Kattenvoer geven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Liez

Kattenvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 09:23

Wij krijgen een kat.
Wij willen liever geen nat voer geven. En volgens mij hoeft dat oook niet . Maar dan zijn wij wel van plan om goed droog voer te geven. Wij denken dan we I HARTJE M Dat hartje wat er staat is in het echt een hartje. Volgens mij schrijf je dat zo. Maar is dat goed geen nat voer geven maar een hoge kwalitiet droog voer

Orange_peach

Re: Kattenvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:32

nat voer heeft een kat niet per se nodig ... welke soort droog voer je geeft maakt verder ook niet veel uit dacht ik, zolang er alle voedingsstoffen inzitten (moet je even opzoeken welke voedingsstoffen dat precies zijn dat de kat hierin zeker nodig heeft).

verder kan je dit ook gewoon aan je dierenarts vragen als jullie de kat gaan laten nakijken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:32

Bij ons krijgen alle katten, en de katten die we gehad hebben altijd droogvoer. Af en toe wat blik tussendoor, maar niet altijd. Gaat prima, als je goede kwaliteit droogvoer hebt, hebben ze geen nat voer nodig Lachen

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:35

Geef je kat gewoon waar hij voor gemaakt is? Vlees namelijk. Brokjes geven uiteindelijk maar nierproblemen en dat wil je niet. Er is hier op Bokt al veel over voeding geschreven, kijk eens rond?

Ieder droogvoer is een probeersel om datgene wat je kat nodig heeft na te maken. Dat een muis en een konijn zich niet zo makkelijk in een brokje laten proppen kun je wel nagaan.

Veel plezier van je poezebeest!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:39

Bij ons krijgen de katten als aanvulling op de muisjes, ratjes, vogeltjes en andere smakelijke beestjes Royal Canin Feline Fit 32, heel goed voer.

Begin niet aal nat voer. Dat is voor 80% water, en dat haal je uit de kraan, niet uit een blik. Natvoer is bovendien heel erg slecht voor de tanden.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:51

Alleen droogvoer is absoluut niet aan te raden voor een kat. Katten zijn voor oorsprong woestijndieren en hebben een slecht ontwikkeld dorstgevoel. Ze drinken van nature weinig, omdat hun natuurlijke voedsel bestaat uit kleine prooidieren die veel vocht bevatten. Ga je een kat droogvoer geven dan bestaat het risico dat hij zelf niet op het idee zal komen om daarnaast voldoende water te drinken. Om die reden ontwikkelen heel veel katten blaas- en nierproblemen.
Blikvoer is over het algemeen ook niet van al te beste kwaliteit. Het beste kun je je kat een verse rauwe voeding geven. Dat kun je zelf samenstellen, maar dan moet je je er eerst in verdiepen, zodat je weet welke voedingsstoffen een kat nodig heeft. Een andere mogelijkheid is het geven van een complete kant en klare versvleesvoeding.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:09

Oprtalj schreef:
Alleen droogvoer is absoluut niet aan te raden voor een kat. Katten zijn voor oorsprong woestijndieren en hebben een slecht ontwikkeld dorstgevoel. Ze drinken van nature weinig, omdat hun natuurlijke voedsel bestaat uit kleine prooidieren die veel vocht bevatten. Ga je een kat droogvoer geven dan bestaat het risico dat hij zelf niet op het idee zal komen om daarnaast voldoende water te drinken. Om die reden ontwikkelen heel veel katten blaas- en nierproblemen.
Blikvoer is over het algemeen ook niet van al te beste kwaliteit. Het beste kun je je kat een verse rauwe voeding geven. Dat kun je zelf samenstellen, maar dan moet je je er eerst in verdiepen, zodat je weet welke voedingsstoffen een kat nodig heeft. Een andere mogelijkheid is het geven van een complete kant en klare versvleesvoeding.

kan je hier eens iets meer over zeggen. Ik voer die twee van mij nu altijd als volgt:
- 5.15: klein prakje blikvoer
>> door de dag toegang tot brokjes en water
- 17:30: een plak blikvoer (dus waar ze een beetje moeite voor moeten doen)
>> 's avonds snoepjes / kittybites voor de tanden uit een speelbal (krijgen ze jachtidee)

