Cavia's en de warmte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sky

Cavia's en de warmte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 12:57

Halloo!

Ik heb binnen 2 vrouwtjes Cavia's zitten, in een niet heel erg groot hok. Maar nu
het steeds mooier weer wordt dacht ik eraan om ze eens buiten in de ren te zetten.
Maar ze zijn nog nooit buiten geweest. Ik ben heel erg bang dat ze iets overkomt of dat ze van schrik iets krijgen.
Het leek me dat het zo warm was binnnen. Wji hebben wel een redelijk koel huis (binnnen) maar wat doen jullie?
Hebben ze in de zomer iets extra's nodig?

Groetjes Camee

Candorlover

Re: Cavia's en de warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:59

Mijn cavia's krijgen meer water dan normaal. En volgens mij kun je ze gewoon in de tuin zetten! Lachen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:00

Cavia's kunnen beter tegen de warmte dan konijnen.
en moeilijker tegen de kou.
Zomers lag mijn cavia altijd pal in de zon, (mijn konijn in de schaduw) en 's winters lag de cavia het liefst onder het konijn, terwijl het konijn gewoon in de sneeuw gaat liggen.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 13:01

Met meer water, bedoel je dan dat je het flesje vaker vult? Lachen
Okeej, ik denk dat ik het dan gewoon ga proberen straks, in de schaduw Tong uitsteken

Jimb0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:02

Mijn cavia staat nu ook lekker buiten, zij vindt het heerlijk. Ik zou ze gewoon lekker in de ren zetten, als het nou echt niet gaat kan je ze toch zo weer binnen zetten? Ik heb het hok altijd half in de zon en half in de schaduw staan, zodat ze zelf kan kiezen. En een huisje waar ze in kunnen schuilen is ook wel prettig.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 13:05

Oke dus het kan wel! Lachen

Wat dachten jullie ervan als ik de hele kooi eventjes buiten in de schaduw zette?

Jimb0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:09

Kan je ook doen, doe ik ook zo vaak als de kooi een beetje ruikt.(en het lekker weer is buiten)

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 13:11

Okee Lachen Nou dan denk ik dat ik het straks wel ga doen Haha!

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:57

Cameee schreef:
Met meer water, bedoel je dan dat je het flesje vaker vult? Lachen
Okeej, ik denk dat ik het dan gewoon ga proberen straks, in de schaduw Tong uitsteken

Ja ik vul nu 3x per dag he flesje, ja het zijn echte zuipers Tong uitsteken.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:17

als je ze buiten zet moet je het wel geleidelijk opbouwen.. ze kunnen er niet tegen als ze ineens veel gras krijgen..( als je op het gras zet natuurlijk..Tong uitsteken)

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:48

je kunt ze wel naar buiten doen hoor.. maar let er 's avonds wel op dat ze het niet heel koud krijgen..

als je ze in huis laat (zoals ik hier) dan leg ik altijd een flesje met koel water in het hok daar kunnen ze tegen aan liggen.. en mijn langharige die scheer ik zo goed als kaal Lachen dat is geen gezicht maar een dikke opluchting voor het beestje Haha! en zeg nou zelf wat gaat voor.? Knipoog

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:31

salsaentango schreef:
je kunt ze wel naar buiten doen hoor.. maar let er 's avonds wel op dat ze het niet heel koud krijgen..

als je ze in huis laat (zoals ik hier) dan leg ik altijd een flesje met koel water in het hok daar kunnen ze tegen aan liggen.. en mijn langharige die scheer ik zo goed als kaal Lachen dat is geen gezicht maar een dikke opluchting voor het beestje Haha! en zeg nou zelf wat gaat voor.? Knipoog

En dat kan geen kwaad? Mijn cavia is ook langharig maar we durfde hem nooit te scheren ofzo

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:41

Mijn caafs zitten ook weleens in een ren in de tuin, ik ben nu ook een grasveldje aan het maken.
Het gaat prima, ik zorg dat ze altijd schaduw hebben en als het heel warm is 25+ dan laat ik ze lekker binnen, dan is het veel te warm bij ons in de tuin (tuin op het zuiden)

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:50

INGEMUIS schreef:
salsaentango schreef:

En dat kan geen kwaad? Mijn cavia is ook langharig maar we durfde hem nooit te scheren ofzo

scheren maakt niet uit hoor Knipoog hier word hij voor de zomer geschoren en in de tussentijd ook.. ik doe het niet zelf want heb de appartaart er niet voor haha maar in de opvang hebben ze een speciale voor schapen enzo Tong uitsteken

Jimb0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:50

En vonden ze het lekker buiten?

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:57

Ja kunnen makkelijk naar buiten, groot feest voor ze. Zorg wel dat je de 1e paar keer er ook wel bij zit, niet constant maar wel soms even, vooral in het begin.

Wij hadden onze Cheecky en Fleur, allebei overleden helaas, zo aangeleerd dat ze op het bordesje konden rondhuppelen, en de wereld er om heen eng was. Dus ze liepen zonder tralies etc. We zaten er wel bij, maar dan wel van een stuk afstand.
We zijn Cheecky ook wel eens vergeten, toen waren we bij mn oma, 30 km verderop, kwamen ze er achter dat ze Cheecky vergeten waren, en het regende keihard.
En gauw naar huis, en Cheecky zat heel lief, op ons te wachten, zodat hij weer mee naar binnen mocht. Geweldig!

Jimb0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:22

Die van mij loopt 's avonds helemaal los in de tuin en loopt heel wat af, ze huppelt vrolijk rond en eet af en toe gras. Ik ben hem van de zomer 's avonds een keer helemaal vergeten en toen lag ze 's ochtends heerlijk te slapen achter het tuinhuisje.
Vroeger hadden we een cavia die we altijd op zondagochtend op bed neer zetten en die ging dan altijd helemaal liggen slapen in de dekens Clown

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:28

Bob (konijn) en Ad (caaf) zitten overdag ook weer lekker buiten Lachen
Ik doe ze 's ochtends voordat ik naar mijn werk ga naar buiten, en 's avonds rond een uur of 9 haal ik ze weer naar binnen.
's Nachts vind ik het eigenlijk nog net wat te koud om ze buiten te houden, zodra het echt hoogzomer is en het 's nachts niet meer zo afkoelt dan mogen ze soms ook 's nachts buiten blijven.

We hebben een ren gemaakt met daarin een huisje en een zelfgemaakte houten tunnel waarin ze kunnen schuilen. In de ren hebben we onderin gaas gedaan, en daarop is 300 kilo speelzand gestort zodat vooral het konijn z'n graafwerk kan doen Knipoog
Op warme dagen leg ik ook nog een witte handdoek over een deel van de ren zodat ze goed in de schaduw kunnen zitten. En natuurlijk genoeg vers drinkwater Lachen

We hebben sinds vorig jaar wel een ren die ook aan de bovenkant afgesloten is. Wij wonen in een poldergebied en er zitten hier veel roofvogels en vossen, vandaar dat ik de kooi altijd volledig afsluit om te voorkomen dat ze vanaf de bovenkant uit hun kooi geroofd worden.