(konijnen) vrouwtje zit steeds achter mannetje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

(konijnen) vrouwtje zit steeds achter mannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 21:35

Tja, levendig is het hier nu wel Haha!

Heb al twee jaar twee vrouwtjes zitten, nu konden we gratis een mannetje krijgen en voor de gezelligheid leek dat wel leuk!

Nu loopt 1 van de 2 vrouwtjes continu rond het mannetje en loopt eigelijk best zot. De ene kan het eigelijk niet schelen dat er een mannetje is bijgekomen, de andere dringt zich nogal op.

Omdat we volgende week pas een afspraak hebben bij de DA voor de castratie kwam mijn vriend op het idee om een nestje te kweken met die twee, omdat het de enige keer is dat het gaat. Voor het geval dat we dat zouden doen hebben we al mensen gevonden die wel zo'n kleintje willen hebben.

Is het wel goed dat het vrouwtje zo gek loopt? En is het dan wel 'goed' om ze samen te zetten en er eventueel een nestje uit te laten komen?

Ik zit met een gemengd gevoel, maar vriendlief en de familie vind het dan weer een leuk idee (zo heeft de familie ineens ook wat konijntjes...)

Air

Re: (konijnen) vrouwtje zit steeds achter mannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:37

Konijntjes genoeg in opvangen etc...
Dus het nestje lijkt mij geen goed plan..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 21:44

dat antwoord wou ik dus eigelijk vermijden Haha! Een dwergje krijgt meestal geen groot nest en ik zou er zelf ook nog 2 willen houden, de ruimte heb ik zeker! Mijn zus en mijn ouders zouden er ook graag eentje willen hebben, dus zoek eigelijk andere reacties Haha!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:58

Het is paringstijd he.

Ik heb ook 1 vrouwtjes konijnen, die niks anders doet dan reppelen op het mannetjes konijn. Ze doen het ook vaak om de rang orde te betalen. Dit kan wel even duren.

Maar het kan ook niet ophouden haha.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:19

Je konijntjes zijn geen dwergjes, maar dat terzijde. Hoe oud zijn je voedsters?
Je moet nooit een ram in het terretorium van de voedster zetten dan bewaakt ze haar terretorium. Weet je verder voldoende van de achtergrond van zowel ram en voedster? Want jonge konijntjes zijn heel leuk en ook als je ze zelf kan houden, maar als ze een foutief gebit doorgeven (olifantstanden) wat echt heel vaak gebeurd ben je verder van huis. Ook andere erfelijke gebreken is een probleem.

Overigens kan de voedster op de ram springen, omdat ze ontzettend rams is, maar wanneer het in haar terretorium is vermoed ik dat dit dominantie gedrag is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 23:21

oeps, ja, eigelijk kruising tussen dwergje en middelmaat konijn, maar toch aardig klein.

Beide zijn net naar de dierenarts geweest, die kon niks negatiefs bemerken.

Heb al informatie opgezocht wat betreft territorium van beide konijnen enzo.

Mijn oudste voedster is 2, de andere anderhalf. Mijn voedsters heb ik vanaf dat ze acht weken waren. De ram ben ik bij iemand gaan halen die hem ook al had vanaf acht weken.

Dan is mijn konijn extreem rams. De ram zit niet in haar territorium en toch huppelt ze steeds rond z'n koppie aan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:30

hoe kun je al 2 jaar 2 konijntjes hebben als de 1 nog niet eens 2 jaar is???

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 23:32

hmm, twee jaar 1 konijn en anderhalf jaar dan twee konijnen... zo goed Knipoog

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:36

Ik zal zelf zeggen dat ik 2 jaar te oud vind om een konijn te dekken voor het eerst. Grote risico dat het mis gaat, ivm vergroeid bekken. Die van mij worden niet meer na anderhalf jaar oud gedekt voor het eerst. Overigens hou echt in je achterhoofd dat je waarschijnlijk niks weet van erfelijke gebreken en dat gebeurd echt zo onwijs vaak.. daar wil je straks niet mee zitten. Dat je ze vanaf 8 weken hebt wil niks zeggen. Het zijn kruissingen en kruissingen waarvan je niet weet wat er in de lijn zit. Ik zou zelf het risico nooit lopen, maar dat komt omdat ik hier een konijntje heb zitten met een verkeerd gebit en er genoeg te zien krijg in de praktijk.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 11:50

dan trek ik mijn handen er wel van af en zal ik wel gewoon een nijntje in de opvang gaan halen Haha!