Hartaanval door fazant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Hartaanval door fazant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 12:19

Dit seizoen zitter er enorm veel fazanten bij ons in de buurt.
Eergister haalde ik de paarden uit de wei en liep er eentje voor mij het pad op richting de weg. Ik dus even wachten want ik hoorde een auto aankomen en was bang dat hij de weg op zou lopen en dood gereden zou worden.
De auto is voorbij, ik loop door en fazant gaat inderdaad de weg op. Wat een pech, er kwam nog een 2e auto aan. Heel veel veren maar fazant leefde nog. Ik eerst paarden op stal gezet en terug om te kijken hoe erg hij gewond was. Helaas niet meer te vinden.

Vandaag was ik de wei aan het maaien met een bosmaaier. Maai ik een fazant van zijn nest af. Ik zag hem echt niet en zij vloog pas op toen ik haar raakte. Ze liep mank en haar vleugel hing scheef.

Heeft iemand nog tips om dit te voorkomen. Ik loop de wei al door voor het gras echt gaat groeien maar vaak zitten ze er dan niet omdat ze maar net 20 dagen broedtijd hebben, heb ik begrepen. Bij langer gras zie je ze niet meer zitten.

Ik ben een fazantenmoordenaar.

lynne_berna

Re: Hartaanval door fazant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:20

Nog een paar keer de wei doorlopen en dan bij een nest een vlag neerzetten!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:21

euhh, ik kan die hartaanval niet helemaal plaatsen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:22

Pfoeh een fazantenmoordenaar.. hier nog een.
Ik heb een aantal jaren als chauffeur gewerkt, en meermaals fazanten onder de vrachtwagen gehad. Ellendige beesten rennen op het laatste moment de weg over.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 12:25

Liezel1 schreef:
euhh, ik kan die hartaanval niet helemaal plaatsen...

Je schrikt je het apenzuur. Sprinkgen letterlijk onder je op en maken dan een hoop kabel.

Tip om wei extra te doorlopen werkt volgens mij omdat ik ze echt niet zie zitten in het hogere gras door de goede schutkleur.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:32

Fazanten dus VSW-->BB

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:29

wachten met maaien tot het broedseizoen over is? iets anders zou ik niet kunnen bedenken ..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:33

Gewoon eerst met een paar man het weiland inspecteren voordat je gaat maaien.. Ik ken het fenomeen, je schrikt je echt een hartverzakking!
En als je aan het rijden bent in de wei heb je een paard aan de kletter als ze opeens voor je wegrennen/opvliegen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:50

Fazanten zijn lastige beesten. Je kunt het beste het nest markeren met 4 hoge stokken. Ze broed 23 dagen en daarna blijven ze nog eens 2 weken in de buurt van het nest.

Meestal waar 1 fazant broed, broeden er meer.
Je kunt ergens begin tot half april zien dat het mannetje vrouwtjes gaat verzamelen. Dan kun je een week lang zien hoeveel er in het gebied zitten en er rekening mee houden.

Je kunt ze ook sturen. Ze broeden altijd in hoog gras, houtwallen of zachte bestruiking.
Wanneer je dus het hele veld kaal maakt op een stuk langs de sloot na bv dan kun je begin mei tot begin juni daar nesten verwachten.
Ze kiezen altijd plekken in de buurt van water, maar ver genoeg van het water af om verstoring door ratten te voorkomen. Ze nestelen niet graag in de buurt van huizen omdat daar mensen en kleine roofdiertjes wonen.
Ze hebben de voorkeur voor hoge begroeiing omdat roofvogels en vossen ze anders te makkelijk vinden.

Verder is het een kwestie van goed kijken. Het is maar 2 maanden.
Ohja, fazanten zijn locatie gebonden. Het vrouwtje verkast wel eens naar een naburig gebied. Maar de mannen blijven altijd in hun territorium. Dat gebied is zo'n halve km lang en breed.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:56

Bij ons stikt het momenteel ook van de fazanten. Ik zie ze vooral in het weiland 's morgens vlak voordat ik de paarden er naartoe breng. Ze zijn watervlug en je schrikt je inderdaad het apenzuur, eentje rende echt vlak voor mijn voeten. Heb ze nog niet opgemerkt tijdens het rijden, maar het zijn van die dingen waar mijn paard zich ook rot van zou kunnen schrikken.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 12:53

Ik ben er wel al eentje tegengekomen in de berm. Sprong pas op toen ik en mijn paard er precies boven stoden. Paar sprong uiteraard een meter de lucht in (letterlijk), ik bleef wat langer hangen in de lucht en belande op het asfalt. Was pijnlijk.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:07

ik ken het probleem maar ikzelf ben niet de moordenaar op dat punt, mijn hond pakt ze als hij meegaat naar de wei Clown

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:23

De kraaien zijn heel blij als je de nesten markeert, hoeven ze iet op onderzoek uit te gaan.
Dat zie je ook bij gemarkeerde nesten van kievieten..

Enige oplossing wachten tot ze uitgebroed zijn.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 13:36

De moederfazant zit weer op het nest, ze leeft dus nog.
Om het goed te maken geef ik haar nu regelmatig wat te eten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 23:22

jury schreef:
De moederfazant zit weer op het nest, ze leeft dus nog.
Om het goed te maken geef ik haar nu regelmatig wat te eten.

Geef haar geen eten op het nest hoor. Ze moet er af, anders verstikt ze de eieren.
Fazanten doe je over het algemeen een groot plezier door ze gewoon in stilte met rust te laten.

Als ze te tam worden is de kans ook nog eens groter dat ze mensen gaan opzoeken waardoor ze meer ongelukken veroorzaken.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 23:53

nee , ze krijgt het rondom nest en niet te veel maar net genoeg om haar handicap (mank en gewonde vleugel) even te compenseren. En te tam zijn ze toch al in deze buurt want er zitten er veel te veel en gaan daarom in de tuinen op zoek naar eten.