Hond wordt steeds magerder.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Hond wordt steeds magerder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 23:29

Nou onze hond word echt steeds magerder,
Hij is nooit dik geweest, maar wel altijd op een mooi gewicht.
De laatste tijd eet hij slecht dus krijgt hij ook minder omdat zijn bak nog vol ligt met voer.
(hij krijgt voor alle duidelijkheid 's morgens en 's avonds te eten)
Nu is de vraag hoe we hem weer aan het eten krijgen?
We willen niks over zijn brokken doen zodat het lekkerder word want dan eet hij ze daarna niet meer normaal,
zo slim is hij dan wel weer Tong uitsteken
Iemand dé tip voor mij?

Volgende week gaan we zoiezo naar de DA voor zijn spuiten dus dan vraag ik het meteen na.

Edit: het heeft niks met zijn gebit oid te maken, want hij eet wel als hij er zin in heeft..

eva1969

Re: Hond wordt steeds magerder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:35

Ik zou eerst even de da laten uitsluiten dat er een medische oorzaak is voor het niet willen eten (maagprobleem, wormen e.d.) maar ik zie dat je al gaat binnenkort.
Als je niets over zijn brokken wilt doen kun je de hoeveelheid verdelen over de dag, dus vaker kleine porties. Je kunt ook een beetje warm water over de brokken doen, die gaan dan net iets lekkerder ruiken.

Als ie echt steeds magerder wordt zie ik echter niet in waarom je niet gewoon wat vlees over zijn brokken zou doen, het lijkt me belangrijker dat ie gaat eten dan dat ie alleen maar brokken eet. Gewoon van die compleet vers voer rodi schijven oid, een halve door de brokken doet vaak al genoeg.

Annie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:39

Ja ik zou ook eerst kijken of de hond geen wormen heeft.

Onse hond is ook een moelijke eter maar we zijn toen van voer ver wisseld ( andere brok).

En dat wou ze wel op eens weer eten ze vond het gewoon niet lekker.

Nu als ze soms niet wilt eten doen we er een beetje olijf olie over heen dan lust ze het wel weer Lachen

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 23:40

Het probleem van de hond is dat als hij te vaak "lekker" eten krijgt hij zijn
brokken helemaal niet meer eet, dus dit willen we eigenlijk voorkomen.

Toen we hem pas hadden was hij te mager en hebben we hem om aan te
komen tussen de middag 2 sneeën brood met leverworst gegeven,
maar daarbij at hij dan wel gewoon zijn portie brokken.

Water over de brokken vind hij niks, boullion weer wel, maarja dan eet hij ze straks weer niet zonder ...
Pfff hij is gewoon te slim!

We moeten zoiezo volgende week naar de DA dus beetje belachelijk om hiervoor extra te gaan,
het is niet ernstig, hij gaat er niet dood aan en hij nog lang niet helemaal ondervoed!
Maar wilde kijken of ik in de tussentijd een oorzaak kan vinden, kan natuurlijk ook gewoon het warme weer zijn?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 23:41

Volgende week wordt hij meteen ontwormt, nemen dan meteen pillen mee van de DA Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:42

Regelmatig ander voer geven.... beetje afwisselen, en dat wel rustig op en af bouwen.... en niet het goedkoopste voer natuurlijk, dat is echt niet smakelijk. Jij wil immers ook niet iedere dag hetzelfde eten? Knipoog
Wormen en het gebit kunnen alsnog een punt zijn. Dat ze soms ineens wel weer eet is natuurlijk ook omdat ze anders dood neervalt. Er zitten vaak 'verscholen' tandproblemen die pas na onderzoek naar voren komen.... Ik zou dat dus niet uitsluiten....

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 23:53

Dan de DA maar even goed laten nakijken ..

