Katten zeuren niet om eten met andere brokjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Katten zeuren niet om eten met andere brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 10:04

Ik heb thuis twee katten. Ze krijgen dagelijks brokjes in hun bakje en 's avonds rond etenstijd ook nog 1/4 blikje nat voer. Zo tegen een uur of half 6 beginnen ze al een beetje om je heen te draaien en te mauwen. Dat gaat al jaren zo.

Nu is de kat van onze buurvrouw pasgeleden ingeslapen. Omdat deze kat wat gezondheidsprobleempjes had (17 jaar..) had ze speciaal voer voor hem gekocht van Royal Canin. Nu had ze bijna een hele zak van dit best wel dure voer (34 euro een zak) over en heeft ze hem aan ons gegeven. Onze katten "zeuren" nu echter al een paar dagen niet meer om blikvoer. Het lijkt wel alsof ze geen honger hebben en genoeg hebben aan de brokjes.

Ik vind dit wel apart. We hebben altijd hele gewone brokjes, niet de goedkooptste maar ook zeker niet de duurste. Heb ook eigenlijk het idee dat de prijs niet zoveel uitmaakt. Zijn er mensen met een soortgelijke ervaring? Ik vind het wel apart namelijk.

haan

Re: Katten zeuren niet om eten met andere brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:11

Royal Canin valt onder de betere merken en er zit gezien jouw katten meer voeding in dan in de 'gewone' brokjes die jij gaf, anders zaten ze wel meer te zeuren. Mijn katten krijgen ook RC en doen het er al 7 jaar super op. Het is wel wat duurder maar dat heb ik er graag voor over, ik hou zelf ook van lekker eten Haha!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:13

Als ik duurder voer geef aan mijn kat (Iams oid) eet hij ook minder dan van de Aldi brokken en ook geen gezeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:21

haan schreef:
Royal Canin valt onder de betere merken en er zit gezien jouw katten meer voeding in dan in de 'gewone' brokjes die jij gaf, anders zaten ze wel meer te zeuren. Mijn katten krijgen ook RC en doen het er al 7 jaar super op. Het is wel wat duurder maar dat heb ik er graag voor over, ik hou zelf ook van lekker eten Haha!

Ik ook, en daarom geef ik ook al sinds jaar en dag Royal Canin. Bovendien wil ik het niet op mijn geweten hebben dat de nieren en andere organen van mijn kat naar de *** zijn geholpen DOOR MIJ, doordat ik toevallig goedkope rotzooi (aka aldi, felix, whiskat etc.) zou willen voeren.

Alleen het beste is goed genoeg voor mijn dieren. Knipoog

Misschien is m'n kat daarom ook al wel 18. Knipoog

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:24

DE mijne weigeren blikvoer en eten alleen purina one. Bijkomend voordeel: goed kattenvoer= schonere kattenbak.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:26

De mijne eten ook RC en eten daar dus ook niet veel van maar blijven mooi op gewicht. De kater eet echt in hele kleine porties, dus ik laat de bakjes gewoon staan en vul regelmatig bij.
Met Hills was het tegen 's avonds en 'smorgens alrijd leeg en was er ook gezeur.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:26

Ik ga mee met Haan, RC brokken (en andere premium merken) zijn veel voedzamer dan de supermarktmerken, vandaar ook duurdere prijs. Echter ze poepen minder, stinken minder, verharen minder en eten minder dus per saldo ben je net zo duur uit of zelfs goedkoper... Lachen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:27

Wuis schreef:

Ach die van mij is 23 geworden op whiskas....maar ik voer ook liever iets hoogwaardigs maar Elmo weigert iets anders te eten dan die whiskas zakjes en dan oko alleen nog de vissmaak en ook nog alleen de gelei. Heel typisch maar hij heeft t altijd al gedaan, heb van alles geprobeerd want in mijn tijd als dierenartsassistente kon ik dat ook heel makkelijk maar niets blijft binnen of hij eet t gewoon heelmaal niet op. Zelfs vers voer zoals hart laat ie dus gewoon liggen....dus ach ik geef die whiskas maar, Elmo is nu 15 en ik hoop dat ie nog heel lang meegaat!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:28

