Kat met bolle buik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pinkey

Kat met bolle buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 12:05

heey

ik heb een vraagje, aan iedereen die het antwoord misschien weet Tong uitsteken

mijn gecastreerde kater van ongeveer 7 jaar heeft sinds kort een dikke buik. Maar niet van vet, want het is hard en volgens mij zit hij er echt mee.
M'n moeder opperde dat het kon komen door het nieuwe voer dat we hem gaven, sterilcat. Dat hij daardoor ostipatie zou hebben. Ik weet het niet, want hij heeft ook een zware hartruis (geen medicijnen want dat krijg je niet naar binnen) Ook krijgt hij te weinig wormenpilletjes door dezelfde reden.

Heeft iemand ervaring hiermee of weet iemand wat te doen? Dat zou fijn zijn.
En naar de dierenarts wachten we liever even mee, want mijn ouders hebben geen goede ervaring met dierenartsen en katten (gelduitzuigers... Tong uitsteken)

BrncJarig

Re: Kat met bolle buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:06

Ik weetniet wat t is
Naar de DA misschien?
succes

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:07

Toch zou ik hiermee naar de dierenarts gaan. Internet is geen goede arts Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:08

Een harde bolle buik kan iets simpels zijn, maar ook best wel ernstig. Wij kunnen dat vanaf hier niet zien dus ik zou toch je Dierenarts een bezoekje brengen...

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 12:10

Lontje schreef:
Toch zou ik hiermee naar de dierenarts gaan. Internet is geen goede arts Knipoog

nee dat snap ik Knipoog
maar als iemand er ervaring mee heeft Tong uitsteken

en mijn ouders hebben echt geen goede ervaring met de DA. Ze moesten hun kat met tandproblemen de bek openknijpen voor pilletjes. En handenvol geld en het arme beestje is er uiteindelijk toch aan gestorven...

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:13

Het probleem met dit soort dingen is, niet iedere kat is hetzelfde en niet iedere aandoening geeft exact dezelfde symptomen. Bij dit soort dingen is het ten alle tijden verstandiger om naar een dierenarts te gaan. Vertrouw of mag je de ene dierenarts niet dan ga je naar een ander, er zijn er zat in Nederland Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:58

Je noemt wel een heel belangrijk gegeven: de kat heeft een zware hartruis en is al tijden niet ontwormd. Het eerste kan oa. vocht in de borst- en buikholte veroorzaken zonder behandeling en het tweede kan een enorme wormenbesmetting veroorzaken. Beide zaken kunnen dus een bolle buik veroorzaken! En uiteraard zijn er nog veel meer mogelijke oorzaken!

De enige oplossing om je kat te helpen is tóch naar een dierenarts te gaan voor een onderzoek. Er zijn er zat in Nederland om niet afhankelijk te zijn van die ene waar het niet mee klikt.

Zowel obstipatie als vocht in de buikholte als een wormbesmetting kunnen dodelijk zijn als er niet adequaat gereageerd wordt...

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:02

Ik wil je geen angst aanjagen maar toen onze kate en bolle buik had is het helaas niet goed afgelopen... Ga er zo snel mogelijk mee naar de DA!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:20

Idd...Da desnoods een ander, kan een wormen probleem maar ook iets anders, klinkt iig niet gezond.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:44

Probleem voor ontwormen kan je oplossen door pipetten te geven, heb je tegenwoordig ook, spuit je in de nek leeg en klaar.

Hiervoor zou ik toch echt even naar de dierenarts gaan, misschien heeft ie er wel erg veel pijn aan.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:51

Bolle buik bij dieren wijst vaak op gasvorming in het maag/darmstelsel en dat is bepaald niet goed voor een beestje. Ik zou zeker even naar de da gaan, ook omdat je zegt dat hij er echt mee schijnt te zitten.
Snel even gaan, raad ik je aan!
Edit: als het niet klikt met jouw dierenarts kan ik je er in Amstelveen een paar aanraden die heel goed zijn Haha!

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 16:42

heey, bedankt allemaal, we hadden inderdaad gedacht deze week een afspraak bij de DA te maken.

Maar vanochtend kwamen we beneden en was hij verlamt aan zijn achterhand.
Mereen dienstdoende kliniek gebeld en erheen gegaan.
Het bleek dat hij een ziekte heeft (naam kwijt).
Wat een buikvliesontsteking veroorzaakte. De meeste katten kregen even diarree en dan was het over. Maar hij was er extreem gevoelig voor en er was helemaal niets meer aan te doen. Hij leed alleen maar dus hebben we de moeilijke beslissing genomen om hem in te laten slapen. Hij kon niet meer verder leven.

Ik mis hem nu al :'(

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:44

sterkte met dit verlies..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:12

Oei, dat is wel heel snel gegaan jeetje....Sterkte met het verlies van je katje...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 23:02

Oh wat erg voor je! Heel veel sterkte!!! Plotseling toch wel hè?

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:07

Als eerste heel veel sterkte met je verlies...

Dit klinkt als FIP...
Een erg nare ziekte waar niets aan te doen is...De meeste katten komen wel in
aanraking met het Corona virus...Dat veroorzaakt meestal idd diarree en dan is
het over...In een aantal gevallen kan het muteren in FIP. Niemand weet de oorzaak.

Helaas ben ik ook 2 katjes hieraan verloren...Ik weet hoe erg deze ziekte is...

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 12:14

jah het is idd FIP.
k heb wat gelezen op internet en er is echt niets aan te doen. Niet te voorkomen en niet tegen te gaan.

Bedankt voor jullie reacties Lachen