Schapendrijven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Do_

Schapendrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 21:30

Hoi bokkers,
Ik vroeg me af wie van jullie ook allemaal drijven met jullie hond(en).
Ik doe het nu zo'n 4 maanden en we gaan steeds vooruit. Kan mijn hondje nu al van me afsturen voor een outrun en we gaan binnenkort beginnen aan het van me af drijven. Dus word nog werken.
Hier een fototje van ons aan het werk afgelopen maandag.
Groetjes

Afbeelding

paafke

Re: Schapendrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:46

Leuke foto en mooi hondje.
Wij drijven geen schapen maar koeien Koe , telt dat ook ??? Haha! Haha!
Onze border collie van 12 jaar haalt bij ons twee keer per dag de koeien uit de wei omdat ze dan gemolken moet worden. Dit heeft ze zichzelf aangeleerd met behulp van een paar commando's.
Ze werkt harstikke goed, alleen begint ze nu wat ouder te worden, dus zijn we op zoek naar een opvolgster Cool

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:45

Ik heb het een paar keer gedaan met mijn vorige border. Helaas ging het niet meer met zijn heupen. Ik vond het wel onwijs gaaf! Met de pup die we nu hebben wil ik het ook weer graag gaan doen.

Bep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:06

Ik heb het 1 keer gedaan met mijn doezen. Vond het erg leuk maar slecht te combineren met de behendigheid vandaar dat het bij 1x gebleven is.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 19:48

Bep schreef:
Ik heb het 1 keer gedaan met mijn doezen. Vond het erg leuk maar slecht te combineren met de behendigheid vandaar dat het bij 1x gebleven is.

Bij mij trainen juist heel veel mensen die en behendigheid en drijven doen. Bij hun gaat dit perfect samen, maar iedere hond is natuurlijk verschillend.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:18

die van mij is bang voor schapen Clown

heb hem van heel klein tot nu elke dag mee gehad naar het park waar schapen lopen.... maar hij schijt zich letterlijk in zijn staart Clown

heel jammer eigenlijk want ik wou dit graag doen met mijn x border

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:20

Wat gaaf zeg Haha! , ooit wil ik dit ook eens doen. Leuk hondje heb je ook, waar komt hij/zij vandaan?

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 22:00

BraveSpots schreef:
Wat gaaf zeg Haha! , ooit wil ik dit ook eens doen. Leuk hondje heb je ook, waar komt hij/zij vandaan?

Blizz is een australian shepherd. Ze heeft haar eigen site waar je alles over haar/ons kan vinden.

http://bizzyblizzardofclanmiphydes.come2me.nl/

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:18

Over een goed jaartje zit het wel weer in de planning bij ons om echt te gaan lessen Cool
ik heb momenteel nog maar een BC, en die is al ruim 11 jaar, die is ook te zacht voor de schapen die ik heb,
onze andere jongere BC zijn we eind vorig jaar helaas erg plotseling verloren. Daar had ik graag mee op training gegaan.

We hebben ook een Aussie, die gaat welliswaar de schapen voor je ophalen, maar vraag me niet hoe, ik vind dat echt een ongeleid projectiel, die is aan de schapen moeilijk te sturen, daar zijn we een weekeinde mee op training geweest bij Raf de Winter, dat is echt wel iemand die er wat van kan, was ook een van de weinigen die bereid was ons les te geven met een Aussie.
Op het moment dat je haar dan rustig op wat meer afstand wilde laten werken zei ze gewoon ik stop er mee, wilde ze helemaal niet meer werken, als je haar hier thuis wat meer haar eigen gang laat gaan gaat het redelijk, maar een echt goeie werkhond zal ze nooit worden, dat moet ze ook niet, belangrijk dat de hond er ook plezier aan heeft, en dat de schapen niet in de stress raken.
Ik heb daar ook een Aussie netjes aan het werk gezien, maar denk dat je een Border gemakkelijker aan het werk krijgt.

Nu zat het al een hele tijd in de planning, de puppies moeten nog geboren worden, maar er komt van het najaar een BC pup van een goeie fokker bij, waarmee ik dan hopelijk over een jaar serieus kan beginnen te trainen, we hebben dan langzaam hier thuis wel wat hulp nodig bij het omweiden van de schapen Clown

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:18

@sassy, zou een aussie misschien meer geschikt zijn voor werk met de koeien ipv schapen? Of zou dat niet uit maken?
Wij zijn namelijk op zoek naar een nieuwe hond om bij ons de koeien uit de wei te halen en zitten erg te twijfelen tussen een border collie of een aussie, vandaar....

