Konijn - eet slecht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hanmar

Konijn - eet slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 09:16

Ik dacht, laat ik het hier maar eens vragen, misschien heeft iemand hier een idee.

Ik heb een konijn van alweer bijna 1,5 jaar oud: een gecastreerd mannetje. Sinds een paar dagen eet hij iets minder goed: hij krijgt evenveel eten als normaal, maar heeft in mijn ogen wat minder 'honger', eerst viel hij er vaak, vooral 's ochtends, echt op aan. Nu eet hij het wel op, maar hij laat soms een beetje liggen wat hij dan pas later opeet. Hij drinkt verder normaal, heeft geen diarree. Hij is ruim twee weken geleden ingeënt tegen myxomatose en VHS maar daar is hij toen niet ziek van geweest of wat dan ook.

Ik maak me eigenlijk geen directe zorgen, omdat hij z'n eten uiteindelijk wel opeet en verder niks lijkt te hebben (ogen en oren zijn schoon, vacht ziet er verder prima uit). Zijn hok staat binnen, dagelijks mag hij één of twee uurtjes er in ieder geval uit om een beetje rond te springen Vork

Ik vroeg me alleen af of er nog andere konijnenhebbende bokkers zoiets kennen? Ik dacht dat het misschien door het weer kwam, het is de laatste dagen ineens een stuk warmer dan eerst.
Als het zo blijft, ga ik even naar de da met hem, maar ik wacht daar liever nog heel even mee aangezien dat meestal ook een aardig stressvolle gebeurtenis is in zo'n reiskooi enzo.

miekelover

Re: Konijn - eet slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:28

een konijn dat niet eet gaat dood. konijnen moet blijven eten. ik zou niet paar dagen afwachten. waarschijnelijk heeft hij last van zijn tanden of haken op de kiezen. die moeten verwijderd worden. die haken prikken in zijn tong of wang en dat doet hem zeer met eten.

ik zou je konijn ook naar buiten doen in een buitenhok met een ren. veel aangenamer voor een konijn als binnen in een hokje zitten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:29

Ik zou naar de dierenarts gaan en even zijn kiezen controleren op haken. Komt vaak voor vanaf de leeftijd van 1 jaar. Sympt. beginnen met het minder eten en eindigt bij totaal niks meer eten wat fataal is.

Miekelover: Volgens mij reageerden we gelijktijdig. Clown

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 13:56

Bedankt voor de reacties. Hij eet overigens nog gewoon wel hoor, alleen niet zoals ik van 'm gewend ben. Jullie hebben gelijk: ik bel even m'n da.
Bedankt.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:10

oke succes
ben beniewd wat eruit komt maar ik denk dat je konijn last heb van zijn tandjes.
laat je nog weten hoe het was bij de DA

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:12

Ik denk idd dat hij last heeft van z'n tandjes...
Heeft ie iets om aan te knagen in z'n hok? (anders slijten z'n tanden niet af )

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:17

als hij zijn eten later op eet dan is er na mijn weten toch niks aan de hand.? ik heb ook wel eens niet zin om alles op te eten... zolang hij nog eet dan moet je je niet meteen zorgen gaan maken.. dat hij niet dag en nacht bij zijn voerbakje zit is normaal Knipoog als hij wel echt minder gaat eten en af gaat vallen zou je idd de kiezen moeten nakijken bij de da Lachen

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:19

ja laat er aub naar kijken!
Had ik met ons vorig konijn ook.
Die had haken op de kiezen.
Na een tijd stoppen ze met eten, waardoor de darmen stil komen te liggen.
Als dit gebeurd is het einde verhaal.
Dus wacht hier niet mee

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:48

ik sluit me aan bij salsaentango hierboven. ik zou me ook geen zorgen maken.
mijn nijnen eten momenteel ook slecht, volgens mij door de warmte. normaal genieten ze van een handje granenmix die ik door de tuin gooi, maar nu laten ze het links liggen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:25

Julia_ schreef:

Dat is juist onzin. Als de tanden de juiste stand hebben slijten die prima af die horen zo op elkaar te staan. Wel moeten ze hooi hebben, maar dat moet zoiezo onbeperkt. Al die knaagonzin is nergens voor nodig. Knaagstenen zijn zelfs super slecht. Voor het lekkere kan wel is een wilgentak gegeven worden.

