hoe kleine konijntjes verzorgen? (gisteren geboren)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

hoe kleine konijntjes verzorgen? (gisteren geboren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 09:58

Hey,

zoals jullie in het andere topic kunnen lezen ben ik oma geworden van twee konijnenkindjes Huilen van het lachen

Moeder en kindjes zijn helaas 4-5 uurtjes van elkaar gescheiden geweest door een eerste sterfgevalkonijntje, waardoor we dachten dat er geen meer waren omdat we er ook geen meer vonden (bleken nadien volledig onder de was de zitte). Toch zijn er nog twee die nu veilig en wel bij mama in het hok zitten. Er ligt voldoende hooi in het hok, er liggen houtkrullen in, maar ik weet niet of er nog dingen zijn die ik kan doen om de nijntjes optimaal gezond te houden? Moet er stro in ipv houtkrullen, zal ik haar met haar nijntjes in een hok zetten met een donker hoekje? Moeten ze warmer staan dan normaal?

Wie ervaring heeft, ik hoor het graag!

Ik ga ze bijhouden, dus dit is geen 'verloren' nest Knipoog Het zijn er maar twee en heb nog plaats op overschot, ze zullen dan toch kunnen samenwonen met nog andere konijntjes.

roylinde

Re: hoe kleine konijntjes verzorgen? (gisteren geboren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:41

Zorg er voor dat de konijnen gewoon uit de tocht staan, niet extra verwarmen, erge wisseling van thempratuur is juist slecht.
Zorg dat de moeder genoeg voer heeft (onbeperkt hooi en krachtvoer) en water.
Verder vooral met rust laten... pas als de diertjes hun oogjes open hebben kun je er meer mee gaan doen (laten wennen aan mensen)

succes

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:17

idd onbeperkt voer geven.
verder met rust late en geen mensen laten komen kijken (visite wie de voedster niet kent)
anders een handdoek voor het hok leggen ofzo

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:23

Wat er al gezegd is met als aanvulling:

Het is heel normaal voor een konijn om haar jongen maar 2 a 3x per dag te voeden (doen ze in de natuur ook) de rest van de dag liggen de jongen dus alleen!!.
Niet de moeder dwingen bij haar jongen te liggen (bv in een te klein hok/doos) want dan kan ze de jongen van de stress gaan opeten).

Mensen hebben nl het idee dat de moeder de hele dag bij de jongen hoort te liggen zoals een poes of hond dat doet.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 01-06-08 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:39

Ik ga helemaal met Brainless mee:konijntjes in de natuur voeden hun kleintjes ook maar twee/drie keer per dag en gaan er voor de rest niet bijliggen.Waar je ook een beetje op moet letten:een voedster laat haar jonkies drinken door er boven te gaan staan,je ziet wel eens dat er een kleintje aan het tepeltje blijft hangen als mama het nest verlaat,buiten het nest kunnen ze(als ze net zijn geboren)niet overleven,ze koelen enorm vlug af.Ik ben wel van mening dat je konijntjes elke dag even kunt oppakken,dus niet pas als de oogjes open gaan,ik heb mijn baby's elke dag heel even in de hand,even vlug wegen(dit doe ik maar 1 keer per week),even kijken of het buikje lekker rond is(dus niet zo rimpelig)je weet dan dat ze genoeg voeding krijgen.Als je je handen van te voren inwrijft met nesthaar heeft mama er geen problemen mee.Wat ik zelf in mijn kooi heb liggen is zo'n holletje(twee)van die kleine stammetjes aan elkaar gemaakt met draad,te koop bij elke dierenwinkel,dit bootst een konijnenhol na en onze konijntjes vinden het super.Ik heb nu ook een nestje van twee kleintjes,net een paar dagen oud.Ik kocht vorig jaar twee konijnen bij de dierenwinkel,eentje was al zwanger,die kreeg 5 kleintjes,twee zijn er helaas dood en de andere heb ik nog.Een van de mannetjes heb ik laten castreren en heb hem te vroeg weer bij de dames gezet:resultaat:twee kruimels erbij,zij blijven hier,als er een mannetje bijzit,wordt deze gecastreert en zo hebben we een gezellige konijnenfamilie.Ik voel me onderhand net een expert,als je iets wil weten,mag je me altijd een berichtje sturen hoor,ook op internet is er gelukkig enorm veel informatie te vinden.In ieder geval leuk dat je de konijntjes aanhoudt,superleuk zijn ze he,die kleintjes,groetjes Linda
p.s:Vast heel logisch:maar gewoon zorgen voor altijd schoon water,goed voer en eens wat extra lekkers voor mama