katten vraag blaasgruis / struviet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirrex

katten vraag blaasgruis / struviet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 21:21

Hallo,

Eén van mijn katten is gevoelig op blaasgruis/struviet.
Nu is er een heel goed dieetvoer -Royal Canin Urinary- maar dit voer is zo verschrikkelijk duur.. Boos!
Als het niet anders kan zal ik het toch moeten kopen (ben nu eenmaal goed voor mijn dieren)
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar eventuele alternatieven.

Nu is mijn vraag zijn er mensen die ook een kat(ten) hebben met deze aandoening en wat voeren jullie.
Wat zijn jullie bevindingen..

Ben benieuwd

greetz Mirrex

raylaatje

Re: katten vraag blaasgruis / struviet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:07

wij voeren de kat ook royal canin urinary omdat ze vlaasgruis heeft. maar ze vind het voer van onze andere kat lekkerder dus eet ze dat op en de andere kat haar voer dus krijgen ze nu allebij royal canin urinary(uiteraard na overleg met da)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:10

Ik kocht in het begin voer bij de dierenarts later bij de dierenwinkel,en nu eet ze al zo,n 2 jaar gewoon kattevoer.Het gaat erg goed en mocht ze ooit weer last krijgen dan haal ik weer een zak.Maar levenlangs lang het voer geven was dus bij haar niet nodig.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:13

Een van mijn katers ( en een van mijn moeder) heeft er soms ook last van, ik geef regelmatig de homeopathische middelen Berberis en Cantharis. Ik heb een tijdje het speciale voer gegeven, maar beide katers hebben nu al heel lang geen problemen meer gehad.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:16

Mede om dit soort problemen te voorkomen ben ik afgestapt van het voeren van brokken. Vers vlees (volgens de methode BARF of NRV) heeft vele voordelen, waarbij het voorkomen van blaas- en nierproblemen er slechts 1 is..

Het voeren van vers vlees is ongeveer net zo duur als het voeren van speciale dieetbrok (zeker als je meerdere katten hebt die samen de zakken leegschransen), maar het geeft zoveel meer voldoening (mentaal) en kent fysiek zoveel voordelen!

http://www.voernatuurlijk.nl
http://www.barfplaats.nl

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:13

Mijn kat heeft ook last van blaasgruis, zodanig dat hij levenslang het voer Royal Canin Urinary SO krijgt (met tijdelijke onderzoeken zo eens in het halfjaar om te kijken hoe het ervoor staat).
Eén kat dit voer geven is nog wel te doen (ik ben student en moet het ook zelf betalen Knipoog ). Ik koop elke keer de grootste zak die er te verkrijgen is op de praktijk, omdat dit qua prijs en kilo's nogal scheelt.
Maar meerdere katten...... ... ik kan me voorstellen dat er dan naar alternatieven gezocht wordt.

Het beste voor je kat is om nu zo snel mogelijk met een dieetvoer te beginnen, wat de vorming van nieuwe blaasgruis kristallen direct voorkomt en de blaasgruiskristallen die er al zijn direct laat verdwijnen (door de verzuring van de urine verdwijnen deze, in het dieetvoer zit deze urineverzuurder).
Zorg dat je kat er niet meer last van krijgt en de kans dat hij een plaskater wordt verdwijnt..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:19

royal canin urinary voer ik ook
ik heb nog een kat die geen blaasproblemen heeft en die at liefste dat voer, smaakt blijkbaar lekkerder
werd me te duur om 2 katten dat te geven en heb uitgeprobeerd om het te mengen met normale brokjes,
2delen dieetvoer, 2 deel brokjes
en het werkt, heb haar urine maand en 6 maanden later laten testen, en geen struviet erin

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:21

ow ja, mijn kat dronk ook erg weinig en is belangrijk dat zeker katten met struviet veel vocht binnen krijgen
heb haar dus toen ze er veel last van had, elke dag half bakje blikvoer gegeven met glas water eroverheen
zij likte het water ervan af en vlees liet ze staan ( rare kat) , maar zo kreeg ze wel extra water binnen

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:17

mijn katten zitten ook op een dieet van de dierenarts. voor hun nieren. voor een zak van 4kg betaal ik 36 euro. een hoop geld en ik doe er 6 weken mee. het is niet anders, het is duur maar wel goed voor je kat

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:23

Er bestaan trouwens speciale fontijntjes om het drinken bij katten te bevorderen. Dat is sowieso wel een aanrader!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:26

Als je uiteindelijk van het gruis afbent kun je wel proberen om de nieuwe vorming te voorkomen. Door in verhouding meer blikvoer te voeren (bevat 80% water, dus kat krijgt al veel meer vocht binnen dan bij droogvoer) en op andere manieren het drinkgedrag te stimuleren.

