Wie ervaring met parkiet uit het blok?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Wie ervaring met parkiet uit het blok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 11:30

Hallo,
Mijn vraag is dus wie heeft hier ervaring mee?
IK zelf heb een veel te jonge parkiet opgevangen voor mijn werk en heeft het niet overleefd. (was pas 4 weken oud)
Nu zou ik graag zelf ook een parkietje willen en dan vanuit het blok 5 a 6 weken.
Wie heeft hier ervaring mee? Heeft de parkiet het overleefd of is die overleden?
En misschien wat tips?

Anoniem

Re: Wie ervaring met parkiet uit het blok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:34

Bedoel je nou dat je een wil die nog niet is uitgevlogen, zodat je hem zelf nog 'groot' kunt brengen?

Ik vind dat echt onzin namelijk, en niet diervriendelijk. Een parkiet heeft soortgenoten nodig, en hoort normaal op te kunnen groeien bij z'n ouders.

Vier van mijn parkieten zijn gewoon uitgevlogen, daarna heb ik ze gekocht. Tam maken was geen enkel probleem.

Mijn koppeltjes hebben vorig jaar voor de eerste (en laatste) keer jongen gekregen. De ouders waren zo tam dat ze het geen probleem vonden als ik met mn handen in de kastjes kwam, ik kon de jongen er ook zo uitpakken om te knuffelen of te fotograferen. Vaak kwamen ze dan zelfs gewoon ook gezellig bij mij zitten. Uiteraard gingen de jongen daarna direct weer terug in de kastjes, om weer verder opgevoed te worden door de ouders.

Maar als ik jou was, zou ik sowieso geen parkiet nemen, als je er maar één wilt. Want dat is écht zielig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:36

Neem aub 2 parkieten, en dan wanneer ze allebei al zijn uitgevlogen en zelfstandig kunnen eten.
Dat is echt het meest diervriendelijke.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:38

Bij mij gingen de jonge parkieten pas weg als ze uit waren gevlogen en ik ze zelfstandig zag eten. Dan zijn ze nog altijd jong genoeg om ze hand tam te maken. Heb er nooit klachten over gehoord dat ze niet tam wilden worden.
Bij 1 parkiet zal deze meer mens gericht zijn, 2 is echter wel leuker omdat jij niet altijd er bent en bij 2 moet je er wel wat meer moeite voor doen maar het is zeker niet onmogelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:41

Nou die van mij zitten met z'n achten, en ook nog een BUITEN, in een voliere, en zijn net zo tam als een parkiet die alleen zit hoor. Dus dat een parkiet die alleen zit tammer wordt vind ik onzin, tevens vind ik dan dat je je eigen belang boven die van het dier stelt en dat is sowieso al een hele slechte instelling (in ieder geval niet de juiste instelling om een dier te nemen).

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:44

een parkiet alleen is zielig. Heb ook parkieten gehad die al uitgevlogen waren en die waren ook prima mak te krijgen geen probleem. Gewoon elke dag er mee bezig gaan.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 12:33

Ik bedoel ook een die net uit het blok is. Dus uitgevlogen.
En die zelfstandig eet.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:38

Net als al eerder gezegd is een parkiet alleen idd zielig.. Al moet ik bekennen dat wij er een aantal jaar terug wel een hebben gehad, maar die dacht zelf ook dat ie mens was... Haha!
En dat bedoel ik letterlijk! Knipoog

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 12:41

Ik zelf heb juist geen goede ervaringen met twee parkieten. Hoe is jullie ervaring er mee?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:44

Samen is niet alleen. Knipoog

Je moet alleen wel kijken hoe of wat.. Uit ervaring plaats ik dus niet meer twee vrouwtjes bij elkaar.

Girls will be girls Haha!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 12:45

Zijn ze dan wel goed tam te krijgen?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:46

Tuurlijk, als je genoeg tijd met ze doorbrengt en ze goed aan jezelf laat wennen, maakt het niet uit hoeveel je dr hebt. Ze raken gewend aan jou, dus worden ze ook steeds tammer.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 12:47

Oke. Dank je wel voor de info

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:48

Wij hebben een volière, en we laten de kleintjes altijd gewoon zelf uitvliegen. Ze zitten dan namelijk niet voor niets in het blok, ze hebben dan nog gewoon de ouders nodig.
Als je heel graag een handtam jonkie wil, zou je het bij een fokker kunnen halen die ze al in het blok handtam maakt. Lachen Dat doet mn pa ook, en die jonkies zijn allemaal redelijk tam wanneer ze uit het blok gaan. Later vergaat dat weer, want ze zitten bij ons in de grote vlucht dus dan is het niet nodig om tam te zijn.

Verder zou ik echt twee parkieten nemen. Eén parkiet is stiller, dat is waar. Die maakt minder lawaai, is minder actief en maakt dus minder rotzooi. Maar zo'n beestje is niet voor niets minder actief & stiller. Ze moeten gewoon soortgenoten hebben om mee te communiceren. Het is net als een paard dat je maar alleen op een weitje zet.
Je kan je parkiet die alleen zit nóg zo veel aandacht geven, je kan nooit een soortgenoot vervangen. Ze worden overigens net zo tam als je er twee hebt. Die van ons die vroeger binnenzaten konden zelfs praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:53

Nanne schreef:
Samen is niet alleen. Knipoog

Je moet alleen wel kijken hoe of wat.. Uit ervaring plaats ik dus niet meer twee vrouwtjes bij elkaar.

