Konijn gebroken tenen, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Konijn gebroken tenen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 12:47

Ik heb vanmorgen de konijnen weer even aan een uitgebreide inspectie onderworpen. Doe ik normaal elke 2 weken ofzo, maar nu was het toch alweer een maand geleden. Kijk wel vaak of ze er nog goed uitzien en de achterkant nog schoon is hoor Lachen.
Nu zag ik dat 1 van de 2 drie tenen had gebroken. Tenminste, dat denk ik. Als je erop druk (sorry konijn Ach gut ) dan bieden ze geen weerstand maar knakken ze gewoon door. Konijn reageert er verder niet op, blijft gewoon liggen. Ook gewoon in het hok komt er geen rare reaktie als hij gaat staan ofzo. Is net zo vrolijk als altijd! Daarom had ik het ook niet zo snel door.
Moet ik hiermee naar de DA? En voegt dat wat toe? Inspalken of gipsen kunnen ze natuurlijk niet. Ik zou zelf zeggen dat het vanzelf weer aan elkaar groeit. Maar mogen ze in die tijd wel springen? Of moeten ze 6 weken op rust, waar ik ze zeker geen plezier mee zal doen!
Het zijn 2 tenen aan 1 achterpoot, en 1 teen aan 1 voorpoot. Allemaal aan de linkerkant.

Nickeltje

Re: Konijn gebroken tenen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:33

Loop het konijn gewoon? Loopt hij mank?
Eet hij goed? Heeft hij diarree?

Mijn mening is dat als het konijn verder gezond lijkt te zijn en vooral goed blijft eten, dat je er weinig aan kan doen. Springen enzo kan je een konijn niet verbieden en als het hem pijn doet, zal hij dat soort dingen toch proberen te vermijden.

Ik vind het echter wel een wat vreemd verhaal... Hoe zou een konijn ineens aan 3 gebroken tenen komen en dan nog aan verschillende poten?
Sterkte er mee in elk geval!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 20:12

Ik heb geen idee hoe hij eraan komt... Misschien ergens achter blijven hangen (ze hebben een grote ren, omheind met gaas, met ook speeltjes, tunnel etc). Misschien had hij ze al wat langer, dat weet ik niet.
Hij springt nog gewoon alles op en af, is wel rustiger dan de ander, maar dat was hij altijd al. Loopt niet mank, eet goed en geen diarree.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:23

Nou, als hij er gewoon goed gezond bij loopt, zou ik hem gewoon even een week of 2 extra vaak in de gaten houden (ook goed controleren of hij een poepkontje krijgt of zoiets vervelends) en zolang hij goed blijft eten ed, gewoon afwachten...
Sterkte!

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:03

ik moet even 1 ding vertellen!!

als een konijn iets gebroken heeft dan doet dat echt heel zeer en loopt die echt heel raar Huilen
vraag niet hoe ik het weet van een vriendin namelijk die had een konijn die van het op stapje van de tuin was weggegleden en baf poot gebroken en pijn dat die geheeft had en mijn 2 konijnen hadden dat ook dat door krakke amar dat hoort gewoon zo kraak been geef tikke ~! zo iets had ik x van de dierenarts gehoord Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:07

Als ie gewoon goed loopt lijkt er misschien niks aan de hand, als je het echt niet vertrouwd kan je misschien de DA bellen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:09

Dat het konijn alles nog doet, wil niet zeggen dat hij er geen last van heeft!
Mijn konijn at ook nog goed, erg actief alleen liep ze een beetje schuin. Na een korte inspectie was het duidelijk. Ze had een open bot breuk bij haar achterpoot!
Maar ze heeft geen kik gegeven!

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:02

ja maar nikki__ je merkt het ook aan het lopen enzoo dat bedoel ik en sommige maken zo grommend geluid:P

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:07

Ja, je kunt eventjes langs de Da gaan, konijnen laten het echt niet snel merken als ze pijn hebben hoor! We hadden hier ooit eens een konijn die (door onbekende redenen) opeens d'r hele buik, van het midden tot d'r poepertje helemaal open lag, de darmen hingen eruit. Die heeft geen kick gegeven, niks! Dus je moet er gewoon echt eventjes goed opletten en eventueel toch langs de da!

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:01

Konijn laten het idd niet snel merken als ze pijn hebben! Want in het wild doen ze dat ook niet aangezien ze dan snel opgegeten worden door een roofdier. Als je het niet vertrouwd, gewoon naar een dierenarts gaan! Lachen

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:01

PaardenBit schreef:
ja maar nikki__ je merkt het ook aan het lopen enzoo dat bedoel ik en sommige maken zo grommend geluid:P

Nee, geen grommend geluid. Ja en ze liep een klein beetje scheef (niet zo raar met een open bot breuk, want daardoor kon ze haar hele poot niet neerzetten omdat die schuin gedraaid was) maar het was dus maar een klein beetje scheef. En ik denk, dat als het niet open was geweest, ze niks had vertoond.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:12

een konijn is een prooidier en zal niet snel laten blijken dat ie pijn heeft. in de natuur betekend dat zijn dood...

de da bellen om te vragen kan geen kwaad. wie weet kan je gelijk een afspraak maken Knipoog

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:52

Mensen, de vraag van TS is op 1 mei gesteld...
Ik betwijfel of het na 3 weken nog zin heeft om naar een dierenarts te gaan...
Een beetje een oude vraag inmiddels dus en ik denk dat alle nuttige adviezen wat aan de late kant zijn...

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 20:18

Idd Nickeltje, kwam gewoon weer eens op beestenboel, opeens is mn topic weer omhoog.
Een DA bellen heeft niet zoveel zin, wat kan hij eraan doen? De enige optie is de teen zo laten óf amputeren (en dus onder verdoving wat ze niet altijd overleven). Ik laat het dus gewoon met rust, het heelt vanzelf wel weer verwacht ik.