Hij begint ook altijd te eten bij gezeldschap, als we buiten gaan zitten ofzo,
misschien is dat DE oplossing, gewoon hem bij ons aan tafel laten eten Clown
Pff wat is het toch een rare hond haha!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:00

Ninx schreef:
Regelmatig ander voer geven.... beetje afwisselen, en dat wel rustig op en af bouwen.... en niet het goedkoopste voer natuurlijk, dat is echt niet smakelijk. Jij wil immers ook niet iedere dag hetzelfde eten? Knipoog
Wormen en het gebit kunnen alsnog een punt zijn. Dat ze soms ineens wel weer eet is natuurlijk ook omdat ze anders dood neervalt. Er zitten vaak 'verscholen' tandproblemen die pas na onderzoek naar voren komen.... Ik zou dat dus niet uitsluiten....

Hier ben ik het niet mee eens. Juist vaak veranderen van voer kan leiden tot diaree. Ik ben van mening dat honden hun voer niet laten staan ,omdat ze steeds afwisseling willen. Honden zijn niet te vergelijken met mensen.

Medisch uitgesloten:
Ik denk dat je hond gewoon te veel verwent is en de brokken niet op eet om zo net zo lang te wachten tot dat de hond iets lekkerder krijgt.
De truc die bij mijn hond super heeft gewerkt:
Bak met eten neer zetten. Laten zien dat er eten voor je hond is. De bak dan een kwartier laten staan. Heeft je hond niets of weinig gegeten... pech! Bak opruimen. Dit doe je 's avonds gewoon weer.
Laat de hond na een kwartier de bak weer staan en zit er nog eten in: pech!
Je hond is er aan gewend dat hij de brokken kan verdelen over de dag. En dat is niet jou bedoeling.
Snel krijgt de hond door dat de bak na een tijdje weer wordt weggehaald en dan niet meer de kans krijgt om brokken te eten tot het volgende eetmoment. Hierdoor gaat de hond zorgen dat hij zijn brokken binnen dat kwartier op heeft. Succes!

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:05

wat van voer krijgt je hond? er zijn veel brokken die uitzetten als er vocht bij komt, als je hond erg veel brokken binnen krijgt, kan dat een naar gevoel veroorzaken.

een gezonde hond zal niet gauw diaree krijgen hoor, het maag/darmstelsel is hetzelfde als dat van de wolf, en de wolf eet ook niet elke dag het zelfde...

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:08

Ninx schreef:
Jij wil immers ook niet iedere dag hetzelfde eten? Knipoog

Smaak bij honden werkt heel anders dan mij mensen, een hond vindt het prima om elke dag hetzelfde te eten. Als je goed voer hebt, zie ik niet in waarom je ook zou wisselen. Lachen

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:48

Wat je wel zou kunnen overwegen is bijvoorbeeld zonnebloemolie erover heen te doen. Dit is en niet te duur (waardoor je het dus kan blijven doen) en goed voor de huid.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:53

Het voer kan van samenstelling veranderd zijn en daardoor niet meer zo lekker zijn. Ik zou gewoon van voer veranderen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:59

hoe oud is je hond? reu of teef?
gekastreerd? ras?
hoelang eet hij dit voer al...
heb je met dit voer al eerder problemen gehad?
Is de samenstelling van het voer verandert?

Is er bij jullie thuis iets verandert?
poept en plast de hond nog net zoveel en vaak als vroeger..
drinkt de hond meer of minder...

Gedraagt de hond zich verder anders?
slomer, meer slapen? meer hijgen?
behalve dat ie magerder wordt, valt je verder iets op?
bijvoorbeeld bollere buik, opgetrokken buik..
vacht? meer haren, minder glans?

Je kunt vaak tussendoor bij je dierenarts je huisdier wegen..
gratis..
Altijd handig.. want hoeveel vermageren aan kilo's...
en hoe groot is je hond?? (kg.. )

Je kunt als je eerder naar de dierenarts wilt ook eerder
gaan een week eerder enten is het probleem niet!
Wat wel een probleem is, dat als je hond niet in orde is
je hem niet moet laten enten! (goede dierenarts ent dan ook
niet als er gezondheidsklachten zijn... )
Zou zeker een plasje meenemen...
En als ze niets kunnen vinden, eventueel bloedonderzoek..

