Wat kan ik het beste voeren aan oude katten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

Wat kan ik het beste voeren aan oude katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 21:12

Wij hebben ons hele leven al katten en al regelmatig jongen gekregen. Ze krijgen 's morgens blikvoer en 's avonds brokken.

We hebben nu nog twee poezen.
eentje die bij ons is geboren en is nu 14 jaar.
De andere hebben we uit het asiel en is nu 15 jaar.
Ze zijn beide dus al best op leeftijd.

De poes die bij ons is geboren is heel erg veranderd. Leefde erg op zichzelf en als er andere mensen zijn was ze altijd nergens te vinden. Nu is ze erg aanhankelijk en ook vreemde mensen zijn erg gezellig. Vroeger kwam ze vaak thuis met een konijntje of een vogeltje. De laatste tijd wat minder, maar vorige week zat ze er toch nog eentje op te eten onder de eettafel! (smakelijk eten Tong uitsteken )De andere poes is altijd al heel erg aanhankelijk geweest en nu nog steeds. Het enige wat veranderd is, is dat ze veel meer slaapt.

Is allemaal heel gezond volgens mij voor poezen die wat ouder worden. Maar ik merk toch ook dat ze erg dun aan het worden zijn. Ze krijgen nog steed hetzelfde voer. Het blikvoer vinden ze erg lekker en dat is ook zo op. Als ik ze 's avonds eten geef is het vaak dat ze een paar hapjes nemen en dan gaan ze weer. Ze nemen af en toe is een brokje tussendoor, maar ze doen niet alsof ze uitgehongerd zijn.

De laatste paar weken miauwen ze erg veel. Ze komen dan naar mij toe en gaan naar me miauwen. Als ze dan nog geen brokken hebben geef ik ze meestal wat brokken (ookal is het pas 's middags), maar hier beginnen ze vrijwel nooit aan. Dus ik denk niet dat ze miauwen omdat ze honger hebben.
Wij zijn afgelopen weekend een weekend weg geweest en de buurman heeft toen de poezen eten gegeven. Toen wij terug kwamen was het miauwen heel erg. De buurman heeft ze gewoon voldoende eten gegeven, dus het was niet omdat ze uitgehongerd waren (ik gaf ze ook meteen brokken toen ik thuiskwam, maar weer weinig reactie) Ik denk dat het miauwen toen kwam omdat ze 'blij' waren ons te zien. Iets anders kan ik niet bedenken.

Maar nu de vraag waar het eigenlijk om ging Tong uitsteken wat kan ik het beste voeren om oudere katten op gewicht te houden?
En weet iemand van jullie misschien de reden van miauwen? Misschien gewoon de vraag naar aandacht?

Alvast bedankt,
Groetjes Margo

Koper

Re: Wat kan ik het beste voeren aan oude katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 23:13

Wat fijn dat je kattenbeesten nog zo goed in vorm zijn Lachen Voor oudere katten heb je allerlei speciale brokjes, het is maar net wat hun levensstijl is (komen ze buiten of niet, zijn ze gecastreerd, enz) Vaak heten die brokjes "Senior" Tong uitsteken en zit er wat meer energie in om oudere katten op gewicht te houden.

Bij het miauwen toen jullie terugkwamen kan ik me alleen maar voortstellen dat ze ofwel heel blij waren om jullie weer te zien of dat het een beklag was dat jullie ze in de steek hadden gelaten, eventueel een combinatie van die twee dingen. Het blijven ondoorgrondelijke dieren af en toe he Knipoog

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 16:31

Ze komen veel buiten en zijn gesteriliseerd. Heb je van de brokkenjes ook kleine proefzakjes? want onze lieftallige poesjes zyn erg kieskeurig:P
Weet je misschien een goed merk?

Nu zit de oudste weer langs my te miauwen. Ik heb hem dus vast wat brokken gegeven, maar hij begon er weer niet aan. Heb dus even bij hem gezeten met eten en uit mijn hand eten gegeven. Dat vondtie wel erg lekker:P maar ook uit mijn hand hoefde ze ze niet meer. en nou ben ik weer terug bij de computer en gaat ze weer zitten mauwen naast me. Lastig als je ze niet kunt verstaan:P t lijkt echt alsof ze iets wil vertellen, maar ik weet niet wat Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:34

probeer gewoon es wat merken uit..
ik kon die van mij juist niet dunner krijgen haha die is 17 geworden met gewone brokken van de c1000.

hill's heeft heel goed voer wat veel katten erg lekker vinden,misschien kun je die proberen?
of anders wat blikvoer mengen door de droge brokken?
zo eten ze ook meer.

