Kattenvacht verbeteren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Kattenvacht verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 12:26

Hallo allemaal,

Ik zit niet echt met een probleempje maar wil het beste voor mijn katjes dus hoop dat jullie een tip hebben.

Sinds enkele maanden hebben wij een zwerfkatje uit het asiel gehaald. Deze jonge dame (1 jaar) is heel lief en heeft het echt naar haar zin bij ons in huis. Breekt samen met onze andere poes de hele tent af haha.
Maar toen ze kwam was ze heel mager en had een slechte vacht (niet raar na een leven als zwerver). Wij hadden zoiets van ach dat komt vanzelf wel goed.
Nou is het niet echt een goede eter en kan ook niet tegen elk voedsel (met als gevolg dat ik de zooi op kan ruimen). Nu eet ze wel netjes dr maaltijdzakjes en dr brokjes maar eigenlijk wordt ze niet echt dikker.
Ze is al wel wat aangekomen maar je voelt nog steeds haar ribbetjes. Gelukkig voel je op dr schouders en kontje niet meer alle botjes maarja ze is echt nog niet rond te noemen.
Ook haar vacht is nog steeds heel erg ruw en ze verhaart als een gek.
De andere kat, die we al langer hebben, verhaart ook wel maar niet zo erg.

Mijn vraag dus: Zijn er tips/trucjes om de kattenvacht beter te krijgen en om haar wat meer aan te laten komen?

Alle tips zijn welkom!
Alvast bedankt!

nientje78

Re: Kattenvacht verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:33

Zoiets kan ook best lang duren,voordat ze op gewicht zitten.
Krijgt ze alleen brokjes? of ook blikvlees?
Beter is om alleen brokjes te geven in kleine porties per keer,dit verteren ze beter.
Bij blikvlees schrokken ze alles in 1x naar binnen en hun maag kan dat niet aan als ze zolang hebben gezworven.
Gevolg dat ze aan de diarree raken en daardoor heb je ook vochtverlies.

Krijgt ze alleen brokjes dan zou ik toch adviseren om een bloedonderzoek te laten doen.
Bij ons in het asiel deden we dat eigenlijk bijna standaard,als we een magere kat binnen kregen,weet niet of ze dat bij die kat ook hebben gedaan?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 12:50

Ze is op van alles getest weet niet of dat dat er ook bij zat. Ze krijgt brokjes waar ze altijd beschikking toe heeft en een zakje vlees (zon maaltijdzakje dus geen blik)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:53

laulau85 schreef:
en een zakje vlees (zon maaltijdzakje dus geen blik)

Is hetzelfde als blik Knipoog zou dit eerst niet meer geven.
Anders even navragen bij het asiel waar ze op getest is,anders toch voor de zekerheid een bloedonderzoek laten doen.
Ik heb veel katten meegemaakt zoals jij jouw kat beschrijft,meestal is er van binnen dan toch iets mis.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:55

Goede voeding geven en geen blikvlees/maaltijdzakjes (precies hetzelfde alleen een andere verpakking)

Een kat heeft (van goede kwaliteitveoding royal canin, iams prins e.d.) maar ongeveer 65 gram per dag nodig
Laatst bijgewerkt door Keet op 01-06-08 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:56

Ze hebben idd bij de dierenarts speciaal voer voor katten die (te lang hebben gezworven en) een gevoelig maag hebben.
Meestal zijn de 'gewone' brokjes ook nog te vet voor ze.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:00

Toen mijn kat na drie maanden omzwerven op wonderbaarlijke wijze weer terugkwam hebben we hem een tijdje Royal Canin voor jonge katten gevoerd. Deze brokjes waren wat vetter en hij knapte er goed van op. Omdat hij tegenwoordig wat overgevoelig is voor het supermarktvoer, krijgt hij sinds een jaar Royal Canin hypoallergenic van de dierenarts en heeft hij weer een prachtige vacht! Ik voer sindsdien geen blikvoer meer (heel soms een klein beetje van de dierenarts), aangezien hij daar van moet overgeven en ik de indruk heb dat het niet echt goed voedt. Maar ik denk dat de dierenarts wel een voeding heeft staan waar je kat goed op reageert.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 20:22

Bedankt allemaal voor jullie tips. Royal Canin heb ik een keer zon proefpakket van gehad en daar haalde madame dr neus voor op en at het niet. Toen ze het at lag het er boven weer uit binnen een half uur.. Kon ik gaan ruimen..

We hebben haar nog niet zo lang. Iets meer dan twee maanden op dit moment.
Zal inderdaad eens met de DA overleggen als ik er weer kom. Moet toch binnenkort weer een wormenkuurtje halen voor beide dames.