Hond uit asiel of juist pup?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

frisiangirl

Hond uit asiel of juist pup?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 11:28

Wij zijn van plan volgend jaar, als ons huis klaar is, een duitse herder aan te schaffen. Beide hebben wij ervaring met honden, niet met herders overigens. Omdat we een bedrijf hebben waar geregeld klanten over de vloer komen, willen we een hond die mensen niet afschrikt (Natuurlijk is een herder , of sowieso een hond voor sommige mensen al afschrikkend), maar 's avonds wel waaks is.
Ik wil wel graag een pup, omdat ik het fijn vind om een hond naar mijn hand te zetten vanaf kleins af aan. En ben ook van plan training te volgen. Daarentegen , als ik dan die herders in het asiel zie, vind ik mezelf een beetje egoistisch..... Die honden hebben ook recht op een goed leven (en dat krijgen ze zeker wel bij ons). Maar is een hond uit het asiel halen vragen om problemen? Is er niet vaak wat met deze honden gebeurd? En verteld het asiel wat er met de hond is gebeurt en wat de reden van afgifte is? Ik hecht me namelijk snel aan dieren en wil niet na 2 maanden een hond terug moeten brengen. Een hond is bij mij voor het leven.
Wie heeft er ervaring met een hond uit het asiel en wat raden jullie aan?

Anoniem

Re: Hond uit asiel of juist pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:39

Een asiel moet de geschiedenis van zo'n hond aan jou vertellen. En als jij geen hond wilt met een heftige geschiedenis hoeft dat niet. Mijn ouders hadden voorheen wel een hond uit het asiel die vreselijk mishandeld was, toen was ik nog niet eens geboren. In het begin moest hij aan alles wennen en was het heel moeilijk maar hij was al snel gewend. Hij is alleen nooit gewend geraakt aan plaatsen waar veel mensen waren. Hij was liever thuis en niet tussen de mensenmassa's. Maar ik ben samen met deze hond opgegroeid en hij heeft nooit iets gedaan. Ja, hij is een keertje uitgevallen naar de glazenwasser die in mijn wiegje keek toen ik pas geboren was. Vond hij niet zo leuk want hij was heel beschermend over me en een vreemde man bij de wieg is dan not done Nagelbijten / Gniffelen

Ik zou zeker weten een hond uit het asiel nemen. Er zitten ook een heleboel honden die ineens niet meer gewenst zijn ivm de komst van een baby of omdat ze de hond simpelweg niet meer willen. Bedenk dat je zo'n hond een 2e kans kan geven en hoe minder honden in het asiel hoe beter. Een pup wordt toch wel geplaatst, een asielhond moet maanden wachten op iemand die komt en hem meeneemt. Dus als jij zo'n hond een kans zou kunnen geven zou dat geweldig zijn Lachen

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:36

Ik heb 2 honden een pup van nu 8 wekenen een hond vannu 2,5 die ik heb gekregen met 6 mnd.
Metbeide is het zo dat je er veel aan moet doen veel energie en aandacht in steken.

Wij zijn gewoon bij beide wezen kijken voor een 2 de hond en werder verliefd op deze pup.

Ik hoop dat deze honden nog jaren meegaan,2 hondenis eenmax bij mij,maar mocht het voorkomen misschien dat ik er dan nog een uit het asiel neem.

Gr Gemma

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:51

Je kan altijd in het asiel gaan kijken, misschien zit er wel een hond waar je gelijk verliefd op bent en nog heel veel mee kan doen en kan leren.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 13:35

Volgens mij is het zo dat als ik in het asiel ga kijken, ik met een heleboel thuis kom!! Gelukkig heb ik nog even tijd...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:09

Ik ben vrijwilliger in een asiel, en als de voorgeschiedenis bekend is (ook als die minder florisant is),bv als de hond weg moest omdat hij 1x heeft gebeten, dan vertellen wij dat !

Maar vele honden komen binnen zonder dat we de geschiedenis weten, gevonden, in beslag genomen door politie omdat de eigenaar bv naar gevangenis is, overlijden van de eigenaar etc.

Maar vele honden (en katten) worden afgestaan wegens "allergie" en de vraag is of je dan het hele verhaal krijgt ! Daar kunnen wij ook niets aan doen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:13

ik heb mijn hondje bij deze stichting weg:
http://www.hondenzondertoekomst.nl dit zijn hondjes die uit Cran Canaria komen, en dan bij een pleeggezin blijven, die hondjes zijn 24 uur per dag daar in huis, dus het gedrag kan goed in de gaten gehouden worden..
ons hondje (Dribbel) is een schat van een hond, zou haar echt niet meer kwijt willen
dit is ons hondje (de zwarte):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ORDI3VXH.jpg

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:29

frisiangirl schreef:
Volgens mij is het zo dat als ik in het asiel ga kijken, ik met een heleboel thuis kom!! Gelukkig heb ik nog even tijd...