Die van ons krijgen gewoon brokjes en daarbij wat blikvoer. Maar ze hebben het een lange tijd ook alleen op de gourmet brokjes gedaan, want daar konden ze ook genoeg uit halen.
Wij geven dus geen duur voer, want de oudste doet het al 18 jaar goed op gourmet Haha!
(andere brokjes vonden ze niet lekker... ze hebben ook voorkeur voor bepaalde blikvoer Clown)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:29

daffodil schreef:
Wuis schreef:

Ach die van mij is 23 geworden op whiskas....maar ik voer ook liever iets hoogwaardigs maar Elmo weigert iets anders te eten dan die whiskas zakjes en dan oko alleen nog de vissmaak en ook nog alleen de gelei. Heel typisch maar hij heeft t altijd al gedaan, heb van alles geprobeerd want in mijn tijd als dierenartsassistente kon ik dat ook heel makkelijk maar niets blijft binnen of hij eet t gewoon heelmaal niet op. Zelfs vers voer zoals hart laat ie dus gewoon liggen....dus ach ik geef die whiskas maar, Elmo is nu 15 en ik hoop dat ie nog heel lang meegaat!

Ik wíst dat die opmerking zou komen! ROFL Zat er al op te wachten. Knipoog

En dan zeg ik altijd maar: Je kunt ook 100 worden en je hele leven gerookt hebben als een ketter. Wil nog niet zeggen dat het gezond is.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:32

Dat weet ik ook maar goed t was zo'n inkopper!!! Kobus was ook wel een geval apart, welke kat wordt er nou op zijn zestiende gedumpt in het asiel?? Ik nam m ook maar mee om een nog een leuk jaartje te geven, ging die toch mooi nog zeven jaar mee!

Ik heb mijn leven lang al in de dieren gewerkt en weet behoorlijk wat van voeding af maar Elmo is echt t mooiste bewijs dat sommige katten echt zelf bepalen wat ze willen....daar is t een kat voor!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:56

Precies, onze jongste kat is ook zo vreselijk kieskeurig als het om eten gaat. Je wordt er soms niet goed van Clown

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:58

ik kreeg vorige week een proefzakje met een ander soort brokken mee bij de dierenwinkel. De helft goedkoper als RC en volgens de winkel net zo gezond als RC.
Ik de brokken in de voerbak gedaan en mijn jongens vielen er op aan en binnen een mum van tijd was het hele bakje leeg, heerlijk vonden ze het. Nog geen 10 minuten later 2 bultjes Misselijk in de tuin, nee voor mijn monsters geen proefpakketjes meer Vork

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:06

er leven hele volksstammen op de Mac van die gele M, maar gezond is anders, niet voor niks epidemie van overgewicht in de US... Clown
Ik had ook een oude rakker die de 1e 16 jaar van zn leven op supermarktvoer heeft geleefd en hij is uiteindelijk ook bijna 19 geworden, maar toch voer ik tegenwoordig premium, simpelweg omdat mijn katten nu beter verharen en een mooiere vacht hebben (ik heb Noren)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:46

Het mooiste bewijs is altijd de kittens die uit mijn opvang vandaan komen, die hebben altijd een achterstand als ze binnenkomen. Ik voer mijn eigen katten Hills afgewisseld met vers. En dus de kittens ook, ik kan wel eten van het asiel voor de kittens meenemen....meestal afkomstig van partijen opkoop, maar dan voel ik me schuldig Clown

Als resultaat heb ik altijd na een paar weken bolle ronde kittens en geen biafra modellen meer Haha! en met een mooi vachtje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:53

Ik herken het verhaal. Ik heb 4 katten en op het laatst gingen er krap an 2 grote 4 kg zakken whiskas doorheen in een week, en nog miauwen en zeuren!
Met een zak royal canin van 10 kg doe ik 2 maanden en ik hoor ze nooit meer, geef ook geen natvoer meer.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:54

in het pension waar ik werk krijgen de katten iams.
ze doen het er prima op..

