Voor het eerst een Poes...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie87

Voor het eerst een Poes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 14:40

ik denk er dus over na om een poes te nemen.
nu heb ik nog nooit een kat/poes gehad eigenlijk alleen maar honden. misschien kunnen jullie mij wat tips en adviezen geven.

Brand los zou ik zeggen, je kan immers nooit teveel weten...

Stephanie87

Re: Voor het eerst een Poes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 16:45

ik spiek nogal vaak in profielen en dan zie ik toch wel heel wat katten voorbij komen, is er niemand die mij kan adviseren

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:47

Ik kan uren vertellen over de verzorging van katten, maar als je via google even zoekt, krijg je heel veel informatieve sites Ja

Denk dat je die beter eerst ff kan lezen, zodat je een beetje de basis weet, en dan kun je altijd nog aanvullende info vragen die je niet hebt kunnen vinden Knipoog

Ik fok met noren, en als ik een kitten verkoop zit daar een heel boekwerk bij, een hoofdstuk heb ik geschreven over de verzorging van de kitten, giftige planten etc.etcetc

Als je even een mail stuurt naar truckerbreg@hotmail.com, dan kan ik je dat hele boekje wel even mailen?

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 17:28

ik heb al veel info gezocht via internet maar wil gewoon even van katten/poezenbezitters weten waar ik op moet letten enzo...
ik ben echt een leek op het gebied van katten/poezen dus alle info is welkom.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:05

Als je mij even mailt,dan kan ik je het boekje dat ik in word heb staan, mailen.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:57

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:15

Das echt een goed forum Ja

Ga je een kitten nemen uit een nestje of een asielkat?
1 of meerdere katten?
Hoeveel honden heb je en hoe zijn die met katten? Hoe oud zijn ze?
Hoe woon je?
Wil je ze binnen houden, mogen ze los buiten, of bouw je een ren? Wil je een bak zetten? Heb je al een idee welke bakvullingen er allemaal zijn?
Hoeveel tijd kun je er mee bezig zijn dagelijks?
Ken je iets van katten?
Welk voer wil je gaan geven?
Zijn je meubels je dierbaar? Welke stof zijn ze? Heb je behang?
Waar mogen de katten komen (keuken, slaapkamer, ...)?

Dit is absoluut niet om je uit te horen, maar gewoon om even te zien hoe je het gaat aanpakken, dan zien we wel of we daar iets moeten aan toevoegen Ja Katten zijn over het algemeen niet zo moeilijk, enkel zindelijkheid durft eens een probleem te vormen, maar ook dat valt meestal op te lossen.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 16:08

@ Poes: Jou vragen met mijn antwoorden:

Ga je een kitten nemen uit een nestje of een asielkat?  Wij willen graag een kitten
1 of meerdere katten?  1tje lijkt me voorlopig voldoende
Hoeveel honden heb je en hoe zijn die met katten? Hoe oud zijn ze?  honden wonen niet bij ons in huis.
Hoe woon je?  we hebben een eensgezinswoning
Wil je ze binnen houden, mogen ze los buiten, of bouw je een ren?
Wil je een bak zetten?  ze mag lekker binnen blijven en lekker in de tuin maar aan een riempje, uiteraard komt er een kattebak.
Heb je al een idee welke bakvullingen er allemaal zijn?  hebben we nog niet naar gekeken eerlijk gezegd maar heb gehoord dat er zijn die de “luchtjes” maskeren zeg maar.
Hoeveel tijd kun je er mee bezig zijn dagelijks?  ruim een uur of 5 a 6
Ken je iets van katten?  heb ze nog nooit in huis gehad dus op dat gebied niet.
Welk voer wil je gaan geven?  beginnen met wat ze uit het nest meekrijgen zeg maar en dan een beetje oriënteren wat het beste is, en dit dan langzaam omzetten.
Zijn je meubels je dierbaar?  ja eigenlijk wel heel erg ja.
Welke stof zijn ze?  Suéde
Heb je behang?  Jeps maar daar is overheen geverfd kweet niet of dat verschil maakt met katten nageltjes?
Waar mogen de katten komen (keuken, Slaapkamer…) In de woonkamer en in de keuken, wil ook een kamertje boven helemaal voor haar inrichten, met krabpaal e.d.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:23

Zo hier kan ik wat mee Lachen

1 kat is geen probleem mits voldoende aandacht, het kan later wel moeilijk zijn om er nog een tweede bij te zetten mocht je dat dan willen. Dus als je twijfelt en toch neigt naar 2, kun je ze beter uit hetzelfde nest nemen. Het gaat vaak wel goed hoor, maar het is iets makkelijker met katten die elkaar al kennen dan. Maar goed, je kunt dus wel kiezen Lachen

Eengezinswoning met veel plaats voor de poezen lees ik: woonkamer, keuken, kamertje boven, lijkt me ruim genoeg Ja

Aan een riempje buiten kan, maar leer het dan vroeg genoeg aan, anders vinden ze het niet fijn. De ene kat vindt binnen blijven erger dan de andere, soms heeft dat niks te maken met wat ze gewend zijn.

