De golden retriever

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

De golden retriever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 22:05

Ik wil later mischien een golden retriever. Zelf ben ik gek op duitse herders maar ik weet gewoon dat deze hondenras niet bij mij past. Daarnaast vind ik golden retrievers wel leuk, alleen weet ik er zeer weinig over.

Wel weet ik wat voor erfelijke aandoeningen ze hebben, HD, ED en kunne last van hun ogen krijgen. Ik zat dus net te kijken naar kennels. En ik zie toch veel goldens met HD b. Zelf zie ik liever vooral de ouders en grootouders hd vrij. Ook zie ik heel vaak van die lichte goldens. Zelf hou ik meer van dat donkerder goldens. Wie kan mij meer info over deze ras geven?

En vooral wat is hun karakter?

SuperSmurf

Re: De golden retriever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:50

Of het echt uit de boekjes komt weet ik niet en dat zal ook wel niet, maar mijn ouders hebben steeds goldens. Het karakter is bij ons in ieder geval erg vrolijk en jolig, heel speels e sociaal, maar ook erg gericht op de omgeving. Een langsvliegende vogel is dan ook leuker dan opletten op de baas. Verder zijn t bij ons echt schooiers ( op straat dan ) ze vreten alles wat ze maar kunnen vinden. Los lopen en echt goed luisteren is bij ons altijd een probleem geweest. Ze gaan gewoon vanaf pups af aan op training, maar et gebeurt geregeld dat ze ervandoor gaan.

Verder tsja.. vergeleken met een herder heb je wel een minder werkwillige hond zeg maar. Herders zijn meer werkers naar mijn ervaring. Goldens zijn onwijs leuk en lief, maar zelf zou ik ze ook nooit nemen. Ik heb liever een ras dat graag voor mensen werkt Lachen

Maar zoals ik al zei; dit alles is uit eigen ervaring.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:59

Ik herken wel een aantal dingen van SuperSmurf, maar een aantal ook niet. Onze golden retriever (wordt volgende maand 13 jaar) is inderdaad ook heel sociaal, gericht op mensen, hij wil overal bij zijn. Als wij binnen zitten, zit hij binnen, als we naar buiten gaan, loopt hij ook naar buiten. Hij wil graag bij ons zijn. Hij is heel alert naar ons toe.
Hij luistert heel goed, ook als hij losloopt buiten, hij heeft alleen op puppycursus gezeten. Weglopen heeft ie nog nooit gedaan. Hij vond het heerlijk om te zwemmen, nu doet ie dat niet meer. Toen ie wat jonger was, lag hij gerust drie keer per dag in het water. Achter ballen aanrennen, spelen.. hij vond het allemaal geweldig. Nu is hij daar echt iets te oud voor.
Aandacht vindt hij geweldig, maar hij kan ook prima alleen thuis zijn, ook toen hij nog jonger was.

Citaat:
Verder zijn t bij ons echt schooiers ( op straat dan ) ze vreten alles wat ze maar kunnen vinden. Los lopen en echt goed luisteren is bij ons altijd een probleem geweest.

Dit herken ik dus absoluut niet.. Lachen Zal aan de hond zelf liggen, denk ik.

Maar ook dit is niet uit een boekje, puur eigen ervaringen Lachen

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:04

@ Maaike: ik denk idd dat je hier gelijk in hebt hoor. Ik zie ook vaak zat goldens die wél heel goed luisteren, maar die zijn dan ook vaak wat rustiger. Onze honden zijn erg druk en jolig, maar hebben dan dus ook niet echt de concentratie om te luisteren. Ze kán het wel hoor, maar dan moet je continu haar aandacht vragen. Als je daarin heel even verslapt is ze weer ergens anders.

Zwemmen vinden ze ook hier helemaal geweldig. Ze gaat zelfs in plassen liggen Haha!

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:40

Ik heb een kruising Lab x Golden in huis, dus over kennels ed kan ik je niks vertellen. Behalve haar korte vachtje vind ik het verder wel meer een Golden. Ja
Het stukje van SS is voor mij in elk geval niet heel erg herkenbaar, Guus werkt érg graag (is ze ook op uitgezocht, maar toch), en loopt ook niet weg.
En inderdaad gek op water, tijdens fietsen baggert ze altijd door iedere plas heen en ook zwemmen is heerlijk. *LOL*

