Hond heeft wondje onder zijn voet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Udella

Hond heeft wondje onder zijn voet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 14:28

Hoi

Mijn hond heeft een vervelend open wondje onder zijn voet, geen idee hoe hij eraan komt.. Ik ga hem zo maar even ontsmetten, maar hij loopt nu wel 'mank' en buitenlopen is voor hem extra pijnlijk.

Heeft iemand van jullie misschien tips? zoals een sok aandoen ofzo!? Verward Alvast bedankt.

Limanade

Re: Hond heeft wondje onder zijn voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:54

laten weken in soda en aan de lucht laten drogen Knipoog en als je naar buiten gaat met hem een sokje aan doen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:23

Goed ontsmetten en in verband pakken zodat er geen verdere bacterieen in kunnen komen. Wat een fikse onsteking kan veroorzaken. Ook zou ik een kraag omdoen als hij er aan likt i.v.m. onstekingen. Ik denk dat het ook verstandig is het even door een DA te laten checken i.v.m. een AB kuur. Met een onsteking ben je verder van huis en kan het erg lang duren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:48

Goed inpakken inderdaad wij hadden vroeger een hond en die smakte altijd als hij een wond daar had dan werd het helemaal week.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 16:54

Wij hebben het even goed ontsmet, en hij zit nu helemaal ingepakt.. Hij zat er inderdaad aan te likken, maar nu lukt het dat niet meer, hij probeert het ook niet. Dus een kraagje omdoen is misschien teveel van het goede? Het is tenslotte al een ouwe hond. Haha!

Hoelang lieten jullie hem dan lopen met een ingepakt voetje?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:55

Gewoon even kijken,de poot niet meer inpakken en als de hond er van af blijft dan kan je het zo laten.Anders pleisterspray halen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:44

door het pootje in te pakken kan de wond niet opdrogen.. dus ik zou in huis alles even goed schoonmaken en dan alles er af halen

hoe sneller het wondje dicht is hoe beter en minder kans op ontstekingen..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:11

LimaMambo schreef:
door het pootje in te pakken kan de wond niet opdrogen.. dus ik zou in huis alles even goed schoonmaken en dan alles er af halen

Hoe wil je het huis schoonmaken zodat er nergens meer bacterieen zijn te bekennen? Knipoog

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:12

Wilawander schreef:
LimaMambo schreef:

Hoe wil je het huis schoonmaken zodat er nergens meer bacterieen zijn te bekennen? Knipoog

bacterien heb je overal en die gaan ook overal doorheen Knipoog dus zo'n verbandje heeft echt geen nut.. doordat de wond niet goed kan genezen omdat het vochtig blijft, heb je juist meer kans op ontstekingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:17

Over het algemeen likken ze het zelf schoon, hun speeksel heeft een bepaald stofje waardoor er minder snel infectie ed optreedt. Je kan het beste Nestosyl erop smeren, da's een soort van zalf wat werkt als een pleister en het zorgt ervoor dat de wond goed en snel heelt. Werkt ook heel goed bij mensen. Je zou mss wel een babysokje bij hem aan moeten trekken zodat hij de zalf er niet meteen af loopt of likt Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:13

Miss_Montana schreef:
Over het algemeen likken ze het zelf schoon, hun speeksel heeft een bepaald stofje waardoor er minder snel infectie ed optreedt. Je kan het beste Nestosyl erop smeren, da's een soort van zalf wat werkt als een pleister en het zorgt ervoor dat de wond goed en snel heelt. Werkt ook heel goed bij mensen. Je zou mss wel een babysokje bij hem aan moeten trekken zodat hij de zalf er niet meteen af loopt of likt Knipoog

Heb je enig idee hoeveel bacterieen er aan de tong/tanden van een hond zit? Dit likken ze in de wond met alle gevolgen van dien. Ze likken zich overal, veel honden eten van alles op enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:35

Anders zou ik het toch niet aanraden? Door speeksel geneest het beter, mensen hebben dat niet maar veel andere zoogdieren weer wel. Hoe denk je dat dieren in het wild hun wonden schoonmaken? Door te likken eraan, anders zou ieder wild dier doodgaan aan een wondje. De mond van de mens zit het meest vol met bacterieen, dieren hebben in tegenstelling tot de mens veel schoner speeksel. Dus maakt echt niet uit als ze eraan zitten, doen ze toch wel. Het inpakken ervan met tape en verband is allemaal vele malen slechter. En goed opgevoedde honden eten trouwens alleen hun eten op hoor.

Citaat:
Daarnaast bevat spuug desinfecterende stoffen. Voor de komst van antibiotica lieten mensen hun wonden dan ook vaak uitlikken door honden.

bron: http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/ni ... ijnstiller

Citaat:
Uit onderzoek wel is gebleken dat het speeksel van sommige zoogdieren een stof bevat waardoor wonden sneller genezen. Menselijk speeksel bevat deze stof niet, maar mogelijk wel enkele antibacteriële stoffen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:04

Helaas zie ik op mijn werk vaak genoeg dat dit in de praktijk niet zo is. Daar veel mensen dit denken komen ze dagen later met een flink onstoken wond, die vaak nog verder open is gelikt. Wordt het direckt onstmet en ingepakt dan zijn wonden (met goede wondhelende zalven enz.) vaak met een week dicht. Komen mensen later dan duurt het vaak 2 tot 3 weken voor het genezen is.
Heb zelf ook meerdere honden die door hondensport en buietn leven vaak kleine tot middelgrote verwondingen hebben. Die pak ik direct in en wonden zijn daardoor snel dicht. Je moet alleen weten hoe in te pakken en wat voor zalven je kunt gebruiken.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:50

je hebt van die speciale hondenschoenen, die zou ik gaan halen voor als je gaat wandelen enzo