probleem met Baardagaam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

probleem met Baardagaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:12

ik heb een baardagaam van school meegenomen, die tot na de vakantie bij mij blijft, hij had géén warmtelamp (was stuk) en was ijskoud, hetzelfde verhaal met de slangen.. dus wij (een paar klasgenootjes en ik) een auto geleend, en nieuwe lampen gehaald, nou had ik nog een terrarium van een meter staan, dus ik heb gevraagd of ik hem mee mocht nemen, en dat was prima, ze hadden hem op school op beukensnippers zitten, en hij kreeg vliegjes (?) hij zit nu bij mij in het terrarium op zand, en ik heb vandaag met moeite een bakje krekels kunnen regelen (mijn stage is dicht, en verder hebben niet veel winkels krekels hier) maar hij gaat niet achter de krekels aan.. ze lopen voor zijn neus, en hij doet niets.. hij is heel rustig, ligt wat op zijn steen onder de warmtelamp.. ik heb er nu 1 warmtelamp in van 60 watt, ik moet nog een warmtemat halen, en een andere lamp, maar tot die tijd zit ik er een beetje mee.. ik hem gister al een beetje kattenvoer uit blik gegeven (van hills) maar daar heeft hij volgens mij ook niet aan gezeten..
hij is nog erg jong, van half januarie.. als ik hem oppak is hij wel actief..

Florale

Re: probleem met Baardagaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:16

via de krekelkoerier.nl kun je krekels bestellen,ze hebben verschillende maten,denk ook om de vitaminen en mineralen!
Elke dag ook sproeien en anders de krekels met de hand aanbieden wat ze ook lekker vinden zijn buffalo wormpjes(geen meelwormen!!)Ook gesneden andijvie,appel,paprika lusten ze
denk ook om een uv lamp hebben ze echt nodig.
Wil je meer weten hoor ik het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:23

krekels heb ik nu, ik heb vandaag een doosje gehaald, en vrijdag krijg ik nog een doosje, ik heb zelf een jaar een baardagaam gehad, dus ik weet idd wat ze wel en niet mogen, ik moet nog een nieuwe aansluiting voor de lamp hebben, ben vanmiddag bij een winkel langs geweest, maar daar hadden ze nog net 1 bakje krekels en 2 bakjes voor het water en voer.. buffalo wormpjes eet hij volgens mij ook niet, dat hebben ze op school gegeven, en een dag later kropen ze nog door de bak..

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:26

Het kan ook zijn dat hij eventjes van de schrik moet bekomen hoor. Verhuizing en dat soort dingen en dan ook nog het te koud hebben, kan voor een baardagaam heel wat teweeg brengen. Ik zou em gewoon een paar keer op een dag krekels, fruit en groente aanbieden en natspuiten. Veel succes!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:26

Hoe groot is hij?Die van mij heeft ook een periode gehad dat hij slecht at maar daarna de schade goed ingehaald

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:29

laat m eerst ff wennen en opwarmen. over 2 dagen moet t weer goed gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:29

ik heb vanmiddag al even gesproeid idd, vond hij niet zo geweldig haha, ik zal zo nog wat fruit voor hem neerzetten, ik vind het zo sneu.. hij is nog zo klein.. en hij was gister toen hij geen warmtelamp had, zo koud, en niet actief.. ik hoop maar dat het de schrik is, en hij nog even moet wennen.. bedankt!

hoe groot hij is, pff ik weet het niet precies, ik zal hem zo even meten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:41

zonder staart is hij 8 cm, met staart ong 20 cm.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:44

Das nog een kleintje dus. Knipoog Toen ik mijn baardagame (zie profiel) op ging halen heeft ie ook een halve week niet gegeten gewoon omdat hij moest wennen. Daarna heeft ie de schade weer ingehaald. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:50

hij is idd nog heel klein, ik hoop maar dat het idd het wennen is, ik laat de krekels die er nu in zitten maar gewoon lopen, dan kan hij ze eten als hij wil.. hoe groot is jou baardagaam nu? die was ook nog klein!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:56