Girls will be girls Haha!

Mijn eerste twee waren twee vrouwtjes. Hebben een jaar lang met z'n tweetjes samen in de voliere gezeten. Nooit geen problemen.

Inmiddels heb ik 3 poppen en 5 mannen (bij toeval hoor, kwam omdat er vorig jaar 3 mannen waren geboren en 1 pop, en heb ze allemaal gehouden, ik kan geen afstand doen van een dier die hier eenmaal is).

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:44

heb zelf altijd minimaal 2 parkieten gehad en waren prima tam te krijgen. later gingen ze de voillere in en bleven ze redelijk tam.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:57

ik heb er 1 maar die vliegt los in huis. (nu 3 of 4 denk ik)
en mijn moeder is de gehele dag thuis die werkt niet.
hij heeft daarnaast een speeltuin naast zijn kooi op de vensterbank met uitzicht in de tuin,dat ding is meer dan een halve meter hoog.
hij gaat ook vaak met mij mee naar boven, of gaat ie in de wasbak zitten badderen, of de schillen uit de dunschiller trekken of op mijn moeders pen zitten standaart elke ochtend als ze puzzelt.
zit soms ook gewoon op het gordijntje te kijken naar buiten of op de kraan, in de lamp in de keuken..
hij komt ook regelmatig op tafel zitten en dan gaat ie op je hand zitten en van je vork pikken en over tafel wandelen.

ik had een mega kooi voor hem gekocht, maar toen ik die andere een tijdje erna pakte en op tafel stond ging die gek in zijn oude kooi zitten... Vork (dus helemaal naar de keuken door het kleine deurtje geklommen in zijn kale kooitje en snurken heen.. Vork
deurtje staat de hele dag open kan er in en uit maar zit ook regelmatig gewoon in zijn kooi te suffen, met deze tempratuur ook. de hor zit dicht en hij gaat niet naar de deur. dus hij heeft vrij keus er in of er uit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:13

moonfish13 schreef:
ik heb er 1 maar die vliegt los in huis. (nu 3 of 4 denk ik)
en mijn moeder is de gehele dag thuis die werkt niet.
hij heeft daarnaast een speeltuin naast zijn kooi op de vensterbank met uitzicht in de tuin,dat ding is meer dan een halve meter hoog.
hij gaat ook vaak met mij mee naar boven, of gaat ie in de wasbak zitten badderen, of de schillen uit de dunschiller trekken of op mijn moeders pen zitten standaart elke ochtend als ze puzzelt.
zit soms ook gewoon op het gordijntje te kijken naar buiten of op de kraan, in de lamp in de keuken..
hij komt ook regelmatig op tafel zitten en dan gaat ie op je hand zitten en van je vork pikken en over tafel wandelen.

ik had een mega kooi voor hem gekocht, maar toen ik die andere een tijdje erna pakte en op tafel stond ging die gek in zijn oude kooi zitten... Vork (dus helemaal naar de keuken door het kleine deurtje geklommen in zijn kale kooitje en snurken heen.. Vork
deurtje staat de hele dag open kan er in en uit maar zit ook regelmatig gewoon in zijn kooi te suffen, met deze tempratuur ook. de hor zit dicht en hij gaat niet naar de deur. dus hij heeft vrij keus er in of er uit.

Het leven dat de parkiet bij jullie heeft komt echt zelden voor hoor! Wel fijn dat die van jullie zoveel vrijheid heeft.
Helaas zitten de meeste vogels binnen alleen en in een veel te kleine kooi.... Eruit komen gebeurt al helemaal niet. Bij ons een paar huizen verderop zit een parkiet in een kanariekooi, de kooi staat vaak pal in de brandende zon achter het raam.... Krijg die mensen maar niet aan het verstand gepeuterd dat de vogel in een verkeerde en te kleine kooi zit en dat die waarschijnlijk de brandende zon niet eens zo heel prettig vindt.....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:02

hij zit ook voor het raam, maar als het te warm word dan gaat het rolgordijn naar beneden, dan heeft hij zelf de keus, of zon of schaduw.

hij hangt trouwens ook als het warm is regelmatig buiten aan het hek of in de appelboom.
Dat vind ie geweldig.
En soms ligt de kat van de buren languit op de picknicktafel te kijken.. alleen kijken niet loeren ofzo. (snapt ie niet volgens mij, niet te geloven stom beest Clown )
soms zit die stomme kat naar hem te kijken voor het raam, alleen kijken. gaat ie die kat uitdagen! Clown
heen en weer op zijn kooi en weer op zijn speeltuin, of tegen het raam tikken ofzo. Pestkop! Tong uitsteken

hij zit nu ook weer in zijn kleinere kooitje. maar hij gaf duidelijk aan dat hij het niet erg vond.
en het is toch alleen voor s'nachts... dan slaapt hij toch. en hij verzoop in die andere kooi! Clown
hij loopt trouwens via zo'n houten trappetje zijn kooi uit. zo op zijn speeltuin Tong uitsteken
(hij gebruikt m nog ook, precies zoals het hoort. zo humoristisch:P )