Qua vulling: je hebt er die je elke week moet weggooien en je hebt er waar je enkel de viezigheid moet uischeppen en bijvullen. Ik heb de laatste (van Pura) met babypoedergeur. Ben er erg blij mee, het is duur in aanschaf maar gaat veel langer mee, waardoor je uiteindelijk goedkoper uitkomt. Bovendien gooi ik veel minder weg elke week nu. Anderzijds is het erg fijn grit en heb ik enorm veel uitloop, dus flink vegen en stofzuigen altijd. Het maskeert de geuren erg goed, en je kunt alles goed uitscheppen (het klontert als het nat wordt tot nette balletjes Haha! ). Vulling is iets wat je zelf moet uittesten wat je best vindt, probeer iig genoeg soorten uit (goedkoop, duur, ...).
Kitten leer je makkelijk op de bak gaan door telkens na het eten, spelen of slapen kat even op de bak te zetten. Sommige katten zijn vreselijk schoon en gaan enkel op een propere bak, dus goed bijhouden! Zelf heb ik een apart vuilnisemmertje dat hermetisch dicht kan, daar gooi ik de boterhamzakjes met kattenbakvulling in die ik uitschep, anders gaat mijn vuilbak erg stinken.
Als je de pech hebt dat je kat ooit gaat sproeien of onzindelijk wordt (het zijn 2 heel verschillende problemen!!): sterkte en op internet vind je veel informatie Ja Het probleem is meestal op te lossen, te voorkomen of te beperken. Er bestaan ook erg goede producten tegen de geur gelukkig.
Edit: de bak zet je in een andere ruimte als waar je voert. Probeer een bak niet te veel te verplaatsen: sommige katten associëren de wc meer met de plaats dan met de bak! Als je hem echt moet verplaatsen: elke week een 50 cm verschuiven (de trap mag je in 1 keer doen Haha! ). Als je 2 katten neemt heb je meerdere bakken nodig (2 a 3, moet je uittesten), soms heb je voor 1 kat ook 2 bakken nodig.

Zelf geef ik enkel Royal Canin brokken (voor mij nooit geen brol als whiskas meer). Je zult zien op internet zijn de meningen over voeding enorm verdeeld. Lees je eens wat in en kies dan zelf wat je het beste en meest haalbare lijkt. Net als met de kattenbakvulling is goedkoop vaak duurkoop.
Veel en vers water is een absolute must. Geen melk geven!

Het enigste wat me alarmeert: je meubels... Katten maken krassen, willen of niet. Ook al springen ze nog maar gewoon op de bank. Om nog maar te zwijgen van de fervente krabbers...
Met een kitten heb je meer kans dat je hem kunt leren de krabpaal gebruiken. Een paar goede trucjes:
- Spuit de krabpaal in met Catnip (vloeibaar kattengras, 4 a 5 euro, gaat eeuwen mee en is een wondermiddel), je kunt het ook op alle andere kattenplekjes spuiten en op de speeltjes
- Als poes nageltjes wil gaan scherpen aan behang of meubels: weghalen, niet boos worden maar gewoon aan de paal zetten
-Als poes al nageltjes staat te scherpen aan behang of meubels: met losse pols blikje met knikkers erachter gooien en doen alsof je niks gedaan hebt.
- Ik zou je bank beschermen met een plaid wanneer ze erop springt trekt ze dan geen krassen.
- In het ergste geval hoor je wel eens dat mensen verven ipv behang...

Sommige katten prefereren een mat om hun nagels te scherpen, andere touw, andere leer, ... Je kunt zoeken welke stof je kat fijn vindt en deze op een paal hangen en deze dicht bij de 'verboden' krabplaats hangen.

Internet staat vol met vanalles, ook je DA kan je vast goed helpen met heel wat vragen Ja

Vergeet niet op tijd te castreren/steriliseren en veel plezier met je poezel!

Conga schreef:
@ Poes: Jou vragen met mijn antwoorden:

Ga je een kitten nemen uit een nestje of een asielkat?  Wij willen graag een kitten
1 of meerdere katten?  1tje lijkt me voorlopig voldoende
Hoeveel honden heb je en hoe zijn die met katten? Hoe oud zijn ze?  honden wonen niet bij ons in huis.
Hoe woon je?  we hebben een eensgezinswoning
Wil je ze binnen houden, mogen ze los buiten, of bouw je een ren?
Wil je een bak zetten?  ze mag lekker binnen blijven en lekker in de tuin maar aan een riempje, uiteraard komt er een kattebak.
Heb je al een idee welke bakvullingen er allemaal zijn?  hebben we nog niet naar gekeken eerlijk gezegd maar heb gehoord dat er zijn die de “luchtjes” maskeren zeg maar.
Hoeveel tijd kun je er mee bezig zijn dagelijks?  ruim een uur of 5 a 6
Ken je iets van katten?  heb ze nog nooit in huis gehad dus op dat gebied niet.
Welk voer wil je gaan geven?  beginnen met wat ze uit het nest meekrijgen zeg maar en dan een beetje oriënteren wat het beste is, en dit dan langzaam omzetten.
Zijn je meubels je dierbaar?  ja eigenlijk wel heel erg ja.
Welke stof zijn ze?  Suéde
Heb je behang?  Jeps maar daar is overheen geverfd kweet niet of dat verschil maakt met katten nageltjes?
Waar mogen de katten komen (keuken, Slaapkamer…) In de woonkamer en in de keuken, wil ook een kamertje boven helemaal voor haar inrichten, met krabpaal e.d.