Falkor is nu alweer 38 cm. Gigantisch dus vergeleken de foto in mn profiel. *LOL*

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:00

Zo'n kleintje zonder een warmte en uv lamp? Logisch dat hij niet eet, die denkt dat hij in zn winterslaap zit.. Scheve mond
Laat hem rustig bijkomen, geef hem kleine maat krekels, en als hij over 2 daagjes nog niet eet, koop dan fruithapje voor baby's (appelsmaak bijv.) en haal bij de apotheek zo'n klein spuitje. Dan pak je hem vast, probeert dat spuitje voorzichtig in zn bekje te krijgen, en spuit er een beetje in. Succes!
Moriowormen zijn trouwens wel groot voor zo'n kleintje, dus ik vind t niet gek dat hij ze niet eet. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:25

ik heb nu maat 5 krekels voor hem, ik heb het idee dat hij al wat bijkomt, maar ik houd het goed in de gaten, als hij vandaag nog niets eet, dan haal ik een fruithapje bedankt voor de tip!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:22

Die van mij was ooit ook zo klein nu is hij alwwer 50 cm.
Hij is nu ruim een jaar.
Lekker de bak warm houden,de vitaminen niet vergeten.
En als je adres via pb geeft heb ik eventueel speciaal droogvoer met alles erin voor opgroeiende baardagamen.
Die van mij aten dat uit de hand en je kan het nat of droog geven.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:23

als hij niet wil eten is het misschien verstandig om nutribird te halen
dat is een soort krachtvoer voor vogels.. dat moet je aanlengen (ik dacht gewoon met water) en dan met een spuitje in de bek doen
hoe je het beste de bek open kan krijgen is door voorzichtig met je vingers zijn ogen te bedekken. hij doet dan als het goed is automatisch zijn bekje open..
succes ermee..

trouwens lekker onverantwoordelijk van die school...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:32

Met dwangvoeren zou ik neit heel snel beginnen...
Laat hem eerst even een paar dagen wennen aan alle veranderingen, zoals hier boven ook al gezegd wordt.
Ik ben van mening dat dwangvoeren voor een reptiel echt niet snel nodig is, tenzij ze echt graatmager zijn van één of andere ziekte, meer dan een week niet gegeten hebben en te zwak zijn om zelf te eten.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:36

Nickeltje schreef:
Met dwangvoeren zou ik neit heel snel beginnen...
Laat hem eerst even een paar dagen wennen aan alle veranderingen, zoals hier boven ook al gezegd wordt.
Ik ben van mening dat dwangvoeren voor een reptiel echt niet snel nodig is, tenzij ze echt graatmager zijn van één of andere ziekte, meer dan een week niet gegeten hebben en te zwak zijn om zelf te eten.

het gaat hier om een jonkie die toch wel even een tik heeft gehad door geen warmte lamp te hebben gehad..
en juist voor jonkies is het van belang dat ze goed eten..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:37

Dat is wel zo, maar om dan al binnen een dag met dwangvoeren te beginnen vind ik niet echt nodig. In het wild eten ze ook soms dagen minder en halen dat op een goede dag weer allemaal in...
Je bezorgt zo'n diertje met dwangvoeren snel een aversie voor eten en mensenhanden...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:40

Nickeltje schreef:
Dat is wel zo, maar om dan al binnen een dag met dwangvoeren te beginnen vind ik niet echt nodig. In het wild eten ze ook soms dagen minder en halen dat op een goede dag weer allemaal in...
Je bezorgt zo'n diertje met dwangvoeren snel een aversie voor eten en mensenhanden...

voor zover ik heb begrepen heeft TS het diertje al een paar dagen in huis..
en dat je met dwangvoederen een aversie voor eten en mensenhanden opwekt is onzin.. heb zelf 8 baardjes gehad en van verschillende leeftijden.. en nog nooit last van gehad.. en JUIST voor zo'n jong diertje is het echt van belang dat het eet.. omdat het nog moet groeien.. anders krijg je problemen met kalkgebrek en dat uit zich dan in vergroeiingen (rachitis) Knipoog

