Nieuwe hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nowornever

Nieuwe hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 16:53

We hebben sinds woensdag een nieuwe hond een lieve schotse collie van een jaar oud. Ze zat bij haar vorige eigenaar in een kennel en werd twee keer per dag (soms maar 1 keer) losgelaten in het weiland i.p.v. uitlaten. Het arme dier heeft nu erg last van stereotiep gedrag de hele dag ijsberen en heeft ook nog erge last van verlatingsangst. Ik hou nu al heel erg van haar dus zal haar niet meer weg doen. Maar het wordt nog een helse tijd die eraan komt. Maar ik hoop dat we over een jaar een geweldige leuke hond hebben, nu al maar dan ook qau gedrag. Iemand ervaring met collies met verlatingsangst en stereotiep gedrag? We gaan zondag naar een gedragstherapeut.

frisiangirl

Re: Nieuwe hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:48

Ik heb dan wel geen ervaring met honden, maar denk dat je met therapie inderdaad zoiets wel kunt verhelpen. kun je beschrijven wat ze bij zo'n therapie doen? Vind het wel interessant...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:36

Ik ben ook wel nieuwsgierig wat ze je aanraden bij de therapie aangezien ik daar ook een opleiding voor doe ben ik altijd erg nieuwsgierig wat anderen zeggen en of ik het ermee eens ben.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:46

Een schotse collie zijn vroeger gefokt om schapen te drijven. Als dat beestje heel de dag thuis zit is het logisch dat hij helemaal gek wordt. Ik zou zo ie zo al minimaal 3 uur met hem gaan wandelen zodat hij zijn energie kwijt kan. Mss kan je behendigheidsport gaan doen. Of een goede hondenschool opzoeken.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 13:02

We zijn gisteren bij een gedragsdeskundige geweest. Ze schrok wel van de ernst van het probleem, maar ze had toch ook wel goeie hoop dat het goed kwam. We moeten er nu voor zorgen dat ze niet de hele dag als we thuis zijn achter mij aan blijft lopen, dat ze thuis wat zelfstandiger wordt. En dan moeten we gaan trainen met een windgome. Dus dat houdt in dat als we die windgome ophangen (eerst halve minuut) ze totaal geen aandacht mag hebben. Dan eerst de windgome weg halen en dan pas weer aandacht geven en dit steeds verder opbouwen. Zodat ze leert als dat ding er hangt ze rustig en relax moet zijn en er niks gebeurt. En als dat goed gaat uit gaan breiden met weg lopen maar wel in het zicht blijven vervolgens uit het zicht. En we gaan met haar over twee weken beginnen met de basiscursus bij de hondenschool. Hierin leert ze ook zelfstandiger te worden. En volgens dat vrouwtjes zouden we over een half jaar tot een jaar een hond moeten hebben die normaal gedrag vertoond. Daar gaan we dan maar vanuit.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:06

Ik vind het een erg goede zet om daarmee naar een gedragstherapeute te gaan. Dat stereotyp gedrag moet door broken worden en een gedrags therapeut weet hoe je dat het beste kan doen!

Succes!

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:12

Super dat je haar zoveel tijd geeft en al een gedragstherapeut om raad hebt gevraagd!!
Ik ben alleen benieuwd wat een windgome is?
Veel succes met haar en ik hoop dat je vaker schrijft over haar!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 16:38

Ik zal haar gedrag hier een beetje bijhouden. Een windgome is zo`n ding wat je bij het tuincentrum kan halen. Die hang je in de tuin en dat maakt geluid als die stangetjes tegen elkaar aan komen als het waait. Ik vroeg me eerst ook af wat het was.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 17:31

Ik ben met haar training begonnen en ze snapt volgens mij nog niet helemaal de bedoeling van die windgome, maar ze doet het wel heel goed. Ze heeft vandaag voor het eerst met andere honden gespeeld op het veld. Ze vond het helemaal geweldig. Ik hoop dat ze snel wat rustiger wordt als ze alleen thuis is.

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 23:26

Fijn dat ze zo lekker met andere honden heeft gespeeld, ook heel belangrijk voor haar! Laat je haar dan loplopen?
Wat doet ze als je haar alleen laat?
Gedragsdeskundige heeft vast al vertelt dat je haar een Kong kunt geven met wat lekkers er in?
Succes he!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 16:06

Ja ze heeft lekker losgelopen en ze krijgt idd wat lekkers tijdens de training, maar ze eet niet zo graag. En ze is net loops geworden en daar is ze een beetje ziek van. Ik denk dat dat een beetje een samenhang is van heel veel stress en loopsheid.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 18:21

We zijn ondertussen een goeie week aan het trainen met haar, in het begin ging het erg goed. Maar sinds een dag of 3 wordt ze tijdens de training weer heel onrustig. Ik heb daarom vandaag ook maar weer met de gedragsdeskundige gebeld om een nieuwe afspraak met haar te maken en het probleem voor te leggen. Ze zegt dat het door 2 dingen kan komen dat ze weer opnieuw zo onrustig is. Of het komt door de loopsheid of ze is zo slim dat ze weet dat ze geen aandacht krijgt of dat wij weggaan met die windgong. Ze zei dat we weer opnieuw deze week moeten opbouwen met de windgong en anders komt ze volgende week weer langs om wat nieuws te proberen. Dan hopen we maar weer het beste.