Overigens is het slimmer om je hond/kat minstens 2wkn
voor !!! je laat enten te ontwormen..
Maar dat weten veel mensen niet..
Je kunt uiteraard altijd je wormmiddel eerder kopen... en dan al geven..

Hoop dat ie niet iets ergs mankeert!

Wat betreft eten..
Als dier echt heel ziek is en moet eten, dan zou ik ermee gaan rommellen om
hem hoe dan ook te laten eten..
Als je dat nu gaat doen, heb je kans dat je er vervolgens een probleem
eter aan overhoudt.. dus zou eerst de dierenarts een oordeel laten vellen..
(zo een waarbij je bijvoorbeeld erbij moet blijven staan omdat ie anders niet eet..
Of een die alleen wil eten als er vlees over zit.. Of.. nou ja vul maar in!
Gelukkig zijn er ook dieren, die na tijdelijke verwennerij gewoon weer
hun bak brokken opeten!!!)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:18

Mlies schreef:
Ninx schreef:
Jij wil immers ook niet iedere dag hetzelfde eten? Knipoog

Smaak bij honden werkt heel anders dan mij mensen, een hond vindt het prima om elke dag hetzelfde te eten. Als je goed voer hebt, zie ik niet in waarom je ook zou wisselen. Lachen

Je mag best wisselen, wanneer je die wisselingen maar heel mondjesmaat toepast.... Dus langzaam schakelen.
Nu krijgt die van mij eigenlijk voornamelijk Duck (vers vlees maaltijden) en dat wissel ik af met 1 of 2 x per week verse vis.
Droge brokken heb ik ook, van Farmfood.... maar je kunt niet telkens heen en weer schakelen, maar moet dat met beleid doen.
Overigens heeft een hond ook gewoon smaakpapillen op zijn tong... en proeft zijn voedsel, net zoals wij dat doen... hetzij misschien iets beperkter. Maar ik denk dat mijn hond niet gelukkig zou worden van dezelfde droge brokken jaar in jaar uit....

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 23:59

Wij zijn verwend met de keuze uit voedsel. Er zijn zat landen die niet elke dag iets anders te eten krijgen. Zijn die dan ook maar gelijk ongelukkig?
Honden proeven nou eenmaal vrij weinig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:09

Nikki__ schreef:
Wij zijn verwend met de keuze uit voedsel. Er zijn zat landen die niet elke dag iets anders te eten krijgen. Zijn die dan ook maar gelijk ongelukkig?
Honden proeven nou eenmaal vrij weinig.

Die mensen zijn iig slanker Knipoog ... de enorme hoeveelheden voedsel die wij tot onze beschikking hebben werken niet altijd in ons voordeel.
Anyway, ik heb me behoorlijk verdiept in honden en hun voedingspatroon, en de manier waarop je daar het beste mee om kunt gaan op: http://www.barfplaats.nl/
Ik heb voor een hond gekozen, en geef hem het beste dat ik kan vinden.... de kosten zijn dan geen issue. Al moet ik zeggen dat je eigenlijk niet gek veel duurder uit bent.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 12:19

Sjolvir schreef:
hoe oud is je hond? reu of teef?
gekastreerd? ras?
hoelang eet hij dit voer al...
heb je met dit voer al eerder problemen gehad?
Is de samenstelling van het voer verandert?

Is er bij jullie thuis iets verandert?
poept en plast de hond nog net zoveel en vaak als vroeger..
drinkt de hond meer of minder...

Gedraagt de hond zich verder anders?
slomer, meer slapen? meer hijgen?
behalve dat ie magerder wordt, valt je verder iets op?
bijvoorbeeld bollere buik, opgetrokken buik..
vacht? meer haren, minder glans?