Hier nog zo een! Maar ik heb het eigenlijk allemaal al gehad...uit het asiel gehaald, pups, en via marktplaats een advertentie gezet uit naam van mijn hond die een nieuw vriendinnetje zocht na het overlijden van mijn oude bouvier. Een pup is natuurlijk wel het allerleukste! Een uit het asiel halen geeft een heel goed gevoel, zeker als het er een is die eigenlijk kansloos is voor herplaatsing.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:25

Toen mijn vriend eindelijk "ja" tegen een hond zei, was bij ons idd ook de keus een pup of het asiel.

Ik wilde graag een asielhond ivm 2e kans geven ed. Hij niet. Hij twijfelde of hij dat aankon, omdat het meestal honden zijn die niet goed opgevoed zijn. Daarbij hebben wij 3 katten.Voordat die aan een volwassen hond zijn gewend.... Omdat ik erg graag een hond wilde, hebben wij om deze reden een pup genomen.

Een vriendin van mij heeft een windhond uit het asiel en dat is een geweldig beest!! Ze heeft heel veel tijd aan hem moeten besteden, was geen makkelijke hond.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:10

wij hebben een hond gehad (helaas overleden) die uit het asiel kwam en die was nog maar een half jaar, en wij waren zijn 4e baasje.. nou zo raar dat beestje was zo zielig elke keer maar heen en weer geschopt Boos! de enige keer dat wij hem hebben weg gebracht is naar de da voor zijn laatste spuitje..

en ik moet eerlijk toegeven net als antheman een hond uit een asiel zijn meestal anders opgevoed dan dat jij zou willen.. maar ik vind het toch ook wel supper dat er dan 1 een nieuwe kans krijgt Haha! pup kan je natuurlijk aanpassen aan jezelf Haha! en dat is een groot voordeel Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:16

Vergeet niet dat een pup heel veel tijd kost!!!!!

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:31

Ik hou dit even in de agten Bloos
Ik zou zelf voor het asiel gaan!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:09

je kan ook via een herplaatsingsorganisatie gaan. Die zijn er van de duitse herder moet je even zoeken. Daar haal je de hond weg die niet meer bij zijn huidige eigenaar kan blijven om wat voor reden dan ook.
Zo heb je altijd een vorige eigenaar om op terug te vallen en om te overleggen als er zich wel wat voor doet met de hond.
Wij hebben onze amstaff ook zo gekregen en geen asiel ertussen de vorige eigenaar wilde zelf een baasje uitzoeken en een organisatie hielp hem daarbij en wij zijn geschikt. Als we vragen hebben over de geschiedenis van de hond kunnen we altijd maar dan ook altijd bij hem terecht en is hij bereid gegevens te verstrekken !!

edit even snel gezocht:

http://www.xs4all.nl/~barto2/Index2.htm

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:16

Blijft moeilijk natuurlijk.. er zitten voor-en nadelen aan een hond uit het asiel halen. Feit blijft wel dat iedere hond een 2e kans verdient!

Als je ervaring met honden hebt en dus weet waar je aan begint kan het geen kwaad een hond uit het asiel te nemen, net zoals je dan weet wat je te wachten staat als je aan een pup begint.

Wat ik bijvoorbeeld heel moeilijk zou vinden is, stel dat het niet klikt om wat voor reden dan ook? breng je de hond dan weer terug naar het asiel? Een pup voedt je natuurlijk zelf op. Wat overigens ook geen garantie is voor een voorbeeldige hond natuurlijk..

Erg moeilijk.. maar kijken kan altijd. Zou gewoon geen overhaaste beslissing nemen en bijvoorbeeld meedere keren terug gaan naar het asiel als de betreffende hond je aanspreek.

Een pup aanschaffen kan sowieso altijd nog..

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:23

Stichting werkhonden herplaatsing bemiddeld bij de herplaatsing van (voornamelijk) herders.
Je hebt daar vaak heel net opgevoede honden die direct vanuit het huis van de oude eigenaar herplaatst worden. Omdat je de hond in zijn oude omgeving kan bekijken beperk je het risico op een hond met een "vaag" verleden...... (Even googlen, ik weet het webadres zo even niet)

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:25

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:27

Je moet veel geduld hebben wij hebben een hond gehad die was mishandeld als pup,er zat een flinke gebruiksaanwijzig bij.Maar we hebben echt vaak gedacht het gaat niet meer,maar we hebben door gezet.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:28

Dank je, die bedoelde ik inderdaad.... Ja

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:29

Ik vind een pup toch altijd wel net wat fijner.
Je hebt hem vanaf het begin af aan en dan kan je rustig aan hem wennen.