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:36

Wij hebben wel wat goldens lopen op de hondenschool, maar die zijn echt allemaal compleet verschillend. Op zich zijn deze wel erg lief en sociaal (tis maar net hoe je ze opvoed), maar toen ik in het dierenpension werkte ben ik gebeten door een Golden, terwijl ik echt serieus niks deed, dus tja tis niet echt 1 verhaal wat voor elke hond geldt, maar dat is met geen enkel ras.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:38

Wij hebben ook een golden van een jaar.
Alleen nog maar lol en plezier van gehad. Ze leert ontzettend snel, heel sociaal en makkelijk, ze gaat met ons naar familie in noord holland, waarvoor ze 3 uur in de auto moet zitten ( onderweg er even een keertje uit ) en je hoort haar niet, ook bij hun thuis is ze super makkelijk.
Natuurlijk, elke hond is anders, maar ik hoor heel veel van dit soort verhalen over Goldens. Ze verharen trouwens wel heel erg!
Zorg wel dat je ze van een erkende fokker weghaald!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:51

Je plaatst dit topic net een paar dagen te laat. 1 mei (hemelvaartdag) was de jaarlijkse clubmatch van de rasvereniging (Golden Retriever Club Nederland) op het KNHS terrein in Ermelo. De plaats om de diverse types Goldens eens samen te zien.
Persoonlijk snap ik jouw voorkeur voor kleur, maar zet dat alsjeblieft op de laatste plaats. Eerst gezondheid en karakter, dan bouw en tenslotte kleur.
Wij hebben al jaren Goldens en hebben op het moment een Golden reu van 13 maanden. 1 brok energie, maar super trainbaar. Hij heeft wel flink gepuberd en daar zijn we best wel eens wanhopig over geweest. Maar het is verder een heerlijke hond. Bijna alle instructeurs op de vereniging waar mijn moeder met hem traint zijn gek met en van hem. Ook de instructeurs die voor een herder hebben gekozen om het trainbare en stabiele karakter en die doorgaans aan Goldens bar weinig vinden.
Al onze Goldens hebben altijd los kunnen lopen (op de puberfase na). Tot nu is 1 van de drie een schooier/vreetzak geweest. Dat was met zijn super zachte karakter ook de moeilijkst trainbare hond. Maar beslist wel een hele gehoorzame hond.
De opmerking dat een Golden een minder werkwillige hond is, is m.i. onzin. Het betreft n.l. een werkhond alleen op een heel ander terrein dan een herder. Een Golden is een jachthond en denk je dat jagers iets hebben aan een niet werkwillige hond? Een Golden moet alleen heel duidelijk het verschil weten tussen wanneer hij moet werken en wanneer hij rustig moet zijn.
Verder is een Golden beslist niet het 'vloerkleedje' waarvoor vele mensen hem aanschaffen. Ja, de gemiddelde Golden voegt zich naar weinig activiteit, maar wordt daar beslist te kort mee gedaan.
Wat betreft het zwemmen: daar kan ik volledig in meegaan. Al onze Goldens deden en doen dat heel graag. Onze huidige hond zwom al met 11 weken. Overigens blijft dat zwemmen niet tot water beperkt, modderpoelen hebben ook een grote aantrekkingskracht op de gemiddelde Golden.
Een Golden Retriever is m.i. een geweldige hond, maar bij de aanschaf moet je heel selectief zijn. Het lijkt erop dat iedereen met een Goldenteefje een keer een nest wil fokken en helaas wordt vaak niet gekeken naar gezondheid of karakter. Wat dat betreft ook het advies om niet via b.v. Marktplaats te zoeken of vandaag te besluiten dat je morgen een puppy wilt hebben.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 21:09

BrankaZ : kleur staat zeker op de laaaaaaaste plaats.

ik ben zeker niet van plan om zomaar een pup de volgende dag aan te schraffen. Als ik een pup neem, maakt niet uit welk ras, wil ik eerst bij aantal erkende fokkers kijken. Dat ze gek zijn op water dat was me al bekend.Maar dat vind ik juist leuk.

en tja schooiers, vind ik ook niet zo erg, als ze maar neit van je bord af eten, maar dat is een kwetsie van opvoeden.

Die fout hebben me ouders namelijk gemaakt met me herder. Me pa wou een herder en hups volgende dag een herder. En om een lang verhaal kort te houden. Dier had hd. Had geen goede bouw, te klein voor een reu, te grote oren. Pittige karakter. Dit dier is was 6 toen werd hij langzaam agresief.

Ik heb zelf nu een klein hondje. Maar die blijft waarschijnlijk gewoon thuis wonen als ik het huis uit ga. Aangezien ze dan al bijna 9/10 is.