Je kunt vaak tussendoor bij je dierenarts je huisdier wegen..
gratis..
Altijd handig.. want hoeveel vermageren aan kilo's...
en hoe groot is je hond?? (kg.. )

Je kunt als je eerder naar de dierenarts wilt ook eerder
gaan een week eerder enten is het probleem niet!
Wat wel een probleem is, dat als je hond niet in orde is
je hem niet moet laten enten! (goede dierenarts ent dan ook
niet als er gezondheidsklachten zijn... )
Zou zeker een plasje meenemen...
En als ze niets kunnen vinden, eventueel bloedonderzoek..

Overigens is het slimmer om je hond/kat minstens 2wkn
voor !!! je laat enten te ontwormen..
Maar dat weten veel mensen niet..
Je kunt uiteraard altijd je wormmiddel eerder kopen... en dan al geven..

Hoop dat ie niet iets ergs mankeert!

Wat betreft eten..
Als dier echt heel ziek is en moet eten, dan zou ik ermee gaan rommellen om
hem hoe dan ook te laten eten..
Als je dat nu gaat doen, heb je kans dat je er vervolgens een probleem
eter aan overhoudt.. dus zou eerst de dierenarts een oordeel laten vellen..
(zo een waarbij je bijvoorbeeld erbij moet blijven staan omdat ie anders niet eet..
Of een die alleen wil eten als er vlees over zit.. Of.. nou ja vul maar in!
Gelukkig zijn er ook dieren, die na tijdelijke verwennerij gewoon weer
hun bak brokken opeten!!!)

Het is dat mijn hond alleen wat magerder word, en minder eet.
Verder is hij nog even hyperactief als altijd Tong uitsteken
Hij staat geen seconde stil, zelfs niet met dit weer, wil ALTIJD met de bal spelen.
Dus daarom lijkt het me geen medisch probleem te zijn (dit moet de DA maar even uitsluiten Knipoog)

De reden dat ik niet eerder naar de DA ga is dat ik samen met m'n moeder ga omdat ze
hem anders niet kunnen spuiten, we hebben onze eigen methode om de hond in bedwang
en rustig te houden, zodat de DA niet dalijk gebeten wordt oid. (hond met een verleden Knipoog)

Het is een reu van 5 jaar oud Rottweiler kruising? met dus een verleden,
hij heeft nooit goed gegeten wat betreft meteen zijn bak opeten, maar dat deden zijn voorgangers ook nooit.
Hij krijgt nog steeds dezelfde brokken en af en toe vleesbrokken voor de lekker. (eens in de 2 maanden)

Verder is hij niet verwend kwa eten, hij krijgt alleen maar zijn brokken, en af en toe een paar frolic brokjes om te belonen.

Heb zelf misschien het idee dat het door de warmte komt dat hij niet goed eet,
Zou dat ook niet kunnen?

Edit: in het begin is hij wat verwend omdat hij toen moest aankomen,
maar dat is nu zeker niet meer zo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:04

Je zegt dat ie als beloning Frolic brokjes krijgt?
Maar dat is al voer uit het 'goedkopere' assortiment. Wat is dan het merk van het voer dat je hem dagelijks geeft?

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:29

frolic staat volgens mij op 1 qua slechtste voedersoorten daarna bonzo en pedigree pal... mischien ook wel fijn om te weten;)
neem nooit brokken waar kleurtjes in zitten..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:33

volgens mij hebben honden met wormen een enorme eetlust maar komen niet aan....ik denk dat er iets anders aan de hand is,wat meer dan geen trek hebben in bepaald soort voer.
Hoe oud is je hond?
Ik zou naar de da gaan,gebit laten nakijken en eventueel bloed laten prikken,misschien dat daar wat uitkomt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:22

Jen33 schreef:
frolic staat volgens mij op 1 qua slechtste voedersoorten daarna bonzo en pedigree pal... mischien ook wel fijn om te weten;)
neem nooit brokken waar kleurtjes in zitten..