Soms verwen ik ze met een stuk vis of gekookte kip (ipv blikvoer 's avonds)

Daarnaast komen ze buiten en zien er goed en gezond uit. Alleen dat blikvoer beginnen ze de neus een beetje voor op de halen (terwijl ik regelmatig afwissel van soort en smaak). Dus mss is versvleesvoeding ook iets voor mij

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:31

Blikvoer bevat weliswaar niet veel voedingsstoffen, maar wel veel vocht en dat is wat je kat tekort heeft als je alleen droge brokjes voorschotelt! De gemiddelde huiskat leeft in een continue staat van uitdroging, vandaar ook de vele blaas- en nierproblemen. Ik zie dat e.e.a. reeds is uitgelegd in dit topic.

Als je per se brokjes wilt voeren, kun je beter kiezen voor een brok met zo weinig mogelijk toevoegingen. Denk dan aan Arden Grange of Orijen..

Je kunt naast die goede brokjes het beste rauw vers vlees geven of een volledig versvoer geven: Carnibest, Rodi, en dergelijke. Evt. kun je zelfs de brokjes weglaten uit het menu en alleen vers (zelf samensellen of kompleet) geven!

Ikzelf heb gekozen om zelf de menu's samen te stellen uit vers vlees. De katten en hond krijgen bij mij een combinatie van botvlees, spiervlees en orgaanvlees op zo'n manier dat een prooidier nagebootst wordt..

www.voernatuurlijk.nl
www.barfplaats.nl

Interessante sites Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:12

Ik voer zelf Royal Canin Indfoor, ben er tevreden mee. Vers voeren is onmogelijk: ik heb geen diepvries en woon op een appartement (volledige diertjes voer ik liever buiten Knipoog ).
Bovendien maken vele katten moeilijk de overstap naar versvoer als ze anders gewend zijn.

Ik zou je vooral aanraden om nooit volledig blikvoer te geven, het is echt rotzooi...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:29

Ik voer onbeperkt droge brok, en uiteraard staat er altijd een bak water. Verder vullen ze bij mij zelf hun rantsoen aan naar behoefte. De poezen pakken af en toe een vogeltje erbij en een enkele keer een muis maar lang niet alles wordt opgegeten. De kater heeft duidelijk een veel grotere jachtbehoefte en die eet z'n prooien ook echt op. Vooral muis, en een enkele keer een vogel. Muis is duidelijk favoriet.
M'n katten zijn niet te dik, glimmen als een spiegeltje, zijn kerngezond en drinken trouwens ook goed. Bij voorkeur uit een emmer met regenwater trouwens, maar ook wel uit de drinkbak.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 00:32

er zijn tegenwoordig wel aardige blikjes hoor. Almo bijvoorbeeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 00:48

cat lovers gold , goede brok zonder rotzooi. ong. 75% vlees en max. 25% bruine rijst.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 00:53

Als je op zoek bent naar een goeie droogvoeding, kijk dan naar de lijst met ingrediënten.
De producenten zijn verplicht om hun hoofdingrediënt op de eerste plaats te zetten. Zoek dus een merk waarbij vlees op de eerste plaats staat. Als er staat gedehydrateerd (kip/lam/whatever)vlees, dan is dit nog beter.
Blijf ook uit de buurt van merken die maïs vermelden, neem liever merken die rijst gebruiken.

Whiskas, Friskies, Fit&Fun en de meeste goedkope merken, daar blijf je beter van uit de buurt.
Nutro's Choice, Royal Canin, Iams, Pro Plan,... zijn de betere merken. Er zullen er ongetwijfeld zijn die nog beter zijn, maar die zijn hier bij mij moeilijk te vinden.

Zelf geef ik Nutro's Choice, en ben er heel tevreden over. De kat ook trouwens Clown

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 01:05

De mijne krijgen een combi van Royal Canin Indoor en vers vlees.
Verder lopen die van mij er volgens mij niet verdroogd bij rond Clown Ik zie ze iig genoeg drinken.

