Poes moet bevallen!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

quincy123

Poes moet bevallen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 16:50

Hoi hoi,

Wie kan mij vertellen wat de eerste tekenen zijn van het naderen van de kittens? Vuulis ( poes ) is deze week uitgerekend en zit nu heel de tijd te miauwen en vaak op de kattenbak, en likt zich van achter. Dit gedrag heeft ze niet eerder vertoont. Zijn dit de eerste tekenen? Dit is haar eerste nestje en ze heeft ook nog geen nestdrang.

Oh zo spannend! Bloos

Wie zit er nog meer te wachten op kittens?

loveyoutoo

Re: Poes moet bevallen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:05

Ik zit juist niet te wachten op kittens
Dat betekend namelijk dat de asielen weer overvol gaan zitten en wij weer plek moeten gaan zoeken voor honderden gedumpte kittens. Scheve mond
Maar helaas hebben we het eerste nestje al weer binnen....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:08

Misschien gaat het wel om een raskat, omdat ze weet dat ie uitgeteld is?

Ik keur slipnestjes ook absoluut af.
Maar daar heeft TS niks aan.

Ts heb je jezelf al wel verdiept in de bevalling?
Er kan een hoop misgaan!

de tekenen die jij noemt kunnen idd tekenen zijn van een naderende bevalling.
Heeft de poes al een plekje uitgekozen?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:11

crossmonster schreef:
Misschien gaat het wel om een raskat, omdat ze weet dat ie uitgeteld is?

Het was alleen een reactie op de zin 'wie zitten er nog meer te wachten op kittens'.
Ik zeg toch ook niet dat de ts verantwoordelijk is voor de volle asielen.
Ik ben wel benieuwd naar het verhaal achter deze zwangerschap Ja

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:12

ohh ok Clown

Daar had ik overheen gelezen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:14

Quincy123 hou dr binnen, en goed in de gaten houden, hier begint het meestal met zoeken en verstoppen om een nestje te maken maak dan meestal zelf een werpkist.

Succes met je poes hoop dat het allemaal goed gaat!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:15

wij hebben een keertje een poesje gehaald van een boerderij. ze vertelden ons dat het poesje nog heel jong was en dus nog niet kon worden gesteraliseerd. dus wij moesten daarmee nog een maand wachten. toen ik jarig was zei mijn oom: is die kat van jullie zwanger? wij naar de dierenarts en ja hoor: ons half jaar oude poesje was zwanger. omdat ze erg jong was dachten we dat het misschien niet goed zou gaan, maar ze was een prima moeder. wij zagen dat ze bijna moest bevallen aan dat ze een plekje had uitgekozen. wij konden trouwens erg makkelijk baasjes vinden voor onze jonge katjes. 1 wou niemand hebben, dus die hebben we zelf gehouden Haha! . veel suc6!

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 19:52

Het eerste poesje is er! een zwarte!

Hoe we aan deze Poes komen: We hebben haar uit het asiel, het asiel zit op dit moment erg vol met katten met kittens. Het einge wat wij doen is deze kat opvangen tot ze haar kittens heeft en deze 8 weken zijn. Dan gaat ze weer terug naar het asiel om de kittens te herplaatsen. Alleen een extra hulpje dus.

Bedankt voor al jullie reacties!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:54

mijn poes is ook ongewenst zwanger geraakt en ben eigenlijk wel benieuwd hoe lang ze dragen en hoe je herkent als ze bijna gaat bevallen? ( poesje was nog te jong om te steriliseren en is dus door de pil heen zwanger geraakt)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:57

Oke spannend, nu moet het vrij snel gaan. Meestal zit er een half uur tussen 2 kittens in, soms wat korter, soms wat langer. Duurt het langer dan 2 uur, dan zou ik de dierenarts raadplegen.

Goed navoelen , heel voorzichtig, in de buik of er nog kittens zitten. Soms stopt een poes terwijl ze nog niet klaar is met bevallen.

Maar meestal gaat alles erg vlot en goed bij een kat!

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 20:00

Bedankt voor je reactie! het is nu alweer een uurtje geleden dat de eerste is gekomen, en weet zeker dat er nog 1 in zit. Duurt het inderdaad langer dan 2 uur raadplegen we de dierenarts.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:02

Je kunt zachtjes dr buikje masseren. Zo kan ze weer weeen krijgen.

Als een van mijn poezen bevalt, dan masseer ik ook zachtjes de buikjes, vinden ze vaak erg lekker en de bevalling lijkt dan wat vlotter te gaan.

Heb je een weegschaal?
Wil je het helemaal goed doen, dan weeg je de kittens elke dag (eerste twee weken zelfs 2 x ) om te zien of ze allemaal genoeg groeien . Lachen

Succes verder !
Ik moet helaas slapen. Als je vragen hebt, verwijs ik je naar het boktcatterytopic, daar zitten nog meer poezenfokkers !

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 20:06

Ja de weegschaal staat al klaar!
Het duurt nu wel erg lang voordat de tweede komt. Ga zo even proberen of ik bij haar mag komen om haar buikje te masseren.

