Volgens een collega van me kunnen mensen die verkouden zijn hun katten hiermee besmetten/aansteken. Dit naar aanleiding van het feit dat ik met een flinke verkoudheid rondloop en één van mijn poezen met een soepoogje. De nachten brengen we in elkaars nabijheid door (heel knus), en zo zou ik haar aangestoken hebben. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat katten gevoelig zijn voor mensenziekten/virussen, maar ik kan er natuurlijk naast zitten...
Ja, dat kan. Een van de meest voorkomende (verkoudheids) virussen is het Corona virus, er bestaan tientallen stammen van dit virus, een stuk of 14 zijn overdraagbaar tussen mensen en katten.
Het corona virus is niet erg heftig normaal gesproken. Voor katten kan dit wel dodelijk zijn als dit zich muteert (FIP) komt niet vaak voor, maar is voor katten altijd dodelijk. Vandaar dat ik daaar onderzoek naar gedaan heb (en dit dus weet) ik heb 3 katten verloren aan FIP.
Gelukkig wordt er momenteel een hoop onderzoek naar gedaan ivm SARS (ook een corona virus-relatie)
Ja dat kan, ratjes kunnen ook je verkoudheid overnemen. Daarom is het verstandig als je verkouden bent, niet teveel met je gezicht tegen je dier te zitten..
Dat heeft weinig zin denk ik als ze alleen een traanoogje heeft. Als ze nu echt ook "verkouden" wordt wel.
Het muteren van corona virus komt niet vaak voor, en is als het gebeurt(en dan alleen bij katten <3jr en >10jr), dan is er niets aan te doen. Maak je niet teveel zorgen!
Ja, zover reikt mijn wiskundige kennis ook nog wel , maar is verder niet verkouden (vandaar dat ik gerustgesteld was), 't is alleen maar een soepoogje (en dat was vandaag trouwens helemaal schoon ). Heb ook nog even de DA gebeld, en ga voor de zekerheid morgen wel even een tubetje zalf halen.