Ik heb een haan gevonden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Ik heb een haan gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 21:34

Was na het eten op weg naar stal om de paarden te doen, zie ik onderweg ineens een haantje in de berm zitten! Dus maar gestopt en even gekeken, leek helemaal gezond, maar ja beetje ver van huis dacht ik zo! Mensen die langs kwamen gefietst boden hun hulp aan en zijn naar de dichtsbijzijnde boerderij gefietst en hebben daar aangebeld. Ze kwamen even kijken, hij was niet van hun, maar goed gevraagd om een doos en die gingen ze voor me halen. Ondertussen kwam heel toevallig mijn zusje met een vriendin eraan dus die meteen gevraagd de andere boerderijen langs te gaan om te vragen of die misschien van hun was, maar hij was dus van niemand.
Ik geprobeerd de haan te vangen, had goede hulp (ahum niet dus die 2 meiden van verderop die waren doodsbenauwd voor de haan dus die zaten meer te gillen en weg te springen dan dat ze echt hielpen) maar goed op een gegeven moment de doos erover gezet, hij kwam er helaas half onder maar daardoor kon ik hem wel meteen pakken!

We hebben hem maar meegenomen naar mijn stal, van een voerbak waar we normaal hooi in doen voor de paarden een tijdelijk hok gemaakt met gaas erover heen.

Amivedi gebeld, niemand was hem nog kwijt, maar ze heeft hem wel genoteerd.

Uiteindelijk wat rondgebeld voor raad voor de haan, en nu zit hij dus in de stal op het hooi want hij moest dus al op stok en dat kon niet in het hok.

Hij is best tam, is verschrikkelijk mooi (volgens mij een sabelpootkip?) en heeft een groen ringetje. Ik heb hem nog even gepakt en het nummer genoteerd, dat ga ik zometeen uitzoeken.

Pluttersput

Re: Ik heb een haan gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:37

hmm.. ringetje, dan moet het al een showhaan zijn eigenlijk, iig een raskipje.
Goed dat je hem hebt aangemeld bij amivedi, maar kan me zo voorstellen dat iemand hem gewoon heeft gedumpt Lachen Maar goed dat je hem hebt meegenomen Lachen
Groetjes, mij

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:38

Het beest heft geluk dat jij hem hebt gevonden! Ik denk eigenlijkdat hij gedumpt is. Vakantietijd is weer begonnen. Waarom zou hij zelf weglopen van zijn chickies? Ik hoop dat hij goed terecht komt, of bij je mag blijven!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 21:38

Ja het kan zijn dat hij gedumpt is, maar ik wil toch proberen te kijken of iemand hem niet mist!
Ik kon hem niet laten lopen, want naast dat hij aangereden kan worden kan het ook verschrikkelijk link zijn voor het verkeer.
Ben nog op zoek naar de site voor de nummertjes (volgens Amivedi kon ik die online opzoeken)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 21:49

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:19

Jups, goed gegokt, is idd n sabelpoot Lachen
Ringetje duid volgens mij op óf n showhaan, of n haan die gewoon genummerd is ofzo... Heb je n foto van de ring?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:22

Die is gewoon gedumpt. En als je hem naar een boerderij brengt eindigt ie gewoon in de pan. Hier worden met regelmaat jonge haantjes bij stal afgeleverd. Die worden door de pensionhouder 'opgefokt', lopen dan vrij rond en op enig moment worden het er steeds minder. Helaas is dat het lot van haantjes meestal.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 22:31

Pluttersput ik heb geen foto, het is zo eentje als hier op deze site: http://www.nhdb.nl/ringen/
Ik heb hun ook al gemaild.

Anya, ja zielig is dat, maar goed misschien kan ik voor deze haan wel wat betekenen Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 23:35

Dat is wel een sjieke haan zeg! Maar ik denk ook dat hij gedumpt is. Kan hij nog een beetje vliegen? Want als hij alleen gekortwiekt is kan het zijn dat de slagpennen zijn aangeggroeid en hij leteerlijk gevolgen is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 07:32

Nja, wat het ook wezen mag, ik vind het super dat je zoveel moeite voor hem doet!

@ fransje: De meeste kippen vliegen niet, en al helemaal hanen niet Lachen Nou is dit natuurlijk (als het goed is) een klein haantje, dus het zou kunnen, maar zowiezo, voor zover ik weet vliegen de meeste kippen met veren aan de voeten niet...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 08:19

Ik heb hem nog niet zien vliegen eerlijk gezegd.
Ben er nog steeds niet achter waar je die nummers op kan zoeken.
Dus straks bel ik Amivedi wel op, volgens haar kon dat wel.
Iig lijkt me wel dat zo'n ringetjesbureau iig registreerd welke ringetjes ze naar welke fokker doen?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 09:23

Weet iemand of ik hem vandaag gewoon naar buiten kan doen? Volgens de mensen van het kippenforum zijn kippen gewoon te lokken met voer zo het hok weer in.
Of kan ik hem beter voorlopig binnen houden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:25

als die ring naar de eigenaar kan leiden, dan zou hij toch stom zijn om het beest incl ring te dumpen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:29

vliegen doet dat soort weinig/niet. Heb ook zo'n haantje gehad en 2 van zulke kippies.
Als je wil dat hij blijft, zou ik 'm een paar daagjes in dat hok houden en daarna pas loslaten en dan komt hij idd wel weer terug. Zeker tegen de avond, wanneer het gaat schemeren, gaan ze vanzelf naar hun hok.