Ik vermoed de kiezen, maar mijn konijnen eten de laatste dagen ook wat slomer. Althans een aantal toch. Deze zijn al gecheckt op haakjes. De tanden kan je zelf nakijken of deze een goeie of afwijkende stand hebben.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 23:47

Toch zou ik het laten nakijken. Die van mij at opeens ook minder dan gewoon en heb het toen na 2 dagen aankijken laten nakijken. Conclusie: behoorlijke haken en zelfs al een gat in de tong. het was een wonder dat hij überhaupt nog at.
Gelijk behandelt, 4 maanden later at hij weer langzaam. Volgende dag naar de dierenarts waarhij gelijk weer is behandeld aan zijn tanden.

Dus even na laten kijken dan weet je het zeker.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 23:50

Het kan komen door het warme weer, die van ons eten dan ook wat minder, het kan komen omdat hij haken heeft. Zou toch eventjes de da raadplegen, zoals het klinkt lijken het haken. Doet hij er ook langer over om te eten?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 09:29

Vanochtend at 'ie z'n eten juist wél weer met heel veel enthousiasme, maar zijn hooi laat hij links liggen wat ik niet zo'n goed idee vind Clown
Een paar dagen geleden had hij een knabbelstaaf gekregen in z'n kooi, normaal houdt hij daar altijd weer maat mee maar dit keer dus niet... Had 'm in één nacht op. Misschien dat hij daardoor niet zo'n honger meer had. Hij heeft wel genoeg te knagen, hij krijgt van die wilgentakjes (heeft er altijd één of twee tot z'n beschikking).

Over dat hooi maak ik me wel zorgen, dat is toch z'n basisvoeding dus dat moet hij eten. Doet hij dat vóór vanmiddag niet, dan ga ik even met hem langs de dierenarts. Het gekke is alleen dus dat zijn 'hardvoer' dat dus eigenlijk bij gebitsproblemen last zou moeten geven, wél opgaat en zijn hooi niet.
Anyway, ik kijk het nog heel even aan en anders bel ik de da voor de zekerheid toch even.

Edit: over de tandjes checken: mijn konijn gaapt nogal vaak (vindt ie heerlijk, uitrekken en dan gapen) en dan heb je vol zicht op z'n tanden, die er verder netjes uitzien. Haken op de kiezen kun je neem ik aan niet zelf alvast even nakijken?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:10

Tanden zijn meestal ook geen probleem. Maar zijn kiezen wel. Die kun je niet zelf bekijken. Daar heeft de dierenarts speciale sprijders voor, vergelijkbaar met een paard. In principe is een konijn hetzelfde als een paard. Die krijgen ook haken op de kiezen. Hooi is heel belangrijk om haken te voorkomen. Mijn konijn begon er ook mee om hooi als eerste te laten staan. Dit is het moeilijkste eten. het malen hiervan kan erg pijn doen als ze haken hebben.

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:24

Faniek schreef:
Julia_ schreef:

Dat is juist onzin. Als de tanden de juiste stand hebben slijten die prima af die horen zo op elkaar te staan. Wel moeten ze hooi hebben, maar dat moet zoiezo onbeperkt. Al die knaagonzin is nergens voor nodig. Knaagstenen zijn zelfs super slecht. Voor het lekkere kan wel is een wilgentak gegeven worden.

Ik vermoed de kiezen, maar mijn konijnen eten de laatste dagen ook wat slomer. Althans een aantal toch. Deze zijn al gecheckt op haakjes. De tanden kan je zelf nakijken of deze een goeie of afwijkende stand hebben.

Ik bedoel ook niet speciale knaag blokken etc..
Maar niet alleen maar hooi en sla maar ook gewoon droogvoer. Knipoog

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:28

Haken kun je idd niet zelf zien.
Een konijn laat altijd het hooi staan, daar moeten ze meer op kauwen, en kauwen doet pijn. Dus kiezen ze voor de brokjes die hebben ze veel sneller weggewerkt. Alle konijnen met haken zullen altijd eerst het hooi achterwege laten!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:33

Julia_ schreef:
Faniek schreef:

Ik bedoel ook niet speciale knaag blokken etc..
Maar niet alleen maar hooi en sla maar ook gewoon droogvoer. Knipoog

Een konijn kan alleen leven op hooi. Sla is geen goeie groente mogen ze maar heel weinig van hebben ivm het vocht en kans op gas. Maar hooi is het belangrijkste in een konijnenleven juist dat droogvoer is maar snoep. Ik heb een groepje wat op groente en hooi leeft.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:37