Ik heb trouwens wel op verschillende plekken in huis drinkbakjes staan voor ze... katten drinken namelijk eerder als ze toevallig een drinkplek tegen komen dan dat ze echt ergens naartoe gaan om te drinken.
Tenminste dat is wat mij erg is opgevallen bij beide poezenbeesten Haha!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:52

tamary schreef:
cat lovers gold , goede brok zonder rotzooi. ong. 75% vlees en max. 25% bruine rijst.

iedere brok blijft een droge hap Clown Wat moet je met 25% rijst? De maaginhoud van een prooidier is hooguit 2% van het gehele dier. En het vlees uit de brok............ da's geen biefstuk hoor. Kijk eens bij www.rendac.nl naar categorie 2 en 3 stoffen. Dat zit in dierenvoer als 'vlees'.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:14

Rosita schreef:
tamary schreef:

iedere brok blijft een droge hap Clown Wat moet je met 25% rijst? De maaginhoud van een prooidier is hooguit 2% van het gehele dier. En het vlees uit de brok............ da's geen biefstuk hoor. Kijk eens bij http://www.rendac.nl naar categorie 2 en 3 stoffen. Dat zit in dierenvoer als 'vlees'.

Kijk eerst eens op hun website wat erin zit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:17

Mijn moeder geeft al jaren vlees aan haar katten en oud worden ze niet,ik geef droog voer en ik vind dat ze veel beter in hun vacht zitten.Ook mankeren ze nooit wat, 1 heeft blaasgruis gehad maar heeft nu weer gewone kattenbrokken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:20

Mijn katten krijgen al jaren alleen maar brokjes (op aanraden van mijn DA) en drinken aardig wat, hoor. Gewoon meerdere drinkbakjes in huis zetten (wij hebben er op elke verdieping eentje staan), werkt prima. Heel af en toe verwennen we ze met een Sheba en ik denk dat onze ene buitenkat buiten heel wat verschalkt. Clown

Ik snap best dat zelfgemaakt voer nog beter is, maar ik ben vegetarisch en walg van vlees. Haha!
Zolang onze beide katten kerngezond zijn, maak ik me er niet druk over. Men kan zich beter druk maken over de vele huisdieren met overgewicht. Dat is pas slecht. Ja

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:22

Hier kun je enorm veel info vinden: http://www.kattenplaza.nl (soort bokt maar dan voor katten Knipoog )

Zelf geef ik droogvoer, en af en toe een blikje natvoer erbij. Maar dan niet van die waardeloze natvoer, maar die blikjes van een euro per stuk waar je ook echt kip/vis enz in herkent.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:23

Marleen, het gevaar van vlees geven is dat je je wel aan een bepaald model moet houden. Op kipfilet en lamshart alleen wordt geen kat of hond oud inderdaad.. Ik zeg niet dat je moeder het zo doet, maar wil graag een voorbeeld geven van hoe onkunde en onwetendheid het grootste gevaar zijn van deze methode.

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:32

Mijn katten eten alleen rauw vlees (carnibest) ze doen het hier super op! Beiden glimmen als een aal sinds ik het ze geef, ze zijn super zacht en zitten lekker in hun vel en bovendien zijn ze er gek op! Ik ga niet meer terug naar brokken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:36

xLenax schreef:
Mijn katten eten alleen rauw vlees (carnibest) ze doen het hier super op! Beiden glimmen als een aal sinds ik het ze geef, ze zijn super zacht en zitten lekker in hun vel en bovendien zijn ze er gek op! Ik ga niet meer terug naar brokken.

Mijn poezels krijgen ook rauw, ook carnibest maar ook kuikentjes en hart. Brokjes zijn niet slecht, maar het komt niet in de buurt van rauw vlees!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:37

Die van mij krijgt alleen brok, en dit is voldoende.
Het belangrijkste aan voeding, is dat je goede voeding neemt, en niet van die goedkope troep.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:38

hoeveel procent vlees zit er in de kattenbrokjes die de meesten hier geven? (gewoon nieuwsgierig)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:46

wij geven onze katten sochtends, smiddagas en savonds eten, als we onbeperkt geven ontploffen ze Nagelbijten / Gniffelen
altijd brokjes en af en toe in het weekend en blikje.
en soms een kippenlevertje ofzoo, vinden ze heerlijk! dan komt de wilde kat in ze tot leven haha! en volgels en muizen vangen ze zelf ook af en toe..