(die ringen kan je gewoon kopen, zonder dat je en naam moet opgeven)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:31

superwoman schreef:

ok, ik kreeg nl de indruk dat de TS probeerde via de ring de eigenaar op te sporen. dus die nr's zijn niet geregistreerd oid?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 09:35

De vrouw van Amivedi zei dat.
En je hebt nog verschillende soorten ringen. Gewoon simpele die je gewoon kan kopen om je eigen kippen uit elkaar te houden, en deze moeten ze dus om als ze gevaccineerd worden. En als je naar shows wilt met zo'n kip moeten ze zo'n ring om wat die van ons heeft.

In België schijnt het wel zo te zijn dat die nummers geregistreerd zijn.

En het lijkt me toch dat als je naar een show gaat, je dan het nummer op moet geven? Iig zodat er onderscheidt gemaakt kan worden tussen die dieren?

Ik heb ook al naar kleindierverenigingen hier in de buurt gemaild of ze iets wisten.
Wie weet noteren hun wel alle kandidaten die meedoen aan shows?

Nouja kan het iig proberen.

Zometeen maar even wat voer halen voor hem en dan ga ik even kijken hoe het met hem is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:36

Liezel1 schreef:
superwoman schreef:

ok, ik kreeg nl de indruk dat de TS probeerde via de ring de eigenaar op te sporen. dus die nr's zijn niet geregistreerd oid?

als hij naar een show is geweest, dan wordt hij wel geregisteerd geloof ik.
Maar en geregisteerde haan gaan ze niet dumpen nee, daar gaan ze mee fokken Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 09:40

Ik zal zowiezo zometeen mijn camera meenemen, dan maak ik wel even een foto van hem.

Als hij nou wel van iemand zou zijn, hoever zou een kip van huis gaan?
Iets meer dan een km van waar ik hem vond staat ook nog een boerderij, daar zijn we niet geweest want dat vond ik wel erg ver voor hem. Dan moest hij helemaal grote brug over, een wegoversteken etc.
Volgens een aantal mensen liep hij er de dag er voor ook al, wie weet loopt hij al wel langer los?

Maar hij is helemaal niet bang hij komt gewoon naar je toe.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:43

Jupz, sabelpoot, die hebben mijn ouders ook bij huis!
Scheetjes alleen kunnen ook best aggressief reageren als het om hun hennetjes gaat.. Bloos
Maar tam inderdaad, dat kunnen ze zeker worden.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 09:48

Kan op dit moment Amivedi niet bereiken, krijg de voicemail.
Ik ga het even mobiel proberen.

Edit: Heb het nummer doorgegeven en ze gaat kijken of ze wat kan vinden. Dus ben heel erg benieuwd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:06

een haan verlaat z'n hennetjes niet vrijwillig. Waarschijnlijk toch gedumpt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 10:08

Nouja, ik ga vandaag gewoon langzaamaan op zoek naar een plekje voor hem. Wil wel zeker weten dat hij goed terecht komt, niet waar hij uiteindelijk ook nog de nek wordt omgedraaid omdat ze ineens teveel hanen hebben door fok.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:43

Ik verwacht dat hij al te oud is om als voedsel te eindigen (misschien nog als soepkip) anders was hij waarschijnlijk niet gedumpt. Hier in het hertenkamp lopen ook een behoorlijk aantal hanen rond. Die hebben echt een heerlijk leven, de hele dag een beetje scharrelen en 's nachts in een boom slapen. Ik zou sowieso de eigenaar niet opsporen om het beestje terug te brengen... Van een weglopende haan heb ik nog nooit gehoord.

Naar buiten laten lijkt mij geen goed idee, tenzij je een omheinde tuin hebt. 's Avonds zijn kippen makkelijk te pakken, maar dan moet je wel weten waar hij zit!

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:46

Denk dat degene die hem gedumpt heeft dan wel zo slim geweest zou zijn dat die de ring eraf geknipt had. Ik weet niet precies hoe het bij kippen is maar bij roofvogels en uilen kun je van de ring nummer aflezen waardoor kweker achterhaald kan worden en deze kan meestal wel vertellen waar desbetreffende vogel vandaan komt.

Beetje raar dat mensen een showhaan ergens dumpen met ring er nog aan.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:52

SONY schreef:
Denk dat degene die hem gedumpt heeft dan wel zo slim geweest zou zijn dat die de ring eraf geknipt had. Ik weet niet precies hoe het bij kippen is maar bij roofvogels en uilen kun je van de ring nummer aflezen waardoor kweker achterhaald kan worden en deze kan meestal wel vertellen waar desbetreffende vogel vandaan komt.

Beetje raar dat mensen een showhaan ergens dumpen met ring er nog aan.

Er lopen hier heel veel gedumpte en geringde hanen rond. Mogelijk omdat de eigenaar niet via de ring te trasseren is. Lachen