[ border collie]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DevilsFriend

[ border collie]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 03:07

vraagje Haha! :
mensen die een border collie hebben , hoeveel uur beweging krijgt jouw border?
is hij s'avonds dan moe of niet?

Lysette

Re: [ border collie]

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 07:33

Bij een border collie draait het niet zo zeer om hoeveel je ermee loopt, maar in hoeverre je hem geestelijk uitdaagd. Met alleen maar wandelen zul je een border nooit iedere dag moe krijgen.
Mijn vorige border liep ik één grote ronde per dag mee, gemiddeld zo'n 45 minuten. Daarnaast natuurlijk ook gewone uitlaatrondes. Daar was hij niet moe van. Wel uitgeraasd, maar niet moe. Ging ik dan nog met hem trainen (wat ik vrijwel iedere dag deed) dan was hij na zo'n 15 minuten wel moe. Als hij zich niet heel regelmatig geestelijk moe kon maken ging ie zich vervelen...

Ik heb overigens nu weer een pup, maar die loopt natuurlijk nog niet zo lang Haha!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:35

Onze border loopt de hele dag buiten... Langst onze wei loopt een stuk grond van om en bij de 35meter, waar hij behoorlijke afstanden aflegt als het paard buitenstaat. Als mijn paard binnen gaat mag hij ook mee de wei in, waar ik dan een half uurtje 'voetbal' met hem. Dat is wel constant in combinatie met 'mentale' oefeningen. Af en toe een volgoefening ertussen, houdingen, onderbreking als hij met zijn bal komt afgelopen, wachtoefeningen,... Drie keer in de week gaat hij ook mee trainen, gehoorzaamheid.

Echt doodMOE heb ik hem nog nooit geweten. Maar na een half uurtje voetballen is zijn kaars toch, zeker voor het eerstkomende uur, gedoofd.

Hij krijgt niet gigantisch veel beweging, maar heeft plaats en ruimte zat om de hele dag rond te lopen. Hij weet dat hij, als hij savonds binnenkomt, hij rustig moet zijn en gaat dan ook braaf in zijn mand liggen... Geen problemen met hyperactieve zenuwtrekjes...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:27

Sluit me bij hierboven aan, geestelijke stimulans is het belangrijkst. Qua beweging heeft onze hond wel wat beperkingen want hij heeft rechts geen heupkop meer en moet dus uitkijken met hard rennen en springen (mag hij niet teveel). Wat hij het aller allerleukste vindt om te doen is met het baasje en het paard mee de hei op of het bos in, dat doen we hooguit 1 keer per week ivm zijn heup, als er gegaloppeerd wordt gaat hij aan de riem (er loopt altijd 1 iemand mee).

We zitten nu nog op training met hem (A cursus) wil dat daarna wel voortzetten dmv oefeningen tijdens de wandelrondes.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:22

mijn border loopt elke dag 3 wandelingen van 20/30minuten en sóchtends gaat hij met me mee naar het bos.
daar blijven we gemiddeld 1.5 uur.
Deze wandelingen maken hem niet moe...
een kwartier voetballen of met de frisbee wel Knipoog

Alleen is mijn border geen hyper border maar een luilak..wil het liefs de hele dag gestrekt op de bank liggen