Ik heb me daarom ook voor genomen als me ouders na deze hond weer een hondje nemen dat ik me ermee ga bemoeien. haha WAnt om eerlijk te zijn, was mijn kleine hondje ook maar een snelle inkoop. Ik was toen 14, en mocht een hond, een kennis van me vader wist dat iemand die nestjes overnam (zag er overings wel goed uit, dieren waren geent en gechipt en gecontroleerd door da) En die mens had toevallig net een nestje binnen, En toen de volgende dag opgehaald.

tja helaas is me pa zo eenmaal iets willen zo snel mogelijk in huis. Ik daar in tegen heb zoiets van nee voor mij niet!! ik wacht liever, ga liever langs bij fokkers enz.

oja dit hondje is trouwens wel een schat van een dier hoor.
Laatst bijgewerkt door plutolover op 04-05-08 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:18

plutolover schreef:

Doe je goed aan Knipoog Wij vinden ook donkerder iets mooier (niet dat hele donkere) maar de fokster van onze keuze fokt nu eenmaal lichtere Goldens. En we hebben echt een super hond aan hem. Zouden hem voor geen goud willen missen!

plutolover schreef:
ik ben zeker niet van plan om zomaar een pup de volgende dag aan te schraffen. Als ik een pup neem, maakt niet uit welk ras, wil ik eerst bij aantal erkende fokkers kijken. Dat ze gek zijn op water dat was me al bekend.Maar dat vind ik juist leuk.

Heel verstandig, helaas denkt niet iedereen zo. Ik denk dat je als eerste eens wat shows kan bezoeken. Dan zie je meerdere Goldens bij elkaar en kan je fokkers en eigenaren vragen stellen.
Wat dat betreft had de kampioenschapsclubmatch een mooie gelegenheid geweest.

plutolover schreef:
en tja schooiers, vind ik ook niet zo erg, als ze maar neit van je bord af eten, maar dat is een kwetsie van opvoeden.

Heb je helemaal gelijk in. Wij konden zeker bij onze vorige Goldens een bord eten op tafel zetten en weglopen. Ze pikten er niets van. Met Finn weet ik het niet, hoewel ook hij niet met zijn kop boven tafel hangt of bedelt als we eten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 21:23

BrankaZ schreef:
plutolover schreef:

Doe je goed aan Knipoog Wij vinden ook donkerder iets mooier (niet dat hele donkere) maar de fokster van onze keuze fokt nu eenmaal lichtere Goldens. En we hebben echt een super hond aan hem. Zouden hem voor geen goud willen missen!

plutolover schreef:

Heel verstandig, helaas denkt niet iedereen zo. Ik denk dat je als eerste eens wat shows kan bezoeken. Dan zie je meerdere Goldens bij elkaar en kan je fokkers en eigenaren vragen stellen.
Wat dat betreft had de kampioenschapsclubmatch een mooie gelegenheid geweest.
.

Ik weet niet of er volgend jaar 1 is? Aangezien het toch even gaat duren voordat ik er 1 aanschaf.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:27

Ja hoor, elk jaar is die show op hemelvaartdag. Voorheen in Apeldoorn, sinds vorig jaar op het KNHS terrein in Ermelo. Je kan informatie op de website van de rasvereniging vinden.
http://www.goldenretrieverclub.nl/
Bij de knop agenda kan je ook de shows van dit jaar vinden. Daar komen alle rassen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:16

plutolover schreef:

.

Ik bedoelde het uiteraard niet op die manier Haha! Dat is schooien dat je ze zelf aanleert end at gedrag kun je ze prima afleren, kost alleen even tijd in de puppy fase Lachen Maar ik doelde meer op het buiten lopen, daar hebben tot nu toe al onze honden last van.

EN iemand anders zei iets over de werkwilligheid van de goldens. Uiteraard verschilt het per dier, maar die van ons zijn niet zo enorm werkwillig. Wél héél speels en actief, maar buiten dus niet enorm op mensen gericht. En daarom is het voor ons lastig om met ze te werken. Ik zou bijvoorbeeld behendigheid enorm leuk vinden met haar, maar ze is enorm snel afgeleid en daardoor wordt hetw el weer lastiger.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:18

Citaat:
Ik bedoelde het uiteraard niet op die manier Haha! Dat is schooien dat je ze zelf aanleert end at gedrag kun je ze prima afleren, kost alleen even tijd in de puppy fase Lachen Maar ik doelde meer op het buiten lopen, daar hebben tot nu toe al onze honden last van.

