vraag over rechtzaak maken tegen eigenaar van hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

radnah2

vraag over rechtzaak maken tegen eigenaar van hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 10:49

Om het ff snel uit te leggen: Mijn hondje (yorkshire terrier) is gisteren aangevallen door 2 honden (american stafford terriers (later hoorde ik via anoniem persoon dat het kruizingen zelfs zijn)). Helaas is hij vandaag (vanmorgen vroeg) overleden aan zijn verwondingen (gebroken rib, gekneusde ribben en waarschijnlijk zijn longen doorboord want hij blaasde zichzelf op). Ben naar DA geweest maar achteraf had die hem dus ook niet meer kunnen redden (zou operatie laten doen maar was zo wie zo te laat geweest want hij moest helemaal naar amsterdam en dan vandaag of morgen geopereerd worden).

Nou zijn wij bezig met een rechtzaak tegen die mensen van die honden want ze staan al langer bekend om dat ze kleine hondjes pakken. En we hebben min 1 getuige die alles gezien heeft en nog getuigen die zeggen dat ze weten dat ze kleine hondjes grijpen (helaas wist ik dit dus niet van te voren).

Nou is mijn vriend nu in gesprek met de rechter en hij zegt dat alles lukt dat we dan de DA rekeningen vergoed moeten krijgen en de kosten van de hond (dus de waarde van zo'n hond) of een nieuwe hond maar daar zijn we nog niet aan toe. Als het lukt dan gaat ie vanavond eerst naar die mensen toe om te vertellen dat we die kosten terug willen hebben (wat hierboven dus allemaal staat) en willen ze dat niet dan maken we er een rechtzaak over. Ik denk zelf dat ze het niet willen want ze wilde ook eerst niet aan de operatie mee betalen dat we dat vertelde (later zeiden ze weer 50/50 omdat mijn hond los liep Boos! (die van hun liepen ook los) (en mag daar los lopen))

Maar nou wil ik dus weten of er mensen zijn die er ervaring mee hebben en hoe hun dat gedaan hebben en wat er van gekomen is (wat er dus uiteindelijk gebeurd is?).

Firedancer

Re: vraag over rechtzaak maken tegen eigenaar van hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:24

Wat een verdriet!

Natuurlijk ben je kwaad en ik kan mij goed voorstellen dat, hoewel het je hondje natuurlijk nooit terug brengt, je graag de DA kosten wilt terug krijgen van je. Op zijn minst.

Houdt je alleen wel in je achterhoofd dat ALS je een rechtszaak aan gaat, dat de kans heel groot is dat deze twee honden (als het inderdaad kruizingen zijn) dat waarschijnlijk met de dood zullen moeten bekopen?
Voor dat je hierop reageert: ik begrijp dat het niet jouw verantwoording is dat deze mensen deze honden in het bezit hebben zonder de benodigde papieren, maar daar kunnen ook de honden niets aan doen. Zij dragen echter wel de consequenties.

Ik zeg dus nadrukkelijk niet dat je het niet moet doen, maar neem het wel even mee in je overweging voordat het je misschien later overvalt.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:30

Citaat:
Houdt je alleen wel in je achterhoofd dat ALS je een rechtszaak aan gaat, dat de kans heel groot is dat deze twee honden (als het inderdaad kruizingen zijn) dat waarschijnlijk met de dood zullen moeten bekopen?
Voor dat je hierop reageert: ik begrijp dat het niet jouw verantwoording is dat deze mensen deze honden in het bezit hebben zonder de benodigde papieren, maar daar kunnen ook de honden niets aan doen. Zij dragen echter wel de consequenties.

Jammer voor de honden maar beter voor de buurt.!!!
Ik vind het niet meer dan normaal dat zulke honden een spuitje krijgen Ja
Ik zou het gewoon met je advocaat overleggen. Let wel op dat het altijd je zelf ook geld gaat kosten ( lees uren advocaat ect)
Dus hangt van het bedrag etc af wat je aan d.a kosten kwijt bent.
Wel zou ik van de honden echt een zaak maken, dierenbescherming .. of dat soort instanties die hiervoor kunnen ingrijpen!!
Succes

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:44

ik heb er geen ervaring mee, maar ik ben het met doom eens hoor. Zulke honden horen niet op straat en al helemaal niet LOS. Een hond als slachtoffer is natuurlijk SUPER erg, maar wat als het de volgende keer een klein kind is!

Onze hond is van de week ook gegrepen, 13 hechtingen waarvan 4 echt in de spier... wij willen die kosten ook gaan verhalen op de eigenaar van de andere hond...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:27

[NM] -> [BB]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:51

Geef ze gewoon aan bij de politie. deze honden hebben al andere honden te pakken gehad ook. Als het inderdaad kruizingen zijn, zijn ze illegaal en zullen ze inderdaad worden ingeslapen. En in dit geval terecht denk ik!

