Wat is de natuur soms toch wreed!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Wat is de natuur soms toch wreed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 20:59

Voor ons huis heeft mijn vader jaaaaren geleden een nestkastje opgehangen. Elk jaar is het weer een heel leuk schouwspel om de vogels druk in de weer te zien met hun jongen. Je kan zo vanuit de bank zien hoe de jongen met hun bekkies voor het gat zitten te jammeren om eten *LOL* Vork. In deze tijd is het het leukst, omdat je de jongen nu goed kunt zien, het zal niet meer lang duren voordat ze uitvliegen. Ik zit dus vertedert naar dat jonge grut te kijken, land er plotseling een vlaamse gaai op het vogelhuisje, en trekt zo (bijna) een jong vogeltje door het gat naar buiten Boos! . Wonder boven wonder is het hem niet gelukt en hebben de ouders hem gelukkig weggejaagd Sigaar . Ik snap nu waarom mijn vader zo'n hekel had aan vlaamse gaaien, wat een vieze oportunisten Zij zijn groot en ik is klein! . Ik weet wel dat het gewoon de natuur is, maar vondt het zo zeilig, zo'n weerloos klein vogeltje tegen zo'n grote vette vogel Sigaar .

LiNdA1986

Re: Wat is de natuur soms toch wreed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:21

Ja, wat dat aan gaat is de natuur echt keihard.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:29

Natuur is idd niet altijd leuk, lief en schattig, jammergenoeg.
Ik snapte vroeger nooit waarom mijn oom zo'n ontzettende hekel aan eksters had totdat ik bij mijn moeder in de tuin zat. Tegenover haar tuintje staat een hoge muur die vol zat met klimop; één groot flatgebouw voor vogelgezinnetjes. Ook ik heb zo genoten van het af en aan vliegen van papsen en mamsen met voer en takjes.
Op een slecht dag kwam er een troep eksters langs die een ware slachting hebben aangericht in het vogeldorp. Eerst hoorde je allemaal luid gepiep en gefluit, toen de bende eksters weg was werd het voor het eerst die lente doodstil in de klimop...
Het blijft natuur, maar dit is een kant die ik liever niet al te vaak zie.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:30

Og, wat zielig.
Er zijn zat dieren die door mensen door worden gemaakt, waarom hebben we dan eigenlijk geen hekel aan mensen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 00:58

Liiesjjj schreef:
Og, wat zielig.
Er zijn zat dieren die door mensen door worden gemaakt, waarom hebben we dan eigenlijk geen hekel aan mensen?

geloof me, er zijn talloze mensen waar ik een hekel aan heb Clown

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 01:53

marquez1 schreef:
wat een vieze oportunisten Zij zijn groot en ik is klein!
En daar noem je precies het sterke punt van vlaamse gaaien. Jonge vogeltjes en eieren maken maar een klein deel uit van het dieet van een vlaamse gaai. Ze zijn nu eenmaal zo intelligent om te pakken wat ze pakken kunnen. Overigens zijn vlaamse gaaien vergeleken bij andere kraaiachtigen helemaal niet zo sterk. Ze delven vaak het onderspit. Zo heb ik weleens een reiger een gaai zien opvreten, en ook heb ik weleens een sperwer zien vliegen met een krijsende gaai in haar poten.
Anderzijds pikken de gaaien bij de sperwers de eieren weg als moeder sperwer even van het nest is. Tsja, zo gaat het nu eenmaal.

Helaas voor de gaaien (en kauwen, kraaien, roeken en roofvogels for that matter) zijn kleine koolmeesjes en andere zangvogeltjes een stuk aaibaarder en wordt het door mensen al snel als een drama gezien wanneer er een keer een gaai langskomt en de nestjongen uit het zorgvuldig opgehangen nestkastje worden getrokken. Geloof mij, daar kan de koolmezenstand echt wel tegen Knipoog

Ik vind het jammer dat veel mensen zo'n aversie hebben tegen sommige dieren/vogels. Maargoed, daar kun je een hele discussie over voeren Haha!

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 03:27

Zwartwitje schreef:
marquez1 schreef:
wat een vieze oportunisten Zij zijn groot en ik is klein!
En daar noem je precies het sterke punt van vlaamse gaaien. Jonge vogeltjes en eieren maken maar een klein deel uit van het dieet van een vlaamse gaai. Ze zijn nu eenmaal zo intelligent om te pakken wat ze pakken kunnen. Overigens zijn vlaamse gaaien vergeleken bij andere kraaiachtigen helemaal niet zo sterk. Ze delven vaak het onderspit. Zo heb ik weleens een reiger een gaai zien opvreten, en ook heb ik weleens een sperwer zien vliegen met een krijsende gaai in haar poten.
Anderzijds pikken de gaaien bij de sperwers de eieren weg als moeder sperwer even van het nest is. Tsja, zo gaat het nu eenmaal.