EN iemand anders zei iets over de werkwilligheid van de goldens. Uiteraard verschilt het per dier, maar die van ons zijn niet zo enorm werkwillig. Wél héél speels en actief, maar buiten dus niet enorm op mensen gericht. En daarom is het voor ons lastig om met ze te werken. Ik zou bijvoorbeeld behendigheid enorm leuk vinden met haar, maar ze is enorm snel afgeleid en daardoor wordt hetw el weer lastiger.

Dit herken ik ook heel erg in onze hond, we hebben haar buiten ook nog niet los, omdat ze als ze maar iets ziet wat ze leuk vind, daar heen gaat, en dan kan je roepen wat je wil, maar dan let ze niet meer op. en dát moeten we er nog uit zien te krijgen. maar ze is ook nog maar 14 maanden oud.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:29

dát bedoel ik dus idd~! Dat hebben wij dus ook heel erg. En die van ons is al bijna 3 Knipoog Denk niet dat we dat er nog uit krijgen Knipoog

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:32

SuperSmurf schreef:
dát bedoel ik dus idd~! Dat hebben wij dus ook heel erg. En die van ons is al bijna 3 Knipoog Denk niet dat we dat er nog uit krijgen Knipoog

Nee, dat is ook heel moeilijk, want je kan ze niet of heel moeilijk corrigeren op zo`n moment, alleen maar belonen als ze weer terug zijn. ook ben ik als de dood dat ze aan de overkant van de weg een vogel ziet die ze wel erg leuk vind, en ze zo de weg over donderd!
In het bos daar in tegen gaat het wel steeds beter!

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:36

BrankaZ schreef:
Overigens blijft dat zwemmen niet tot water beperkt, modderpoelen hebben ook een grote aantrekkingskracht op de gemiddelde Golden.

Inderdaad, modderpoelen, rotte vis aan de kant van de sloot, koeienvlaaien.. Hij vindt het allemaal lekker om in te rollen.. Verdrietig Nagelbijten / Gniffelen
Maar een groot voordeel dan, hij houdt ook van water, dus het is zo weer schoon Knipoog!
Ach, dat is nu allemaal verleden tijd, met zijn leeftijd doet ie het nu niet meer Lachen

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:39

Qua aandoeningen die je noemt, moet je gewoon een hond nemen van een goedgekeurde fokker. Wij hebben altijd honden met stamboom gehad, en tot nu toe nog geen een 'foutje'.

Het karakter van de beestjes is heel verschillend,
De een houd niet van puppy's, de ander is er dol op, de een houd niet van kleine kinderen, de ander kan er prima mee, dat ligt per hond verschillend.
De golden word gezien als brave hond, en dat zijn ze bij ons ook, maar je moet ze wel goed opvoeden, want anders valt er niks van terug te zien.

Het klopt dat er heel veel lichte goldens zijn, ik vind het zelf ook niet mooi maar smaken verschillen. Ik zal wel stiekem een fotootje plaatsen van onze twee monsters:

http://img149.imageshack.us/img149/429/ ... 021ui3.jpg

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:36

__inge__ schreef:
SuperSmurf schreef:

Nee, dat is ook heel moeilijk, want je kan ze niet of heel moeilijk corrigeren op zo`n moment, alleen maar belonen als ze weer terug zijn. ook ben ik als de dood dat ze aan de overkant van de weg een vogel ziet die ze wel erg leuk vind, en ze zo de weg over donderd!
In het bos daar in tegen gaat het wel steeds beter!

Het klinkt vast heel l*llig, maar dat is denk ik vooral jouw eigen angst. Wij hebben onze puppen vanaf het eerste moment los laten lopen tijdens wandelingetjes en met 8 weken hobbelden ze al achter ons aan. Wij waren tenslotte het veilige en bekende nadat ze bij hun moeder vandaan kwamen.
Gedurende de puberfase was het inderdaad opletten. Dus constant bij je roepen en belonen (brokje, aai, "braaf" zeggen) waardoor bij je zijn leuk was. En hielp dat niet dan was het inderdaad aan de riem.
Zo vroeg mogelijk aanleren los te lopen en zo snel mogelijk ingrijpen als je ziet dat er een situatie kan ontstaan waardoor de hond de fout in kan gaan en wegloopt.
Persoonlijk denk ik n.l. dat dit in jullie geval echt niet rasgebonden is.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:17