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:14

Super dat je die moeite allemaal doet, t komt echt wel goed hoor!
Ik heb ook wel herplaatsers gehad en ik vind dat t wel een jaar duurt voordat je kunt zeggen: Ja, nu is t echt mijn hond........die ik goed ken en waar ik een band mee heb en die lekker meedraait in t gezin.
Even een stapje terug werkt vaak t beste! Succes he!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:40

Wat een lastig probleem! Gaat het weer beter nu?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 09:51

Ja ze wordt al stukken rustiger alleen de trainingen gaan nog helemaal niet. Maar we gaan zo met haar naar de hondenschool voor de basiscursus. En dan zal ik gelijk vragen wat ik er mee moet.Dan horen jullie het.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:57

Succes met de heropvoeding, gat hopelijk een hele leuke hond worden en
misschien iets van flybal of behendigheid gaan doen.....

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 13:22

We komen net terug van de hondenschool. Ze was heel erg gestresst maar ze deed het toch redelijk goed. Uiteindelijk vondt ze het ook erg leuk. Kally wij willen hierna graag behendigheid gaan doen met haar, maar flybal is ook wel een goeie.
Ik heb gelijk gevraagd wat ik nu verder moet doen met de training met de windgong. Ze ging het overleggen met haar collega`s maar we zijn nu in ieder geval gestopt met de training. Even een paar dagen rust voor we aan iets nieuws beginnen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:27

succes ermee
ik heb ook een hond met een trauma, en duurt erg lang voordat vooruitgang kwam
nu nog lang niet helemaal goed, maar je merkt dat het beetje bij beetje beter gaat
succes ermee

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:01

Hoi Nowornever!
Hoe gaat het nu met de hond?
Zie je al vooruitgang?
Ik ben zo benieuwd of die tip van de gedragstherapeute is gaan werken!
Succes he!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:04

Wij hebben een hond met verlatingsangst,
helaas moet ik je zeggen dat dit er nooit uit zal gaan, je hond heeft gewoonweg een trauma.

Je kan wel in een aantal jaren zo'n enorm vertrouwen winnen van je hond dat het steeds minder wordt.

iig heb je veel geduld nodig en veel tijd die je erin wilt/moet steken.
Gedragstherapeut is idd een aanrader.

Heel veel succes ermee, over een jaar heb jij een hond die iedereen zich zou willen wensen Knipoog

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:22

Wij hebben sinds kort een sheltie, die 2 jaar lang alleen maar binnen heeft gezeten bij een zieke man. Deze was in het begin ook heel angstig voor geluidjes en durfde niet echt naar buiten. Maar ze trok zich heel erg op aan mijn collie en die kon haar meer leren dan wij.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 18:34

gwenfflames schreef:
Hoi Nowornever!
Hoe gaat het nu met de hond?
Zie je al vooruitgang?
Ik ben zo benieuwd of die tip van de gedragstherapeute is gaan werken!
Succes he!

Het gaat heel erg goed met haar ze gaat hard vooruit. Ze gaat ondertussen mee met de uitlaatservices en ze groeit elke week ze begint nu ook echt te spelen met andere honden. Alleen de therapie is nog niet zo`n succes. We hebben de situatie wel wat veranderd als ze alleen is. Ze lijkt namelijk vooral heel bang als ze in een kleinere ruimte zit. Nu heeft ze de hele bovenverdieping als wij weggaan en daar is ze s`nachts ook altijd met ons dus dat is een stuk vertrouwen voor haar. Wij zijn net een week op vakantie geweest en is ze bij het vrouwtje van de uitlaatservice in huis geweest en dat ging echt heel goed gelukkig. Was namelijk heel bang voor een terug slag maar ze kende haar gelukkig al. Alleen ze was ongeveer 20 kilo toen ze bij ons kwam en ze was al heel mager en ze woog een twee weken terug nog maar 17 kilo ze wilde niet meer eten. En de dierenarts vermoed dat ze een voedselovergevoeligheid heeft in combinatie met haar hormonen. Ondertussen krijgt ze medicijnen en ander voer en gaat het gelukkig weer de goeie kant op.

Dinopino schreef:
Wij hebben sinds kort een sheltie, die 2 jaar lang alleen maar binnen heeft gezeten bij een zieke man. Deze was in het begin ook heel angstig voor geluidjes en durfde niet echt naar buiten. Maar ze trok zich heel erg op aan mijn collie en die kon haar meer leren dan wij.

Collies zijn er ook wel hele gevoelige honden.

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:07

leuk weer wat te horen en fijn dat t beter gaat zeg!
Nu nog weer wat dikker worden....
Ik vind dat t meestal 1 jaar duurt voordat een herplaatser echt helemaal "eigen" is....
Veel succes!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:35

gwenfflames schreef:
leuk weer wat te horen en fijn dat t beter gaat zeg!
Nu nog weer wat dikker worden....
Ik vind dat t meestal 1 jaar duurt voordat een herplaatser echt helemaal "eigen" is....
Veel succes!

Dank je wel. Zal laten weten als de therapie mogelijk veranderd gaat worden.