Hond rent achter fietsers ed aan... wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

snater

Hond rent achter fietsers ed aan... wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:04

Hoi,
Mijn ouders hebben een Drentse Patrijs van twee jaar oud. Een heel onderdanig en vrolijk teefje, maar erg snel afgeleid. Nu zijn mijn ouders twee weken geleden verhuisd naar het buitengebied en langs de achtertuin loopt een fietspad. Bij het uitlaten mag de hond vaak los. Nu lijkt het er alleen op, dat ze het fietspad als 'haar' terrein ziet. Want als er mensen overheen lopen of fietsen, rent ze daar blaffend achteraan. Naar het commando 'hier' luistert ze dan niet. Ze komt pas terug na tientallen meters, dan besluit ze dat de indringer ver genoeg is verjaagd denk ik.
Het is heel vervelend, vooral voor mijn vader die graag lange wandelingen met haar maakt en ervan geniet als ze lekker de vrijheid heeft. En voor de fietsers natuurlijk!

Ik twijfel zelf of ze het 'hier komen' leuker moet gaan vinden (dmv trainen met beloningen etc.) of dat het negeren van de opdracht gestraft moet worden (bv door haar uit te laten aan een lang touw en er een ruk aan te geven als ze níet komt).
Wie heeft er advies?

annepaardoes

Re: Hond rent achter fietsers ed aan... wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:15

Misschien de fietser vragen of die even wil stoppen. En dan je hond terug roepen. Als je hond netje terug komt en de fietser fietst dan weg dan heeft de hond hem niet 'verjaagt'.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:42

Het zou inderdaad kunnen dat de hond het fietspad ziet als zijn territorium en daarom aanslaat en de fietser probeert te verjagen.
Je ziet immers precies hetzelfde als honden die achter het glas zitten en zo blaffen, en telkens hebben ze succes in hun ogen.
Voor sommige honden kan het ook een teken van verveling zijn (vooral bij de border collies) wat zich dan uit in opdrijven.
Maar zoals ik jouw verhaal lees, kan ik dat uitsluiten aangezien je vader er vooral lange wandelingen mee maakt.
Je kan altijd een hersenstimulerend spel proberen, je hebt kongs of van die bellenblazers met baconsmaak..
Maar goed, nogmaals ik denk dat er hier sprake is van territoriumdrang en dat er al succes behaald is.
Ik zou gebruik maken van een clickersysteem. De hond aan de lange lijn (5 m) zodat ze geen succes weer kan behalen. Dan moet baas opletten wanneer fietser aankomt, op zit zetten, je aankijken en op jou blijven letten, vervolgens klik en beloning (dit wel opbouwen hè). Vervolgens dit uitbreiden.
Eventueel zelf de situatie creeëren, vriend laten fietsen.
Is de aandacht van de fietsers en vol vertrouwen, dan kan de lijn los. Ik zou het niet eerder dan twee week doen.
Schakel evt. hulp in van gedragspsycholoog. Voor je vader is het idd niet leuk, maar ook niet voor fietsers.
Er zijn namelijk mensen bang voor honden, en als er een hond achteraan komt zullen zij dit juist niet zo leuk vinden.. Clown
Succes!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:03

ik dacht dat er hier al een uitgebreid topic over was (ook een fiets-blaf probleem), even zoeken dus Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:06

met de longeerzweep een flinke knal geven,en dan niets zeggen.
voor haar is het dan rennen achter fiets = knal.
(vlak bij haar,niet op de hond natuurlijk!)
Ik heb een keer een hond zo afgeleerd achter paarden aan te gaan,het wekt!

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 23:24

AstraGirlie schreef:
ik dacht dat er hier al een uitgebreid topic over was (ook een fiets-blaf probleem), even zoeken dus Lachen

Ik heb het anders niet gevonden. Heb dit topic niet voor niets geopend...
Maar in ieder geval bedankt voor de tips! Ik ga nog wat meer info zoeken over de clickertraining. Het hierkomen hebben we de afgelopen dagen goed geoefend, ik wil binnenkort wat situaties met een beetje afleiding opzoeken en dan ook het hierkomen weer oefenen. Hopelijk kunnen de fietsers binnenkort weer veilig langs het erf Vork

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:52

Ik vind zelf wat je als oplossing hebt aangedragen al heel goed, maar dan wel het eerste, ga het hierkomen veel leuker maken of leid haar af als er een fietser aankomt, zodra ze het ziet een speeltje pakken die ze heeel erg leuk vind of iets te snoepen waar ze helemaal gek van is.
Maar dan wel snel zijn zodat ze natuurlijk niet al achter de fietser aan is gegaan.

Verder vind ik wat annepaardoes zegt ook een hele goeie, je kan natuurlijk wat kennisen langs laten fietsen en dan doen wat zij zegt, fietser laten stoppen en dan hond bij je roepen. Zo heeft ze geen winnaarservaringen meer, dus neemt het langzaam af.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:52

'mijn hond valt fietsende honden bijna aan', dat was de tittel. Het principe van blaffen en willen jagen op dingen (bij jou naar fietsen op zich) is hetzelfde.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:49

Wow fietsende honden? Dat wil ik zien! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:19

Ten eerste de hond aan de lijn doen tot hij wel naar je commando luistert in het buitengebied. Oefenen met lange lijn. Zo hoeft een ander geen last te hebben van je hond, er zijn genoeg mensen die het niet waarderen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:33

geerke schreef:

Of gewoon wel op de hond. Wedden dat 'ie het niet meer doet? Vork

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:49

Afleiden indien mogelijk. Onze reu gaat achter alles aan wat beweegt... tenzij wij een stok in handen hebben... Dan heeft hij alleen oog voor de stok. Op gegeven moment betekend fietser = stok, jogger= stok ect. en als hij een fietser ziet gaat hij ons aankijken waar de stok is. Clown

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:22

Saskiaatje schreef:
geerke schreef:

Of gewoon wel op de hond. Wedden dat 'ie het niet meer doet? Vork

Wat is dat dan weer voor een antwoord Verward

TS als je met de clicker aan de slag gaat zorg dan dat je goede begeleiding hebt. Bijvoorbeeld het moment van clickeren is zeer belangrijk. Zo krijg je het beste resultaat.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:51

Oefenen oefenen en nog eens oefenen.
Je moet het hier komen heel leuk maken met iets lekkers of wat dan ook.
Daarnaast afleiden.

Gr GEmma