35 dagen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:28

Anders misschien even langs de DA gaan, kan die even kijken, dan weet je het zeker. Als er allemaal dooie beebs in dr buik zitten, gaat dat ook niet lang goed. Klinkt natuurlijk heel erg rot, maar wel iets waar rekening mee gehouden moet worden imo..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:29

Oei 4 jaar veelste oud! Dit niet nog een keer proberen, het bekken is al vergroeid dat kan zwaar mis gaan mocht ze de volgende keer wel pakken.
Ze moeten voor het 2e levensjaar een nest hebben gehad, of deze moet al eerder een nest hebben gehad.
Dan nog even denken of je de achtergrond van de konijntjes weet voor medische problemen denk aan olifantstanden, want daar wil je ook niet me zitten.

Ik zou in ieder geval nog naar de DA gaan ivm de leeftijd kan er van alles gebeuren. De ram kan overigens ook nog gewoon te jong zijn om goed vruchtbaar te zijn, maar ik zou het dus met de leeftijd van de voedster niet weer proberen.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 07:22

ik hoop voor je dat ze alleen schijnzwanger is.
4 jaar is veel te oud!!
volgende x kun je beter goed inlezen en dan had je gewetendat ze te oud is!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:09

Ik heb dat van na de 4 jaar niet geweten. mijn andere konijn was 5,5 jaar.

Ik kwam altijd bij een fokker(die woonde achter mij) en die fokte ook met oudere dieren(ook wel met dieren van rond de 6/7 jaar) en ook wel met oudere dieren die bij hem terug kwamen op oudere leeftijd.
Heb dus nooit bij een leeftijd stil gestaan. Heb zelf al 20 jaar konijnen(waarvan maar 1 nestje) maar heb nooit geweten van die leeftijd grens, en heb fokkers daar ook nooit over gehoord.

Kan die exfokker helaas ook niks meer vragen, is helaas overleden.

Ik zal even tegen mijn moeders buurvrouw zeggen dat ze misschien even naar de da moet.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:41

Als ze vaker een nestje hebben gehad is de leeftijd geen ramp, maar bij hun eerste nestje is er echt risico. Als je op diverse konijnenfora leest zie je regelmatig van dit soort dingen die mis gaan. Laatst waren er nog 2 verhalen bekend op bunnybunch met oudere dieren waarbij de jongen bleven steken en soms wel een nacht gehangen hebben aan de voedster. Natuurlijk jongen dood, maar met beetje ongeluk kan moeders ook dood gaan.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:45

Mijn konijn heeft nu 7 jongen .... 2,5 maand geleden is ze ook gedekt ..groeide ook maakte een nest maar heb niets gezien ...

Kan ook zijn dat ze wel jongen gehad heeft maar ze opgegeten heeft ... gebeurd wel vaker bij een eerste nestje ...dat van 4 jaar en dan te oud wist ik ook niet hoor ... Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:46

ik heb zelf blauwe weners gefokt en had ook diverse oudere voedsters er bij zitten.
dat bekken verhaal is mij juist bekend bij de cavia's omdat cavia"s jongen baren die al volgroeid zijn.
zit het bekken al vast bij een oudere cavia dan kan dat problemen geven.

ook niet altijd,op stal hebben we een cavia dame van 3 die net 3 kerngezonde jongen heeft gekregen Haha!

maar wacht het nog even af ,een konijn kan net als elk ander dier en mens wel doordragen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:35

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:23

is er nog iets gekomen??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:08

nou je het zegt....ik ben ook wel benieuwd

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 14:05

Nee er is niks gekomen helaas. Denk dat mijn ventje nog niet vruchtbaar was. Dus helaas.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:08

of mams is niet vuchtbaar..dat kan ook he.
nou ja jammer,volgende keer meer geluk Knipoog

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:14

Of misschien een beter iets: bij een konijnenopvang bij je in de buurt kijken, zitten ook genoeg konijnen en ook genoeg onder de 1 jaar, gecastreerd mannetje + vrouwtje koppelen bij de opvang Knipoog

Ik zie dat je in groningen woont, ik heb mijn Athos(zie profiel) weg bij konijnenopvang aa en hunze, toen ik er was waren er ook konijntjes van rond de 4/5 maand.

http://opvangaaenhunze.nl/

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 14:26

x_Marr schreef:
Of misschien een beter iets: bij een konijnenopvang bij je in de buurt kijken, zitten ook genoeg konijnen en ook genoeg onder de 1 jaar, gecastreerd mannetje + vrouwtje koppelen bij de opvang Knipoog

Ik zie dat je in groningen woont, ik heb mijn Athos(zie profiel) weg bij konijnenopvang aa en hunze, toen ik er was waren er ook konijntjes van rond de 4/5 maand.

http://opvangaaenhunze.nl/

Het ging er echt even om dat de buurvrouw wat jonge dieren wou voor haar dochter. Arme kind heeft zoveel moeten verwerken dit jaar. 2 opa's in 1,5 maand. 2 honden in 3 maand tijd, kat eind vorig jaar weggelopen, muizen dood enz enz en meisje is nog maar 7. Meisje zit onder de uitslag van de stress.

Normaal zijn wij ook echt van het opvangen van dieren. Zowel ons huis(nou ja mams) en die van de buren zitten vol met opvangdieren. De konijnen die ze nu hebben komen ook uit de opvang(nestje van opgevangen konijn).

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:52

Zeg maar gelukkig niet zwanger, want als dat bekken vast zit en de jongen kwamen vast te zitten en de voedster was ook nog is dood had het arme meisje nog meer moeten vewerken.
Advies is dan mocht ze nog jongen willen een voedster bij een goeie fokker halen en deze door een goeie ram laten dekken waarvan bekend is dat ze geen erfelijke afwijkingen dragen Lachen

Ooh ja met opvangdieren mag je voor zover ik weet niet fokken althans de meeste daar heb je een contract voor getekend als het goed is, maar kan zijn dat die opvangen anders werken.