kennissen van me hebben een oudere poes die ook snel dun word en volgens die dierenarts mochten ze gewoon geven wat de kat lustte...die krijgt regelmatig wat leverworst,of ander vlees

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 16:38

Als er toevallig een paar brokjes tussen het blikvoer zit laten ze de brokken altijd liggen! Ze gaan er zo omheen eten dat ze de brokken niet opeten, wantje dat is natuurlijk stuk minder lekker Tong uitsteken
Verder zijn ze niet verwend hoor (A)

Ik zal eens wat dingen uitproberen. Ik ga morgen even langs de winkel.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:43

Die van mij is 17, en sinds we afgelopen winter de ander ( van 15) in hebben moeten laten slapen omdat zn nieren het ineens begaven, krijgt ze idd alleen nog speciaal voer voor senioren. Liefst waarop staat dat het meewerkt om de nieren gezond te houden. Dit kan je ook in de suup krijgen, van Purina en van Perfect. Ze is ook een zeur maar vindt met name de zakjes lekker, maar eet ook de brokjes. Ze krijgt een half zakje 's ochtends en half zakje 's avonds (heeft ook snel last) van een hangbuikje.

Toen die andere ineens heel hard en beetje klagelijk ging mauwen was het eigenlijk al te laat om hem te redden, dus houd het mauwen wel goed in de gaten hoor, wat voor toon het heeft!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:47

Voor gecastreerde/gesteriliseerde katten heb je een hele lijn van Royal Canin, die hebben ook wat voor oudere katten, het heet Royal Canin Neutered Cat Senior Clown Proefzakjes (met compleet informatiepakket) kun je krijgen bij de da, alleen heeft lang niet iedere praktijk deze brokjes. Hill's is ook prima voer, alleen vreten die van mij het dus niet...

Grappig dat ze maar zo blijven miauwen, misschien dat ze gewoon bedoelen: geef ons aandacht, speel met ons! We vinden je lief, doe met ons mee Clown

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:54

Je kan het beste idd de senior varianten proberen. Royal canin en hills is erg goed en wordt vaak ook goed gegeten. Het liefst meer brokken dan blikvoer want in blikvoer zit veel minder energie. Een oudere kat mag best wat vaker eten krijgen als ze dit willen (maar zo te horen willen ze dit niet). Hills en royal canin zijn bij de DA te krijgen (sommige hebben beide, sommige maar 1 soort, gewoon ff vragen) en een aantal varianten ook in de dierenwinkel (volgens mij de senior ook). Purina en perfect zijn inderdaad ook betere merken.
Oudere katten worden over het algemeen wat schraler, onze kerel van 15 begint ook mager te worden terwijl hij normaal eet en niks meer doet.
Dat miauwen kan door van alles komen maar ik merk vaak dat oudere katten meer gaan miauwen. Misschien is het wel omdat ze wat minder actief worden en hierdoor meer aandacht willen (gewoon minder te doen op een dag). Ook kunnen die oudjes wel eens dement worden en hier veel bij kletsen maar vaak merk je dan meer kenmerken zoals af en toe erg warrig kijken etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:57

Haha, onze vorige poes was op een gegeven moment ook behoorlijk dement Nagelbijten / Gniffelen

Zacht voer is sowieso niet zo goed voor de tanden, als je toch op zoek gaat naar seniorvoer kan de da je vast ook vertellen waar het meeste energie in zit, zodat ze toch nog wat calorieen binnenkrijgen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:18

Zijn de tanden nagekeken ? dit kan bij oudere katten veel problemen (o.a. fatale nierproblemen ) opleveren.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:12

dat van dat mauwen ken ik lijkt net of ze je hele verhalen zitten te vertellen

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 21:23

De tanden zijn van de jongste niet nagekeken.
Van de oudste poes wel ongeveer een half jaar geleden, want toen liet ze bloedsporen achter. HIervoor zijn we toen naar de DA geweest en die heeft haar tanden toen ook nagekeken. (dat bloed achterlaten kwam doordat ze ook veel diaree had en daardoor ging t af en toe kapot achter Knipoog )
Ik zal is morgen bij de winkel rondkijken en als ik niks kan vinden bij ons in de buurt bel ik de DA.

Bedankt voor de reacties!

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:17

Ik heb vandaag een klein zakje van Royal Canin Outdoor gekocht voor katten van 10 jaar en ouder die veel buiten komen.
Heb ze net even laten proeven en ze vinden het heerlijk Haha! dus ik denk dat we voorlopig deze proberen Lachen

bedankt allemaal Lachen