moeilijk wat nu...(hondenkenners)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

moeilijk wat nu...(hondenkenners)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 13:23

Enige jaren geleden lag ik in scheiding en moest hierdoor fulltime gaan werken, mijn toemalige man ging in een 2 kamerflat wonen, door deze verandering kon geen van beide onze hond in huis houden/nemen dit was tegenover de hond niet eerlijk. Het ging om een Duitse Dog, grote hond dus.
Nu een aantal jaar verder staat mijn toenmalige hond op marktplaats en wordt door een handelaar aangeboden, deze heeft mijn hond en meerdere honden opgekocht van de mensen waar ik mijn hond geplaatst had. Mijn hond is verwaarloosd en mager aangetroffen bij die mensen ook de andere honden zijn niet in optimale conditie.
Inmiddels is mijn situatie veranderd en zou de hond weer terug kunnen komen naar mij maar.....ik heb inmiddels een duitse herder teef en zij is vrij dominant naar andere honden toe, ze heeft buiten nog nooit een hond aangevallen, maar in huis heeft ze tot 3x toe een andere teef te grazen genomen. Ze accepteerd geen andere honden in haar huis, het kan ook puur dominatie zijn tegenover teven zijn. Nu zit ik dus erg in dubio of ik Mazzel terug moet halen met het risico dat het hommels wordt (of niet) of dat ik Mazzel daar moet laten, alleen dan zal ik mezelf denk ik altijd afvragen waar hij is en wat er met hem gebeurt is.....ik zit erg in tweestrijd..

PercyLeen

Re: moeilijk wat nu...(hondenkenners)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:27

Dan zit je best in een lastig parket. Want wat als het niet klikt tussen beiden..heb je dan iets achter de hand? Ik zou het er denk ik op gokken..maar niet meteen die andere hond in huis halen maar ze eest op een andere plaats kennis laten maken!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:27

Ik zou kijken hoe het gaat me z'n tweeen, anders kun je de reu altijd laten castreren ! Dat zou misschien nog een optie zijn. Ik zou het namelijk niet over mijn hart krijgen, om mijn oude hond in zo'n situatie te laten. En als er echt geen oplossingen zijn, kun je misschien 1 van je 2 honden naar een kennis of vriend doen zodat je weet dat hij/zij het goed zal hebben.

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:29

Weetje, je kan het altijd proberen. Wie niet waagt, wie niet wint. Als je het nu eenmaal geprobeerd hebt kun je je zelf geen verwijten maken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:31

ik denk ook dat je er misschien spijt van krijgt als je het niet probeert.
de dog is waarschijnlijk al op leeftijd? gun hem nog een fijne oude dag! in een asiel komt hij denk ik niet makkelijk meer aan een nieuw tehuis.

succes met je beslissing.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:31

Je zegt zelf al dat je je altijd zal blijven afvragen hoe het met Mazzal zal gaan als je hem niet terug neemt. Ik zou het dus gewoon proberen als ik jou was. Misschien klikt het heel goed of heeft je herder alleen problemen met andere teefjes.
Ik zou als ik jou was vragen of je Mazzel niet een tijdje bij je mag laten logeren, zodat je even rustig kunt kijken hoe het tussen die 2 gaat. En wat hierboven al gezegd is; als het echt niet gaat heb je het in ieder geval geprobeert en hoef je je zelf geen verwijten te maken of je af te vragen 'wat nou als...."

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:32

ik zou het persoonlijk toch proberen en desnoods 1 van de twee naar een asiel brengen of een kennis als het toch niet klikt. Via een handelaar weet je maar nooit waar het arme dier terecht komt... Dus daar vandaan halen is altijd al beter! En desnoods moet je hem zelf maar herplaatsen als het niet klikt...

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:33

Rustig aan elkaar laten wennen en dan zal het wel goed gaan.Twee teven is wat anders dan een teef en een reu. Als ze aan elkaar gewend zijn zal je herder hem als een eigen hond zien.

