Cavia: BLOEDNEUS!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JENNx

Cavia: BLOEDNEUS!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 22:39

Ik ging net mijn cavia voeren, en zag dat ze een bloedneusje had. Op internet kan ik niet erg veel vinden, dus ik wil aan jullie vragen of dit heel erg is en kwaad kan.

Ik moet nu eigenlijk naar bed, en mijn moeder houd haar tot 0.00 uur in de gaten.

Het zit dus zo; er zit - volgens mij - een wondje net in het neusje, en daar komt een beetje bloed uit. Maar dat loopt niet uit de neus maar in de neus. Soms niest ze het op, en dan zitten overal bloedspetters. Ze zit er zelf ook een beetje onder ...

Heeft iemand hier ervaring mee? En wat als er een korst op komt, blokkeerd dat dan niet de ademhaling?

secricible

Re: Cavia: BLOEDNEUS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:40

zou het even goed in de gaten houden en morgen even de dierenarts bellen voor de zekerheid.
Denk dat het geen ramp is, tenslotte hebben ze 2 neusgaten, maar voor de zekerheid, het kan immers geen kwaad.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:21

Hummm. wil je niet ongerust maken, maar mijn ratje had dit ook.
Hij had een bloeding in zijn koppie en was niet meer te redden destijds.
Hopelijk is het bij jou iets anders, ik zal voor je caafje duimen!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 09:14

Vanmorgen was alles gelukkig weer redelijk goed. Ze eet goed, drinkt goed en ademde goed. Maar ze had alleen een korstje op het linkerneusgaatje zitten. En ze was nog een beetje voorzichtig..

Ze had alleen de bak er een beetje ondergeniest, en er zaten wat bloedspetters aan de bak.. Heb het meteen even schoongemaakt.

Ik hoop inderdaad niet dat het een bloeding in het hoofdje is.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:18

Misschien geschaafd ? Het hoeft helemaal geen bloeding te zijn, ik denk dat het beestje dan ook andere verschijnselen had als duizelig, niet eten, niet drinken, gedesorienteerd ?
Veel succes.

Edit : Zie je ook echt een wondje ?
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 20-05-08 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:22

Als het een plekje is bij de neus en je kunt dat zien zitten dan zou ik me niet al te veel zorgen maken. Als je niet weet waar de bloeding vandaan komt dan is een bezoekje aan de dierenarts aan te raden, want dan komt het vaak van binnen uit.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:11

Ik ga met Thats-Me mee.

Gelukkig gaat het nu goed, maar ik zal het wel goed in de gaten houden.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 19:32

Ze doet nu wel ineens heel voorzichtig. Normaal rende ze door haar bak heen en deed andere onvoorzichtige dingen, voor een cavia. Maar nu loopt ze wat voorzichtiger door de bak heen. Heb niet het idee dat ze een beetje ligt is in d'r hoofd, maar wel gewoon helder en bij kennis is.. Bloeden is helemaal gestopt.

Ik denk dat ze zich gewoon gestoten heeft, aan de voerbak of het drinkflestuitje..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:38

Hoe bedoel je voorzichtig? Is ze echt haar evenwicht kwijt of is het echt voorzichtigheid om nergens tegen aan te stoten?

In dat laatste geval kan je aannemen dat ze zich goed gestoten heeft en dus voorzichtig doet. In het eerste geval gelijk naar de dierenarts dan zit het toch van binnen.