honden overigens.. die krijgen eukanuba..
nou je ziet het echt hoor, de pedigree klanten...
(sommigen krijgen eigen voer mee)
bekant oranje poep en veel, stinken dat het doet..
terwijl de eukanuba honden die stinken eigenlijk helemaal niet erg.
je kan het er erg uithalen hoor, supermarkt-voer en betere kwaliteit.. mischien voorbeeld als hond, maar toch om te bewijzen dat het wel degelijk kan schelen..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:01

mijn kat is 20 geworden met aldi voer.. Ik weet t niet hoor...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:02

overigens, kittens kunnen vaak niet zo best tegen het kittenvoer van whiskas, willen ze nog wel aan de diarree gaan...
je kan beter meteen de volwassen versie voeren dan.. Vork daar doen ze het veel beter op..
gek he? maken ze kittenvoer.... Clown

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:39

Het voer van wiskas is bagger! veel te veel kleurstoffen (leuk voor ons, maar de katten hebben er niets aan!) teveel geurstoffen...waardoor ze het wel eten maar velen het weer uitkotsen.

Het voer van Aldi is kwalitatief een stuk beter dan wiskas, veel hoger percentage vlees in ieder geval (wiskas 4% aldi 14-16%)

Maar de duurdere Hills of RC brokken zijn al weer een heel stuk beter Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:43

Aldi voer hoeft onze kant niet, daar haalt hij zijn neus voor op, hij eet het écht niet!
Wij voeren hem gewoon huismerk van de C1000, maar hij krijgt ij nóg 3 huishoudens hier in de straat te eten, geen idee wat zij voeren....

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:45

pinuts schreef:
mijn kat is 20 geworden met aldi voer.. Ik weet t niet hoor...

Maaar je weet ook niet hoe oud hij zou zijn geworden met RC voer!!

Hier nog even een opmerking van Wuis die hier ook erg goed past!!
Wuis schreef:
Ik wíst dat die opmerking zou komen! ROFL Zat er al op te wachten. Knipoog

En dan zeg ik altijd maar: Je kunt ook 100 worden en je hele leven gerookt hebben als een ketter. Wil nog niet zeggen dat het gezond is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:49

onze katten kregen van hun geboorte af alleen RC. Toen ik jaren geleden door omstandigheden ineens veel minder geld had, zijn ze overgestapt op andere brokken.

Na enig experimenteren (er zijn echt wel slechte merken) zijn ze nu over op het duurdere Aldi voer (in die alu zakken). Daar doen ze het heel goed op, vacht is mooi, gewicht is goed. Dus dat Aldi minder goed zou zijn, is maar zeer de vraag. ik koop geen duur RC meer!

(overigens lusten mijn katten niet eens blikvoer...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:56

Nou, dat is geen vraag beantsje. Dat is een feit. Lachen

(Ik zou trouwens nooit op m'n dieren kunnen bezuinigen, ik sloeg nog liever zelf een maaltijd over. Bloos )
Trouwens, dat je dan echt goedkoper uit bent kun je ook niet zeggen. Van kwalitatief minder voer gaat er veel meer in, tevens heb je veel meer kattenbakvulling nodig omdat je de bak vaker schoon moet maken. Kost ook weer de nodige centen. Lachen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:58

Dus spul ála Royal Canin bevat veel meer voedingsstoffen dan 'gewone kattebrokjes'?
Misschien een idee, want dat duveltje van mij lust bekant geen enkel merk natvoer of versvoer, zelfs de (hele) dure merken laat ze rustig links liggen. Okay, af en toe een klein blikje Gourmet Diamand met stukjes kip of tonijn, zucht...Ik zat er al aan te denken om haar maar om te zetten naar alleen brokjes, de gewone brokjes eet ze wel regelmatig, namelijk. Als dat RC of Iams echt wel voldoende voedingsstoffen bevat voor een volledige kattenmaaltijd dan geef ik liever daar m'n centen aan uit dan dat ik 't weer de vullisbak inmieter...