Helaas voor de gaaien (en kauwen, kraaien, roeken en roofvogels for that matter) zijn kleine koolmeesjes en andere zangvogeltjes een stuk aaibaarder en wordt het door mensen al snel als een drama gezien wanneer er een keer een gaai langskomt en de nestjongen uit het zorgvuldig opgehangen nestkastje worden getrokken. Geloof mij, daar kan de koolmezenstand echt wel tegen Knipoog

Ik vind het jammer dat veel mensen zo'n aversie hebben tegen sommige dieren/vogels. Maargoed, daar kun je een hele discussie over voeren Haha!

Ga hier helemaal mee in.
En als zulke dingen niet zou gebeuren, zouden we in een land leven die overvol zit! Een gaai moet ook kunnen eten! Net zoals wij ook moeten eten Lachen
Zelf vind ik het ook naar om te zien, maar zo is de natuur hoe hard het soms ook kan zijn.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 08:27

Ik weet ook dat die vlaamze gaai waarschijnlijk zelf ook jongen heeft die gevoed moeten worden. Je moet gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Maar kunnen ze dan niet een nestkastje verderop gaan zoeken? Clown

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 09:19

Wat dat betreft zal ik heel eerlijk zijn en direct toegeven dat ik op dat punt idd een beetje hypocriet ben... Bloos
Kleine meesjes zijn nu eenmaal idd behoorlijk schattig en dus héél zielig als er een grote vogel hun nestje leeg plukt. Aan de andere kant zou ik het ook geen leuk gezicht vinden om een gillende gaai in de poten van een sperwer te zien. Dan roep ik net zo hard agossie...(ik ben nu eenmaal een vreselijk sentimenteel watje)
Neemt niet weg dat ik op zich het hele geheel van natuur en kringlopen enzo wel machtig interessant vind, alleen die momenten waarop een dier het slachtoffer wordt van een ander dier zijn wat minder om naar te kijken, maar dat zei ik al, ik ben een vreselijk sentimenteel watje...
Neemt overigens ook niet weg dat ik het niet in mijn hoofd zal halen om zoiets te verstoren, het hoort idd bij de natuur en daar moet je je niet teveel mee willen bemoeien, vind ik.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 09:24

Nog zo'n voorbeeld..

Er zijn bij ons thuis dit jaar weer zeker 20 lammetjes geboren, waarvan 2 vierlingen. De laatste groep 4lingen (die met de fles bijgevoerd werden) had 'kleine sullie' er bij zitten, de kleinste, maar brutaalste van allemaal. Sullie bleef maar klein en toen ze naar buiten mochten, groeide z'n broertjes en zusjes heel snel en werden 2x zo groot als sullie.
Nu is Sullie dood gegaan, omdat in de natuur de zwakste het nooit overleven.. Helaas werkt het nou eenmaal zo

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 09:48

Net als wat Pluizebolpum zegt, is de natuur fascinerend. Alles past in elkaar en is op elkaar afgestemd. Haal 1 schakel uit de keten, en hij breekt.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:51

marquez1 schreef:
Ik weet ook dat die vlaamze gaai waarschijnlijk zelf ook jongen heeft die gevoed moeten worden. Je moet gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Maar kunnen ze dan niet een nestkastje verderop gaan zoeken? Clown

Je kan een briefje ophangen of ze dat misschien willen doen? Huilen van het lachen Tong uitsteken
Of anders zelf wegjagen als paps en mams niet in de buurt zijn..

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:56

Nagelbijten / Gniffelen Natuur of niet, ik kon het laatst niet laten om een hele grote kraai weg te jagen die het duidelijk gemund had op een stoet pasgeboren eendekuikens. Ik was moeders alleen net voor: die vloog die kraai (zeker 1,5 keer zo groot als zij! Bloos! ) aan om ze bij haar kroost weg te jagen. Dapperen mama!

Heb ooit eens een heel heldhaftig gevecht gezien tussen moedereend een monsterlijke grote vis (snoek?) die een van haar halfwas kinders te pakken had. En ze won! Go moessie go! Bloos

Weet best hoe de natuur in elkaar zit, maar ik moedigde moerder wel aan hoor Bloos En was blij dat ze gewonnen had Haha!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:57

Sonja_vR schreef:
Liiesjjj schreef:
Og, wat zielig.

geloof me, er zijn talloze mensen waar ik een hekel aan heb Clown

Haha, zoiets wilde ik ook al antwoorden. Vork
Ontopic: Ik vind ook wel dat de natuur erg wreed in elkaar steekt en van mij had het wel anders gemogen. Ja, die gaai en zijn jongen moeten ook leven en ik neem hem zeker niks kwalijk want hij kan er ook niet aan doen. Maar imo zitten er in de hele natuur, mensheid inclusief, behoorlijk wat programmatiefouten.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:14

Waarvan een gaai die een zangvogeljong pikt er géén is, soesita Knipoog

Pluizebolpum schreef:
Kleine meesjes zijn nu eenmaal idd behoorlijk schattig en dus héél zielig als er een grote vogel hun nestje leeg plukt. Aan de andere kant zou ik het ook geen leuk gezicht vinden om een gillende gaai in de poten van een sperwer te zien. Dan roep ik net zo hard agossie...
En als je de restjes van een sperwer vindt, die is verorberd door een havik, roep je dan ook agossie? Knipoog

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 14:50

FZ_Lin schreef:
marquez1 schreef:

Je kan een briefje ophangen of ze dat misschien willen doen? Huilen van het lachen Tong uitsteken
Of anders zelf wegjagen als paps en mams niet in de buurt zijn..