Heel veel soorten 'goedkoper' voer bevatten ruwe celstof... dat is eigenlijk 'vulling zonder voedingswaarde' om het meer 'massa' te geven. Ze zijn er op een gegeven moment achter gekomen dat dit voer door grote multinationals geproduceerd werd, die hun afvalstoffen (na het maken hun shampoo's, maandverband, wc verfrisser, etc...) moesten dumpen. Nu kost het legaal dumpen van alle afvalstoffen veel meer dan het hergebruiken dat is 1 van de grootste redenen dat ze honden en kattenvoer zijn gaan produceren. Het zijn ook de grote merken geweest die rare propaganda de wereld ingeholpen hebben als het feit dat honden 'vals' zouden worden na het eten van vers vlees... ze zouden dan bloed geproefd hebben. Pffffff..... Koe (ondertussen zit de gekste rommel in het voer.... zelfs tapijtvezels om het te binden)
Wat is nu mijn punt? Al die merken bevatten dus stoffen die ten eerste niet erg smakelijk zijn, maar ten tweede ook nog de nr.1 oorzaak zijn van explosieve groei van kanker bij huisdieren.
De manier waarop deze merken, ook duurdere merken als Eukanuba, hun voer testten in het verleden... en misschien nog steeds wel, wie weet het zeker (honden op ijzeren roosters zetten zodat ze de stront niet hoeven op te ruimen, de huid van de achterposten afhalen zodat de pezen zichtbaar zijn en ze kunnen zien welk effect het voedsel daarop heeft, de stembanden doorsnijden zodat ze niet kunnen blaffen of janken van de pijn).
Er zijn heel wat merken die wel gezond en verantwoord zijn..... Zoals: Yarrah, Farmfood, Duck... en nog vele anderen.
Het staat allemaal wel op: http://www.barfplaats.nl/

Het is jammer dat veel mensen bovenstaande zaken niet weten, niet willen weten of zich daar niet in verdiepen.
Goed voer is in gebruik niet heel veel duurder, je hoeft er minder van te gebruiken want het is veel voedzamer. Veel honden zouden zich beter kunnen voelen, er beter uit kunnen zien, en minder vaak op latere leeftijd kanker krijgen...
Als je een dier koopt, kost dat altijd geld wanneer je er goed voor wil zorgen. Het is sneu om daar maar het goedkoopste van het goedkoopste aan te voeren.

Dit is niet zozeer gericht aan ts hoor, maar ik zie dat erg vaak bij hondenbezitters... ze willen graag ene hond, maar het mag niets kosten.... Huilen

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:41

@ninx; Het lijkt me sterk dat ze deze proeven nog doen. Maar dat het in het verlede gebeurd is, is vreselijk.
Bij barf heb ik me twijfels. Volgens mij begint dit een nieuwe 'hype' onder de hondenbezitters te worden.
Ik zelf voer geen Barf. Dit om dat 2 van de drie baknijd hebben (door altijd op straat te hebben geleefd, kan ik me er iets bij voorstellen dat je je eten verdedigt) dit word dan dus steeds strijd om een klein restje wat er nog ligt.

Ik vind nog altijd, dat je eigenlijk niet kan zeggen welk voer goed of slecht is. Het is per indivdu anders. De ene doet het goed op Eukanuba en de ander weer op Fokker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:22

.

Goed voer is in gebruik niet heel veel duurder, je hoeft er minder van te gebruiken want het is veel voedzamer. Veel honden zouden zich beter kunnen voelen, er beter uit kunnen zien, en minder vaak op latere leeftijd kanker krijgen...
Als je een dier koopt, kost dat altijd geld wanneer je er goed voor wil zorgen. Het is sneu om daar maar het goedkoopste van het goedkoopste aan te voeren[