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:33

dit is wel echt een dubio ja. Als je herder gedrag vertoont wat toch te dominant is is het een goed idéé om Mazzel gewoon te halen en dan je herder aan de lijn te houden laat ze maar aan elkaar wennen. als je herder dan nog moeilijk doet zet haar dan telkens als ze gromt in een aparte kamer zodat ze alleen nog maar alles kan horen, als ze blaft (wat ze dan waarschijnlijk wel zal doen) ga je niet na haar toe. als ze dan stopt ga je naar haar toe lijnt haar opnieuw aan en zo gaat het langzamerhand beter hoop dat je er iets aan hebt je mag altijd pbé

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 13:34

Jeanine84 schreef:
Dan zit je best in een lastig parket. Want wat als het niet klikt tussen beiden..heb je dan iets achter de hand? Ik zou het er denk ik op gokken..maar niet meteen die andere hond in huis halen maar ze eest op een andere plaats kennis laten maken!

Dat doen we zo wie zo..eerst buiten kennis maken en Indy haar speelgoed haal ik allemaal weg zodat niets heeft om te verdedigen en daar in ieder geval geen ruzie over kan komen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:35

Probeer het gewoon, lukt het echt niet, dan kun je zelf nog een GOEDE thuis zoeken, nu is het anders ook weer onzeker waar hij terecht gaat komen he!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 13:35

lynne8 schreef:
Ik zou kijken hoe het gaat me z'n tweeen, anders kun je de reu altijd laten castreren ! Dat zou misschien nog een optie zijn. Ik zou het namelijk niet over mijn hart krijgen, om mijn oude hond in zo'n situatie te laten. En als er echt geen oplossingen zijn, kun je misschien 1 van je 2 honden naar een kennis of vriend doen zodat je weet dat hij/zij het goed zal hebben.

De reu "Mazzel" is absoluut niet dominant hem laten castreren zou dus denk ik niet veel uitmaken.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:36

Ik zou ze, als je de mogelijkheid hebt, eerst laten kennismaken op onbekend terrein. In iedergeval een plek waar ze haar territorium niet heeft afgebakend. Misschien een aantal keer. En dan voorzichtig op eigen terrein.
Wij hadden ook een hond die het niet oké vond als er een andere hond op zijn terrein kwam. Toen wij het op deze manier deden, vond hij het minder erg.

Succes!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:38

Zorg dat er de eerste keer tenminste enkele uren gaas tussen zit. Zodat je hond kan wennen aan Mazzel. En laat ze de eerste dagen iig niet alleen met elkaar.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:41

Maar ik zou niet je teef weghalen zoals iemand hier zei! Het is HAAR terratorium, dus haar gedrag is terecht. Door haar weg te halen zal het alleen maar erger worden! Je zegt dat je reu niet dominant is..dan zal die waarsch. onderdanig zijn aan je teefje en dan komt het best allemaal goed hoor (denk ik). Maar vergeet niet je teefje, geef haar ook de aandacht..en sluit haar dus niet op!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 13:43

Cootjuh schreef:
Ik zou ze, als je de mogelijkheid hebt, eerst laten kennismaken op onbekend terrein. In iedergeval een plek waar ze haar territorium niet heeft afgebakend. Misschien een aantal keer. En dan voorzichtig op eigen terrein.
Wij hadden ook een hond die het niet oké vond als er een andere hond op zijn terrein kwam. Toen wij het op deze manier deden, vond hij het minder erg.

Succes!

dat zou een goede optie zijn, alleen heb ik daar de mogenlijkheid niet voor, het is mazzel meenemen of laten zitten, op proef is geen optie..ze zullen dus vanaf dag 1 in mijn huis zijn. wel zou ik ze appart doen als ik de deur uit ben of s'nachts om geen onnodig risico te nemen.
Heb er ook aan gedacht of het misschien een idee is om Indy een snuitje om te doen bij de eerste ontmoeting zodat ze niet kan uithalen naar hem, maar dan heb je weer een andere kant...als zij gromt of aggresief overkomt en mazzel schiet in de verdediging, dan kan mijn teef zich niet verdedigen.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:43