Zo gelijk even opzoek naar het catterytopic Haha!

De poes lijkt nu te slapen..?

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:07

http://www.kattenplaza.nl daar kun je veel informatie vinden.

Ik kan je een paar tips geven voor je :

1: geef je kat een eigen plekje , zet daar iets van een doos ofzo neer met oude doeken erin. En zorg ervoor dat ze daar ook met rust gelaten wordt.
2: Ze verliest als eerste een slijmprop als de daadwerkelijk bevalling begint. Dit herken je wel als je het ziet.
En laat vooral haar het werk doen als ze bezig is. Moeder natuur leert het haar wel.

hierbij nog een quote van een andere site:

Op een gegeven moment krijgt de poes weeën en persweeën. Zorg dat je rustig bij de poes zit, en dat je goed gewassen en gedesinfekteerde handen hebt. Na eventjes zie je een vlies komen met hierin een hoofdje (in sommige gevallen zie je een staartje: stuitligging). Na een paar maal persen komt er een kitten met een vlies daaromheen ter wereld. Zorg dat moeders in de kist/doos blijft! Soms is het vlies niet gebroken en komt het kitten in het vlies naar buiten. Wanneer er geen beweging in zit, komt het wel eens voor dat moeder aan zo’n kitten geen aandacht besteedt, terwijl het toch niet dood hoeft te zijn. Maak in zo’n geval snel het vlies stuk en haal het kitten eruit. Meestal neemt moederpoes het dan wel weer over.
Ze zal het kitten nu helemaal schoonwassen en droog likken. Hierdoor wordt meteen ook de ademhaling gestimuleerd. Alleen ingrijpen als moeder niets met het kitten doet. Ze zal de navelstreng ook zelf doorbijten. Als moeder de navelstreng niet doorbijt, mag je helpen door met je nagels ongeveer 3 cm vanaf de buik van het kitten de navelstreng door te knijpen. Pas op niet trekken, dit veroorzaakt een navelbreuk. Het beste is om een navelstrengklem erop te zetten en dan aan de kant van de placenta de navelstreng met een gedesinfecteerde scherpe schaar af te knippen. Schaar desinfekteren als volgt: eerst handen wassen en dan de schaar daarna desinfecteren met 70% alcohol of Betadine jodium 10%. Dit desinfecteren moet je op het laatste moment doen anders heeft het geen zin.

Moeder eet de placenta op, dit is heel erg belangrijk voor haar voedingsstoffen en de melkproductie. Als moeder rustig is, kruipt het kitten waarschijnlijk direct naar de tepel. De allereerste melk is zeer belangrijk voor het kitten (colostrum). Indien de weeën doorgaan zonder dat er een kitten geboren wordt, wacht dan niet te lang ( niet langer dan een uur ) maar schakel een dierenarts in. Tel bij ieder kitten of er een placenta is meegekomen. Zo niet, dan moeten deze later alsnog allemaal komen. Gebeurt dit niet na enkele uren na de bevalling, schakel dan eveneens een dierenarts in. Kortom, bij twijfel over het welzijn van de moederpoes of 1 van de kittens, gelijk een dierenarts laten komen!

edit: ik las al dat je kat haar 1e kitten heeft. succes met de rest!!!!

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 20:27

De weeën beginnen weer!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:28

probeer haar gerust te stellen. Ik heb bij mijn kat mijn hand tegen haar achterpootjes gedaan zodat ze daar tegen af kon zetten. het heeft haar toen wel geholpen.

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 20:30

het tweede poesje is er al uit! Haha! een lapje

Watermeloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:32

Wat leuk!
Gefeliciteerd!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:46

quincy123 schreef:
Het eerste poesje is er! een zwarte!

Hoe we aan deze Poes komen: We hebben haar uit het asiel, het asiel zit op dit moment erg vol met katten met kittens. Het einge wat wij doen is deze kat opvangen tot ze haar kittens heeft en deze 8 weken zijn. Dan gaat ze weer terug naar het asiel om de kittens te herplaatsen. Alleen een extra hulpje dus.

Bedankt voor al jullie reacties!

Super! OK dan!
Wij vangen elk jaar ook nestjes op, erg leuk om ze op te zien groeien.
Zijn er al meer geboren?

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 22:33

Het lijkt dat er niet meer komen. Poes verliest aardig wat vocht.

Hoe weet ik of er nog katjes aan kunnen komen? wel even aan haar buikje gevoeld maar zover ik kan voelen lijkt er geen katje meer in te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:34

Je kan idd voelen aan dr buikje of dr nog wat inzit, alleen dat vocht verliezen zou ik wel even in de gaten houden.

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 22:36

dankje wel! Het is nu namelijk al 2 uur geleden dat de laatste is gekomen.

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 23:00

toch nog een derde katje geboren! Gedoopt tot Fresh, Cocktail en Zombee Haha!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 23:06

leuk!!
foto's!!!!! Haha! Haha! Haha!

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 23:17

Foto's hebben we heel veel gemaakt Haha! dus die komen er zeker!