Geit te dik. hoe afvallen ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dravergekkie

Geit te dik. hoe afvallen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 10:47

kben nu ongeveer sinds 2 maanden een nubische bok erbij.
probleem is alleen dat ik toen hem kreeg al enorm dik was.
hij is zowiezo al groot en wat breed , maar op moment heeft hij toch echt een hangbuik.
hij staat al niet op gras. krijgt ook z'n voer en vooral hooi. (eet hij mee met pony's)
nu heeft die periode gehad (al bij de vorige eigenaar) dat hij aanviel etc als iets hem niet zinde.
heeft zo ze redenen gehad waarom hij dit deed. en daarom kreeg hij toen nauwelijks beweging meer.
(vroeger mocht hij mee wandelen met de paarden)
nu loopt hij alweer stukjes mee op het terein. en is hij in 2 maanden al 'ietsie' af gevallen.
maar nog steeds veel overgewicht. wat voor hem ook niet goed is.
je zou bijna de neiging krijgen om hem mee te laten rennen tijdens opjagen/longeren van de paarden Vork ROFL

maar iemand nog ideeen of tips ?

PaardenBit

Re: Geit te dik. hoe afvallen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:49

haha wandel is wat vaker met hem en laat hem niet met de ponys mee eten maar geef hem gewoon z'n eigen porsie pony voer zet meestal wel wat uit en hooi niet dus laat hem eten op 1 plak hooi in de ochtend en in de avond 1plak hooi en je kan altijd nog speciaal geitenvoor kopen Knipoog

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 18:53

probleem is dat ik niet te ver met hem kan wandelen.
hij is ooit is gegrepen door een hond , waardoor hij z'n halve oor kwijt is geraakt. sindsdien grijpt die honden.
hij eet alleen hooi met de pony's mee veder krijgt hij z'n eigen voer Knipoog

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:54

misschien kan je hem natte zemelen geven. Kan hij veel van eten, maar zitten weinig calorieen in.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 23:43

Er zijn best wel wat manieren om hem te laten afvallen.

Zo'n bok zonder vrouw heeft maar 100 gram per dag nodig. Je kunt er rustig 50 gram van maken voor een tijd.

Onze geiten zet ik soms zelfs op niks. Alleen maar hooi, water, liksteen en wat fruit. Verder zet ik ze dan op een kale wei. Dan blijven ze lopen om die 10 plukjes gras maar te vangen.

Een vriendin van me neemt haar bok mee uit rijden. Ze bind de bok aan een lang touw en gaat vervolgens op buitenrit. Stap en draf dus. Lijkt me ook wel een goeie manier om te verbranden.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 23:51

Idd, je kan hem gewoon op onbeperkt hooi en water zetten en geen brok.
Liksteen en fruit kan geen kwaad.
Daar vallen ze vanzelf mee af, geef het even de tijd. Als hij al moet dekken (wat mij niet waarschijnlijk lijkt rond deze tijd) moet je wel even uitkijken, dan zou ik hem gewoon blijven voeren zoals je nu doet!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 16:31

melissa hij is gecastreerd dus dekken hoeft hij niet meer Lachen
kreeg van de week al te horen dat hij volgens andere al wat is afgevallen..
zie hem zelf elke dag dus dan valt minder op.
maar er mogen nog zeker flink wat kilo's af Knipoog

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:09

Niet te ruig laten afvallen, dat is niet goed voor zijn lever. Gewoon zoals je nu doet, kleine beetjes tegelijk. Geiten zijn letterlijk binnenvetters, dus als je aan de buitenkant al ziet dat ie te dik is dan wil je niet weten hoe zijn binnenkant er uit ziet. Gewoon rustig maar gestaag door laten lijnen, onbeperkt ruwvoer en maar kleine beetjes andere dingen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:11

Heb je geen stapmolen Huilen van het lachen

Geiten hebben idd weinig nodig om dik te worden. Weet je zeker dat ie geen wormen heeft?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:16

dravergekkie schreef:
probleem is dat ik niet te ver met hem kan wandelen.
hij is ooit is gegrepen door een hond , waardoor hij z'n halve oor kwijt is geraakt. sindsdien grijpt die honden.
hij eet alleen hooi met de pony's mee veder krijgt hij z'n eigen voer Knipoog

HI HI Een pitboul geit!!! En gelijk heeft ie! Ik zou hem minder voer geven..o,ja??..Ja! Div. klimtoestellen in zijn wei help ook mee. Een geit is een klimmer, dus dat vind hij waarschijnlijk heel leuk om te doen.
Een idee is ook om de bix over het land te verspreiden zodat hij moet zoeken naar zijn eten? Je hebt voor paarden zo'n bal met gaatjes waar je bix in kan doen is dat geen idee?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 21:48

Ellebel : bedankt voor advies Lachen
crossmonster : nope daar ben ik zeker van , maar als ik hoor hoe hij hiervoor gevoerd is kan ik de kilo's best begrijpen Vork + weinig beweging..
aerdenhout1: hij staat niet op land maar in de paddock met de pony's.. een bal zal geen optie zijn.. voor voetbal rent hij al heel hard weg.

veder zien we er wel te komen soms staat mijn anderen ruin erbij en die houd hem ook wat meer in beweging.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:50

Geitje erbij...dat houd ze ook in beweging en is nog leuk ook voor de geit die je nu hebt.