Konijntje is aan de diaree

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xsimone

Konijntje is aan de diaree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 12:56

Hallo allemaal,
Sinds Dinsdag heb ik een konijntje van zo'n 6/7 weekjes oud. De eerste paar dagen dat ik haar had poepte ze goed, sind vandaag en gister is ze aan de diaree, ik ben begonnen met minder voer te geven (lees bijna niks) en meer hooi te voeren, ze had wel een mineraalblok in haar hok die ze aardig had aangevreten, en die heb ik er sinds vandaag ook maar uitgehaalt. Zou het hierdoor komen, en wat kan ik eraan doen dat ze weer 'normaal' gaat poepen, moet ik haar even geen eten meer geven, alleen hooi?

Oja, ze heeft ook aangekoekte poep bij haar staartje, kan ik haar in een tijltje doen en dan een beetje haar kontje wassen of word ze dan ziek?

Ik hoop dat ik niet de indruk maak dat ik gewoon een konijn heb gekocht zonder dat ik daar iets van afweet, maar het is al een poosje geleden dat ik er eentje had en ik weet alles niet zo zeker meer wat ik wel en wat ik niet kan doen.

Alvast bedankt allemaal Lachen

iloveiwan

Re: Konijntje is aan de diaree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:59

ik heb dat ook gehad ik heb toen special jonge konijnen voer gekocht en er minder gaan voeren.
ik heb altijd geleerd dat als ze aan de diaree zijn dat ze dan te veel voer hebben Knipoog

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:01

Wat hooi in water laten koken, en dan het water afgieten. Dat water laten afkoelen en in de drinkfles stoppen. Dan heb je dus als het ware thee van hooi. Werkt érg goed tegen diarree, meestal drinken ze dan ook meer omdat ze het lekker vinden (dus voorkom je uitdroging) en het hooi heeft een wat 'stoppende' werking.

Verder zou ik normaal voer en groentes blijven voeren.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 13:03

Okee, dat is een goede tip zeg! Lachen
Oja, ik geef van dat voer, met alleen die biksjes, van de beste kwaliteit ( dat staat erop Tong uitsteken ) van de intratuin Knipoog

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:09

gewoon veel hooi geven, en idd alleen die normale korrels.
zorg dat ie genoeg te drinken heeft.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:14

Bij kleine konijntjes moet je erg voorzichtig zijn als ze diarree hebben. Maar inderdaad veel hooi en water.
Heb je haar groenvoer gegeven? Als je dat te snel opbouwt, krijgen ze diarree. Zeker jonge konijnen.
Je kan eventueel even op deze site kijken:

http://www.konijnen.nl/indextot2.htm

Succes ermee!

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 17:44

Ik heb nu de tip van Paula gedaan, ik heb alleen wel het idee dat ze zowiezo weinig water drinkt, dus nu heb ik er ook een bakje in gezet, en een drinkfles Lachen

Diane, ik heb haar woensdag en donderdag een worteltje gegeven, daarna niet meer! Lachen

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:11

Onze konijn had laatst ook poep aan het staartje. We hebben gewoon het afgewassen met wat warm water.
Veel spoelen, en met een natte zachte doek voorzichtig over blijven wrijven tot het loskomt. Niet aan gaan trekken, gewoon rustig wrijven. Konijn daarna wat afdrogen en op een plaats zetten waar hij geen kou kan vatten.
Onze konijn heeft er verder geen last meer van gehad.

Kenay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:16

gewoon thee maken af laten koelen en in de drinkfles stoppen.
Werk vrijwel altijd.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:17

Op zich zijn er al nuttige tips gegeven Ja. Vee ruwvoer, weinig krachtvoer, en zo veel mogelijk proberen te laten drinken.

Ik wil er wel even bijzeggen dat de diarree zeker niet te lang mag duren, omdat een (jong) konijntje nog behoorlijk kwetsbaar is. Bij twijfel zou ik toch even contact opnemen met de DA (als ie sloom is bijvoorbeeld).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:19

Ik heb dit vorig jaar ook gehad met mijn konijn, die bleek achteraf dus niet tegen de suikers in de korrels te kunnen. Nu krijgt ze voer zonder korrels ,bix of hoe je het ook noemt en gaat het goed. Alleen als ze net op gras staat heeft ze het weer, door het fructaan in het gras. Zij heeft dus heel gevoelige ingewanden. Misschien iets om even in gedachten te houden mochten bovenstaande tips niet werken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:20

Jonge konijntjes nooit groenvoer geven! Daar zijn de darmpjes niet aan toe.
Wat je kunt doen is yoghurt voeren, ze vinden dit erg lekker en het is goed voor de darmpjes. Let er op dat ze goed blijft drinken anders is het snel gedaan met die kleine hummels.
Voer voor jonge konijntjes is er tegenwoordig ook te verkrijgen in de dierenwinkel.

Elk konijn heeft 's morgens dunne ontlasting, dit eten ze echter altijd op zodat je dat niet ziet. Daarna hebben ze gewoon normale keuteltjes die we vinden in het hok.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:21

Heeft een knaagdier of konijn diarree is het belangrijk dat je al het voer uit het hok haalt en alleen nog maar hooi voert.
Daarnaast kun je afgekookte kamillenthee geven ipv water.

Daarbij als het langer dan twee dagen aanhoudt altijd naar de dierenarts. Want zeker voor jonge dieren is het erg gevaarlijk.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:27

Geef ze nooit voer als ze dit hebben zeker geen groentes. Alleen water en veel hooi. Dit zegt mijn da die een goede konijnendokter is. Laat het inderdaad niet te lang duren. Op zich is het niet erg raar dat een jong konijn dit heeft. Komt door de verandering van voer. Maar ik zou echt even stoppen met de brokjes. Dat hebben ze opzich ook niet echt nodig ze kunnen zelfs alleen op water en hooi een jaar vol houden. Ik geef ze ook minder brok en erg veel hooi.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:59

Hoe is het nu met je nijntje

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:31

Cuni Complete gaan voeren,
heb ik met mijn oppas konijn ook gedaan.
Die had ook alleen maar dunne poep, mocht van de verkoopster geen ander voergeven.
toch gedaan en was na een dagje over Lachen

Cuni Complete is voer wat compleet bestaat uit lange vezels in brokvorm,
Mijn eigen konijn heeft dit van jongs af aan gehad en nog nooit last gehadmet z'n darmpjes.

Als je meer over het voer wil weten kun je even pmen Knipoog

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 19:19

Ik was even dit topic vergeten! Lachen
Mn konijntje heeft gelukkig geen diaree meer en zijn kontje hebben we gewassen en er is sindsdien geen poep meer aan vast blijven plakken! Knipoog

Bedankt allemaal voor de tips! Lachen