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:09

Ik voer mijn kat, die last heeft van struvieten, carnibest (rauwvlees) met cranberry. cranberry door de carnibest mengen en daarna nog een flinke plens water eroverheen..gaat helemaal op Haha!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:45

Bij mij krijgen ze beiden Royal Canin Urinary. Eigenlijk heeft een het maar nodig, maar anders is het geen doen. We hebben idd sinds 2 weken ook een kattenfontein Haha!
Afgelopen keer heb ik nog oude normale brokjes erdoor gemixt...... denk dat ik dat misschien wat vaker doe.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:06

Kosten de RC Urinary meer dan gewone RC? Want daar betaal ik ook 69 euro of zo voor 10 kg voor (grote zakken zijn altijd veel en veel goedkoper!!! scheelt 20 euro!!!). Ik verkies liever wat duur voer te geven, je moet er minder van geven en ze blijven veel gezonder. Blikvoer wil ik niet meer geven tot ze het eindelijk een beetje fatsoenlijk maken.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:45

poes schreef:
Kosten de RC Urinary meer dan gewone RC? Want daar betaal ik ook 69 euro of zo voor 10 kg voor (grote zakken zijn altijd veel en veel goedkoper!!! scheelt 20 euro!!!). Ik verkies liever wat duur voer te geven, je moet er minder van geven en ze blijven veel gezonder. Blikvoer wil ik niet meer geven tot ze het eindelijk een beetje fatsoenlijk maken.

RC Urinary SO is maar een hele kleine greep uit alle dieetvoedingen die RC biedt. Naast diergeneeskundige dieetvoedingen (die dus te halen zijn bij een dierenartsenpraktijk en niet bij een dierenspeciaalzaak) biedt RC ook normaal kattenvoer (onder normaal versta ik dan: zonder diergeneeskundige toegevoegde onderdelen; te verkrijgen bij dierenspeciaalzaken).
En van dit normale kattenvoer van RC zijn dan weer veel soorten. (kitten/groeier/binnenkat/buitenkat/langhaar/korthaar/oude kat/etc.)

Alle -bij de dierenarts verkrijgbare- dieetvoedingen van Royal Canin zijn natuurlijk (veel) duurder dan de normale kattenvoedingen van RC. En inderdaad, hoe grotere zak voeding je koopt, hoe kleiner de prijs per kg.

Even voor de katteneigenaren met katten met blaasgruis en op dieet, waarvan de katten vermoedelijk te weinig vocht binnen krijgen: Royal Canin Urinary SO dieetvoeding is ook te verkrijgen in vlees en blikvoer. In smaken kip en rund.

Dit voerde in mijn kater in het begin ook, toen hij niet veel meer dronk na de overgang op RC Urinary.

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 19:56

Hallo,

Bedankt voor alle reacties (ik had problemen met mn pc vandaar dat ik nu pas reageer)
Het is duidelijk hoe jullie allemaal over RC denken.
Zal eens goed overwegen om toch over te stappen.

Iedereen succes zijn zijn/haar poezebeest...

Greetz Mirrex

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:18

Het is maar net hoe gevoelig je kat is, alleen... hoe weet je dat? Experimenteren ten koste van je kat lijkt me een beetje cru.
Voorbeeldje: mijn zusje werkt bij een dierenartsenpraktijk en vertelde het volgende verhaal. Mensen hadden het advies gekregen om hun kat van dat dieetvoer te geven, dat ging goed. Omdat het zo goed ging met hun kat zijn ze weer overgeschakeld op gewoon voer, "omdat dieetvoer zo duur is". De operatie die het gevolg was van deze gedachtengang was vele maanden duurder, om het maar niet te hebben over de pijn die de kat heeft moeten doorstaan.
Je da adviseert een bepaald voer niet voor niets, ook niet om er aan te verdienen, dieetvoer mag nou eenmaal alleen door een da worden verkocht.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:14

Mijn da adviseert dus wel slechts 1 soort voer, toevallig hangt zijn praktijk ook vol met reclame ervan, dan twijfel ik toch ook eens...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:30

Dat snap ik, ik vind het ook een beetje raar eigenlijk. De praktijken waar ik in het verleden voer heb betrokken hadden minstens 3 verschillende soorten blaasgruisvoer.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:44

Mijn katten krijgen helemaal geen RC trouwens, oeps......ff vergist. Dat hadden ze vroeger wel eens. Maar ze hebben nu C/D van Hill's.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:44

Ik heb er ook zo 1 rondlopen. Hier krijgen ze (alle 4) Clinic FSC brokken. Deze vinden ze super lekker. Alleen de prijs is minder;voor 7.5 kg (doe ik een maand mee) betaal ik bijna € 60. Maar goed alles voor de beestjes. Voor de afwisseling krijgen ze af en toe RC hair & skin of RC oral sensitive.