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:22

ik zou het ook wel willen met mijn BC en wij gaan binnenkort eens kijken of het wat is Haha! de 1e keer dat mijn BC schapen zag wou ze snel weg Bloos nu niet meer maar echt leuk vind ze ze nog niet.... wel leuke hond heb je TS!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:55

@paafke: ik denk haast wel dat een Aussie voor werken op koeien meer geschikt kan zijn, daar zijn ze (uit werklijnen) tenslotte eigenlijk op gefokt, google maar eens op JJ ranch friesland, die fokken werk-aussies en werken daar oa ook mee op de koeien.

Wij hebben onze aussie uit de opvang, en dachten omdat wij geen watjes van schapen hebben, dat we daarbij ook een hond nodig hebben die met meer druk kan werken, achteraf is deze hond er gewoon niet zo heel geschikt voor, maar dat ligt er waarschijnlijk meer aan dat ze uit showlijnen gefokt is (een blue merle).

Vergis je wel niet dat je denkt dat een Aussie een light border collie versie is. Ook daar moet je mee kunnen omgaan Clown

Overigens zijn er ook wel genoeg mensen (oa in duitsland, in nederland minder) die met een BC ook aan de koeien werken.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat eigenlijk wel uit naar de BC, ik persoonlijk vind die iets gemakkelijker, zachter van karakter, moet je dus echt ook goed kijken naar wat bij jou past, hoe de ouders van de hond zijn etc. (en ook wel hoe je veestapel is inderdaad)
Ik zou het niet uitsluiten dat we ooit nog een jonge Aussie van een goeie fokker aanschaffen, maar dan wel echt eentje uit bewezen werklijnen, van ouders die zelf wat gepresteerd hebben.

Zul je echt moeten kijken waar jullie voorkeur ligt en je goed informeren, best bij de rasverenigingen van beide rassen.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 19:10

Ook een goede hond voor de koeien is een australian cattle dog. Zijn hier oorspronkelijk op gefokt.
http://www.jjranch.nl/ hebben werk aussies en zijn 1 van de weinige die er mee drijven. Ik doe het ook met mijn aussie en het wil wel heeft alleen wat meer tijd nodig en een border gaat beter wijd.
Jj Ranch is niet de makkelijkste fokker om een pup te verkopen. Ze verkopen ook getrainde honden, en dat is voor een vee houder makkelijker.
Ik weet datmijn trainen een border te koop heeft staan van 10 maanden die goed drijft met de schapen. Doet veel op eigen initiatief.
Er zijn ook wel meer kennels die getrainde honden verkopen. De australian rescue fund heeft nu een aussie zitten die het denk ik ook wel zou kunnen.
http://www.aussierescuefund.nl/home1.htm
Verder zijn er in duitsland en in amerika wel meer aussie fokkers die fokken op het drijven.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:01

Ik zal eens gaan kijken bij de JJranch, kijken of het iets is voor ons. Aan de cattle dog hebben we ook gedacht, maar die vinden we niet zo mooi (niet dat dat zo belangrijk is voor een "werkhond" Tong uitsteken ).
Wij hebben nu zelf een border collie en die werkt goed bij de koeien, maar ze drijft niet met de kenmerken van een border (ze blaft veel tijdens het drijven en als de koeien niet luisteren bijt ze in de staart). Ik weet dus niet of een andere border dit ook zo zal doen...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:23

Aussies doen in Australië precies datgene waar ze voor gefokt zijn; de kelpies doen de schapen, de cattle dogs doen de koeien en de shepherds doen allebei Knipoog . En af en toe wisselen ze het af.

Ik heb er in Australië veel aan het werk gezien en dat was zó gaaf!

Mijn hond is te klein (al denkt ie dat ie een rotweiler is qua formaat geloof ik Tong uitsteken ), dus de schapen zijn totaal niet onder de indruk van hem, maar anders zou ik het wel leuk vinden om te kijken of hij het snapt Lachen

@ts: Leuke foto trouwens

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 11:28

assie schreef:
Mijn hond is te klein (al denkt ie dat ie een rotweiler is qua formaat geloof ik Tong uitsteken ), dus de schapen zijn totaal niet onder de indruk van hem, maar anders zou ik het wel leuk vinden om te kijken of hij het snapt Lachen

Formaat moet er inprincipe niet toe doen, maar een hond met weinig uitstraling en weinig maat krijgt niet zo veel voor elkaar

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 11:29

Dit is trouwens de site van mijn hondje: http://bizzyblizzardofclanmiphydes.come2me.nl/
Hier staan de foto's op vanaf het begin.
Zijn afgelopen week begonnen met het van me af drijven van de schapen, is moeilijk maar begint te komen. Kans dat ze het over 2 weken zo doet.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:30

Ah, het is een wisselwerking hoor. Hij weet niet wat ie met die schapen aan moet en die schapen denken 'weg jij', dus dan doet Tip dat maar braaf Tong uitsteken
Hij kan er ook praktisch onderdoor lopen, wat ie al een aantal keer heeft gedaan Knipoog