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:57

het is idd sneu voor de beide honden die dan waarschijnlijk worden ingeslapen, maar goed als dit vaker gebeurd, brrr moet er niet aan denken zo´n hond op straat tegen te komen.

en zoals Shiloh al zegt straks is het een klein kind....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:04

aangifte doen bij de politie..

en je advocaat om advies vragen....

Als jouw hond was aangelijnd had je recht op 100 %..
van de kosten..
Maar ook die liep los, dan wordt het meestal 50 / 50...
Maar dat is puur WA verzekering verhaal..
Zou gewoon je eigen verzekering bellen en vragen hoe het zit..

Je moet je ook even afvragen, of je het allemaal wilt doen.. (rechtzaak)
aangezien het tijden gaat duren..
en je er zelf maar zin in moet hebben, na wat er met je
hondje is gebeurt..

in ieder geval sterkte.. met het verlies van je Yorkie..

Overigens snap ik het stuk van opereren.. en dat dat pas
dag later kon.. niet helemaal....?
Als hond (of mens of .. nou ja maakt niet uit..) longperforatie heeft..
dan moet je daar direct iets aan doen..
Zeker als het aan 2 kanten zou zijn.. En dat kan je zien op een
rontgen foto... (gebroken ribben ook... maar er kan natuurlijk
ook een hoektand van de aanvaller door zijn borstkas zijn gegaan..)
Of heeft de dierenarts dat gedaan? (drain?/ zuurstof? etc...)
Zegt natuurlijk niet dat je hondje het dan overleefd had....

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 15:43

Over het opereren weet ik ook niet helemaal maar dat zei de DA maar daar ben ik ook wel erg boos op want de eerste DA zei alleen gekneusde ribben en de 2de kon duidelijk voelen dat het gebroken was. En ik hoorde later van mijn zus (die als DA assisente werkt en voor DA leert) dat ze normaal altijd een foto laten maken als zoiets gebeurd. En nu gebeurde het pas bij de 2de keer en dat nog nadat de DA uit utrecht dat verteld had (daar moesten ze mee bellen). Lekker zeg! Maarja daar denk je achteraf pas aan op dat moment vertrouw je (ik teminste wel) op wat de DA zegt. Daar hebben ze dat beroep toch voor genomen? Maarja maakt verder niet uit. Krijg m'n hondje er niet mee terug!!

Mijn vriend heeft gesprek gehad en ten eerste krijg ik een pro deo (ofzo) advocaat omdat ik bijna niet werk (enkele uurtjes per maand bij uitzendbureau (komt nu wel ff van pas)). Dus die is dan gratis.

Daarnaast heeft diegene gezegt dat we gemid recht hebben op 1100 euro hoe dan ook. Daarvan is DA kosten (die gemaakt zijn aan de hond), 550 ong is de hond waard en nog eens 350 verliesvergoeding (volgens mij is daar een andere naam voor maar kom er ff niet op).

En van het los lopen is niet van orde omdat hun honden ook los liepen dus dat is het zelfde als ze alle 3 vast waren. Was dus alleen anders geweest als hun honden vast waren en die van mij los en dat het dan gebeurde. Maar dat was dus niet zo.

Over het inslapen van de honden heb ik zeker weten ook aan gedacht en ook met andere mensen over gehad maar als ik het niet doe dan grijpen ze volgende keer weer een hond, en weer een en dan misschien wel een kind. Ik wil dit allemaal gewoon voorkomen. Als iemand dit eerder had gedaan dan had mijn hondje nog geleefd. Ik wil dus gewoon voorkomen dat iemand zelfde sh*t meemaakt als ik nu want het was echt mijn maatje en nam hem bijna overal mee naartoe.

Ik vind het beetje zielig voor die honden maar ik heb zeker geen medelijden met die mensen want ze hadden er eerder wat aan kunnen doen. Muilkorf omdoen? Waarschuwen?

Aangifte bij de politie is gedaan en vanmiddag is weer gebeld en toen zei die vrouw van de politie dat ze een mailtje zou sturen naar de hondenbrigade van de politie (of iets in die richting?) en zij zei dat er hele grote kans is dat ze afgemaakt worden.

Maar in iedergeval word er nu een brief gemaakt en die leveren we vanavond bij die mensen van die honden af. Daarin staat dat ze ons 1100 euro schuldig zijn en binnen 2 weken (dacht ik) moeten reageren. Gebeurd dat niet of betalen ze niet dan word er een rechtzaak van gemaakt.

