kitten gevonden +/- 4 weken oud!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sundance11

kitten gevonden +/- 4 weken oud!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 10:50

Er loopt bij ons al een tijdje een kat rond. In het begin was ze heel schuw, maar toen ik haar ging voeren werd ze minder schuw en nu komt ze iedere keer bij me en geeft kopjes etc. Toen ze aan kwam lopen was ze drachtig. Van de één op de andere dag was ze weer dun, dus ze had een nestje, dacht ik. Ik zag maar niks, maar moeder kat kwam wel 2 keer per dag op de plek waar ik ze voer gaf, en ze liep wel eens mee de schuur/huis in. Een week later vertelde de buurvrouw dat ze ene kitten had gevonden maar dat moederkat hem oppakte en er vandoor ging. Prima ik had inmiddels nog geen kat gezien.
Vanmorgen was ik buiten en komt moederkat eraan en zie ik bijd e buren in de hoek een klein kittentje wit met grijs en helder blauwe oogjes. Dus ik de kitten gepakt en geaaid enzo. Ik dacht dan creer ik bij de hooiopslag wel een plekje waar de kitten en moederkat veilig zijn. Ze hebben daar even gezeten, maar vervolgens pakt moederkat haar kitten op en gaat er mee vandoor, ze zitten nu even verderop onder het kreupelhout. Ik heb er even bij gezeten en dat vond moederkat prima, vervolgens begint kitten te jammeren en moederkat gaat er bij liggen en gaat haar jong zogen.

Nu is mijn vraag, wat moet ik hier mee? van mij mogen ze hier blijven, maar wat ik zo vluchtig heb gezien is de kitten een kater, dus het kan best zo zijn dat als die groter is dat hij de moeder weer gaat dekken. Van mijn moeder mogen de katten niet in huis, dus in huis nemen is geen optie.
Is dit gewoon de wet van de natuur??

Graag jullie advies wat ik het beste kan doen. Ik vind het sneu om de kitten over ene paar weken weg te halen en ergens anders naar te doen, ze heeft immers maar 1 kitten. Nu zit ik me net te bedenken dat zo'n beestje ook ontwormd moet worden, maar als ze heel tijd aan het verhuizen zijn, lukt mij dat nooit!

Amaris

Re: kitten gevonden +/- 4 weken oud!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:52

Voorlopig met rust laten, laat moederpoes haar kitten op haar gemakje opvoeden. Misschien kun je het kitten wel voorzichtig wennen aan je aanwezigheid. Als ie wat ouder is vang je hem en laat je hem castreren.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:55

Ik zou het ook gewoon even zo laten. Het duurt nog even voor die kater zijn moeder gaat dekken, als die krols is, vind ze wel weer een ander...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:55

Kijk eens of er een stichting in de buurt is die deze zwerfkatten kunnen vangen en dan steraliseren en dan weer vrijlaten op de plek waar ze vandaan komen.
Weet dat het bij ons zo is namelijk. Zo kom je niet van de katten af maar je zorgt er wel voor dat het niet ongewenst meer worden. Misschien kan het kleintje nog sociaal gemaakt worden en geplaatst worden bij iemand.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:06

de moederpoes is waarschijnlijk al weer zwanger, dus binnenkort zal ze dit kitten gewoon in de steek laten. Ik zou het kitten tam proberen te maken en er een goed baasje voor zoeken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:07

Mist schreef:
de moederpoes is waarschijnlijk al weer zwanger, dus binnenkort zal ze dit kitten gewoon in de steek laten. Ik zou het kitten tam proberen te maken en er een goed baasje voor zoeken.

Hoe kun je dat zien achter je pc dat moederpoes waarschijnlijk alweer zwanger is?

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 13:40

Ze is net 4 weken geleden bevallen van een kleintje, dan lijkt het mij sterk dat ze alweer zwanger is!!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:44

Ik had hier ook zo'n poes. Ik heb haar voordat ze ging bevallen opgesloten in het schuurtje met een doos met lappen etc. Als de kittens dan oud genoeg zijn, kan moederpoes gesteriliseerd worden. Lachen

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:49

Het mooiste zou idd zijn om de kitten goed tam te krijgen/houden en dan een baasje voor hem te zoeken en evt de moeder poes te steriliseren (grote kans dat ze dan ook in de buurt blijft rondhangen, raken ze dat zwerverige een beetje kwijt)

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 14:54

Een moederpoes kan na enkele dag na de bevalling alweer krols worden...
Het is dus heel goed mogelijk dat ze alweer zwanger is...

Ik zou ook kijken of er een regeling in de buurt is die zwervertjes vangt en castreerd...
Eventueel kitten in pleeghuis plaatsen met leeftijdsgenootjes...Zodat het tam en
sociaal kan opgroeien en zo een kans heeft op een fijn plekje...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:31

Maanling schreef:
Mist schreef:

Hoe kun je dat zien achter je pc dat moederpoes waarschijnlijk alweer zwanger is?

Omdat dat de natuur is, de meeste poezen worden enkele dagen na het werpen weer krols, en als asielmedewerker zou ik het ook zonde vinden dat er weer zwervers bijkomen. Over enkele weken staan bij ons de benches met gedumpte kittens (soms + moederpoezen) weer opgestapeld in de gang, keuken en slaapkamers van alle vrijwilligers- hopende dat we er dit keer wederom alles kunnen plaatsen en niet in hoeven te laten slapen Boos! Dus ja, kan dat best wel beoordelen vanaf mijn pc

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 20:55

Mystica schreef:
Ik had hier ook zo'n poes. Ik heb haar voordat ze ging bevallen opgesloten in het schuurtje met een doos met lappen etc. Als de kittens dan oud genoeg zijn, kan moederpoes gesteriliseerd worden. Lachen

Opsluiten bij ons gaat een beetje lastig, enige optie (eigenlijk niet) is in de schuur, maar die grenst aan mijn slaapkamer en ik verwacht dat moederkat behoorlijk gaat miauwen als ik haar dara op sluit met kitten. Dus dan wordt slapen voor mij niet echt wat.

Enne moederkat steriliseren en kitten casteereren is idd een optie, maar de katten zijn dus niet vanm mij, en ik vind het behoorlijk veel geld voor zo'n ingreep, de kans dat als ik dat doe en ze komen de volgende dag op straat en lopen onder de auto is ook vrij groot, en dat vind ik persoonlijk erg duur.
Als het nou huiskatten kunnen worden vind ik het wat anders...

Maar ik ga anders wel even informeren bij een instantie ind e buurt!!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:41

Zoals gezegt zijn er instanties die zwervers castreren en weer terug plaatsen...
Je hoeft dus niet zelf te betalen...Hoe het precies in zijn werk gaat moet je
even informeren...