Uit het asiel kan goed gaan, maar soms weet je niet wat ie in het verleden heeft meegemaakt. Succes!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:09

Er zitten overal voor en nadelen aan. Een pup is hardstikke leuk, kan je helemaal nog zo vormen zoals je zelf wilt. Een asielhond heeft toch een geschiedenis, al zitten er megaveel ontzettend leuke honden.
Zelf help ik met het opvangen en herplaatsen van Turkse zwerfhonden. Ik moet zeggen dat ik nu helemaal daarvoor zou gaan, maar goed dat is mijn ervaring. We hebben zoveel ontzettend lieve en goeie honden daarvandaan herplaatst.
Voordat ik dit deed wist ik het ook nooit hoor, een raspup is toch wel erg leuk, maar een asielhond verdient het ook weer heel erg.
Ik zou zelf voor de asielhond gaan, en dan gewoon goed orienteren en niet gelijk voor de eerste gaan, tenzij je gelijk zoiets hebt van dit is em.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:14

als je een leuk beest in het asiel kunt vinden wat aan jou eisen voldoet zou ik er zeker 1 uit het asiel nemen Pling
toen wij weer een hond wilde toen was er in de asiels in onze buurt geen 1 hond naar onze wens... daardoor hebben wij een pup uitgekozen

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:18

Ikzelf heb een hond uit het asiel en heb er nog geen moment spijt van gehad.Foto's in m'n profiel.Heb zelf trouwens ook een tijdje in een asiel gewerkt.Heel vaak zijn het 'gevonden' dieren en als er al mensen zijn die het dier afstaan krijg je 9 van de 10 keer te horen : 'wegens allergie in het gezin'.Dus mensen die roepen dat er alleen onopgevoede dieren in het asiel zitten hebben totaal geen weet van asieldieren.Er zitten trouwens ook vaak genoeg pups van hooguit een paar maanden in het asiel.Mijn advies, ga gewoon eens kijken bij een aantal asiels in de buurt, of kijk alvast op dierenasiels .Succes met je zoektoch en het maken van een keuze Knipoog

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:16

Wij hebben een hond (rottweiler x herder?) uit het asiel.

Deze had een verleden maar wat voor een wist het asiel ook niet te vertellen.. hij was namelijk aan een boom gevonden.

Na wat tijd hier in huis wisten we precies wat de hond wel en niet had gekregen (opvoeding, voeding en meppen wel! .. liefde en aandacht niet).
Hij is hartstikke waaks en gaat echt door het vuur voor ons, ik hoef maar au te roepen en hij komt al grommend aanrennen.

Van alle honden die wij hebben gehad is deze de liefste, aanhankelijkste en waakste.
Dus mijn ervaring met een asielhond is erg goed en zou het zo iedereen aanraden, die dieren zijn je gewoon zo ontieglijk dankbaar!

Natuurlijk is de ene asielhond de andere niet.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:49

Ik zou voor een herplaatser gaan, maar dat is persoonlijk.
Vind dat oudere dieren ook een kans verdienen, vandaar dat ik mn website heb opgericht. www.hondenherplaatsing.eu
We hebben trouwens op dit moment een kruising Mechelse x Duitse Herderreu van 11 maanden voor herplaatsing. Haha!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 22:14

ik heb een herplaatser, heel netjes opgevoed kan en kent alles. Hij is al op leeftijd maar heb hem toch nog vrij vlug enkele dingen bijgeleerd.
Het heropvoeden hoeft niet altijd moeilijker te zijn als bij een pup, en er zijn er genoeg die al een hele goede opvoeding gehad hebben. Veel dieren gaan naar het asiel omdat de baasjes 'er geen weg mee kunnen' of met een naar verleden, maar lang niet allemaal!
Een herplaatser kan net soms wat makkelijker zijn omdat je niet van 0 moet beginnen.

Gewoon goed zoeken, ga naar enkele asielen, ga eens wandelen met enkele honden.
Als je bang bent dat je er onmiddelijk één meeneemt, neem jezelf dan voor dat je minstens met X-aantal honden eerst eens gaat wandelen enzo. Maak een vragenlijstje op,zodat je in je opwelling niets vergeet te vragen en dat de hond 100% aan je verwachtingen voldoet, en er geen meeneemt omdat hij 'zielig' is.

Een pup is ook veel werk,onderschat dat niet. En van herplaatsers kan je enorm veel liefde krijgen, neem dat van mij aan!

Ik had 0,0% ervaring met honden, ik denk dat ik met een pup veel meer problemen zou hebben gehad.

Succes met je beslissing en je toekomstige hond/pup!