Ook hebben we aantal mensen ingelicht over de situatie (soort van waarschuwing) en veel mensen zijn erg boos en bang (veel mensen hebben bij ons in de buurt een kleine hond (of meerdere)). En vanmiddag/vanavond lichten we de campingbeheerder (we wonen in een chalet op een camping) ook nog eens goed in wat er allemaal gebeurd is. Hij hoeft van mij hun niet weg te sturen ofzo maar zou toch wel fijn zijn dat mensen gewaarschuwd worden.

En om heel hard te zijn (sorry hoor) maar hun hebben mijn leventje verwoesd door mijn maatje pijn te doen waar die uit eindelijk dood aan is gegaan. Dus ik heb zeker geen medelijden of spijt als hun leven ook eens goed verwoesd worden. Maar ik denk dat wel gebeurd als ze het geld moeten betalen en dat de honden worden afgemaakt.
Laatst bijgewerkt door radnah2 op 08-05-08 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 15:48

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:53

Dus als ik het goed begrijp uit je verhaal worden de honden niet afgemaakt, als ze het bedrag betalen wat ze jullie verschuldigd zijn?

Zou wel een vreemde gang van zaken zijn .. als de honden geen papieren hebben, dat ze niet worden ingenomen.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 15:58

doom schreef:
Dus als ik het goed begrijp uit je verhaal worden de honden niet afgemaakt, als ze het bedrag betalen wat ze jullie verschuldigd zijn?

Zou wel een vreemde gang van zaken zijn .. als de honden geen papieren hebben, dat ze niet worden ingenomen.

Nee, als alles doorgaat moeten ze 1100 euro betalen EN de honden worden afgemaakt. Maar het bedrag gaat via de rechter en het afmaken gaat via de politie volgens mij (of dierenbescherming of in die richting).

Owja en het bedrag is zeker dat we dat krijgen (heeft advocaat zelf gezegt dat we daar recht op hebben zo wie zo).

Maar het afmaken is dus niet zeker. Maar er is dus wel een grote kans dat het gebeurd. Maar anders is er ook kans dat ze verplicht moeten gemuilkorft worden (gebeurd dat niet dan is er nog grotere kans dat ze worden afgemaakt) en niet meer los mogen. Maar daar gaan we nog wel verder achteraan.
Laatst bijgewerkt door radnah2 op 08-05-08 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:03

radnah2 schreef:
doom schreef:

Nee, als alles doorgaat moeten ze 1100 euro betalen EN de honden worden afgemaakt. Maar het bedrag gaat via de rechter en het afmaken gaat via de politie volgens mij (of dierenbescherming of in die richting).

Nou laten we daar allemaal maar op hopen!!! Bloos
Meis, ik wens je heel veel sterkte de komende dagen .. je zal wel heel wat op je dak krijgen ..!! Met name de eigenaren van de honden!!
Ik hoop dat het allemaal snel voorbij is voor je Ach gut

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:08

Veel sterkte met het verlies van jullie hond.
Waarom horen deze honden niet op straat? omdat ze een hond gebeten hebben? Of omdat het vechthonden zijn?
Als je weet dat je hond kleine honden bijt dan moet je hem aanlijnen ongeacht welk ras je hebt.
Hopelijk krijgen jullie de onkosten vergoed , alleen krijg je de hond er niet mee terug.
Zo erg dat mensen niet beter op hun honden letten.

Ik weet alleen niet of je een onkosten vergoeding krijgt , aangezien beide honden losliepen.
Als hun zeggen dat hun hond nog nooit gebeten heeft dan word het jullie woord tegen dat van hun.
hopelijk wil er iemand getuigen waarvan de hond ook gegrepen is.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 16:13

gelukkig heb ik 6 mei de sleutel gekregen van mijn nieuwe huis (niemand weet daarzo waar het is). Dus ik ben lekker binnenkort toch weg (heb ik natuurlijk wel aangedacht want ik zie het al helemaal voor me dat ik 's avonds alleen ben thuis en dat zij hysterisch langs komt. brrr liever niet )

Citaat:
Waarom horen deze honden niet op straat? omdat ze een hond gebeten hebben? Of omdat het vechthonden zijn?

Als het goed is beide maar voor mij is het vooral omdat ze honden aanvallen. Ik wil het leed besparen voor de volgende.

Als het een "verboden" ras was zonder stamboom maar super lieve hond(en) dan zou ik het echt niet laten doen hoor dus ik doe het niet vanwege het ras. Maar deze honden zijn niet lief want anders hadden ze mijn hondje niet zo te grazen genomen (en al die andere hondjes)

En ik kan het natuurlijk wel laten maar hoeveel hondjes moeten er dood gaan, gewond raken? In deze situatie heb ik meer medelijden met de slachtoffers van de beten dan van die 2 honden.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:19

Ik vind persoonlijk dat de eigenaren een aanlijnplicht moeten krijgen voor de honden en misschien een muilkorf om.
Maar ik weet niet hoe het bij jullie in de buurt is.
Maar hier ben je verplicht om je hond in de woonwijk aangelijnd te hebben.
Dus dan zijn jullie beide fout.
Het blijven honden en ze kunnen altijd bijten omgeacht het ras.
Wat had je gedaan als het geen vechthond was.
En (kleine) hondagressie is iets anders als mensagressie dus dat houd geen verband met elkaar.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:22

TS, wat erg voor je, heel veel sterkte!