Haha!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:16

[quote="Zwartwitje"]Waarvan een gaai die een zangvogeljong pikt er géén is, soesita Knipoog

Dat vind jij. Ik vind dat de natuur inderdaad minder wreed had gemogen en ik kan me niet voorstellen dat er geen systeem zou kunnen zijn waarin dieren het niet nodig hebben om elkaar op te eten. In het huidige systeem behoort eten en gegeten worden tot de onvermijdbare dingen des levens. Grijp je daarin in, maak je de natuur kapot. Maar ik geloof dat er ook andere mogelijkheden denkbaar zouden geweest zijn, als God een tikje meer over zijn schepping zou hebben nagedacht. Vork

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:59

Ah, op die manier. Ik vind het een beetje vergezocht eerlijk gezegd, maar begrijp geloof ik wel wat je bedoelt Knipoog
Ik geloof in het principe van 'eten of gegeten worden' zoals jij dat ook al aanhaalt (behalve dan hoe de mensch het aanpakt, daarom ben ik ook vegetarier, maar dat terzijde). Koolmees eet rups, vlaamse gaai eet koolmees, sperwer eet vlaamse gaai, havik eet sperwer. Klaar. Helaas kun je het dan nog aanvullen met 'mens knalt havik neer' en dát had van mij nou niet gehoeven Knipoog

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:18

Leuk, dan zijn we het eens. Haha! De gaai valt niks kwalijk te nemen omdat het zijn natuur is.
(Ik neem het alleen de - schepper van de - natuur kwalijk dat het zo werkt)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:26

tja de natuur is helaas best hard.......ook hier vliegen regelmatig een stel eksters en gaaien in het rond met in de bek een jong meesje of musje.....daarentegen kwam poetiekat vanavond thuis met een jonge gaai die kennelijk bezig was met de eerste vliegles........heel hard (heel vies ook) maar ja zo lief is moeder natuur nu eenmaal niet. helaas heeft de mens weinig natuurlijke vijanden overgehouden...............

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:28

Zwartwitje schreef:
Pluizebolpum schreef:
Kleine meesjes zijn nu eenmaal idd behoorlijk schattig en dus héél zielig als er een grote vogel hun nestje leeg plukt. Aan de andere kant zou ik het ook geen leuk gezicht vinden om een gillende gaai in de poten van een sperwer te zien. Dan roep ik net zo hard agossie...
En als je de restjes van een sperwer vindt, die is verorberd door een havik, roep je dan ook agossie? Knipoog

Yep...Ik zei toch dat ik een watje ben... Knipoog

Maar weer even serieus. Ik geloof niet dat de natuur programmafoutjes heeft. Als je eens ziet hoe ontzettend ingenieus alles in elkaar zit en hoe elk onderdeel van de natuur een reden van bestaan heeft, zo prachtig! Eten en gegeten worden is een minder prettig gezicht maar even goed een onderdeel dat overbevolking en de degeneratie van soorten voorkomt. Daar wordt dan van de gegeten kant rekening mee gehouden door meer beessies/plantjes te bouwen, zodat er altijd wel wat overblijft.
Ik blijf het een ontzettend boeiend geheel vinden...
En die restjes van de sperwer? Als dat botjes zijn gaat dat in een tasje mee naar huis om schoongemaakt te worden en bij de rest van mijn verzameling neer te zetten. Als er al iets een 'systeemfout' heeft, ben ik dat wel Knipoog .

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:30

Ik vind het ook altijd zo sneu om te zien !
Bijvoorbeeld een tijger die een hertje te pakken krijgt,
vreeeeselijk .. Clown

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:37

Violaaa schreef:
vreeeeselijk .. Clown

Ja inderdaad, kan ook nooit kijken naar dat soort programma's. Vooral dat naspartelen enzo Bloos

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:42

Eevj schreef:
Violaaa schreef:
vreeeeselijk .. Clown

Ja inderdaad, kan ook nooit kijken naar dat soort programma's. Vooral dat naspartelen enzo Bloos

En het moeten meestal die babys zijn !
Verrrrschrikkelijk Clown

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:44

Ja, soms zelfs als ze net geboren zijn, nog niet eens kunnen staan! Hup weg baby