Konijnen verliezen vaak op oudere leeftijd hun reukvermogen. Hierdoor ruiken ze hun eten niet meer en kunnen ze het ook niet meer zo goed proeven. Kans dus dat jouw konijn daar ook last van heeft. Er bestaan hier speciale brokken voor die extreem kruidig ruiken, waardoor veel konijnen dat juist weer wel kunnen ruiken en weer gaan eten. Ik gebruik ditzelfde eten voor mijn muis die waarschijnlijk ook zijn reukvermogen verloren heeft. Het is van Beaphar en heet Xtra Vital Care+, zit in een blauwe verpakking. Je hebt het voor verschillende dieren, waaronder een voor konijnen (foto). Het is wat duurder dan 'gewoon' voer en je zal het niet in alle dierenwinkels vinden, maar dit is wat mij is geadviseerd toen mijn muis niet meer at en het helpt wel Ja

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:41

Ons konijnen heeft al 2x last van z'n tanden gehad, 1x 2 doorgegroeide kiezen die enorme haken waren geworden die zijn eraf geknipt. Paar dagen terug 2 tandjes zo scherp als doorns die zijn tongetje openhaalde! Verdrietig Huilen
Die 2 scherpe zijn eruit gehaald.
Mijn konijn gaat dan helemaal zijn koppie omhoog doen (bijna op zn ruggetje leggen) en hij kwijlt (zwat vanalles onder zn bekkie)
Misschien is het een goed idee even langs de DA te gaan want als een konijn niet eet is er wel iets aan de hand!
Succes! Knipoog

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 09:09

Vandaag ga ik toch maar even de dierenarts bellen, m'n konijn eet (nog even voor de duidelijkheid) nog wél gewoon z'n eten op en hij eet ook wel kleine plukjes hooi, maar niet genoeg om van te leven en hooi is toch gewoon zijn eerste levensbehoefte. Aangezien het nog niet beter is geworden bel ik vandaag dus toch even de da, in eerste instantie om te vragen of zij weet wat het is en om als zij het aanbeveelt ook meteen een afspraak voor vanmiddag te maken.
Bedankt allemaal!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:15

Hanmar schreef:
Vandaag ga ik toch maar even de dierenarts bellen, m'n konijn eet (nog even voor de duidelijkheid) nog wél gewoon z'n eten op en hij eet ook wel kleine plukjes hooi, maar niet genoeg om van te leven en hooi is toch gewoon zijn eerste levensbehoefte. Aangezien het nog niet beter is geworden bel ik vandaag dus toch even de da, in eerste instantie om te vragen of zij weet wat het is en om als zij het aanbeveelt ook meteen een afspraak voor vanmiddag te maken.
Bedankt allemaal!

succes he,

ons konijn had dit pas ook, heb de dierenarts gebeld en ben langsgegaan en ze mocht gelijk blijven, onder narcose zijn kiezen gedaan hij had haken, volgende dag kon ik haar weer ophalen, en een dag later at ze weer.

laat horen hoe het afloopt.

gr

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 13:26

Heb een afspraak voor vanmiddag, was even langsgelopen. Naast haken op de kiezen opperde ze ook dat het kon dat er gasvorming was in z'n buikje Ach gut
In ieder geval, vanmiddag gaan we erheen en dan weten we hopelijk meer...

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:28

Hanmar schreef:
Heb een afspraak voor vanmiddag, was even langsgelopen. Naast haken op de kiezen opperde ze ook dat het kon dat er gasvorming was in z'n buikje Ach gut
In ieder geval, vanmiddag gaan we erheen en dan weten we hopelijk meer...

Dus toch die tanden...
Wat is gasvorming?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:28

Gasvorming zal het wel niet zijn hoor, dan is je konijn er veeeel slechter aan toe!

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:34

Mijn Nijn heeft daar helaas ook goed last van. Ik mag iedere maand ongeveer naar de DA om zijn haken weg te laten slijpen. Dit moet altijd onder narcose. Kost me ook erg veel geld, maar ja als hij de rest van de tijd gelukkig is ga ik daar niet moeilijk over doen. Succes ermee iig en ik hoop dat het meevalt.
P.s. Gasvorming kan een gevolg zijn van haken op de kiezen omdat ze slechter gaan eten.