Dit is niet zozeer gericht aan ts hoor, maar ik zie dat erg vaak bij hondenbezitters... ze willen graag ene hond, maar het mag niets kosten.... Huilen[/quote

goed voer is wel veel duurder,het slechtste wat in hondenvoer zit zijn de antioxydanten.
Bij de" normale prijs "brokken is dat de bht(door de e.u goedgekeurde antioxydant),dat is gif.
Als je echt goed wilt voeren moet je zoeken naar brokken met vitamine E als antioxydant(tocopherol)
Die kosten ongeveer 50 euro per 20 kg.
Dat is in mijn geval niet te doen ,ik heb 7 honden, allemaal tweedehands,van de straat of uit het asiel,dan kun je zeggen,heb ze dan niet als je geen duur voer voor ze kunt kopen....
Ik vind dat ze het bij mij goed hebben...anders waren ze of dood of nog in het asiel
Ze krijgen niet de allergoedkoopste brokken,maar zeker ook niet de duurste.
Ik denk ook dat de leefomstandigheden er veel toedoen,die van mij lopen de hele dag buiten,spelen met elkaar en hebben geen stress..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:32

Nikki__ schreef:
@ninx; Het lijkt me sterk dat ze deze proeven nog doen. Maar dat het in het verlede gebeurd is, is vreselijk.
Bij barf heb ik me twijfels. Volgens mij begint dit een nieuwe 'hype' onder de hondenbezitters te worden.
Ik zelf voer geen Barf. Dit om dat 2 van de drie baknijd hebben (door altijd op straat te hebben geleefd, kan ik me er iets bij voorstellen dat je je eten verdedigt) dit word dan dus steeds strijd om een klein restje wat er nog ligt.

Ik vind nog altijd, dat je eigenlijk niet kan zeggen welk voer goed of slecht is. Het is per indivdu anders. De ene doet het goed op Eukanuba en de ander weer op Fokker.

@ Nikki: het punt is dat we dat niet weten... wie controleert het, waar zijn eventuele nieuwe laboratoria gevestigd? Wanneer een concern zich daar 1x schuldig aan heeft gemaakt, is mijn vertrouwen daarin volledig zoek...

Ik kan me voorstellen dat Barf-en niet voor iedereen geschikt is. Ik heb er echter goede tips, en goede merken gevonden waarvan de grondstoffen een stuk beter/ veiliger/ gezonder zijn. Ook op andere fora/ sites kun je daar veel over vinden. Maar toevallig heb ik de dingen die ik graag wilde weten gevonden op Barfplaats.
Eukanuba bevat volgens mij echt teveel eiwit, meer dan gezond is voor een hond. Mijn hond ging er echt van stuiteren (ik wist toen nog niets van die dierproeven), ik heb toen de eiwitlevels gechecked en die gingen door het dak. Overstappen naar een ander merk zorgde voor betere en minder ontlasting, een mooiere vacht, en ze is minder druk....

Ik denk wel dat er merken zijn die uitgesproken 'slecht' zijn voor de gezondheid van je hond. Je kunt daar veel over vinden op internet gelukkig.

@ Geerke: ik heb ook een tweedehandsje en koop het beste dat er te krijgen is. Dat is gewoon een keuze, en dat is iets dat iedereen natuurlijk zelf moet bepalen. Zolang je idd niet het allergoedkoopste voer koopt, en je bewust bent van de 'echte' troep die erin kan zitten en dat omzeilt ben je ook al een heel eind op weg denk ik. Ik kan begrijpen dat je voor zoveel honden heel wat meer geld kwijt bent. En idd, voor die zwervers geldt... of je neemt ze in huis en geeft ze iets minder duur voer... of ze gaan op straat sowieso hartstikke dood.... en vaak door toedoen van 'diervriendelijke' mensen.... Zuid Europese honden zijn vaak op de verkeerde plek geboren Huilen Heel triest....
Laatst bijgewerkt door Ninx op 11-05-08 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:35

probeer eens wat andervoer. onze hond was af en toe gewoon uitgegeten op der voer. ze was ook een moeilijke eter. wij deden ook gewoon wat zachtvoer(blikvoer) erdoorheen gewoon klein beetje erdoorheen en dan at ze het al beter. ze kreeg er altijd welwat overheen of doorheen zodat ze beter at.