Waarom de keuze voor een bepaald knaagdier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fake

Waarom de keuze voor een bepaald knaagdier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 17:01

Daar was ik wel eens benieuwd naar. Lachen

Waarom hebben jullie nu voor een hamster/konijn/cavia gekozen en niet voor een ander knaagdier?
Waarom valt jullie keuze bijvoorbeeld op een konijn en niet op een cavia?

Anoniem

Re: Waarom de keuze voor een bepaald knaagdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:16

Syrische hamsters. Heb ze al sinds ik klein was en kan er gewoon niet meer zonder, ze zijn geweldig, schattig, mooi, zindelijk, lief... Lovers

's Avonds wakker, niet overdag, als ik toch niet thuis ben.

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:20

Ik heb een konijn en een cavia. Lovers Een hamster lijkt me ook super lief, maar het is zo jammer dat ze overdag slapen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:23

Ik heb zelf muizen en syrische hamster gehad en nu weer een konijn.
Muizen vond ik leuk, maar op den duur waren die van mij nou niet direct knuffelbaar. M'n eerste hamster was een geweldig beestje, de tweede was veel schrikachtiger. Uiteindelijk ben ik toch weer voor een konijn gegaan, omdat dat iets meer 'dier' is, hij is wat groter, doet was meer, is wakker als ik dat ook ben ( Clown ).

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:44

Ik heb ratten Tong uitsteken
En die heb ik eigenlijk genomen omdat ik al mijn hele leven, vanaf klein kindheb gehad, toen had mn vader er gewoon zomaar 2 gekocht en vanaf toen altijd ratten gehad Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:55

Ik heb ratten. Heb ook veel konijnen en cavia's gehad, ook leuke beestjes, maar ratten vind ik net wat leuker.

Ze zijn ontzettend tam te krijgen, en heel mensgericht. Ook erg leuk om naar te kijken, want ze zijn heel slim, actief en handig.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:57

Ik heb hamsters gehad. Mijn keuze daarvoor was simpel; ik was de hele dag weg en 's avonds thuis, had niet enorm veel ruimte.
Cavia's piepen en vind ik niet leuk, konijnen hebben teveel ruimte nodig.
Dus hamsters Haha!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:59

Ik heb een aantal Russische Dwerghamsters gehad voor mijn hond. Die vond het prachtig om uuuuuuuuuuren voor het kooitje te zitten en de hamster knoerthard door alle buizen te zien rennen Clown Ze waren mooi klein, namen weinig ruimte in en zorgden niet voor extra werk voor mij, maar dus wel voor uren kijkplezier voor de hond Haha!

Toen ik klein was had ik een konijn, mijn moeder is allergisch voor dieren en dus kon ik alleen een dier wat buiten kon blijven in een hok: dus een konijn Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:43

Ik heb cavia's omdat ik ze gewoon superleuk vind en lekker mee kan knuffelen en gezellig met hun geluidjes.
Verder heb ik ook ratten, wat ik geweldige dieren vind. Aanhankelijk, slim, leuk, knuffelig en ieder dier een eigen karakter en zo kan ik nog wel even doorgaan. Knipoog

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:05

Ik ben gek op cavia's. Het zijn ten eerste hele leuke en mooie diertjes, lekker knuffelig, en de cavia's die ik tot nu toe gehad heb, hadden ook echt een eigen karakter (ok, volgens mij zeg ik nu echt precies hetzelfde als de Bokker hierboven Huilen van het lachen )
We hebben ook een Russisch Dwerghamstertje gehad die ik ook heel leuk vond, maar dat was me toch iets te klein, je kun hem niet echt lekker knuffelen zoals een cavia.
Met konijnen heb ik simpelweg niets. Ik heb er niet echt een reden voor. Er lopen hier veel wilde konijntjes, en die vind ik wel leuk om te zien, maar om er een als huisdier te hebben, nee.
Ik heb afgelopen weekend een muisje te logeren gehad. Ik had het niet verwacht, maar ik vond hem geweldig! Zo actief, altijd bezig. Maar hetzelfde verhaal als met de hamster, zó ontzettend klein Huilen van het lachen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:07

Fake schreef:

Waarom hebben jullie nu voor een hamster/konijn/cavia gekozen en niet voor een ander knaagdier?

Een konijn is geen knaagdier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:08

Pollewoppy schreef:

Hihi, ik zat al op die opmerking te wachten Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:10

Haha, sorry, maar ik dacht dat een konijn ook een knaagdier is, leg eens uit Blond Bloos

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:15

Ik ben een groot (knaag)dierliefhebber en heb bijna alles wel in huis gehad. Konijnen, cavia's, ratten, gerbils, muizen, roborovski hamsters, syrische hamster en degoe's.
Sommige zijn bij mij gekomen als opvangdier en ze mochten altijd blijven Knipoog
Heb van elk diertje genoten en altijd mijn best gedaan ze een zo goed mogelijk leven te geven. Ze worden bij mij ook altijd hoog bejaard.
Nu heb ik alleen nog konijnen, cavia's en degoe's.
Kan gewoon geen genoeg krijgen van die kleine snoezige neusjes en ze hebben allemaal hun eigen unieke gedrag.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:23

Een konijn is een haasachtige Knipoog

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:24

Ook hier gaat de voorkeur uit naar cavia's, gewoon omdat ze zo ontzettend leuk, knuffelig, sociaal en gezellig zijn.

We hebben altijd knaagdieren gehad, op een gegeven moment een stuk of 30 konijnen en nog wat cavia's en wilde muizen. Ook kwamen de wilde rammelaars de ren in, met als gevolg dat de vee stapel uitgroeide tot een halve kudde wilde beesten Clown

Op een gegeven moment alles weggedaan omdat we gingen verhuizen en daarna alleen cavia's aangehouden omdat die al het oudste waren.