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:43

Vanuit onze opvang werken we veel samen met Iguana als het om opvang van reptielen gaat.
En eigenlijk altijd is hun advies om eerst voor warmte te zorgen en vocht en als het dier verder actief is gewoon een paar dagen af te wachten om te zien of het dier spontaan weer gaat eten. Dat eten moet natuurlijk wel aangeboden worden...
Van een paar dagen minder eten krijgt een reptiel dat verder wel gezonde voeding krijgt echt niet zomaar rachitis of andere tekortkomingen...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:47

Nickeltje schreef:
Vanuit onze opvang werken we veel samen met Iguana als het om opvang van reptielen gaat.
En eigenlijk altijd is hun advies om eerst voor warmte te zorgen en vocht en als het dier verder actief is gewoon een paar dagen af te wachten om te zien of het dier spontaan weer gaat eten. Dat eten moet natuurlijk wel aangeboden worden...
Van een paar dagen minder eten krijgt een reptiel dat verder wel gezonde voeding krijgt echt niet zomaar rachitis of andere tekortkomingen...

ik zeg ook niet dat die er rachitis van krijgt.. maar de kans is wel groter
en warmte heeft het dier al.. en die heeft geen paar dagen nodig om op te warmen..
ik vind dat je met een jong diertje niet voorzichtig genoeg kan zijn..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:50

Om op te warmen heeft hij inderdaad neit een paar dagen nodig. Maar wel om te wennen aan een nieuwe omgeving en alle veranderingen daar omheen...
Je hebt wel gelijk met dat je voorzichting moet zijn met een jong dier, maar het is een reptiel en geen zoogdier, dus er is andere voorzichtigheid geboden vind ik.

Inmiddels ben ik heel benieuwd naar het vervolg verhaal van TS, hoe lang heeft hij al zonder lamp gezeten voordat jij hem mee nam en hoe lang heeft hij nu dus al niet gegeten?
En is hij nu toevallig aan het vervellen, want dan eten ze vaak ook een paar dagen niet omdat ze zich elleding voelen...

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:33

Die van ons aten allemaal als ze aan het vervellen waren.. Scheve mond
Toen onze kleine baardjes uit het ei kwamen, gaf ik de degene die na een tijdje nog niet aten en 'achter' bleven ook met de hand fruithapje, om dat ding in hun bekje te krijgen vinden ze niet fijn, maar eenmaal de smaak was het geen probleem meer. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:10

ik heb hem net een beetje olvarit babyvoeding gegeven, vond hij niet echt leuk, ook heeft hij een 3 krekeltjes met de hand gehad, ik heb er inmiddels 2 lampen in gelukkig!
@ Nickeltje, hoe lang hij zonder lamp zat? geen idee.. hij was iig ijskoud, net als de rattenslangen.. ik heb hem maandag meegenomen, ik vermoed dat hij zondag ook niet gegeten heeft, aangezien de wormpjes nog door de bak kropen. hij heeft nu iig wat binnen, en ik laat hem nu verder met rust, hij werd een beetje boos.. ik heb nog wat olvarit in zijn bakje gedaan, en als hij wil, kan hij dat eten, ook lopen er nog krekels door de bak.
hij is niet aan het vervellen, daar heb ik al naar gekeken, en mijn baardagaam at wel toen hij aan het vervellen was hoor, hij was wat minder actief, maar at wel, die wist niet hoe snel hij bij het bakje moest komen als hij ze zag..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:40

D_D, mooi dat hij nu wat gegeten heeft!
Ik hoop dat hij wat bij trekt en weer gewoon gaat eten.
Onze Bull is nu 6 jaar oud. Wel wat kieskeurig als het om eten gaat, maar als hij vervelt eet hij soms 2 weken helemaal niks...