Ik zou het ook proberen denk ik... eerst kennis maken buiten huis. Je geeft aan dat het allemaal teven waren waar zo op aanviel. Vooral tussen teven speelt die dominantie erg denk ik dus dat zou goed kunnen. "Test" het eens door een reu in de buurt te brengen? Daarbij is Mazzel een aardig formaatje, dus hij zal zich wel weren hoor. Wat je wel duidelijk moet stellen eigenlijk is dat JIJ de baas over de roedel bent en niet jouw teef! Jij bepaalt wie er wordt toegelaten, niet zij. Ze zullen onderling heus wel plaatsbepalen en ook leeftijd speelt hierbij een rol. Het kan goed zijn dat Mazzel automatisch onderdanig wordt en dat zelfs al heel snel doet, maar het kan ook op vechten uitdraaien. Wij hebben ook een jonge rottweiler (asiel) bij een oude Jack gezet (2 teefjes) en dat gaf in het begin zoveel heibel dat de jack een gaatje in haar hals gebeten kreeg en we de rottweiler alweer bijna wilden terugbrengen. Haar 'laatste kans' heeft ze goed benut en daarna ging het ook prima tussen die twee! Dus het kan heus wel. Mocht het mis gaan is het lastiger... wie blijft? Maar ik zou het zeker wel proberen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:44

ik zou t proberen en als echt niet gaat zelf ander plekje zoeken voor de oude hond

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 13:44

Jeanine84 schreef:
Maar ik zou niet je teef weghalen zoals iemand hier zei! Het is HAAR terratorium, dus haar gedrag is terecht. Door haar weg te halen zal het alleen maar erger worden! Je zegt dat je reu niet dominant is..dan zal die waarsch. onderdanig zijn aan je teefje en dan komt het best allemaal goed hoor (denk ik). Maar vergeet niet je teefje, geef haar ook de aandacht..en sluit haar dus niet op!

nee, doe ik ook niet dat is juist vragen om problemen.

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:44

Teef samen met een andere teef geeft vaak problemen, al helemaal als de één dominant is. Reu-teef is een veel betere combi, gaat vaak wel goed. Ik las net dan Mazzel absoluut niet dominant is, dus je hebt een flinke kans dat het wel goed gaat.

Dus zeker proberen! nee heb je, ja kun je krijgen Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:45

Een reu en een teef gaat in de meeste gevallen wel een stuk beter dan twee teven of twee reutjes. Mijn teefje moet niks hebben van andere honden, maar onze nieuwe hond, ligt dwars over haar heen te slapen (reu) geen probleem. Ik zou het proberen Mazzel heeft het zo te horen verdiend om een keer mazzel te hebben.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 13:45

Mazzel is overigens 4,5 jaar oud hij is bij ons weggegaan om 1,5 jarige leeftijd. De teef is een jaar oud.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:47

Ik had hem echt wel opgehaald, vooral omdat hij er al zo slecht uitziet en wie weet waar die nu weer terecht komt.
Over het algemeen gaat teef en reu beter als meerdere teven.
Succes ermee.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 13:50

Ik heb ook al een afspraak gemaakt om hem morgen te gaan je halen, op het moment dat dit hoort dan ga je gelijk over tot actie, nadat ik de afspraak had gemaakt dacht ik sh.t hoe gaat dat met indy...

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:51

Jeetje.. Lastig inderdaad!
Maar ik zou het wel proberen.
Wie niet waagt, wie niet wint..
Ik zou ze ook op vreemd terrein laten ontmoeten.
Mijn ervaring is dat ze gemeen gaan doen als ze beide aan de riem zitten.
Dus ik zou ze beide los laten, in een afgesloten ren o.i.d.
Tenzij ze beide goed luisteren.

Wij hebben een duitse herder en de buren hadden een boxer.
Aan de riem of als er een hek tussen beide zat, waren ze agressief naar elkaar.
Maar zodra ze beide los liepen, waren het dikke maatjes.

In het begin inderdaad honden apart doen, als ze alleen thuis zijn.

Als het niet goed gaat, zul je helaas misschien een ander tehuis moeten zoeken maar zoals het nu gaat, is ook niet ideaal natuurlijk.
Triest dat het zo afgelopen is met je hond..

Succes met je besluit!!