Konijn heeft iets raars op zijn rug.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melissa_b

Konijn heeft iets raars op zijn rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 13:06

Hallo,

Mijn konijn was net ontsnapt en ging hem met mijn pap zoeken. Gelukkig zat hij maar een paar meter verderop en hadden we hem snel te pakken. Maar toen ik hem vasthad zag ik dat hij allemaal haar los liet. Dus ik dacht daar kijk ik zo wel naar als we weer in de tuin zijn en ik hem in zn konijnenren los kan laten.... Maar wat ik toen zag daar schrok ik wel even van:|

Zag eerst een kale plek, vond dat al raar en daarna allemaal tja weet niet hoe ik het moet beschrijven leek net wat pasgeboren baby's op hun hoofd hebben maar dan anders, soort van schurft ofzo!? En ik zag nog een paar kale plekjes. Heb er een paar foto's van gemaakt, hoop dat iemand weet wat het is en anders ga ik maandag even naar de DA. Want hij is volgens mij niet ziek, eet en drinkt normaal en is ook lekker druk zoals altijd. Dus geen verschil.

Hier een foto
Afbeelding

Sting

Re: Konijn heeft iets raars op zijn rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:16

Ik zou het goed in de gaten houden. Maar naar de DA hoeft niet. Hij kan bij het ontsnappen ergens achter zijn blijven haken, waardoor hij zoveel haar kwijt is.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 13:45

Sting schreef:
Ik zou het goed in de gaten houden. Maar naar de DA hoeft niet. Hij kan bij het ontsnappen ergens achter zijn blijven haken, waardoor hij zoveel haar kwijt is.

Ja dat zou kunnen, maar hoe komt het dan dat je een soort van 'schurft' ziet?

Maetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:47

Mijn konijn heeft dit ook gehad !
Precies dezelfde plekjes , het leek idd schurft en wij vonden het er idd ook niet prettig uitzien en zijn na een paar dagen aankijken toch naar de DA geweest.
DA heeft een spuitje in een van de plekjes gegeven en de plekjes gingen weg.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 13:54

@Maetje
Oh gelukkig iemand die het herkent, zei de DA ook wat het was?
Dan ga ik maandag gelijk naar de DA:(

Maetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:52

DA zei dat het toch wel een soort van schimmelinfectie was , maar niet besmettelijk voor de mens.
Ja is wel verstandig om morgen naar de DA te gaan Lachen !
Succes !

Draakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:57

dat is een soort schimmel, mijn konijnen hebben het ook gehad. ben bij de da geweest en die gaf een spuitje, toen moest ik mijn konijn wassen met gewone vlooien shampoo. week later weer een spuitje halen en weer het konijn wassen. al met al heb ik 3x een spuitje gehaald en 3x het konijn gewassen. laatst had mijn konijn het weer en heb ik alleen gewassen met vlooien shampoo en goed alle losse haren eruit gekamt. nu heeft ze er geen last meer van. het is wel besmettelijk voor evt andere konijnen als ze met elkaar in contact kunnen komen.

Maetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:58

ja klopt , ik moest ook met shampoo wassen , maar hoefde niet meer terug te komen . Knipoog

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:41

Naar de DA ..
Zijn mijten, heeft de vorige van mij ook gehad

krijgt hij een prikkie en 2 weken erna moet je weer terug voor een prikkie en weg is het, is niks ernstigs.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 23:50

Oh oh ga morgen de DA bellen om een afspraak te maken, liefst die dag nog.. Hoop dat hij er snel vanaf komt...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 00:01

Komt wel vaker voor bij konijnen die buiten zitten werd mij gezegt.
Het is na de prikjes ook zo weer weg en dan komt er weer een mooie vacht voor in de plaats, maak je geen zorgen het is niks ernstigs Knipoog

Overigens wél goed dat je morgen de DA gaat bellen!

Maetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:35

Ja precies , mijn konijn staat ook buiten en er werd mij idd ook verteld dat het dan eerder voorkomt.
Maar idd vandaag wel eventjes naar de DA gaan Lachen
Succes!

Draakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 23:01

Toch appart, want mijn konijnen zitten binnen en hebben het ook gehad. Gelukkig is het niks ernstig en kan het makkelijk behandelt worden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:11

En, ben je al bij de Da geweest?

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:19

Mijn cavia had zoiets. Die had ineens luizen. Kreeg shampo mee.
Naar een paar keer wassen begon het haar terug te groeien.
Dit lijkt er wel op.

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:20

melissa_b schreef:
Hallo,

Mijn konijn was net ontsnapt en ging hem met mijn pap zoeken. Gelukkig zat hij maar een paar meter verderop en hadden we hem snel te pakken. Maar toen ik hem vasthad zag ik dat hij allemaal haar los liet. Dus ik dacht daar kijk ik zo wel naar als we weer in de tuin zijn en ik hem in zn konijnenren los kan laten.... Maar wat ik toen zag daar schrok ik wel even van:|

Zag eerst een kale plek, vond dat al raar en daarna allemaal tja weet niet hoe ik het moet beschrijven leek net wat pasgeboren baby's op hun hoofd hebben maar dan anders, soort van schurft ofzo!? En ik zag nog een paar kale plekjes. Heb er een paar foto's van gemaakt, hoop dat iemand weet wat het is en anders ga ik maandag even naar de DA. Want hij is volgens mij niet ziek, eet en drinkt normaal en is ook lekker druk zoals altijd. Dus geen verschil.

Hier een foto
Afbeelding

Ga met je konijntje naar de Da. Haha! Dan word het allemaal weer goed.

Mijten en schimmel konijnen zijn met name gevoelig voor oormijt die veroorzaakt wordt door psoroptes cuniculi en voor schimmelinfecties. Een infectie met mijten, ook wel schurft genoemd leidt tot hevig krabben, waardoor de huid kapot gaat en er korsten ontstaan. Bij schimmel is er vaak geen sprake van jeuk, maar krijgt je konijn kale plekken in zijn vacht. Bij veranderingen aan de vacht of huid is het altijd verstandig contact op te nemen met je dierenarts, want de behandeling van mijten en schimmel is heel verschillend. Schimmel kan bovendien heel makkelijk overgaan op andere dieren in huis en ook de mens kan hiermee besmet worden (je krijgt dan ronde rode plekjes op je armen of in je nek en de huisarts zal een anti schimmel creme voorschrijven).

Groetjes, Nadia

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:13

Hallo melissa_b,

Hoe gaat het met het konijntje??
Ben je al bij de DA geweest?? Bloos

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:47

Dat is gewoon vachtmijt. ALs je wat 70 % alcohol met een watje tussen de schouderbladen wrijft, neemt het bloed het op en dat eten de mijten dan weer, dan gaan ze dood en gaat het vanzelf over. Dit houd je gewoon een weekje vol en dan komt het helemaal goed. Is niks ernstigs en het konijn heeft er niet veel last van

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:51

xLenax schreef:
Dat is gewoon vachtmijt. ALs je wat 70 % alcohol met een watje tussen de schouderbladen wrijft, neemt het bloed het op en dat eten de mijten dan weer, dan gaan ze dood en gaat het vanzelf over. Dit houd je gewoon een weekje vol en dan komt het helemaal goed. Is niks ernstigs en het konijn heeft er niet veel last van

Niet zelf gaan rotzooien,
gewoon naar de DA Knipoog

Hoe is het nu met hem?