Ik heb altijd een voorkeur voor cavia's gehad en gehouden. Het zijn echt mijn beestjes (misschien nog wel meer dan mijn paard Vork ) omdat ze zo sociaal zijn. Ze zijn slim, weten exact wanneer ze hun eten krijgen en zijn lekker knuffelig (we hebben teddy-cavia's)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:35

Ik heb een konijn,
waarom een konijn? Simpelweg omdat we vanaf mijn 1e levensjaar al altijd konijnen hebben gehad, van dwerg tot Lotharingers en vlaamse reuzen.
Ik vind het heerlijk dieren om alleen al naar te kijken,
Ja ze zijn gewoon geweldig Haha!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:39

Haha, ja, ik wou ook al de opmerking gaan maken. Knipoog 'Niet om vervelend te doen, maar.. '
Ik heb 3 konijnen momenteel.
Toen ik klein was heb ik een hamster gehad, ik heb 2 cavia's gehad en ik heb al 9 jaar konijnen. Begonnen met een vrouwtje, toen een mannetje erbij (gecastreerd). Toen ging 't vrouwtje dood, weer nieuwe erbij.. Het wisselt maar door, haha. Knipoog
Maar ik vind konijnen niet perse leuker dan andere dieren, ik vind alle dieren echt geweldig. Ratten lijken me ook heeel leuk om te hebben. Maar daarmee moet ik nog maar even wachten tot ik op mezelf woon. Knipoog

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:41

Ik heb een aantal russische dwerghamsters gehad. Ik vond ze erg leuk omdat t best actieve diertjes zijn. Niet zo groot en toch best speels.
Heb ook nog een asielzoekende grote hamster gehad maar dat vond ik toch iets minder leuk..

Cavia heb ik ook gehad maar daar ben ik allergisch voor geworden. Toen hij is overleden heb ik geen nieuwe meer genomen maar dat blijf ik leuke dieren vinden. Die vind ik toch wat leuker dan een konijn. T 'leeft' wat meer..

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 22:47

Pollewoppy schreef:
Fake schreef:

Ochja inderdaad, sorry!
Ik weet het eerlijk gezegd wel, maar toch noem ik een konijn altijd een knaagdier Bloos

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 23:31

Ik heb nog niet het ideale knaagdier gevonden. Lachen
Heb nu een syr.

Voordelen syr:
- ze hebben niet zo heel veel aandacht nodig
- ze stinken niet
- ze hoeven niet met meer dus het is niet moeilijk om het er maar bij 1 te houden

Nadeel:
- ze doen hun eigen ding
- ze zijn niet zo boeiend

Heb veel ratten en muizen gehad

Voordelen ratten:
- ze willen graag en veel aandacht
- de meeste houden ook van knuffelen
- ze zijn niet zo fragiel als de meeste knagers

Nadeel:
- ze hebben behoorlijk veel verzorging nodig
- je ruikt ze snel
- ze gaan soms vrij snel en op een nare manier dood
- het is superverleidelijk om er heel veel te nemen!

Voordelen muizen:
- je kunt er uren naar kijken
- ze kunnen zichzelf goed bezig houden

Nadeel:
- ze stinken
- ze worden niet echt zo leuk tam als ratten
- je kunt ze niet zomaar ff los laten lopen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 23:35

Russische dwerghamster al aan gedacht??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:13

Iris82 schreef:
Voordelen ratten:
- ze willen graag en veel aandacht
- de meeste houden ook van knuffelen
- ze zijn niet zo fragiel als de meeste knagers

Nadeel:
- ze hebben behoorlijk veel verzorging nodig
- je ruikt ze snel
- ze gaan soms vrij snel en op een nare manier dood
- het is superverleidelijk om er heel veel te nemen!

Klopt helemaal. Het is dat ik het zulke leuke beestjes vind en het veel te saai zou vinden zonder ratten, maar ze gaan zo snel dood. En zo vaak door een tumor, ik flip bij elke bultje dat ik zie bij een rat. Doordat ze zo tam zijn is het verdriet ook steeds weer zo groot, maar geen ratten hebben is ook weer geen optie voor mij Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:19

BrittKitt schreef:

Haha, ik noem een konijn ook altijd knaagdier Haha!

En dat vind ik ook een nadeel met ratten, dat ze niet zo oud worden en dat ze meestal op een nare manier doodgaan. En het is inderdaad verleidelijk om er meer te nemen.
Ik heb er nu 2 maar over 2 weken krijg ik er nog 2 bij Haha!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:22

BrittKitt schreef:

Klopt en haasachtigen zijn geen knaagdieren.
Nog even een aanvulling:

Bij zowel bij knaagdieren als bij konijnen groeien de voortanden altijd door. Het verschil met knaagdieren is dat konijnen achter de grote snijtanden nog stifttanden hebben zitten. Dit zijn kleine tandjes achter de snijtanden van de bovenkaak. Knaagdieren hebben dit niet. Maar er zijn meer verschillen met knaagdieren dan alleen de aanwezigheid van stifttanden. Denk bijvoorbeeld aan de langere oren, behaarde poten en de voortdurend bewegende neus. Verder zijn er nog een paar belangrijke verschillen in botopbouw.

Er zijn trouwens ook mensen die denken dat het konijn van de haas afstamt. Dit is onjuist. Konijnen en hazen zijn misschien in de verte familie van elkaar, maar kruisingen tussen een konijn en een haas zijn niet mogelijk.