Ik hoop echt dat die honden afgemaakt worden. Het is totaal onverantwoord omzoiets in een woonwijk te laten loslopen. stel je voor dat ze volgende keer een kind pakken!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:53

Citaat:

Sterker nog, ik zou in zo'n geval aangifte doen bij de politie en zorgen dat die honden afgemaakt worden.
Bij mij in de buurt loopt ook een hond die RADregels voldoet en die niet te vertrouwens is en als die ook maar 1 poging doet mijn hond te pakken is het klaar, over en uit voor die hond.

Sterkte met zo'n verlies, ik hoop dat jullie eea vergoed krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:49

meissielief schreef:
Ik vind persoonlijk dat de eigenaren een aanlijnplicht moeten krijgen voor de honden en misschien een muilkorf om.
Maar ik weet niet hoe het bij jullie in de buurt is.
Maar hier ben je verplicht om je hond in de woonwijk aangelijnd te hebben.
Dus dan zijn jullie beide fout.
Het blijven honden en ze kunnen altijd bijten omgeacht het ras.
Wat had je gedaan als het geen vechthond was.
En (kleine) hondagressie is iets anders als mensagressie dus dat houd geen verband met elkaar.

En als deze hond verboden is , is het gewoon einde verhaal. En in dit geval terecht als er al meerdere honden gegrepen zijn!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:17

marielleaartsen schreef:
het is idd sneu voor de beide honden die dan waarschijnlijk worden ingeslapen, maar goed als dit vaker gebeurd, brrr moet er niet aan denken zo´n hond op straat tegen te komen.

en zoals Shiloh al zegt straks is het een klein kind....

ik word er eigenlijk een beetje moe van dat mensen dit denken..
hondagressie is TOTAAAAAAAAAAAAL iets anders dan mensagressie en kan je dus TOTAAAAAAL niet met elkaar vergelijken

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:17

TS.. erg vervelend voor je en sterkte met het verlies van je hondje

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:43

erg veel sterkte met het verlies van je maatje.
ik snap echt wel dat je heel erg boos bent. vooral op de eigenaren omdat ze kennelijk wisten dat ze andere honden vaker gepakt hebben. wat een gedoe ook met rechters en advocaten. ik ben een tijd geleden onze pup van 12 weken kwijt geraakt door een tinker die haar helemaal zomaar verrot getrapt heeft. natuurlijk heel anders dan 2 honden maar ook erg verdrietig.

zelf heb ik 3 honden waarvan 2 kleine jackrussels. 1 daarvan is best onzeker en is aan de riem dan best een bitch vooral tegen grote honden. als ze all 3 loslopen waar ze los mogen luisteren ze gewoon goed en vallen verder niemand lastig alleen is er toch af en toe een hond die ze uitdaagt of hun aanvalt. en zal je altijd zien die ene onzekere lastigvalt en dan word er gesnauwt. ik moet haar dus ook echt in de gaten houden en als ik het niet vertrouw aanlijnen. welk ras het is maakt dus echt niet uit. alleen heb ik met die van mij het risico dat als ze wel gaan vechten die van mij word verscheurd.

nogmaals veel sterkte heb je vast nodig in zo'n moeilijke tijd. ik denk dat de eigenaren het je niet makkelijk gaan maken namelijk.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 19:33

thnx allemaal!

Kan het allemaal goed gebruiken. Ik ga het er nog erg moeilijk mee krijgen met het verlies ben ik bang.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:49

inderdaad aangifte doen en aansprakelijk stellen Lachen Hun verzekering vergoed alles, dus er is geen reden voor hun om moeilijk te doen....... en doen ze dat wel, dan zijn het de prototypen RAD eigenaren........ helaas bevestigen ze dan het vooroordeel Lachen

Ik snap het zowizo niet, als je al weet dat je honden kleine hondjes pakken dan doe je toch alles in je macht om dat te voorkomen

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 19:57

blijkbaar niet! later op de dag liet ze de honden uit en kwam er iemand langs met een klein hondje (die was bekend met wat er die ochtend gebeurde) en toen zei die vrouw dat ze wel langs kon met kleine hond want ze waren rustig.

sommige mensen hebben gewoon een bord voor hun kop en helaas zijn de dieren er vaak de dupe van. En dit keer mijn maatje ook Boos!