@ branka; het is ongetwijfeld niet ras gebonden, maar wle hond gebonden Haha! Wij hebben haar echt van jongs af aan al op cursus gedaan en ze heeft van alles geleerd en getraind. Ze wordt ook echt wel consequent getraind, maar ze vindt andere dingen soms gewoon interessanter dan ons. En wat INge ook zegt; als ze eenmaal weg zijn kan je er ook niets meer mee. Je kan roepen, schreeuwen, boos zijn, uitbundig zijn, je kan springen, heen en weer rennen etc etc, z komt pas weer terug als zíj daar zin in heeft. En het enige wat je dan inderdaad kunt doen is belonen, belonen en nog ens belonen... Dit is bij ons al de 2e golden die dat heeft, dus zelf zou ik nu ook nooit meer een golden nemen. Wel merk ik dus dat die van ons echt extreem vrolijk en jolig zijn en andere goldens die ik zie die wél luisteren zijn dan ook direct heel rustig. Misschien dat het daar ook wel iets mee te maken heeft..

Zoe_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:26

Wij hebben een golden retriever van nu 14 jaar, ze heeft 13 jaar lang niks gemankeerd ja toen ze 12 was had ze baarmoederhalsontsteking maar dat kwam omdat ze nooit jongen had gehad en dat kan bij elke hond voor komen nu dat ze 14 is krijgt ze wel last en ze glijd steeds uit als ze opstaatomdat haar spieren gewoon niet zo goed meer werken maargoed rashonden worden zowieso niet zo Heel oud. maar krijgt daar hormonen voor
maar de dokter zeg dat er gelukkig nog veel leven in zit en ze ook nog kwispelend door het huis wandelt .
ze is echt super lief ik heb haar al mijn hele leven ze heeft goede ouders etc. maar het ging ons ook op het karakter aangezien ik een baby was nou geen probleem gerek en gesjor ze draaide der pootje er niet voor om wij hebben haar zelf zit, aan de voet,af,op je kleed,lig,en blijf geleerd. ook heb ik er op der 10e stap draf en galop aangeleerd.
ze vind zwemmen helemaal het einde(Iedere golden retriever volgens mij) maar dit is echt een van de leukste rassen die er zijn vind ik pers.
Ze beschermt je ook goed iemand wou bijv voor de grap een vuist naar mij doen ze sprong meteen op en gromde enzo terwijl ze dat nooit heeft gedaan.
ze was bij ons donker/middel blond en nu word ze licht en witterig omdat ze oud is !!!!

Ik raad je dit ras echt aan!!!

even over het loslopen etc. mijn hond houd niet van de lijn en gaat stilzitten enzo dus wij lieten haar ook los alleen bij drukke straten ofzo aan de lijn maar ze luistert gewoon hoor blijf is blijf!
en vroeger laate ze zichzelf ook uit nu nog steeds er was een parkje achter en daar liep ze naartoe wij deden deur ropen half uurtje later fluiten we en kwam ze aan hobbelen

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:46

@ Zoe; sorry.. dat vind ik echt slecht... Een hond hoor je gewoon uit te laten, niet even de deur open gooien en maar laten lopen... Zo is het konijn van een vriendin een keer doodgebeten en konden wij op een gegeven moment niet meer rustig langs een bepaald stuk lopen.. Je hond zal ongetwijfeld heel lief en aardig zijn, maar wat nou als kinderen er raar mee omgaan? Dan kan een hond zomaar ineens veranderen en aanvallen. En dan heb ik het nog niet eens over de honden poep die dan blijkbaar dus niet opgeruimd wordt.. Leuk voor al die kinderen die daar aan het spelen zijn en ineens midden in e hondendrol staan. Hoop dat jullie nu wel gewoon met de hond mee lopen!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:22

Ben het helemaal met Supersmurf eens dat het belachelijk is dat een hond zichzelf uit moet laten.
Verder is het onzin dat een teef een baarmoederhalsontsteking krijgt omdat ze nooit puppen heeft gehad. Ook teven die die wel hebben gehad kunnen het krijgen. Slechts teven die gecastreerd zijn zullen dat niet krijgen, maar persoonlijk vind ik dat geen argument om een teef te castreren omdat er ook nadelen aan verbonden zijn.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 18:56

wat een verhalen wel erg leuk om te lezen.

Ag en dat ze soms iets anders intresanter vinden dan jouw vind ik ook niet zo erg. Een herder kan net zo zijn haha.

hoe meer info ik over zie vind hoe meer ik verleifd op ze wordt, haha.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:47

Wij hebben zelf een teefje.Karakters van de goldens die ik ken zijn allemaal even goed.Zijn lief en aanhankelijk Lachen